آیا ممکن است کاشت مو، موها را نازک تر کند؟

یکی از آسیب هایی که به مرور زمان به کم پشتی و حتی کچلی بخش هایی از سر منجر می شود؛ نازک شدن موها است. این پدیده در برخی از افراد به مرور زمان و با افزایش سن رخ می دهد و تا حدی نیز طبیعی به نظر می رسد. با این حال اگر روند این امر بسیار سریع باشد یا در سنین جوانی بروز پیدا کند؛ نگران کننده خواهد بود.

با توجه به اینکه کاشت مو در سال های اخیر به عنوان یک راه حل قطعی جهت درمان ریزش و کچلی مو پیشنهاد می شود؛ افرادی که با مشکل کم مویی روبرو هستند؛ به این عمل روی می آورند. البته هر عمل جراحی با عوارض جانبی همراه است.

ما در این نوشته قصد داریم درخصوص اینکه گفته می شود کاشت مو باعث نازکی موها شود و اینکه این مسئله تا چه اندازه صحت دارد و در چه مواردی احتمال بروز آن بیشتر می شود؛ مطالبی را به اطلاع شما برسانیم.

 

آیا ممکن است کاشت مو، موها را نازک تر کند؟

کاشت مو در افراد مبتلا به نازکی مو

به طور معمول چنین فرض می شود که این عمل برای افرادی مناسب است که در حال حاضر در قسمت های زیادی از سر دچار طاسی شده اند یا اینکه یک الگوی خاص کچلی در آن ها شروع به شکل گیری است. این فرض درست به نظر می رسد؛ اما باید بدانید در مواقعی که موهای بخشی از سر به دلایل مشخص یا نامشخصی دچار نازکی می شوند؛ پزشکان قادر هستند که از روش کاشت فولیکول جهت درمان بخش آسیب دیده استفاده کنند. تا اینجا بنظر می رسد که این روش حتی مشکل نازکی موها را برطرف می کند اما چه اتفاقی می افتد که افراد در اثر کاشت مو دچار نازکی مو می شوند؟

در ادامه عوامل موثر در بروز این مشکل را بررسی می کنیم:

1-    عوامل زمینه ای

پیش از اینکه این عمل جراحی انجام شود؛ شخص کاندید را باید از نظر ابتلا به بیماری های زمینه ای که موجب ریزش یا نازکی موی سر می شود بررسی کنند. مهم ترین بیماری ها در این خصوص آلوپسی، مشکلات تیروئیدی و عفونت است. مصرف برخی داروها نیز امکان دارد که سبب بروز چنین مشکلاتی شود.

در صورتی که شخص هر یک از این مشکلات را داشته باشد؛ حتی پس از انجام عمل جراحی مشکل ریزش مو و نازکی برطرف نخواهد شد و به قوت خود باقی خواهد ماند. بنابراین به نظر می رسد که در این مورد کاشت مو تاثیری در نازکی مو ندارد و این سطح سلامت بدن شخص است که مشکل ساز می شود.

بنابراین پزشک باید پیش از انجام عمل این عوامل را شناسایی کند و درصدد رفع آن ها بربیاید. در مواقعی که این مشکلات به هر دلیلی رفع نمی شود؛ باید به شخص اطلاع داده شود که کاندید مناسبی جهت انجام این عمل نیست. البته لازم به ذکر است که حتی در صورت عدم وجود چنین مشکلاتی بدن و سلامت فرد را باید از نظر وجود اختلالات خونی که موجب بروز مشکل در هنگام عمل می شود نیز بررسس کنند. در نهایت پس از انجام تمامی این آزمایشات و دریافت تاییدیه لازم روند اجرای عمل جراحی برای شخص آغاز خواهد شد.

2-   عدم ضخامت مناسب مو در ناحیه اهداکننده

در هر دو روش کاشت مو (FUE و FUT) بخشی از سر که موهای ضخیم و مقاومی دارد و دچار کچلی نشده است؛ به عنوان ناحیه اهداکننده انتخاب می شود. این بخش در اکثر افراد در پشت و طرفین سر است. به این دلیل که اکثر افراد در بالای سر دچار کچلی می شوند و در بخش های دیگر سر خود موهای ضخیم و پرپشتی دارند.

نکته حائز اهمیت این است که به دلیل انتخاب فولیکول های مو از ناحیه اهداکننده، موهای کاشته شده پس از اینکه رشد کنند؛ کیفیتی مشابه همان ناحیه را خواهند داشت. این موضوع اهمیت انتخاب درست ناحیه اهداکننده را نشان می دهد. بنابراین اگر فولیکول های موی کاشته شده کیفیت و ضخامت مناسبی نداشته باشند؛ به احتمال زیاد کاشت مو موجب رویش موهای نازک و بی کیفیت خواهد شد.

البته باید بدانید که این مسئله قابل پیشگیری است و اگر پزشک مناسب و حاذقی را جهت انجام این عمل انتخاب کنید؛ احتمال بروز این مشکل بسیار پایین خواهد بود.

آیا ممکن است کاشت مو، موها را نازک تر کند؟

3-  روند طبیعی رشد مو

باید به شخص توضیح داده شود که انتظارات معقول و درستی از این عمل داشته باشد. به این دلیل که بلافاصله پس از عمل جراحی شخص با خرمنی از موی پرپشت و ضخیم مواجه نخواهد شد. البته بهره مندی از موهای زیبا به زمان احتیاج دارد؛ اما در هر صورت شما هرگز پس از کاشت مو به زمانی که بسیار جوان بودید باز نخواهیدگشت.

به این دلیل که در موهای طبیعی و سالم تراکم وجود فولیکول ها مو در هر سانتی متر مربع است. درحالی که در بهترین شرایط شما پس از کاشت حدود 40 فولیکول مو در هر سانتی متر مربع خواهید داشت.

نکته دیگر اینکه شما جهت مشاهده نتایج قابل قبول از این عمل باید بین 9 تا 12 ماه صبر کنید. در بسیاری از بیماران نیز موهایی که از فولیکول های کاشت شده شروع به رویش می کنند نازک تر از قبل هستند اما فرآیند افزایش ضخامت و پرپشتی موها به آرامی و طی زمان انجام خواهدشد.

4-   آسیب به ناحیه اهداکننده حین عمل جراحی

در برخی اوقات ممکن است که هنگام برداشت فولیکول از ناحیه اهداکننده آسیب سطحی یا شدید به بافت اسکالپ (پوست کف سر) در این ناحیه وارد شود. در این گونه مواقع اگر آسیب یا زخم واردشده به ناحیه اهداکننده موجب آسیب شدید به فولیکول شود؛ امکان دارد که رشد موها را در این ناحیه متوقف کند.

همچنین احتمال دارد که موهایی که رشد می کنند؛ ضخامت و کیفیت سابق را نداشته باشند.

5-  روش کاشت مو مناسب برای افراد مبتلا به نازکی مو

گاهی اوقات نیز امکان دارد که در پشت و طرفین سر نیز فولیکول های ضخیم و مناسبی جهت انجام کاشت وجود نداشته و شخص در این نواحی نیز دچار الگوی ریزش مو شدید یا نازکی باشد. همچنین ممکن است که شخص به طاسی کامل دچار نباشد. در این صورت آیا جراح قادر به انجام عمل کاشت مو خواهد بود؟

با وجود اینکه از هر دو روش FUE و FUT در این خصوص استفاده می شود؛ پزشکان به طور معمول از روش FUE برای کاندیدهایی که قصد دارند که به موهای خود تراکم اضافه کنند و از نازکی مو رنج می برند؛ استفاده می کنند. به این جهت که این روش به جراح این امکان را می دهد که فولیکول سالم را از بخش های مختلفی از بدن شامل پوست سر، قفسه سینه، بازوها و ران پا انتخاب کند و در نواحی که دچار طاسی شده است یا موهای کم پشتی دارد؛ کاشت را انجام دهد. این نوع عمل جراحی کم تر از مورد دیگر تهاجمی است و دوره نقاهت کم تری خواهد داشت.

آیا ممکن است کاشت مو، موها را نازک تر کند؟

سخن پایانی

نازکی موها نیز همانند ریزش مو برای شخص آزاردهنده است و ظاهر نامناسبی را به وجود می آورد. با این وجود عمل جراحی کاشت مو چند سالی است که از سوی جراحان و جامعه پزشکی به عنوان راه حل قطعی ریزش مو بیان شده است. اما این تصور وجود دارد که ممکن است که این عمل با نازکی موها همراه باشد.

در این نوشته براساس گفته های پزشکی بیان شد که با استفاده از روشی از کاشت مو به نام FUE جراحان قادر هستند که کمبود تراکم در موها را جبران کنند. با این وجود برخی از مشکلات امکان دارد که پس از استفاده از این روش باعث نازکی موها شود.

اولین و اصلی ترین مشکل وجود اختلالات زمینه ای همچون آلوپسی، نامنظمی تیروئید و وجود عفونت در بدن فرد است. در برخی موارد نیز امکان دارد که ناحیه اهداکننده فولیکول های سالم و ضخیمی نداشته نباشد که در این صورت موهایی که شروع به رویش می کنند نیز کیفیت مناسبی ندارند.

البته شخص کاندید باید پیش از انجام جراحی به خوبی تفهیم شود و روند طبیعی رشد مو به او گفته شده باشد. زیرا این مسئله که بلافاصله پس از کاشت، موها کمی نازک تر از حالت قبل باشند؛ طبیعی است و کیفیت و تراکم موها هرگز همانند روز اول خود و پیش از شروع ریزش مو نخواهد شد.

Source: www.chubackmedical.com, www.nashvillehairdoctor.com

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید