آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که سبب می شود که روی پوست سر لکه های نقره ای ایجاد شود. این بیماری می تواند خارش پوست سر را نیز ایجاد کند. در صورتی که پسوریازیس شدید باشد، خاراندن پوست سبب ایجاد التهاب در آن می شود. در نتیجه  ممکن است در این حالت به فولیکول مو آسیب جدی وارد شود. این امر ممکن است ریزش مو را در افراد ایجاد کند.

درمان این عارضه در عرض چند ماه و با مصرف برخی از داروهای تجویزی توسط پزشک صورت می گیرد. روش های درمانی نیز به نوبه خود ممکن است سبب تحریک پوست سر در نتیجه ریزش مو در افراد شوند.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

پسوریازیس چه بیماری است؟

این بیماری پوستی سبب می شود تا سیستم ایمنی افراد  تحت تاثیر قرار گیرد و سلول های پوستی را تغییر دهد. در اثر این تغییرات در پوست سر لکه های قرمز، پوسته پوسته شدن و پلاک های نقره ای ایجاد می شود.

در صورتی که به این بیماری مبتلا شدید و آن را در پوست سر خود مشاهده کردید باید بدانید که این بیماری ممکن است در سطح خفیفی ظاهر شود که شامل پوسته پوسته شدن پوست سر است. در موارد شدید نیز ممکن است پلاک های ضخیم ایجاد گردد. همچنین ممکن است این بیماری را در نواحی از پوست سر یا در کل آن مشاهده کنید.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

آیا پسوریازیس موجب ریزش مو می شود؟

پسوریازیس به دلیل ایجاد التهاب در پوست سر می تواند منجر به ریزش موقت موها شود. این امر نیز به دلیل خاراندن پوست سر ایجاد می شود و باید دانست درمان با استفاده از روش های متنوع نیز در ریزش مو تاثیر گذار است. از آنجایی که ریزش مو در این بیماری به صورت موقت اتفاق می افتد، نگران عدم رشد مجدد موهای خود نباشید.

برای اینکه از خارش های ایجاد شده جلوگیری کنید، نکات زیر را انجام دهید.

  • به منظور مرطوب کردن پوست سر از نرم کننده استفاده کنید.
  •     استفاده از وسایل گرمایشی مانند اتوی مو و سشوار را محدود کنید.
  •     از محصولات مناسب مو که حاوی منتول هستند، استفاده کنید.
  •     حوله مرطوب یا کیسه یخ را روی نقاطی از پوست سر که دچار تحریک شده است، فشار دهید.

برای درمان این بیماری کافی است تا با پزشک خود مشورت کرده و در سبک زندگی خود تغییرات اساسی را ایجاد کنید.

درمان پسوریازیس پوست سر چگونه انجام می شود؟

برای درمان این عارضه روش های متفاوتی پیشنهاد می شود. برای اینکه بتوانید بهترین درمان را برای این بیماری انجام دهید، در ابتدا با متخصص پوست در این زمینه گفتگو های لازم را داشته باشید. این امر می تواند به شما در ایجاد برنامه درمانی مناسب کمک شایانی کند. در ادامه شما را با درمان های متفاوت این بیماری آشنا می کنیم.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

درمان های موضعی

  •     استفاده از کرم هایی مانند استروئید های موضعی
  •     روغن های معدنی برای مالش در پوست سر
  •     اسپری های مالشی مانند کلوبتازول پروپیونات
  •     کف های استروئیدی
  •     استفاده از شامپوهای دارویی با مواد تشکیل دهنده سلنیوم یا مواد معدنی

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

درمان بدون نسخه یا OTC

درمان هایی که بدون نسخه تجویز می شوند به صورت زیر وجود دارند.

  •     استفاده از اسید سالیسیلیک می تواند به درمان این عارضه کمک کند. با این حال این دارو سبب ریزش موقت موها خواهد شد.
  •     استفاده از محصولاتی که دارای مواد معدنی هستند نیز در درمان کمک بسیاری خواهد کرد. این محصولات نیز می تواند در رنگ موهای فابریک و خاکستری تغییر ایجاد کند.
  •     برخی از شامپوهای مورد تایید پزشک پسوریازیس را درمان می کند. با این حال این شامپوها می توانند به موهای شما آسیب جدی را وارد کنند و سبب ریزش مو شوند. به همین دلیل برای جلوگیری از خشک شدن موها و ریزش در آنها کافی است تا از نرم کننده های مو استفاده کنید.

تجویز ضد میکروب ها

داروهای موضعی باید توسط پزشک تجویز شوند. زیرا در ترکیبات آنها از استروئید ها، ویتامین های A و D همچنین مواد ضد میکروبی استفاده شده است. ویتامین D و A در عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیرات شگفت انگیزی را ایجاد می کنند. همچنین سبب رشد سلولی می شوند و از این طریق درمان پسوریازیس را میسر خواهند کرد.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

در صورتی که التهاب و عفونت در پوست سر بر اثر این بیماری ایجاد شود تجویز ضد میکروب ها توسط پزشک، درمانی مناسب خواهد بود.

