چگونه از ریزش مو پس از زایمان جلوگیری کنیم؟

چگونه از ریزش مو پس از زایمان جلوگیری کنیم؟

بسیاری از مادران از ریزش مو پس از زایمان گله دارند و ابراز ناراحتی می کنند اما جای نگرانی نیست زیرا ریزش مو در این دوران کاملا طبیعی است و مطمئن باشید پس از گذشت چند ماه از زایمان دوباره موهای شما دوباره به حالت قبلی خود بازمی گردد.

ریزش مو ممکن است دلایل مختلفی نظیر مشکلات هورمونی، بیماری، وراثت و عوامل دیگر داشته باشد. ریزش مو یکی از موارد شایعی است که بسیاری از مادران پس از تولد فرزندشان با آن رو برو می شوند. ریزش مو پس از زایمان امری کاملا طبیعی است؛ ولی روش هایی وجود دارد که با به کارگیری آن ها قادر خواهید بود از ریزش مو  پس از زایمان جلوگیری کنید.

در این مقاله قصد داریم مدت زمانی که این دوران طول می کشد را مورد بحث قرار داده و مسائلی که قادرند سرعت ریزش مو را کاهش می دهند را بیان کنیم.

 هر آنچه باید درباره ریزش مو پس از زایمان بدانید!

اگر قصد بچه دار شدن دارید و این تجربه اول شماست، باید بگوییم که از ریزش موی خود نترسید! زیرا این اتفاق پس از تولد فرزند دلبندتان می افتد. از مادر شدن لذت ببرید و چندان نگران نباشید. این ریزش مو طبیعی است و پس از گذشت چندماه برطرف می شود.

جالب است بدانید شاید برای تولد فرزند دوم یا سوم خود، این ریزش وحشتناک تر باشد و اطراف سرتان را طاس و خالی از مو کند که اغلب در سه ماه پس از زایمان شاهد آن خواهید بود .

لازم به ذکر است ریزش مو پس از زایمان امکان دارد حتی پس از گذشت یکسال از تولد فرزندتان اتفاق بیفتد و طوری باشد که احساس کنید کاملا موهای خود را از دست داده اید و شاید حتی روزها برای دیدن چهره خود به سمت آینه بازنگردید!

ریزش مو پس از تولد نوزاد، ممکن است اثری طولانی مدت داشته باشد و ارتباطی بین آن و شیردهی مادر به فرزند نیز وجود ندارد. اغلب این نوع از ریزش مو، سرعت قابل توجهی در شش ماه اول دارد و کاملا طبیعی است؛ اما ممکن است بین مادران، تجربه های مختلفی وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید تمامی مادران شاید این دوران را تجربه نکنند یا ممکن است به جای ریزش مو، دچار بیماری های دیگری شوند. برای نمونه تقریبا 90 درصد زنان باردار، به ریزش مو پس از زایمان دچار می شوند.

علل ریزش مو پس از زایمان و تولد کودک

تولید استروژن و پروژسترون در دوران بارداری به میزان زیادی افزایش می یابد که این امر باعث می شود مو در مرحله رشد (آناژن) باقی بماند. در این مرحله موهای زنان باردار، ضخیم، براق و پرپشت تر نیز می شود! بنابراین موهای شما در دوران بارداری کاملا متفاوت و زیباست.

پس از تولد کودک، هورمون ها به حالت طبیعی بازگشته و تراز می شود. طبق تحقیقات انجام شده، مو ها پس از زایمان به مدت سه ماه در حالت استراحت باقی می مانند و سپس شروع به ریزش کرده و مجدد رشد خود را آغاز می کنند.

اغلب رشد مجدد موها شبیه به موی چتری در اطراف خط رویش مو ظاهر می شود. با این حساب ریزش مو امری طبیعی است اما این سوال مطرح می شود که چه میزان از ریزش مو در این دوران طبیعی محسوب میشود؟!

تا چه حدودی ریزش مو پس از زایمان طبیعی است؟

انسان از بدو تولد ریزش مو را با خود به همراه دارد. درحال طبیعی به راحتی قادر به دیدن رشته های موی خود روی بالش، داخل دندانه های شانه و هنگام حمام کردن و دوش گرفتن هستید!

ریزش مو به میزان 80 تار در روز کاملا طبیعی است؛ اما این میزان در مادران تازه فارغ شده به حدود 400 تار در روز می رسد! پس از گذشت تقریبا 6 ماه از زایمان، موها باید به حالت طبیعی و قبل از زایمان برگردند و ریزش آن ها کاهش یابد.

لازم به ذکر است اگر سرعت ریزش موی شما کاهش پیدا نکرد و احساس کردید این روند همچنان ادامه دارد، احتمالا دچار بیماری های دیگری در دوران بارداری و زایمان شده اید.

مسائلی که علاوه بر هورمونهای دوران بارداری میتوانند ریزش مو را تشدید کنند

فریتین ماده ای پروتئینی در خون است که به ذخیره آهن در بدن کمک می کند. بارداری میزان این ماده در بدن را تغییر می دهد  و باعث کم شدن آهن در گردش خون میشود. باتوجه به اینکه آهن نیز در ساخت مو دخیل است کمبود آن میتواند ریزش مو را تشدید کند.

همچنین ممکن است در دوران بارداری، مادر دچار کم کاری تیروئید هم بشود چون بارداری موجب کاهش عملکرد تیروئید نیز میشود. بنابراین اگر احساس کردید ریزش موی شما بیش از حد ادامه دارد و به حالت طبیعی برنمی گردد، حتما پزشک خود را مطلع کرده و درخواست انجام آزمایش های مختلف را کنید.

مراقبت و نگهداری از کودک تازه متولد شده مانند شیردهی، کاری بسیار طاقت فرسا و استرس آور است که این امور عللی بر تشدید ریزش مو می شود و فشارهای عصبی زیادی را به بدن وارد می کند.

برخی از خانم ها ممکن است دچار ریزش موهای ارثی و ژنتیکی مانند طاسی یا نازکی موهای جلوی سر شوند که در دوران بارداری شدت می گیرد. اغلب این نوع ریزش مو امکان دارد در هر بارداری بارزتر شود.

توصیه می کنیم ابتدا میزان قند خون، آهن، فریتین، روی و ویتامین D را در بدن کنترل کرده، سپس به آرامش خود کمک کرده و استرس را به حداقل برسانید. از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از پروتئین استفاده کنید؛ زیرا به رشد مو کمک می کند.

دقت داشته باشید میزان استفاده از شامپو و شستن مو تاثیری در کاهش یا افزایش ریزش مو ندارد، موهایی که ضعیف شده اند و آماده ریزش هستند، به راحتی می افتند!

اگر پس از انجام آزمایشات، متوجه شدید که مشکلی وجود ندارد، بهتر است برای درمان از یک متخصص پوست و مو یا اعصاب و روان کمک بگیرید و با دارو، رفع التهابات فولیکول و لیزرهای خانگی ریزش مو را بهبود بخشید.

نکته ای که وجود دارد این است که شاید ریزش مو پس از زایمان امری غیر طبیعی و آزاردهنده برای مادران باشد، اما تولد یک کودک، افتخاری برای مادران است. هرچند ریزش مو آزار دهنده باشد اما پس از مدتی برطرف شده و حتی بهتر از روزهای قبل نیز می شود.

آیا ریزش مو در تجربه های بعدی بارداری شدت می گیرد؟

ریزش مو در دوران بارداری طبیعی است و در زایمان های بعدی بدتر نمی شود. برخی از خانم ها ممکن است دچار ریزش موهای ارثی و ژنتیکی مانند طاسی یا نازکی موهای جلوی سر شوند که در دوران بارداری شدت می گیرد. اغلب این نوع ریزش مو امکان دارد در هر بارداری بارزتر می شود.

سخن آخر

ریزش مو پس از زایمان امری طبیعی است که نباید از آن ترسید! هرچند که این ریزش در حدود 400 تار در روز بوده و وحشتناک است! پس از زایمان به دلیل تغییر سطح هورمون های بدن، ریزش مو شدت می گیرد که پس از گذشت 6 ماه به حالت قبل از بارداری برمی گردد.

اگر احساس کردید همچنان ریزش موی غیرطبیعی دارید، بهتر است سطح آهن، ویتامین D و موارد ذکر شده در مقاله را اندازه گرفته و با رعایت رژیم غذایی سالم و سرشار از پروتئین موهای خود را تقویت کنید.

دریافت راهنمایی از پزشک متخصص و مصرف دارو نیز به شما در این راه کمک می کند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید