آیا یائسگی منجر به ریزش مو می شود؟

همه ما از شایع ترین علامت یائسگی که گرگفتگی است، اطلاع داریم؛ اما کمتر کسی می داند که یائسگی بر موها نیز تأثیر دارد. شاید کم توجهی به این موضوع به این دلیل باشد که ریزش مو سلامتی و حیات فرد را تهدید نمی کند. در دوران پیری دیگر بیماری ها و مشکلات جسمی در افراد ایجاد می شود که درمان آن ها همواره بر درمان ریزش مو اولویت داشته است. اهمیت برخورداری از موهایی سالم و زیبا و تاثیرات روانشناختی آن حتی در دوران بزرگسالی نیز بر کسی پوشیده نیست. با توجه به اهمیت موضوع، ما در این نوشتار به بررسی ریزش مو در دوران یائسگی پرداخته ایم.

در صورتی علاقه مند به دانستن علت ریزش مو در دوران یائسگی هستید یا اگر می خواهید بدانید ریزش مو در در دوران یائسگی قابل درمان است یا خیر؟ مطالعه این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

آیا یائسگی منجر به ریزش مو می شود؟

علت ریزش مو در دوران یائسگی

علت ریزش مو در دوران یائسگی، تغییرات هورمونی است. کاهش استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی سبب ریزش موها می شوند. ترشح این هورمون ها در بدن به رشد سریع تر موها کمک می کند و باعث می شود موها مدت طولانی تری روی سر باقی بمانند.

در دوران یائسگی با کاهش ترشح این هورمون ها، موها نازک تر و رشد موها کندتر می شود.

ریزش مو در دوران یائسگی به چه شکلی است؟

در دوران یائسگی عمدتا نازک شدگی و کاهش رشد در موها مشاهده شده است. معمولا ریزش مو در زنان یائسه به شکلی نیست که منجر به طاسی نقطه ای سر شود.

نازک شدگی موهای سر در زنان یائسه در بخش های جلوی سر، پهلوها و بالای سر اتفاق می افتد.

آیا همه زنان یائسه ریزش مو را تجربه می کنند؟

بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود ۷۰ درصد زنانی که بالای ۷۰ سال هستند، ریزش مو را تجربه می کنند. بنابراین درصد بالایی از زنان یائسه در معرض خطر ریزش مو هستند.

تاثیر روانشناختی ریزش مو در دوران یائسگی

داشتن موهایی طبیعی و زیبا در اکثر افراد بر اعتماد به نفس تاثیر دارد. در بسیاری از خانمها، ریزش مو در دوران یائسگی به اعتماد به نفس آن ها آسیب می زند.

درست است که ریزش مو، حیات و زندگی افراد را تهدید نمی کند و موها جنبه آرایشی دارند؛ اما تأثیر ریزش مو بر کیفیت زندگی افراد، انکار ناپذیر است.

ریزش مو در زنان و مردان، هر دو مشاهده می شود. اما اثرات ویرانگر روانشناختی ریزش مو در زنان بسیار بیشتر از مردان است. در برخی مواقع ریزش مو دوران یائسگی سبب افسردگی شدید در زنان می شود.

تاثیر روحیه بر سیستم ایمنی افراد ثابت شده است. در واقع ریزش مو شاید به طور مستقیم تهدیدی برای سلامت افراد نباشد؛ اما با تضعیف روحیه  و سیستم ایمنی بدن، زمینه را برای بروز سایر بیماری ها فراهم می کند.

درمان ریزش مو در دوران یائسگی

اگر دچار ریزش مو شده اید، نگران نباشید. اقدامات درمانی زیادی برای درمان ریزش مو وجود دارد. در هر حال بهتر است بلافاصله پس از مشاهده تغییرات در موها، به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما تعیین می کند علت ریزش مو در شما چیست؟ و  چه روش درمانی برای درمان ریزش مو شما مفیدتر و موثرتر خواهد بود.

تغییرات تغذیه ای

در برخی مواقع سبک تغذیه ای بیمار، علت ریزش مو است یا سبب تشدید ریزش مو شده است. بنابراین تغییرات تغذیه ای طبق توصیه پزشک سبب برطرف شدن ریزش مو یا کاهش شدت آن می شود.

برخورداری از تغذیه ای صحیح نه تنها بر کیفیت رشد موها بلکه بر تمام جنبه های دیگر زندگی نیز تاثیرگذار است.

تغییر سبک زندگی

ممکن است علت ریزش مو در بیمار به علت سبک زندگی و استرس بالای او باشد. در این صورت نیز کاهش سطح استرس فرد با تغییر سبک زندگی یا استفاده از داروهای موثر، در کاهش ریزش مو تأثیر خواهند داشت.

اقدامات دارویی

ممکن است پزشک شما از طریق برخی آزمایشات، متوجه کم خونی، کمبود ویتامین ها یا بیماری تیروئید در شما شود. در این صورت استفاده از داروها در درمان ریزش مؤثر خواهند بود.

در صورتی که آزمایش خون بیمار طبیعی باشد، استفاده از ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو مفید خواهد بود. البته با تشخیص پزشک ممکن است از داروها و تقویت کننده های دیگری برای درمان ریزش مو در فرد استفاده شود.

درمان جایگزینی هورمون یا HRT 

در صورتی که تغییراتی که در موی شما ایجاد می شود، با سایر علائم ناخوشایند از قبیل تغییرات پوستی، گرگرفتگی و تغییرات خلقی همراه باشد، درمان جایگزینی هورمونی (HRT: Hormone Replacement Therapy)، ممکن است گزینه درمانی خوبی باشد؛ اما قبل از استفاده از این روش باید این اطمینان حاصل شود که این روش درمانی، روشی مناسب برای درمان بیمار است یا خیر؟

قبل از استفاده از این روش برای درمان ریزش مو، مزایا و معایب آن باید به درستی ارزیابی شود.

به‌هرحال در صورتی که ریزش مو مربوط به تغییرات هورمونی ناشی از تغییر سن باشد، قابل درمان است. به عبارت دیگر ریزش مو در دوران یائسگی قابل درمان است.

سخن آخر

ریزش مو در دوران یائسگی، یکی از عوارض یائسگی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما با توجه به تحقیقات صورت گرفته، ۷۰ درصد از زنانی که در سن یائسگی هستند، دچار ریزش مو می شوند؛ البته ریزش مو کمتر به صورت طاسی نقطه ای مشاهده می شود. کاهش رشد موها و نازک شدگی مو در بخش های مختلف سر از تاثیرات یائسگی بر رشد مو است.

تغییرات هورمونی و کاهش استروژن و پروژسترون دلیل اصلی ریزش مو در دوران یائسگی است. این هورمون ها سبب افزایش رشد موها و حفظ آن ها در سر می شوند. در صورتی که فرد تغییراتی در موی سر خود مشاهده کرد باید به پزشک مراجعه کند. گاهی دلایل دیگری جز یائسگی نیز در ریزش مو تاثیرگذار است. تغییر سبک زندگی و تغذیه، استفاده از مکمل های ویتامینی، داروهای شیمیایی و روش درمان جایگزینی هورمون (HRT) از روش های مرسوم در درمان ریزش مو هستند. به هرحال خبر خوش این است که ریزش مو در دوران یائسگی که مربوط به تغییرات هورمونی و افزایش سن می شود، قابل درمان است.

آیا یائسگی منجر به ریزش مو می شود؟

Source: www.patient.info

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید