آیا کمبود ویتامین B12 موجب ریزش مو می شود؟

فولیکول های سالم مو بسیار فعال و همواره در حال رشد و تولید هستند. میزان رشد مو در افراد، متفاوت است ولی به طور میانگین موی هر انسان سالانه 15 سانتی متر رشد می کند. برای حفظ این کارخانه های کوچک تولید مو لازم است رژیم غذایی تان سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای فولیکول های مو باشد. یکی از مواد مغذی لازم ویتامین B12 است که به نام کوبالامین نیز شناخته می شود. ویتامین B12 با کمک به تولید گلبول های قرمز غنی از اکسیژن، در رشد سالم مو نقش موثری دارد.

آیا کمبود ویتامین B12 موجب ریزش مو می شود؟

کمبود ویتامین B12 چگونه در رشد مو نقش دارد؟

موی شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. کراتین در واقع ماده ای مرده است. به همین دلیل وقتی موهایتان را کوتاه می کنید، آسیبی نمی بینید. در حالی که فولیکول های مو زیر پوست شما قرار دارند و زنده هستند. در حقیقت پیاز مو که قسمت زیرین فولیکول است از سلول هایی ساخته شده است که این سلول ها سریع ترین میزان رشد را در بدن انسان دارند. این سلول ها هر 24 تا 72 ساعت یک بار تقسیم می شوند. در پایه پیاز مو، پاپیلا قرار دارد. پاپیلا حاوی رگ های خونی است و وظیفه اتصال فولیکول به شبکه خون رسانی بدن و تهیه اکسیژن و مواد مغذی لازم برای رشد مو را به عهده دارد. از آنجایی که کمبود ویتامین B12 بر تولید گلبول های قرمز خون تاثیر گذار است، وجود این ویتامین به میزان لازم برای فرایند رشد مو ضروری است.

منابع ویتامین B12

می دانیم که بدن انسان ویتامین B12 تولید نمی کند، در نتیجه بسیار حائز اهمیت است که آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کند. ویتامین B12 را می توان در منابع حیوانی مانند ماهی، مرغ، گوشت، لبنیات و تخم مرغ یافت. اکثر مردم آمریکا از طریق این منابع به میزان کافی ویتامین B12 دریافت می کنند. اما این ویتامین در منابع گیاهی وجود ندارد. به همین دلیل گیاه خواران باید برای مصرف مکمل غذایی یا غذاهای غنی شده با ویتامین B12 با پزشک متخصص مشورت کنند که با کمبود ویتامین B12 روبرو نشوند.

آیا کمبود ویتامین B12 موجب ریزش مو می شود؟

عوارض کمبود ویتامین B12

این ویتامین علاوه بر رشد مو برای سلامت کل بدن لازم است و کمبود ویتامین B12 باعث مشکلات متعددی همچون کم خونی در بدن می شود. کمبود جزئی ویتامین B12 ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. اما اگر همین کمبود جزئی رفع نشود، عواقب جدی مانند تپش قلب، تنگی نفس، مشکلات عصبی و افسردگی خواهد داشت. سن، بیماری کرون یا سلیاک، اختلالات سیستم ایمنی بدن، مصرف زیاد مشروبات الکلی و جراحی کاهش وزن ممکن است جذب این ویتامین را برای بدن شما دشوار کنند که در نهایت منجر به کمبود آن در بدن شود.

مصرف مکمل B12 برای ریزش مو

اگر دچار ریزش مو شدید شده اید و احتمال می دهید به علت کمبود ویتامین B12 باشد با پزشک خود صحبت کنید که همه علل را بررسی کند. پزشک همچنین با دادن آزمایش خون، میزان ویتامین B12 شما را بررسی می کند. با توجه به نتایج آزمایش می توان به درستی تصمیم گرفت که میزان نیاز شما به مکمل چقدر است. ریزش مو انواع مختلفی دارد و فقط یک پزشک متخصص علت دقیق آن را تشخیص می دهد.

آیا کمبود ویتامین B12 موجب ریزش مو می شود؟

در مورد ریزش مو چه می توان کرد

ما در این بخش اهمیت مو را درک کردیم و دانستیم ریزش مو چقدر ممکن است بر زندگی شما تأثیر بگذارد. خبر خوب این است که مهم نیست چقدر مو از دست داده اید، راه حل های ویژه برای شخص شما وجود دارد.  با مشاورین و متخصص ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برای بازیابی موهای خود استفاده کنید.

Source: www.hairclub.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید