یائسگی و ریزش مو

ریزش موی ناشی از یائسگی یکی از دغدغه‌های زنان میانسال است. یائسگی فرایندی است طبیعی که همه زن‌ها در سنین میانسالی به بالا آن را تجربه می‌کنند. در طی این مدت بدن به دلیل تغییرات سطح هورمون عوارض جسمی زیادی را پشت سر می‌گذارد. زنان در این دوران علائم ناخوشایندی مثل گرگرفتگی، نوسانات خلقی، بی‌خوابی و ریزش مو را تجربه می‌کنند. ریزش مو در زنان کمتر از مردان بروز میکند. زنان بیش‌تر با نازکی و ضعیف شدن مو روبه‌رو می‌شوند تا طاسی قسمتی از سر. این نازکی می‌تواند در جلو، بغل یا بالای سر پیش بیاید.

تحقیقات نشان می‌دهند ریزش مو در این دوران نتیجه‌ عدم تعادل هورمونی است. به طور خاص کاهش تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون موجب این امر می‌شوند. این هورمون‌ها کمک می‌کنند مو سریع‌تر رشد کرده و بیشتر روی سر بماند. کاهش سطح این هورمون‌ها باعث غلبه تولید آندروژن ها یا هورمون‌های مردانه می‌شود. آندروژن‌ها فولیکول‌های مو را کوچک می‌کنند و در نتیجه ریزش مو رخ می‌دهد. این هورمون‌ها همچنین باعث رشد مو روی صورت می‌شوند. به همین دلیل است که برخی از زنان در یائسگی رشد موهای ضخیم روی چانه را شاهد هستند. برای زنانی که یائسه می‌شوند علت ریزش مو بیش‌تر همین است با این حال دلایل دیگری نیز وجود دارند: استرس، بیماری، کمبود مواد معدنی و….

یائسگی و ریزش مو

یک چکاپ کامل دربرگیرنده آزمایش تیروئید در تشخیص این علل و پیشگیری از ریزش مو یائسگی مؤثر است.

ریزش مو ممکن است باعث شود از ظاهر خود خجالت بکشید، ولی باید بدانید این شرایط همیشگی نیست همچنین روش‌هایی هست که می‌توانید برای پیشگیری از ریزش مو یائسگی و بهبود کیفیت موهای خود استفاده کنید. در ادامه همراه ما باشید:

هورمون های خود را تنظیم کنید

حتما در سنین نزدیک به یائسگی و با بروز علائم آن به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک شما میتواند با تجویز داروهای هورمونی مخصوص وضعیت شما بسیاری از علائم ناراحت کننده شما را کنترل کند که ریزش مو هم یکی از آن عوارض است. از این علائم میتوان به نوسانات خلقی، بی‌خوابی، ریزش مو، گرگرفتگی اشاره کرد که گاها با تجویز داروی مناسب تا حدود زیادی کاهش می یابند.

استرس ممنوع

برای جلوگیری از عدم تعادل هورمونی استرس را از خود دور کنید. کاهش استروژن بر عملکرد مغز شما تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد نوسانات خلقی، اضطراب و افسردگی می‌شود. انجام یوگا و دیگر ورزش‌های تنفسی این علائم را کاهش می‌دهند. انجام فعالیت‌های ورزشی همچنین به راحتی شما را از استرس دور می‌کند. جدای از مسئله‌ی یائسگی استرس سبب بروز مشکلات ناخوشایندی در بدن خواهد شد. برای این‌که بدنی تندرست داشته باشید باید تا حد ممکن استرس را از زندگی خود حذف کنید.

یائسگی و ریزش مو

ویتامین D را فراموش نکنید

یکی از مشکلاتی که در این دوران برای زنان به وجود می‌آید افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان است که موجب شکستگی‌ها و آسیب‌های استخوانی زیادی می‌شود ویتامین D و کلسیم به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند. انواع کلم‌ها، کنجد و مواد لبنی مانند ماست و شیر دارای کلسیم هستند. ویتامین D نیز از طریق آفتاب جذب می‌شود. جهت پیشگیری از بروز آسیب‌های استخوانی در این دوران بهتر است مصرف مکمل این ویتامین زیرنظر پزشک انجام شود. جذب این ویتامین در سالمندان کم‌تر از افراد دیگر است، ولی به دلیل قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب به میزان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز مفید خواهد بود.

ورزش کنید

ورزش جزو اصلی یک سبک زندگی تندرست است. با ورزش احساس شادابی و قدرت خواهید کرد. ورزش همچنین برخی علائم یائسگی مثل نوسانات روحی، افزایش وزن و بی‌خوابی را بهبود بخشیده و اضطراب را کاهش می‌دهد. همه این عوامل برای پیشگیری از ریزش مو یائسگی ضروری هستند و به شما در داشتن بدنی تندرست و حفظ روحیه یاری می‌رسانند.

بهتر است ورزشی را انتخاب کنید که برایتان مناسب و سودمند باشد. شاید بخواهید با دوستانتان پیاده‌روی کنید یا به یک باشگاه ورزشی بپیوندید یا بدوید.

خوب غذا بخورید

استفاده از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و متعادل بهترین روش پیشگیری از ریزش مو یائسگی است. حتما در هر وعده‌ی غذایی خود مقدار کافی از غلات سبوس‌دار و میوه و سبزیجات را بگنجانید. همچنین مهم است که از روغن‌های غیر اشباع مثل روغن‌زیتون و کنجد استفاده کنید. نوشیدن چای سبز و مصرف مکمل ویتامین B6 و اسیدفولیک نیز به رشد مو کمک می‌کند. اسیدهای چرب ضروری یکی دیگر از موارد مهم حفظ سلامت مو هستند که در مواد زیر یافت می‌شوند:

  • ماهی سالمون
  • ماهی تون
  • روغن دانه‌ی کتان
  • گردو
  • بادام

برخی مواد غذایی به طور طبیعی موجب افزایش استروژن می‌شوند. مانند: انگور، زغال‌اخته، آجیل‌ها و میوه‌های خشک. استفاده از این مواد جایگزین طبیعی استروژن بوده و در پیشگیری از ریزش مو یائسگی کمک کند.

یائسگی و ریزش مو

آب کافی

بدن شما برای عملکرد صحیح نیاز به آب کافی دارد. در تمام طول روز آب نوشیده و از مصرف آبمیوه‌ها، نوشابه‌های گازدار و دیگر نوشیدنی‌های در برگیرنده قند بپرهیزید. قند موجود در این نوشیدنی‌ها بسیار بیش‌تر از نیاز بدن شماست. میزان آب مورد نیاز در افراد گوناگون متفاوت بوده و به عوامل مختلف مثل وضع سلامتی کلی و شدت فعالیت بدنی بستگی دارد، ولی به عنوان یک قاعده‌ی کلی بهتر است در طول روز ۸ لیوان آب بنوشید.

طبیعی باشید

برای جلوگیری از خشکی و شکستگی موها بهتر است از وسایل گرمازا مثل سشوار و اتوی مو کم‌تر استفاده کنید. اکستنشن و دیگر روش‌های اینچنینی نیز موهای شما را ضعیف کرده و باعث ریزش زودرس می‌شوند. اگر می‌خواهید موهایتان را رنگ کنید بهتر است از رنگ‌های طبیعی استفاده کنید. مواد مصنوعی موجود در رنگ‌ها، سلامتی مو و پوست سر شما را به خطر می‌اندازند. برای تقویت مو از نرم‌کننده و شامپوهای غنی‌شده با ویتامین و پروتئین استفاده کنید. حین شنا حتما کلاه بپوشید. کلر موجود در آب سبب شکستگی موها می‌شود. همچنین اگر در معرض باد یا آفتاب هستید بهتر است برای محافظت از موهای خود آنها را بپوشانید تا نشکنند و ضعیف نشوند.

در مورد داروهای خود با پزشک خود مشورت کنید

برخی داروها دارای عوارض جانبی هستند که ممکن است دربرگیرنده ریزش مو باشد. اگر ریزش موی قابل‌توجه دارید ممکن است داروی مصرفی شما علت اصلی باشد. جهت پیشگیری از ریزش مو یائسگی در مصرف دارو دقت کرده و در این راستا با پزشک خود مشورت کنید. او به شما برای تغییر دارو کمک خواهد کرد، ولی هیچ‌گاه این کار را از پیش خود انجام ندهید چون بسیار خطرناک است.

یائسگی و ریزش مو

نتیجه‌گیری

در این نوشتار گفتیم یائسگی اتفاقی بیولوژیک و طبیعی است که هر زنی در سنی معین آن را تجربه خواهد کرد. در این دوره بدن دچار تغییرات هورمونی می‌شود که مشکلاتی به وجود می‌آورند. نوسانات خلقی، بی‌خوابی، ریزش مو، گرگرفتگی و افزایش وزن از جمله این موارد هستند. پیشگیری از ریزش مو یائسگی راه‌های مختلفی دارد. ورزش، دوری از استرس، رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل‌ها. با ورزش نیرو و انرژی می‌گیرید و با استفاده از رژیم غذایی کامل و تندرست علاوه بر پیشگیری از ریزش مو یائسگی از استرس دور می‌مانید. در پایان بدانید این شرایط موقتی است و با رعایت موارد گفته‌ شده به راحتی سلامتی خود را در این دوره حفظ می‌کنید.

Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
4 دیدگاه

موهای من ریزش کمی داره البته می دونم هورمونی نیست چون در سال فقط چند ماه این حالت پیش میاد آیا من میتوانم برای پر پشت شدن و کمتر شدن ریزش از ماینوکسیدل دو درصد استفاده بکنم.

سلام ریزش مو علل زیادی دارد که فقط یک علت آن هورمونی است. علل دیگر را نیز باید پیدا و درمان کرد. مانند استرس- کمبود آهن و مینرالهای دیگر خون و ویتامین ها- بیماریهای داخلی- بیماریهای پوست و مو- بعد از زایمان و غیره…

خیلی تاکید دارید که ماینوکسیدیل ۲٪ موثر تر است . آیا این یک تجربه شخصی است یا اینکه رفرنسی هم موجود است ؟ میشه کمی راهنمایی کنید ؟ من بشخصه معتقدم که مصرف ۲٪ اتلاف وقت است .

سلام هم تجربه شخصی من و هم مطالعات نشان داده که در طولانی مدت اثر دو درصد بیشتر از پنج در صد است. در ضمن حساسیت و عوارض دو درصد خیلی کمتر است.

یک پاسخ بنویسید