نحوه انجام درمان های موضعی تجویز شده

برای درمان پسوریازیس و جلوگیری از ریزش مو درمان های متفاوت را با یکدیگر ترکیب می کنند و مورد استفاده قرار می دهند. این ترکیب باید توسط پزشک متخصص پوست صورت گیرد. در حالت کلی درمان های موضعی را در هر روز و به مدت چند هفته مورد استفاده قرار می دهند.

درمان با اشعه ماورا بنفش

درمان پسوریازیس و ریزش مو سر به وسیله اشعه ماوراء بنفش (B (UVB به راحتی امکان پذیر است. این اشعه را می توان در طول درمان در نواحی از پوست سر که دچار لکه های پوستی هستند، تاباند. در واقع این روش درمانی به نسبت روش های موضعی موثرتر است. زیرا در نواحی از سر که دچار این نوع بیماری است به طور مستقیم استفاده می شود.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

در درمان های خانگی با نور خورشید کافی است تا ۱ واحد از نور UVB را دریافت کنید. در این حالت به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. این روش زمانی امکان پذیر است که حتماً ۱ واحد نور UVB را قبل از قرار گرفتن در نور خورشید دریافت کرده باشید.

درمان لیزری

لیزر درمانی نیز برای جلوگیری از ریزش مو در بیماری پسوریازیس درمانی موثر مطرح می شود. در این روش از لیزر های XTRAC استفاده می کند تا اشعه UVB متناسب را به پوست سر بتابانند. برای مشاهده نتایج این روش درمانی نیاز است تا ۴ الی ۱۰ جلسه لیزر درمانی را انجام دهید.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

مصرف چه داروهایی برای درمان پسوریازیس موثر است؟

در برخی از مواقع که درمان پسوریازیس و جلوگیری از ریزش مو با روش های گفته شده نتیجه مورد نظر را ایجاد نکند، از روش های دارویی برای این منظور استفاده می شود. در ادامه به برخی از داروهای بسیار مهم در این درمان اشاره می کنیم.

استروئید ها

این داروها برای کاهش قرمزی پوست سر و التهابات مصرف می شوند. انواع داروهای استروئیدی برای درمان پسوریازیس شامل: کرم های کورتیکواستروئید، تزریق کورتیکواستروئید و استروئید های سیستمی کوتاه مدت هستند.

در صورتی که از استروئید های تزریقی استفاده شود، نباید از سه تا چهار ماه تجاوز کند. همچنین در خوردن داروهای استروئیدی خوراکی باید مقدار مصرف رعایت شود. در غیر این صورت درمان ها عوارض جانبی خطرناکی را ایجاد خواهند کرد.

داروهای خوراکی

زمانی که پسوزیاریس شدید باشد، پزشکان از تزریق مستقیم داروهای استروئیدی در پوست سر یا تجویز داروهای خوراکی استفاده می کنند. این داروها مانند متوترکسات، رتینوئیدهای خوراکی، سیکلوسپورین و اوتزلا تاثیر بسیار زیادی در درمان این بیماری دارند.

داروهای تزریقی

  •     سکوکینوماب
  •     اتانرسپت
  •     ادآلیموماب
  •     استکینوماب
  •     ایکسیکیزوماب
  •     ریسانکیزوماب

تغییر در روند زندگی چه تاثیری در درمان پسوریازیس و ریزش مو دارد؟

برای درمان این بیماری کافی است تا سبک زندگی خود را تغییر دهید. با رعایت نکات زیر این امر تا حدود زیادی به شما در درمان پسوریازیس کمک خواهد کرد.

  •     از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید.
  •     استرس را کاهش دهید.
  •     از خاراندن و کندن پوسته های سر در اثر پسوریازیس بپرهیزید.
  •     در هوای خشک و در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

بنابراین پسوریازیس بیماری پوستی است که می تواند در موارد حاد یا ضعیف ایجاد شود. علائم آن با خارش سر، قرمزی و ایجاد پوسته و لکه های براق همراه است. در صورتی که التهابات شدید باشد، خاراندن سر سبب ریزش مو در این بیماری می شود. بنابراین با رعایت نکات بهداشتی و انجام درمان های متنوع می توانید به راحتی از شر آن خلاص شوید.

Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
4 دیدگاه

سلام من دچار کچلی سکه ای شدم الان هم دو سه روزه متوجه شدم خیلی هم نگران هستم میخواستم بدونم درمان داره چون هی دارم تو اینترنت سرچ میکنم میگن درمان کلی نداره به واسه همیشه از بین بره هیچ درمانی نداره

سلام و وقت بخیر
حتما احتیاج هست که از نزدیک ویزیت شوید

سلام من پسوریازیس دارم پشت سر نیازه و خیلی خیلی هم شدیدعه و هردرمانی استفاده کردم جواب مداده نیذزه موهامو کوتاه کنم؟

سلام از لحاظ بهداشتی بهتر است کوتاه کنید موهایتان را ولی تاثیری در درمان ندارد کوتاهی موها.

یک پاسخ بنویسید