چگونه از سفید شدن موها جلوگیری کنیم؟

سفید شدن موها با توجه به ژنتیک هر فرد ممکن است در بازه های زمانی متفاوتی مشاهده شود. در واقع جلوگیری از سفید شدن مو ها امری اجتناب ناپذیر است. زیرا در اثر گذر زمان و افزایش سن و عوامل دیگری رخ خواهد داد. با این حال راهکارهای بسیاری وجود دارد که باعث جلوگیری از سفید شدن موها شود.

در واقع برای این منظور باید زمانی که یک یا چند تار موی سفید یا خاکستری را در خود مشاهده کردید، کنترل آن را به دست بگیرید. در این مقاله به بررسی چندین راهکار مناسب برای تغییر در سبک زندگی و جلوگیری از سفید شدن موها خواهیم پرداخت.

۱- تغییر در سبک زندگی به منظور جلوگیری از سفید شدن مو ها

دریافت ویتامین های کافی

ویتامین ها از جمله موادی هستند که برای سلامتی موها بسیار توصیه می شوند. ویتامین B12 یکی از ویتامین های مورد نیاز برای حفظ رنگ مو به صورت طبیعی است. زمانی که این ویتامین در بدن به میزان کافی وجود نداشته باشد، سفید شدن موها به طور زودرس رخ می دهد. بدین منظور مصرف مواد زیر را در برنامه غذایی خود به جهت جلوگیری از این امر قرار دهید.

  •    در صورتی که فکر می کنید، ویتامین های مورد نیاز برای جلوگیری از سفید شدن موها از طریق خوراکی هایی مانند گوشت قرمز، تخم مرغ، ماهی، میوه ها، سبزیجات، آجیل و لبنیات در بدن تأمین نمی شود، در این صورت مصرف مکمل ها بسیار کارآمد است. برای جلوگیری از سفید شدن موها شروع به مصرف ویتامین ها و مکمل ها کنید.
  •     افراد گیاه خوار به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین B12 در بدن خود هستند. از آنجایی که این افراد فرآورده های گوشتی مصرف نمی کنند، باید از شیر و تخم مرغ بیشتری برای تأمین این ویتامین استفاده کنند. همچنین مصرف مکمل های این ویتامین نیز بسیار به این افراد توصیه می شود.

ماساژ مو با روغن تخم مرغ را فراموش نکنید.

یکی از مواد بسیار مفیدی که می تواند به جلوگیری از سفید شدن مو ها کمک کند، استفاده از روغن تخم مرغ است. ماساژ موها و پوست سر با این روغن باید هفته ای دو بار صورت گیرد. این روغن حاوی گزانتوفیل های اکسیدانی مانند لوتئین و زآگزانتین است که به جلوگیری از سفید شدن موها کمک می کند.

ماساژ روغن تخم مرغ در مراحل اولیه سفید شدن مو، حتی ممکن است رنگ خاکستری را به مشکی تغییر دهد. سعی کنید از این روغن در شب و هنگام خواب استفاده کنید تا تأثیرات شگفت انگیز آن را در یک دوره کوتاه مدت شاهد باشید.

کشیدن سیگار را متوقف کنید.

یکی از نتایج مخرب سیگار کشیدن در سنین قبل از ۳۰ سالگی، سفید شدن موها است. اگر به کشیدن سیگار عادت کرده اید، بدون شک ترک آن بسیار دشوار خواهد بود. در این صورت با مراجعه به مراکز مشاوره و درمان، سریع تر خواهید توانست این عادت را ترک کنید. کشیدن سیگار همچنین سبب بروز مشکلات زیر می شود:

  •     استعمال سیگار به نازک شدن موها و شکننده شدن آنها منجر می شود. در این صورت ریزش در موها به راحتی اتفاق خواهد افتاد.
  •     پوست در اثر کشیدن سیگار به پیری زودرس مبتلا می شود. حتی ممکن است تغییراتی در رنگ آن ایجاد شود.
  •     این عادت سبب می شود تا دندان ها به شدت آسیب ببینند و مشکلات لثه و بسیاری از بیماری های دیگر در افراد به وجود آید.

انجام مراقبت از موها به منظور جلوگیری از سفید شدن مو ها

موهایی که دچار آسیب دیدگی باشند، زودتر از موهای سالم دچار ریزش می شوند. با این حال سفید شدن آنها به آسیب های وارد شده بستگی ندارد. نکته قابل توجه در این مورد آن است که موهایی که مجدداً رشد می کنند، رنگ کمتری نسبت به موهای اصلی دارند. به همین دلیل موها سریع تر به رنگ خاکستری یا سفید دیده می شود. با انجام مراقبت های زیر تا حدود زیادی می توانید از سفید شدن جلوگیری کرده و از ریزش موهای خود بکاهید.

  •     استفاده از سشوار و لوازم برقی دیگر به منظور خشک کردن موها، آسیب جدی را به آنها وارد می کند. بهتر است، بگذارید موها به صورت طبیعی خشک شوند.
  •     شانه کردن های غیر اصولی و همراه با شدت بالا، سبب شکستگی موها و ریزش در آنها می شود. تا حد امکان از شانه کردن موهای خیس خودداری کنید. همچنین از شانه های دندانه دار درشت برای این منظور استفاده کنید.
  •     اکستنشن غیر اصولی یکی از مواردی است که ریشه مو را تحت تأثیر قرار می دهد و به خشک شدن موها می انجامد.
  •     استفاده از رنگ های شیمیایی به صورت مداوم موها را به شدت مستعد ریزش قرار می دهد. سعی کنید رنگ کردن غیر ضروری موها را حذف کنید.

از داروهای طبیعی برای جلوگیری از سفید شدن مو ها استفاده کنید.

در مورد مصرف داروهای طبیعی هیچ اطلاعات موثقی وجود ندارد. با این حال طبق شواهد موجود، می توان گفت که برخی از داروهای گیاهی که در هند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند می توانند روند خاکستری شدن موها را کاهش دهند.

اگر خواهان استفاده از این مکمل های طبیعی هستید در ابتدا پزشک خود را در جریان قرار دهید. برخی از مکمل های گیاهی محبوب شامل: ملاس بلستر، کنجد سیاه، مکمل های کلروفیل، برگ گزنه، جلبک دریایی، آملا (از گیاهان طب آیورودیک) هستند.

چگونه از سفید شدن موها جلوگیری کنیم؟

2- باورهای غلط در مورد سفید شدن مو ها را از خود دور کنید.

از استرس دوری کنید.

استرس به خودی خود نمی تواند منجر به تغییر رنگ موها شود. به همین دلیل به باور های غلط در این مورد توجهی نکنید. استرس تنها می تواند موها را دچار ریزش کند. موهای ریخته شده در رشد مجدد خود رنگدانه های مشکی کمتری دارند. همین امر ممکن است به سفید شدن موها منجر شد.

از کندن موهای خاکستری نترسید.

بنا به باور عموم کندن یک موی خاکستری سبب می شود تا موهای بیشتری به این رنگ ایجاد شود. باید گفت که این تصور کاملاً اشتباه است و به هیچ وجه نگرانی از این بابت نداشته باشید. با این حال کندن موهای خاکستری راه حلی مناسب برای جلوگیری از سفید شدن موها و رشد مجدد آنها نیست. زیرا فولیکول مو در صورت رشد مجدد به همان رنگ سفید یا خاکستری خواهد بود. همچنین این کار ممکن است به فولیکول مو آسیب وارد کند و منجر به جلوگیری از رشد مجدد مو شود.

نگرانی در مورد رنگ کردن موهای خود نداشته باشید.

رنگ کردن موها سبب تغییر رنگ در آنها نمی شود. با این حال ممکن است سبب آسیب رسیدن به ریشه مو و خشک شدن آنها شود. در نتیجه ریزش موها اتفاق خواهد افتاد. بنابراین سفید شدن موها در اثر رنگ کردن اتفاق نمی افتد.

چگونه از سفید شدن موها جلوگیری کنیم؟

3- یکدست کردن موها در زمان خاکستری شدن آنها

استفاده از پوشاننده ها برای پوشش موقت موها

زمانی که ریشه موهای شما شروع به سفید شدن کرد، می توانید از پودر، ژل و محصولاتی از این قبیل برای پوشاندن موهای خود استفاده کنید. این مواد را در قسمت هایی از مو که تغییر رنگ داده است، استفاده کنید.

رنگ کردن دائمی موها به منظور رفع سفید شدن موها

در صورتی که می خواهید تا رنگ موهای خود را تغییر دهید از گزینه رنگ دائمی استفاده کنید. این امر سبب می شود تا موهای خاکستری شما دیده نشود و ظاهری جوانتر داشته باشید.

استقبال از موهای خاکستری طبیعی

اگر فرد حساسی نیستید و از رنگ موهای طبیعی خود لذت می برید، می توانید با خیال راحت و بدون هیچ گونه نگرانی در جمع حضور داشته باشید. این رنگ نیز در بسیاری از مواقع سبب ایجاد جذابیت می شود. بنابراین تنها از محصولات مراقبت از مو برای حفظ شادابی و طراوت موهای خود استفاده کنید.

جلوگیری از سفید شدن موها هیچ گونه راه حلی ندارد. با این حال با انجام برخی از کارها می توان تا حدودی این روند را به تأخیر انداخت. با این حال سعی کنید تا قدرت پذیرش رنگ موهای خاکستری خود را داشته باشید. در این صورت به دنبال راهکارهایی غیر معمول برای از بین بردن رنگ طبیعی موهای خود نخواهید بود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید