چگونه شامپو انتخاب کنیم

ششستن موها هم مثل یکی از کارهای عادی روزانه مانند مسواک زدن و شستن صورت است که به صورت ناخودآگاه انجام می دهیم.

شامپو زدن، شستشوکردن، آبکشی، خشک کردن با حوله و سشوار کشیدن … برای هر کسی که آنقدر خوش شانس باشد که با موهایی شاداب و براق و درخشان متولد شود، این روال خوب است اما بقیه ما باید تلاش بیشتری در مراقبت از موهای خود انجام دهیم.

متخصصان میگویند با وجود گزینه های زیاد درانتخاب شامپوها، اولین قدم این است که بفهمید چه چیزی مناسب موهای شماست.

چگونه شامپو انتخاب کنیم

نوع موی شما چیست؟

آیا موهای شما فر است یا صاف؟ وز میشود یا موجدار است؟ آیا آن را رنگ می کنید؟ خوشبختانه امروزه برای هرنوع مو یک شامپو ساخته شده است.

نیک آروجو، مالک و بنیانگذار ARROJO NYC می گوید: “شامپوهای مختلف ویژگی ها و مزایای مختلفی دارند بنابراین برای حفظ بیشترین شادابی و درخشندگی، مهم است که موهای شما را با ویژگی ها و مزایایی که برای شما مناسب است مطابقت دهید.” و ساده ترین راه برای یافتن شامپوی مناسب جستجوی کلماتی است که با نوع موهای شما مطابقت داشته باشد مانند “خشک”، “روغنی”، “نرم” یا “فر” میباشد.

چگونه شامپو انتخاب کنیم

انتخاب شامپو برای موهای مختلف

موهای نرم: موهای خود را با شامپوی حجم دهنده شستشو دهید تا حجم موها اضافه شود و ظاهری پرتر و آراسته پیدا کند.

موهای فرفری: برای نرم کردن موهای فرفری و جلوگیری از خشکی مو و  کاهش ظاهری آسیب دیده  یک شامپومخصوص موهای خشک یا شیمیایی را پیشنهاد میکنیم.

موهای خشک:  پیشنهاد می کنیم به دنبال شامپوهایی باشید که با جبران مجدد رطوبت وضعیت موهایتان را بهبود بخشد. توصیه می کنیم لیست مواد تشکیل دهنده برای روغنهای طبیعی که توسط مو جذب می شوند را در نظر داشته باشید: روغن نارگیل “یکی از بهترین نرم کننده ها در مراقبت از مو” است. برخی دیگر از نرم کننده های طبیعی روغن آووکادو، روغن انگور و روغن آرگان هستند.

موهای چرب: پیشنهاد می کنیم  یک شامپوی مخصوص موهای چرب تهیه کنید. از شامپویی که به عنوان مرطوب کننده یا حالت دهنده نامگذاری شده دوری کنید. شما نباید رطوبت بیشتری به موهای چرب اضافه کنید. اگر شوره سر نیز دارید -که اغلب موهای چرب شوره هم دارند- با یک شامپوی ضد شوره حاوی موادی مانند کتوکونازول، روی، پیریتیون روی یا سلنیوم سولفید آن را درمان کنید.  اکثر افراد فکر می کنند شوره سر بعنوان یک مسأله پوست سر خشک است اما در واقع پوست سر شما روغن زا است و پوست سراین افراد روغن بیشتری نسبت به دیگران تولید می کنند. مخمریا قارچ هایی که در لایه خارجی پوست سر زندگی می کنند با آن روغن ها تکثیر شده و محصولات فرعی تحریک کننده ای ایجاد می کنند که باعث پوسته پوسته شدن پوست سرمیشود.

موهای رنگ شده: شامپوی محافظ رنگ انتخاب کنید که مواد رنگی را که جهت آنها هزینه کرده اید، از بین نبرد. البته اغلب اوقات یافتن شامپوی مناسب با بررسی و استفاده حاصل میشود.

چگونه شامپو انتخاب کنیم

حالت دهنده ها (کاندیشنرها)

قبل از دهه 1950، شامپو چیزی بیش از صابون مایع نبود. سپس سورفاکتانت ها آمدند که تحول عمده ای در این رابطه ایجاد شد اگرچه ارزان بوده و حجم طبیعی مو را حفظ می کنند اما این پاک کننده ها نیز سخت و خشک کننده هستند. برای بهبود وضعیت موهایتان نرم کننده هایی را استفاده کنید که برای افزودن رطوبت به موهای خشک شده با شامپو طراحی شده اند.

برای حفظ رطوبت موهای خود هر زمان شستشو را تمام کردید از نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده نه تنها موهای شما را نرم و لطیف تر نشان می دهد بلکه باعث آرامش مو می شود و فرم دهی و حالت آن را راحت تر می کند. یک نرم کننده مرطوب می تواند به آبرسانی مجدد موهایی که بیش از حد دستکاری شده که خشک و شکننده هستند، کمک کند. مراقب باشید بیش از حد موهای خود را حالت ندهید که باعث می شود موهای شما صاف و بی روح به نظر برسد.

امروزه شامپوهای نرم کننده و نرم کننده های پاک کننده وجود دارد که هر دو کار را انجام می دهند. اگرچه شامپوهای مرطوب کننده معمولاً به اندازه کافی آبرسانی می کنند تا به تنهایی استفاده شوند اما پزشکان می گویند که نرم کننده های پاک کننده اغلب به اندازه کافی نمیتوانند تمیز کردن پوست سر را انجام دهند.

آیا باید روزانه موهای خود را بشویید؟

بسیاری از افراد هر روز موهای خود را می شویند اما شاید نیازی نباشد! شامپو زدن هفته ای سه یا چهار بار کافی است شستشوی زیاد، چربی های طبیعی مو را از بین می برد. ذاتاً هیچ چیز بدی در مورد این چربی ها وجود ندارد؛ آنها در واقع به ایجاد نرمی در مو کمک می کنند.

اگر موهای شما  چرب است باید مرتباً آنها را بشویید – هر روز یا  هردو روز. شستشوی کمتر از این برای موهای خشک تر مناسب است. اگر شستشوی سر بیش از دو هفته طول بکشد ممکن است مو کدر شود. این مسأله برای یافتن برنامه ای است که برای شما مناسب باشد.

آیا تکنیکی برای شستن موها وجود دارد؟

اگر عادت دارید که یک حجم بزرگ از شامپو را در بالای سر خود ریخته وسپس آن را پخش کنید، این می تواند به کوتیکول های مو آسیب برساند و موخوره ایجاد کند. در عوض، به اندازه یک سکه در وسط دست خود شامپو را مالیده و آن را بین کف دو دست خود پخش کنید. سپس  موها را شامپو بزنید، بهتراست ازبالای سر شروع کنید، قسمت بالای سر را به سمت پشت شستشو بدهید و به آرامی از دو طرف سر خود شامپو را پخش کنید.  هنگام شامپو زدن، پوست سر خود را با نوک انگشت ماساژ دهید.

سولفات دار در مقابل بدون سولفات

هرچند بحث راجع به سولفات بعلت قدیمی بودن خوشایند نیست اما محققان به تازگی دریافته اند که گرچه سولفات به موها آسیب میزند ولی فقدان آن در شامپو باعث کمتر کف کردن و عدم رضایت برخی افراد میگردد. این افراد معتقدند چون شامپوی بدون سولفات به اندازه کافی کف نمیکند پس به اندازه کافی تمیز نخواهد کرد. در مجموع وجود اندکی سولفات در شامپو از نطر سلامتی مضر نیست و مزایای آن به معایبش افزون است.

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام من چندماهه ریزش موهام از حالت نرمال بیشتر شده و پوسته سرم هم خیلی شدید شده طوری ک با تکون کوچیک موهام پوسته ریخته میشه روی شونه لباسام همیشه پوسته سرم هس باید چیکار کنم خوب شه

یک پاسخ بنویسید