معرفی انواع شامپو و کاربردهای آن

 شامپوها با تمیز کردن پوست و موی سر به عنوان عملکرد اصلی باعث زیبایی موها و همچنین به عنوان یک عامل مهم در درمان انواع اختلالات پوست سر هم اثر گذار هستند . برای دستیابی به این هدف ، مواد مختلفی به نسبت های مناسب مخلوط می شوند تا یک شامپو تهیه شود تا برای انواع مختلف مو و مراقبتهای مختلف موها مناسب باشد. از جمله موادی که در ساخت شامپو به کار می روند: مواد شوینده ، نرم کننده ها، حجم دهنده ها، مواد تغلیظ کننده ، تنظیم کننده های pH ، مواد نگهدارنده برای ماندگاری بیشتر و مواد افزودنی همانند رایحه ها و اسانسهای خوشبو هستند. نرم کننده های مو نیز به منظور بهبود قابلیت کنترل  درخشش مو ، کاهش الکتریسیته ساکن مو و افزودن نرمی به موها  در فرمولاسیون مو وارد شده اند. بسته به حالت مو و نیاز فرد از شامپوهای مختلف استفاده می شود. در این مقاله سعی شده تا جنبه های اصلی و عملی در مورد استفاده از این محصولات مطرح شود.

چگونه شامپوی مناسب انتخاب کنیم

دانش مو ، پوست و زیبایی به صورت روزانه و حتی ساعت به ساعت در حال پیشرفت است ،  این دانش از گنج  با ارزشی که روی سر ما نشسته است  پاسداری میکند، ارزش این گنج توسط کسانی که به دلایل مختلف ریزش مو دارند و دچار از دست دادن موهایشان شده اند ، بیشتر شناخته می شود. نگهداری و نظافت مو روالی روزمره برای بیشتر افراد است اما غیر معمول نیست افرادی را ببینید که مقدار زیادی وقت و هزینه برای مراقبت از موهایشان می کنند، این امر صنعت بزرگی را ایجاد کرده است که برای تحقق تقاضا ، محصولات زیادی را برای فروش تولید کرده بازار بزرگی در اختیار دارد. .

وقتی وارد بخش مراقبت از مو از هر فروشگاه زیبایی  یا سایت های فروش محصولات زیبایی بشوید با گزینه های مختلفی بمباران خواهید شد.  انتخاب بین محصولات مقرون به صرفه و گران قیمت ، حجم دهنده و براق کننده ، می تواند  برای  هر کسی یک انتخاب سخت باشد که بین دریایی از بطری ها با رنگ و لعاب متعدد انتخاب درستی انجام دهد. پیدا کردن راهی برای انتخاب شامپوی مناسب برای شما اولین قدم برای دستیابی به نتایج فروش بیشتردر هر فروشگاه است. در زیر ، ما به شما می آموزیم که چه چیزی باعث تولید شامپوی خوب و تاثیر گذار می شود ، از مواد تشکیل دهنده گرفته تا برچسب قیمت در این مسله دخیلند

چگونه شامپوی مناسب انتخاب کنیم

ترکیبات شامپو

لیست ترکیبات روی بطری های شامپو می تواند گیج کننده باشد ، ما آن را میدانیم.  یکی از رایج ترینها  سولفات سدیم و لوریل سولفات آمونیوم است ، که شامل ترکیباتی هستند که باعث می شود شامپو کف کند و شویندگی موثری داشته باشد و موجب حذف چربی از موها شود. با این حال ، این مواد کف کننده در واقع می توانند تحریک کننده موهای شما باشند چون  روغن های طبیعی مو را حذف می کنند. و موها آسیب پذیر خواهند شد. خوشبختانه ، تعداد زیادی شامپو عاری از سولفات وجود دارند ، که ثابت می کند سولفات ها همه چیزهایی نیستند که برای شستن لازمند. اکثر این شامپوها برچسب فاقد سولفات دارند ، بنابراین اگر این برچسب را نمیبینید مطمن باشید در حال خرید شامپوی سولفات دار هستید

مقرون به صرفه در مقابل  گران قیمت

آیا واقعاً بین شامپوهای داروخانه و سالن های آرایش تفاوت وجود دارد؟ این نبردی است که به نظر می رسد هرگز پایان نمی یابد. وقتی نوبت به شامپوهای معتبر می رسد ، شما  هزینه  تحقیقاتی را میپردازید که فرمول با  کیفیتی برای شامپو تهیه کرده اند. همچنین باید بدانیم ، شامپو های داروخانه مسیری طولانی را طی کرده اند و  برای فرموله شدن بررسی های زیادی شده اند به نحوی که عاری از مواد شیمیایی و نامناسب برای موها هستند.

شامپوهای ارزان به طور معمول موهای شما را فقط از چربی و روغن های طبیعی جدا می کنند ، که می تواند برای افرادی که موهایشان  رنگ شده و یا خشک است ایجاد مشکل کند. خوشبختانه ، گزینه های عاری از سولفات  با کیفیت کافی در یک حد قیمتی مناسب قابل دسترسی هستند

در مورد گزینه های گرانتر ، اگرچه شرکتهای تولیدی  تمایل زیادی به قیمت گذاری دقیق تری برای محصولاتشان  دارند ، اما آنها  تخصصی تر و با ارزشترند به علاوه، این شامپوها به احتمال زیاد مواد بی نظیری و با کیفیت را دارا هستند و برچسب قیمت بالاترشان علت خاصی دارد.

چگونه شامپوی مناسب انتخاب کنیم

انتخاب شامپو براساس  نوع موهای شما

همانطور که نوع پوست هنگام انتخاب محصولات پوستی  اهمیت دارد ، نوع موی شما نیز در هنگام انتخاب شامپو  مهم ترین عامل است. این یک مرجع مهم به شمار میرود…

موهای نازک: موهای نازک تر به سرعت چربی می شوند. از شامپو های کرمی و نرم کننده هااستفاده نکنید و به جای آن به دنبال انواع دیگری باشید به عنوان مثال  شامپو های ملایم و حجم دهنده و  روزانه نمومنه  های خوبی هستند.

موهای موجدار: اگر موهای موجدار و تقریبا خشکی دارید، راز نرمتر شدن موهای شما در واقع استفاده بیشتر از شامپو در حالت نرم کننده  و حالت دهنده  است.

موهای خشک و خشن: در حالی که موهای زبر و خشن به شامپوی مرطوب کننده ای کرمی نیاز دارند ، بهتر است هرگز از حالت دهنده استفاده نکنید. همچنین برخی از افراد با این نوع  مو باید به طور کامل با شامپو موی چرب فاصله بگیرند و در عوض از شامپوی موی خشک استفاده کنند.

موهای چرب و روغنی.  افراد با این نوع مو با توجه به نیاز بیشتر به استحمام باید از محصولی استفاده کنند که موها را از روغن اضافی خلاص کرده و زیاد خشک نکند . به طبع محصول موهای چرب در برای این نوع از موها بهترین گزینه است .

روش No-Poo چیست؟

برخی از افراد با موهای خشک ، فرفری ، درشت و / یا سخت  به روش no-poo  موهایشان را میشویند این افراد در اصل همشویی میکنند. یعنی با یک مقداربسیارکم شامپو مقادیر زیادی نرم کننده و حالت دهنده استفاده میکنند و این به این معنی است که از شامپو کم استفاده کرده یا بدون شامپو موهایشان را میشویند این مسله باعث  شکستگی در موها می شود و اما فرد در عوض استفاده از نرم کننده بیش از حداحساس میکند مشکلی ندارد و با تکرار این مسله به تدریج موها دچار ریزش خواهند شد

شامپو برای موهای رنگ شده

موهای رنگ شده نیاز به شامپویی خاص دارند و خصوصیت این شامپو این است که  حاوی ترکیباتی ملایمی است  که رنگ را حفظ می کنند و موها را بدون تغییر در وضعیت معمول حفظ میکند باید بدانیم  به علت رنگ شدن، مناطق ضعیفی در ساقه مو ایجاد میشود  که در نتیجه رنگ آمیزی ، صاف کردن ،و قلیایی شدن  دچار آسیب شده اند.  باید به دنبال شامپوهای پروتئینی با ترکیباتی مانند عصاره گندم و سویا یا اسیدهای آمینه ابریشم باشید. که این ضعف موها را از بین ببرد.

متأسفانه ، موهایی که بیش از حد تحت رنگ آمیزی قرار میگیرند  می توانند ریشه ای روغنی داشته باشند اما ساقه  خشک  شده باشند ، بنابراین شستن آنها به تمیز کردن ریشه از چربی و مرطوب کردن در انتهای مو بعلت خشکی نیاز دارد. در این حالت بهتر است هر روز موها را با شامپویی که برای موهای معمولی تهیه شده است بشویید. تا پوست سر تمیز شود، سپس از یک نرم کننده قوی فقط در محور میانی تا انتهای مو استفاده کنید. تا از خشکی در آید.

شامپوی ضد شوره

شامپوهای ضد شوره که بدون نسخه پزشک قابل خرید هستند به نسبت از انواع نسخه ای ضعیفترند . گرچه علت شوره میتواند از بیماری موضعی مثل پسوریازیس تا عفونتهای قارچی و درماتیت سبوره متغییر باشد اما شایعترین علت شوره عفونتهای قارچی است اما برای اینکه چیزی را از دست نداده باشیم بهتر است به همراه یک شامپوی ضد قارچ یک شامپوی ضد شوره معمول هم استفاده کنید و به تناوب این دوشامپو را استفاده نمایید

اگر پوست سرتان خشک است از ضد شوره موی خشک و اگر چرب است از ضد شوره موی چرب استفاده کنید.

چگونه شامپوی مناسب انتخاب کنیم

بیماری هایی مثل پسوریازیس نیاز به شامپوهای قویتری مثل ترکیبات ذغال سنگ یا تار دارند.

شامپوهای ضد ریزش مو

استفاده از شامپو تاثیر زیادی در رفع ریزش مو از طریق تاثیر روی فولیکول مو  ندارد اما اگر ساقه موها ضعیف و حساس باشد برخی شامپو های ضد ریزش مو هستند که با تقویت ساقه مو تاثیر زیادی روی نگهداری موهای ضعیف داشته ریزش مو را کاهش خواهند داد. این شامپوها اکثرا دارای ترکیباتی گیاهی مثل گزنه،مریم گلی،آلوورا، کالاندولا، جوجوبا، آرگان، و …. بوده خواص و تاثیرات خوبی در کاهش ریزش مو میگذارند . همپنین بسیاری از این مواد در کاهش التهابات کف سر موثر بوده میتوانند به افراد جهت کاهش خارش و کم شدن تحریکات پوست سر کمک کنند.

شامپوی بچه

شامپوهای بچه از نظر نداشتن سولفات و ترکیبات سوزاننده طرفدارانی در بزرگسالان هم دارد و برخی افراد فکر میکنند اگر دچار ریزش مو شده اند برای کم کردن تاثیر منفی شامپوها روی موهای در حال ریزش از شامپوی بچه استفاده کنند اما این مسله همیشه درست نیست . اگر موی خیلی چربی داشته باشید یا مشکل شوره و یا مسله عفونت قارچی در موهای سر وجود داشته باشد استفاده از شامپوی ضعیفی مثل شامپوی بچه به هیچ وجه توصیه نمی شود.

چگونه شامپوی مناسب انتخاب کنیم

بهتر است برای مشکل خود به پزشک مراجعه کرده و راه چاره از یک متخصص در این رابطه جویا شوید.

سایر شامپوها

شامپوهایی مثل شامپوهای پروتیینه، ویتامینه و کراتینه برای تقویت موها طراحی و ساخته شده اند. این شامپوها بنا به عملکردشان در انواع پوست خشک و چرب ساخته شده با اضافه کردن نوع خاصی از مواد یاد شده باعث نرمی بیشتر و شانه پذیری بهتر موها میشوند . اضافه کردن برخی مواد مثل نعناع (منتول)باعث ایجاد خنکی و حس بهتری در موها میشود . وجود ترکیباتی مثل آلوورآ یا کالاندولا از التهابات پوست سر میکاهد و میتواند در بهبود خارش و قرمزی کف سر موثر باشد…

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید