آیا کاهش وزن زیاد باعث ریزش مو می شود؟

بله کاهش وزن زیاد میتواند باعث ریزش مو یا آلوپسی شود. این عارضه در اثر عوامل متفاوتی از جمله رژیم های غذایی نامتعادل ایجاد می شود.

در حالت کلی ریزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در هر روز امری طبیعی است و نشان دهنده رشد موهایی جدید است اما ریزش مویی که در اثر کاهش وزن زیاد ایجاد می شود با علائمی مانند نازک شدن تارهای مو و یا خشک شدن آن قابل مشاهده است.

این امر نشان می دهد که تغذیه تا چه اندازه در رشد موها تاثیر گذار است. در این مقاله عواملی که سبب ریزش مو در زمان کاهش وزن به واسطه رژیم های غذایی نامناسب می شود، را مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر خواهان کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

علت ریزش مو در هنگام کاهش وزن ناگهانی چیست؟

طی تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده، ارتباط بین ریزش مو و کاهش وزن به اثبات رسیده است.

علت ریزش مو در هنگام کاهش وزن ناگهانی چیست؟
علت ریزش مو در هنگام کاهش وزن ناگهانی چیست؟

موها برای رشد به مواد مغذی بسیاری احتیاج دارند. کمبود این مواد سبب نازک شدن موها و در نتیجه ریزش در آنها می شود.

برای این منظور اگر دارای رژیم کاهش وزن هستید، سعی کنید از مواد مغذی در آن برای رشد موها استفاده کنید.

مواد بسیاری وجود دارند که می توانید از آن ها به منظور تقویت موها بهره ببرید. بنابراین اگر دارای رژیم غذایی نامناسبی هستید، زمان آن رسیده است که تغییرات مناسبی را در نحوه رژیم غذایی خود اعمال کنید.

برای این منظور نکات مهمی را در خصوص رژیم غذایی سالم و مواد مغذی لازم در آن برای شما عنوان می‌کنیم.

کاهش مواد مغذی با رژیم غذایی نامتعادل

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می دهد که فولیکول های مو با کاهش کالری و پروتئین در بدن به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. این امر در دراز مدت می تواند منجر به آسیب رساندن به مو و نازک شدن تارهای آن شود.

همان طور که می دانیم پروتئین یکی از مواد بسیار مهمی است که برای رشد و تقویت موها بسیار کاربرد دارد. به همین دلیل برخی از رژیم های غذایی که از پروتئین و کالری کافی برخوردار نیستند، سبب آسیب رساندن به موها می شوند.

مدت زمان ریزش مو در اثر کاهش وزن

همانطور که گفته شد، موها برای تغذیه و رشد به کالری، پروتئین و مواد معدنی نیاز دارند. بنابراین با از دست دادن وزن، احتمال کاهش این مواد در بدن وجود دارد.

این امر به مرور زمان ریزش مو را در شما به وجود خواهد آورد. با انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن، متابولیسم رشد مو تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

ریزش مو در همه افراد به طور یکسان اتفاق نمی‌افتد. در حالت کلی سه تا شش ماه بعد از رژیم غذایی، ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. بنابراین سعی کنید تا رژیم غذایی متعادل همراه با مواد مغذی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

کاهش وزن در اثر رژیم غذایی، دارای اصول و قواعدی است که باید به صورت کارشناسانه و تخصصی انجام گیرد. بنابراین اگر خواهان کاهش وزن به واسطه رژیم غذایی هستید به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

ریزش موی تلوژن افلوویوم ناشی از کاهش وزن

در اثر کاهش وزن، مواد مغذی بدن از بین می رود. طی این جریان نوعی بیماری حاد به نام تلوژن افلوویم بروز می کند که به دلیل کاهش در پروتئین های بدن است.

طی این بیماری، موها نازک شده و دچار ریزش می شود. این امر بدان معنی است که مرحله تلوژن زودتر از زمان مشخص شده به وقوع می پیوندد.

همچنین رژیم غذایی نامتعادل می تواند استرس های جسمی و عاطفی را افزایش دهد. در نتیجه ریزش مو ها اتفاق خواهد افتاد.

کمبود پروتئین و ریزش مو

کمبود پروتئین و ریزش مو
کمبود پروتئین و ریزش مو

موها، پوست و ناخن از پروتئین ساخته شده اند. بنابراین این ماده یکی از مواد بسیار مهم برای رشد موها عنوان می‌شود. در نتیجه کمبود این ماده در بدن سبب شکسته شدن موها و کاهش مقاومت در آنها خواهد شد.

اثر کمبود آهن در ریزش موها

کمبود آهن در بدن یکی از دلایلی است که می‌تواند ریزش در موها را ایجاد کند. کمبود این ماده به دلایل متفاوتی از جمله: قاعدگی، بیماری هایی نظیر سلیاک، استفاده از مسدود کننده های هیستامینی (H2 Blockers)، رژیم های غذایی گیاه خواری و نا متعادل رخ می دهد.

تاثیر کمبود زینک در رشد موها

یکی دیگر از مواد بسیار مهم که در عملکرد و رشد موها تاثیر گذار است، مصرف روی (زینک) می باشد. موارد بسیاری به غیر از رژیم غذایی سبب کمبود زینک خواهد شد.

عواملی از جمله پیری، بیماری گوارشی، بیماری های مزمن کبدی و کلیوی، دیابت، سرطان و غیره این ماده را در بدن کاهش می دهد.

ویتامین D و تاثیرات شگفت انگیز آن در رشد موها

ویتامین D سبب تحریک فولیکول های جدید مو می‌شود. بنابراین کمبود ویتامین D در بدن یکی از دلایلی است که ریزش مو را ایجاد می کند.

طبق تحقیقات و شواهد موجود در این زمینه، کمبود ویتامین D با نوعی بیماری به نام آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای ارتباط مستقیمی دارد.

در اثر این بیماری موها دچار ریزش می شود. ممکن است رژیم های غذایی نامتعادل و دارای کمبود مواد مغذی، سبب ایجاد این عارضه در بدن شود.

بنابراین مصرف مکمل های ویتامین D برای جلوگیری از ریزش در موها بسیار ضروری است.

چند نکته در پیشگیری از ریزش مو در زمان رژیم غذایی

۱. از رژیم های غذایی که پروتئین و کالری در آنها محدود است، استفاده نکنید.

۲. در رژیم غذایی خود غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات را بگنجانید.

۳. حدود ۷ الی ۸ ساعت خواب کافی داشته باشید.

۴. مصرف مولتی ویتامین های توصیه شده روزانه را جهت تقویت رشد موها در زمان رژیم غذایی فراموش نکنید.

کلام آخر

ریزش مو در اثر عوامل متفاوتی از جمله رژیم های غذایی نامتعادل رخ می دهد. برای جلوگیری از این عارضه کافی است تا رژیم غذایی مناسبی را تهیه کنید.

برای این امر مراجعه به متخصص تغذیه میتواند بسیار کمک کند زیرا در این صورت بدون آسیب رساندن به بدن و موهای خود، از اندامی ایده آل نیز برخوردار خواهید شد.

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

روز بخیر میشه راهنمایی بفرمایی چه ریزش مویی قابل برگشته؟

سلام
وقتی مو از ساقه می‌‏شکند و می‌‏افتد، چون ریشه سالم است، پس از مدتی دوباره رشد می‌کند. اما وقتی ریزش مو ریشه‌ای است، در محل رویش مو جوشگاه ایجاد می‌شود و ریزش مو غیرقابل برگشت است. به عبارتی، بافت زمینه یا پوست سر در قسمت‌های داخلی از بین می‌رود و رگ‌ها به منطقه‌ای از سر خونرسانی نمی‌کنند. در نتیجه زندگی در این قسمت از بین می‌رود و هیچ مویی در محل وجود ندارد که بخواهد دوباره رشد کند. این نوع ریزش با ریزش مویی که باعث طاسی مردانه می‌شود، تفاوت دارد زیرا در طاسی مردانه مو وجود دارد ولی مو‌ها به شدت نازک و مینیاتوری می‌شوند. این مو‌ها را می‌توان با استفاده از برخی دارو‌ها تقویت کرد و باعث رشد آن‌ها شد.

یک پاسخ بنویسید