14 ماده غذایی که مانع از ریزش مو می شوند

در این مقاله به این پردازیم که چه مواد غذایی برای تقویت مو بهتر هستند، علت مفید بودن آنها چیست و برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم بهتر است.

اگر بیش تر از ۱۵ سال سن دارید؛ ممکن است متوجه شده باشید که موهای شما کم کم شروع به ریزش کرده اند. از این سن به بعد، بسیاری از افراد ریزش مو را تجربه می کنند و تغذیه جهت جلوگیری از این فرآیند، نقش بسیار موثری دارد.

اگر چه نقش عوامل دیگر مانند ژنتیک، سن، هورمون ها، کمبود مواد مغذی، مصرف دارو یا بیماری های خود ایمنی غیرقابل انکار است؛ اما با تغییر رژیم و استفاده از مواد غذایی مناسب، سرعت فرآیند ریزش مو کم خواهد شد یا حتی به طور کامل متوقف می شود.

بنابراین در ادامه 14 ماده غذایی را به شما معرفی خواهیم کرد که با مصرف آن ها، شادابی و سلامت موهای خود را برگردانده و جلوگیری از ریزش مو کنید.

1- اسفناج برای جلوگیری از ریزش مو و نرم و براق شدن مو

در بعضی از موارد، کمبود یک ماده معدنی، عامل اصلی ریزش مو است. اطمینان از اینکه مشکل شما در اثر کمبود یک ماده مغذی در بدنتان نباشد؛ بسیار مهم است.

استفاده از اسفناج مانع از ریزش مو میشود
استفاده از اسفناج مانع از ریزش مو میشود

جهت این امر بهتر است که با انجام آزمایش، سطح پروتئین، آهن، ذخیره آهن، ویتامین D و دیگر مواد معدنی را در بدن خود بسنجید.

به همین جهت باید بدانید که اسفناج سرشار از آهن و سبوم است؛ بنابراین به عنوان نرم کننده طبیعی موها عمل می کند.

همچنین به دلیل وجود موادی مانند امگا ۳، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و آهن، موهای شما را براق می کند و مانع از ریزش مو میشود.

در این ارتباط میتوانید مقاله مواد غذایی برای داشتن موهای سالم و درخشان را مطالعه نمایید.

2- تخمه آفتابگردان منبع ویتامین B15 برای تقویت جریان خون در پوست سر

دانه آفتابگردان سرشار از ویتامین B5 است که جریان خون را به سمت سر تسهیل می کند. بر اساس گزارش های آزمایشگاهی، کمبود ویتامین B5 یکی از عوامل شناخته شده در ریزش مو است. تنها ۳۰ گرم از دانه آفتابگردان، 20% ویتامین بدن شما را تامین می کند.

تخمه آفتاگردان - ماده غذایی مفید برای جلوگیری از ریزش مو
تخمه آفتاگردان – ماده غذایی مفید برای جلوگیری از ریزش مو

3- ماهی سالمون ، ماده غذایی سرشار از امگا 3 مفید برای کاهش ریزش مو

بدن انسان قادر به انجام کارهای عجیب و غریب بسیاری است. مثلا نور خورشید را به ویتامین D تبدیل می کند. اما موادی مانند امگا ۳ در بدن ساخته نمی شوند.

۱4 ماده غذایی که مانع از ریزش مو می شوند
برای کاهش ریزش مو سالمون بخورید

امگا ۳ به سلامت و رشد موها کمک بسیار زیادی می کند. به همین دلیل باید بدانید که ماهی سالمون سرشار از این ماده مغذی است.

بنابراین با مصرف ماهی سالمون یا ماهی های دیگری مانند ساردین و ماهی خالخالی، از التهاب پوست سر جلوگیری کرده و مانع از ریزش موهای خود شوید.

4- چغندر برای اکسیژن رسانی به فولیکول مو

چغندر از یک سری مواد شیمیایی طبیعی سرشار است که به خانواده نیترات ها معروف هستند. چغندر پس از اینکه در بدن تجزیه شد؛ این مواد شیمیایی را به درون خون انتقال می دهد که باعث بهبود گردش خون می شود.

در نتیجه این فرآیند، اکسیژن و مواد غذایی راحت تر به فولیکول های مو رسیده و باعث شادابی آن ها می شوند.

چغندر باعث شادابی فولیکول های مو میشود
چغندر باعث شادابی فولیکول های مو میشود

5- جو دو سر ، غذایی که مانع از ریزش مو میشود

جو دو سر حاوی مقادیر زیادی از یک فیبر محلول به نام بتاگلوکان است. طبق نتایج به دست آمده؛ ریزش مو در آقایان و خانم ها با مقاومت بدن به انسولین ارتباط دارد.

جو دوسر به دلیل غلظت بالای فیبر های محلول، حساسیت بدن را به انسولین افزایش داده و در نتیجه از روند افزایشی ریزش مو جلوگیری می کند.

جو دو سر ، ماده غذایی که مانع از ریزش مو ها میشود
جو دو سر ، ماده غذایی که مانع از ریزش مو ها میشود

6- برای افزایش ضخامت مو ها مرغ بخوریم

طبق نشریه سالانه Gabriel Garcia Marengo، امگا ۶ که یک اسید چرب غیراشباع است و آراشیدونیک اسید (AA) نامیده می شود؛ رشد موها را تحریک کرده و ضخامت آن ها را افزایش می دهد.

بر اساس اعلام سازمان تغذیه و بهداشت جهانی، منبع اصلی تامین AA در آمریکا مرغ است. یک پرس مرغ کبابی، ۱۵۴ میلی گرم آراشیدونیک اسید به بدن شما می رساند.

مصرف مرغ رشد مو ها را تحریک میکند
مصرف مرغ رشد مو ها را تحریک میکند

7- فلفل دلمه قرمز سرشار از ویتامین سی برای جلوگیری از شکنندگی مو ها

ویتامین C ماده ای است که از شکنندگی موها جلوگیری می کند. جهت اثبات این ادعا، آزمایش کنترل شده ای در سال ۲۰۱۲ انجام شد و نتیجه آن در ژورنال پوست و زیبایی انتشار یافت.

فلفل دلمه قرمز ویتامین سی مورد نیاز مو را تامین میکند
فلفل دلمه قرمز ویتامین سی مورد نیاز مو را تامین میکند

در این آزمایش، محققان مکمل غذایی حاوی ویتامین C را برای خانم هایی که موهای نازک دارند؛ تجویز کردند. آن ها متوجه شدند که این مکمل غذایی باعث افزایش قابل توجه در رشد و ضخامت موی این خانم ها می شود.

اگر چه همه ما اغلب پرتقال را به عنوان منبع اصلی و سرشار از ویتامین C می شناسیم؛ اما حجم این ویتامین در پرتقال فقط نصف مقداری است که در فلفل دلمه ای قرمز وجود دارد. بنابراین مصرف این سبزیجات را هرگز فراموش نکنید.

8- تخم مرغ یک ماده غذایی برای کاهش روند ریزش مو

تخم مرغ حاوی نوعی ویتامین B به نام بیوتین است. این ویتامین به رشد مو و تقویت ناخن های شکسته کمک می کند. طبق مطالعه ژورنال بین المللی تریکولوژی، از بین زنانی که این مشکل را تجربه کرده اند؛ 36% از آن ها دچار کمبود بیوتین هستند.

تخم مرغ به به رشد مو و تقویت ناخن کمک میکند
تخم مرغ به به رشد مو و تقویت ناخن کمک میکند

به همین جهت باید بدانید که کمبود این ماده در بدن، روند ریزش مو را افزایش می دهد. منابع دیگر سرشار از بیوتین: بادام، آووکادو و ماهی قزل آلا هستند.

9- عدس میتواند ریزش مو را تا حدی متوقف کند

موادی مانند پروتئین، آهن، روی، بیوتین و اسیدفولیک به وفور در عدس یافت می شود. بدن جهت اینکه سلامت گلبول های قرمز خود را دوباره به دست آورد؛ به اسیدفولیک نیاز دارد.

مصرف عدس میتواند ریزش مو را تا حدی متوقف کند
مصرف عدس میتواند ریزش مو را تا حدی متوقف کند

با ترمیم و تولید گلبول های سالم بیشتر، تامین اکسیژن پوست سر و موها بهتر شکل می گیرد و در نتیجه ریزش مو متوقف خواهد شد.

10- صدف خوراکی برای تامین روی مورد نیاز برای ساخت مو

روی یا همان زینک، یک ماده معدنی بسیار مهم در سلامت کلی بدن است. اگر این ماده را به میزان کافی دریافت نکنید؛ ممکن است که دچار ریزش مو شوید.

۱4 ماده غذایی که مانع از ریزش مو می شوند

حتی در مواردی مژه ها نیز ریزش را تجربه می کنند. طبق یک مطالعه تحقیقاتی بیولوژیکی، مکمل روی، این روند را در خانم هایی که دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند؛ به طور کامل متوقف می کند.

روی، سلول های مسئول ساخت مو را وادار میکند که کار خود را به درستی انجام دهند. منابع دیگر غنی از روی گوشت گاو و گوشت خرچنگ هستند.

11- مصرف گوشت گاو کم چرب برای تامین آهن مورد نیاز مو

همانطور که قبلا گفته شد؛ کمبود آهن به خصوص در خانم ها ممکن است که به ریزش مو منجر شود.

آهن در مواد گیاهی مانند اسفناج، سویا، عدس، غلات غنی شده و ماکارونی به وفور یافت می شود؛ اما بدن تمام این میزان آهن را جذب نمی کند.

۱4 ماده غذایی که مانع از ریزش مو می شوند

مطالعات نشان داده است که بدن آهن موجود در منابع حیوانی را ۳ برابر بیشتر از آهن گیاهی جذب می کند. بنابراین گوشت گاو یک گزینه مناسب جهت تامین این میزان آهن است.

به همین جهت بهتر است که هر هفته دو بار از گوشت گاو استفاده کنید. طبق تحقیقات بانک اطلاعات USDA، مصرف ۱۲۰ گرم گوشت گاو با درصد چربی پایین، تقریبا۲۰ درصد از آهن موردنیاز روزانه بدن را تامین می کند.

12- جو منبع غذایی ویتامین E برای درمان نازکی مو ها و قطع ریزش مو

ویتامین E یک آنتی اکسیدان های بسیار قوی است که اشعه UV را جذب کرده و از سلول های پوست محافظت می کند. نور خورشید باعث آسیب به پوست سر و نازکی موها می شود.

به همین جهت باید بدانید که این ماده با خاصیت آنتی اکسیدانی خود این مشکل را برطرف می کند

۱4 ماده غذایی که مانع از ریزش مو می شوند

در یک مطالعه، به گروهی از بیماران که دچار کمبود ویتامین E بودند؛ تکتورینول (یک نوع مکمل حاوی ویتامین E) و به گروه دیگر دارونما تجویز شده بود.

۳۴ درصد از افرادی که مکمل ویتامین E را دریافت کردند؛ بهبودیافته و ریزش موی آن ها قطع شد.

همانطور که می دانید؛ دسترسی به مکملی همچون تکتورینول برای اکثر افراد کار دشواری است. ولی میزان کمی از آن را میتوان در جو یافت، بنابراین میتوان به عنوان جایگزین از جو استفاده نمود.

13- ماست یونانی برای تامین سلنیوم و ید مورد نیاز مو ها

دو ماده معدنی دیگر به نام سلنیوم و ید نیز با رشد موها در ارتباط هستند و کمبود هر یک از آن ها، عملکرد غده تیروئید را مختل کرده و باعث ریزش مو می شود.

ماست یونانی برای تامین سلنیوم و ید مورد نیاز مو ها
ماست یونانی برای تامین سلنیوم و ید مورد نیاز مو ها

جهت اینکه این دو ماده معدنی به طور مداوم تامین شود؛ بهتر است که از ماست یونانی در صبحانه یا میان وعده بعد از تمرین استفاده کنید.

14- انواع توت ها به سلامت مو ها کمک میکنند

خانواده توت ها شامل توت فرنگی، شاه توت، تمشک و بلوبری همه حاوی ویتامین C هستند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی برای مقابله بدن با رادیکال های آزاد هست و میتواند به ریشه مو برای مقابله با رادیکال های آسیب زننده کمک فراوانی بکند.

درضمن ویتامین سی با کمک به جذب آهن نیز باعث کمک به سلامت موها میشود.

جالب است بدانید توت فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هست بطوریکه در یک فنجان توت فرنگی که وزنی حدود 150 گرم داره، 1.5 برابر نیاز یک روز بدن شما ویتامین C وجود دارد!

کلام آخر

در این مقاله دانستیم که اگر چه بسیاری ریزش مو ناشی از مشکلات ژنتیکی، سن، محیط زندگی و دیگر موارد بیولوژیکی است؛ اما تغذیه در کنترل این فرآیند بسیار تاثیرگذار است.

به همین جهت در این مقاله تعدادی از مواد غذایی که به راحتی قابل دسترس هستند را به شما معرفی کردیم تا با مصرف آنها از ریزش موهای خود جلوگیری کنید و موهایی سالم و جذاب داشته باشید.

و در پایان، قبل از اینکه دستورالعمل های موجود در این مقاله را پیگیری کنید؛ بهتر است که با انجام یک آزمایش، متوجه شوید که بدن شما دچار کمبود کدام یک از این ریزمغذی ها است و آنگاه رژیم غذایی خود را شروع کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید