اسید تراپی پوست چیست؟

اسید تراپی پوست یکی از بهترین روش هایی است که می توانید برای از بین بردن پوست مرده و جوانسازی پوست خود انجام دهید. اسیدهای مراقبت از پوست می توانند به درمان بسیاری از مشکلات پوستی کمک کنند .

اسید ها به عنوان عامل لایه بردار پوست در محصولات موجود در داروخانه ها و یا در کلینیک های زیبایی با درصد بالاتر و برای لایه برداری عمیق تر مورد استفاده قرار میگیرد.

پس از لایه بردای توسط اسید، پوست آماده جذب مواد مغذی میگردد، پوست وارد فاز ترمیم و بازسازی مجدد میشود و محصولات مراقبتی پوست مانند انواع کرم ها تاثیر بیشتری بر روی پوست شما خواهند داشت.

اسید های مختلفی در محصولات مراقبت از پوست وجود دارند و بهتر است بدانید هرکدام چه کاری انجام می دهد و کدام اسید برای پوست شما ایده آل است.

12 اسید مورد استفاده در اسید تراپی پوست

در ادامه مقاله متوجه خواهید شد که در اسید تراپی پوست ، چه اسیدهایی و برای چه مواردی استفاده می شود، کدام مشکل پوست را درمان می کند و چه زمانی باید در مصرف آن احتیاط کنید.

1- اسید لاکتیک

اسید لاکتیک چیست؟

اسید لاکتیک از شیر یا سایر منابع وگان جایگزین گرفته شده و یک آلفا هیدروکسی اسید آبرسان و ملایم (AHA) است.

اسید لاکتیک
اسید لاکتیک

AHA ها با شکستن” چسبی “که سلولهای مرده پوست را به هم می چسباند کار می کنند تا بتوانند به عنوان یک لایه بردار شیمیایی عمل کنند.

کدام نوع پوست باید از اسید لاکتیک استفاده کند؟

اگر کسی هستید که با پیری ، خشکی پوست یا رنگ ناهموار پوست دست و پنجه نرم می کنید ، اسید لاکتیک برای شما خوب است. این یکی از AHA های ملایم است و تحریک زیادی در پوست (در صورت وجود) ایجاد نمی کند.

فواید اسید تراپی پوست با اسید لاکتیک چیست؟

اسید لاکتیک معمولاً برای معالجه هایپرپیگمانتاسیون ، لکه های پیری ، خطوط ریز و چین و چروک و حالت پوست کدر صورت استفاده می شود.

عوارض جانبی بالقوه اسید لاکتیک

اگرچه ممکن است به آکنه خفیف کمک کند ، اما دکتر ها توصیه می کنند در صورت ابتلا به اگزما از AHA استفاده نکنید.

2- اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک چیست؟

اسید سالیسیلیک از پوست بید مشتق شده و یک “اسید بتا-هیدروکسی” (BHA) است. سلولهای مرده پوست از اعماق منافذ را پاکسازی میکند. به همین دلیل ، اسید سالیسیلیک به ویژه برای آکنه مفید است. “

کدام نوع پوست باید از اسید سالیسیلیک استفاده کند؟

اگر از پوست چرب یا ترک پوستت رنج می برید ، اسید سالیسیلیک بهترین گزینه شماست. اسید سالیسیلیک می تواند به عمق پوست برسد و بقایای پوست را که باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود و باعث از بین رفتن سلامت آن می شود ، حل کند.

فواید اسید سالیسیلیک چیست؟

از آنجا که سالیسیلیک اسید به آرامی باکتری های سطح را لایه برداری می کند و به منافذ نفوذ می کند تا باکتری ها را پاک کند ، در درمان و جلوگیری از آکنه و همچنین بافت پوست بسیار موثر است.

فواید اسید سالیسیلیک

عوارض جانبی بالقوه اسید سالیسیلیک

سالیسیلیک اسید برای ترک پوست بسیار مناسب است ، اما در افرادی که پوست حساس دارند ممکن است خشن باشد زیرا اغلب باعث خشکی پوست می شود.

اگر فردی با پوستی حساس و مستعد آکنه هستید ، از اسید سالیسیلیک با احتیاط استفاده کنید و همیشه بعد از خشک شدن اسید سالیسیلیک از مرطوب کننده استفاده کنید.

3- اسید فرولیک

اسید فرولیک چیست؟

اسید فرولیک
اسید فرولیک

فرولیک اسید یک آنتی اکسیدان محبوب برای اسید تراپی است و در فرمولاسیون های مراقبت از پوست اغلب در کنار ویتامین C به صورت سرم یافت می شود.

کدام نوع پوست میتواند از اسید فرولیک برای اسید تراپی استفاده کند؟

همه انواع پوست می توانند از کیفیت محافظتی اسید فرولیک در برابر آسیب رادیکال های آزاد بهره مند شوند.

با ادامه استفاده ، اسید فرولیک می تواند علائم پیری زودرس را بهبود بخشد و همچنین باعث کاهش چین و چروک شود.

فواید اسید تراپی پوست با اسید فرولیک چیست؟

اسید فرولیک به ثبات ویتامین C کمک می کند ، و باعث می شود ویتامین آن پایدارتر باشد و از قدرت آن محافظت شود.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که ، در صورت همراه شدن با ویتامین C ، اسید فرولیک می تواند باعث محافظت از نور خورشید شود.

عوارض جانبی بالقوه اسید فرولیک:

از استفاده از اسید فرولیک همراه با سایر اسیدهای لایه بردار AHA و BHA ، که می تواند سطح pH پوست را تغییر داده و در اثر یک سرم آنتی اکسیدان تداخل ایجاد کند ، خودداری کنید.

4- اسید کوجیک

اسید کوجیک چیست؟

اسید کوجیک یکی دیگر از AHA است که دارای فواید لایه برداری است ، اما بیشتر به دلیل توانایی آن در سبک سازی هایپرپیگمنتیشن شناخته شده است.

اسید کوجیک تیروزین را سرکوب می کند – آنزیمی که به بدن ما کمک می کند تا ملانین تولید کند و دارای مزایای ضد قارچ و ضد باکتری است.

کدام نوع پوست باید از اسید کوجیک استفاده کند؟

هر کسی که با آسیب دیدگی خورشید (لنتیژین های خورشیدی) ، ملاسما و / یا جای زخم های بیش از حد مواجه باشد ، می تواند از اسید کوجیک بهره مند شود.

به علاوه ، اگر از اسید کوجیک در کنار سایر AHA های لایه بردار (مانند اسید گلیکولیک) استفاده کنید ، سود فزاینده ای خواهید دید.

فواید اسید کوجیک برای اسید تراپی پوست

فواید اسید کوجیک برای اسید تراپی پوست
فواید اسید کوجیک برای اسید تراپی پوست

به روشن شدن لکه های تیره کمک می کند ، بنابراین هر کسی که رنگ پوست آن ناهموار باشد می تواند از استفاده از یک محصول مراقبت از پوست آغشته به اسید کوجیک بهره مند شود.

عوارض جانبی بالقوه اسید کوجیک

کوجیک اسید می تواند منجر به درماتیت تماسی برای افرادی شود که پوست فوق العاده حساس دارند. در غیر این صورت ، استفاده از آن برای انواع پوست کاملاً ایمن است.

5- اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک چیست؟

اسید هیالورونیک یک ماده آبرسانی قوی است که به عنوان یک مرطوب کننده نیز در فرآیند اسید تراپی پوست عمل می کند. این ماده به طور طبیعی در پوست ما یافت می شود و همچنین به نگهداری رطوبت پوست کمک می کند زیرا 1000 برابر وزن خود آب نگه می دارد.

کدام نوع پوست باید از اسید هیالورونیک استفاده کند؟

اسید هیالورونیک برای کسانی که پوستی خشک و کم آب دارند ایده آل است اما روی انواع پوست به خوبی عمل می کند.

اسید هیالورونیک مناسب برای انواع پوست ها
اسید هیالورونیک مناسب برای انواع پوست ها

علاوه بر این ، این ماده مناسب آبرسان برای افرادی است که پوست چرب دارند ، زیرا سبک تر از سایر روغن ها یا نرم کننده هایی است که برای پوست های خشک و کم آب پیدا می کنید.

فواید اسید هیالورونیک برای اسید تراپی پوست

کرم ها و سرم های مبتنی بر اسید هیالورونیک به دوباره پر کردن سطح رطوبت پوست کمک می کند و آن را به ماده ای عالی برای مبارزه با خشکی تبدیل می کند.

عوارض جانبی احتمالی هیالورونیک اسید چیست؟

در حال حاضر بحث در مورد بزرگ بودن مولکول های اسید هیالورونیک برای نفوذ به پوست وجود دارد.

وقتی به صورت موضعی استفاده می شود ، اسید هیالورونیک می تواند روی پوست بنشیند و خاصیت مرطوب کنندگی ایجاد کند ، اما برخی از فرمول ها ممکن است در پوست نفوذ نکرده و مزایای مرطوب کنندگی و ضد پیری را که بسیاری از مارک های مراقبت از پوست ادعا می کنند ، فراهم نکنند.

6- اسید سیتریک

اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک از میوه های مرکبات استخراج شده و به لایه برداری پوست و خلاص شدن از سلول های مرده پوست کمک می کند.

استفاده از اسید سیتریک برای اسید تراپی پوست
استفاده از اسید سیتریک برای اسید تراپی پوست

کدام نوع پوست باید از اسید سیتریک استفاده کند؟

کسانی که در اسید تراپی پوست به دنبال روشنایی پوست هستند و این اسید باعث بهبود تغییر رنگ و تیرگی پوست می باشد.

فواید اسید تراپی با اسید سیتریک

با تحریک سلول های جدید پوستی ، می تواند به بهبود ظاهر خطوط ریز و چین و چروک نیز کمک کند. هنگامی که در غلظت های خاصی استفاده می شود ، اسید سیتریک گزینه خوبی برای کسانی است که بدنبال مزایای یک لایه بردار هستند اما قادر به تحمل برخی از اسیدهای قوی نیستند.

عوارض جانبی احتمالی اسید سیتریک:

در کنار بسیاری از لایه بردارها ، افرادی که پوست حساس دارند هنگام استفاده از محصولات حاوی اسید سیتریک باید احتیاط کنند. مانند سایر AHA ها ، شما باید از استفاده همزمان با رتینول خودداری کنید ، زیرا این دو با هم ممکن است تحریک کننده باشند.آنچه گفته شد ، می تواند مکمل بسیاری از مواد فعال دیگر در یک برنامه مراقبت از پوست باشد.

7- اسید اسکوربیک

اسید اسکوربیک چیست؟

اسید اسکوربیک (که به آن اسید اسکوربیک L نیز گفته می شود) نوعی ویتامین C است که ثابت شده است وقتی پوست در معرض اشعه ماورا UV بنفش است از برخی آسیب های سلولی جلوگیری می کند.

اسید اسکوربیک
اسید اسکوربیک

اسید اسکوربیک به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای محافظت از پوست و ترمیم آسیب های خورشید کار می کند.

کدام نوع پوست باید از اسید اسکوربیک استفاده کند؟

همه انواع پوست می توانند از اسید اسکوربیک استفاده کنند ، اما افرادی که رنگ پوست آنها ناهموار است بیشترین سود را از آن می برند.

فواید اسید اسکوربیک

اسید اسکوربیک به دلیل اسیدیته بالا ، با تسریع در تولید الاستین و کلاژن باعث ترمیم پوست می شود و باعث محکمتر نشان دادن پوست می شود.

علاوه بر این ، این ماده می تواند تولید ملانین پوست شما را مهار کند (تولید بیش از حد ملانین می تواند باعث ایجاد لکه های تیره و پر رنگی شود)

با استفاده مداوم ، اسید اسکوربیک می تواند از بروز هایپرپیگمنتیشن جلوگیری کند ، بنابراین اگر کسی هستید که از رنگ پوست ناهموار رنج می برید و می خواهید لکه های قهوه ای موجود را روشن کند ، قطعاً اسید اسکوربیک را امتحان کنید.

عوارض جانبی بالقوه اسید اسکوربیک

اگر پوست حساسی دارید ، باید از اسید تراپی پوست با اسید اسکوربیک اجتناب کنید و یا از آن در دوز کمتری استفاده کنید.

یکی دیگر از نکات اسید اسکوربیک این است که می تواند به سرعت در معرض نور و هوا اکسید شود ، بنابراین یافتن یک محصول ویتامین C که در یک بطری تیره وجود دارد و استفاده از محصول مبتنی بر اسید اسکوربیک خود در مدت سه ماه برای بهترین نتیجه مهم است.

علاوه بر این ، توصیه می شود از ویتامین C همراه با رتینول استفاده نکنید ، زیرا ویتامین C برای جذب پوست به سطح pH پایین نیاز دارد ، در حالی که رتینول به pH بالاتر نیاز دارد. وقتی این دو را با هم مخلوط کنید ، ممکن است هر ماده ای بی اثر باشد.

8- اسید مالیک

اسید مالیک چیست؟

اسید مالیک یک AHA خفیف است که غالباً همراه با سایر لایه بردارها برای روشن شدن پوست ، بهبود لکه های تیره و یکنواختی بافت استفاده می شود.

اسید مالیک
اسید مالیک

کدام نوع پوست میتواند از اسید مالیک برای اسید تراپی استفاده کند؟

این می تواند در اکثر انواع پوست استفاده شود ، اما به دلیل قوی نبودن آن در مقایسه با برخی دیگر از AHA ها (با توجه به اندازه مولکول بزرگتر و عدم توانایی نفوذ عمیق) اغلب با سایر اسیدها ترکیب می شود تا بیشترین سود را داشته باشد .

فواید اسید مالیک

اسید مالیک به از بین بردن سلولهای مرده پوست کمک می کند و باعث بهبود ظاهر کلی پوست می شود. علاوه بر این ، اسید مالیک همچنین یک ماده مرطوب کننده است (مانند اسید هیالورونیک) ، به این معنی که به جذب رطوبت کمک می کند و به پوست کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کند.

عوارض جانبی احتمالی اسید مالیک

اگرچه اغلب حتی توسط افرادی که پوست حساس دارند تحمل می شود ، اما با توجه به اینکه AHA است می تواند تحریک کننده باشد. کسانی که پوست حساس دارند هنوز باید با احتیاط از آن استفاده کنند. به طور کلی ، مانند تمام AHA ها ، استفاده از احتیاط با سایر مواد فعال خشن مانند رتینول نیز بسیار مهم است.

9- اسید آزلائیک

اسید آزلائیک چیست؟

اسید آزلائیک یک اسید دیکاربوکسیلیک است که از غلات (مانند جو و گندم) حاصل می شود و هم به عنوان لایه بردار و هم آنتی اکسیدان عمل می کند.

کدام نوع پوست باید از اسید آزلائیک استفاده کند؟

افرادی که دارای بافت ناهموار پوست ، آکنه و روزاسه هستند می توانند از استفاده از محصولات مراقبت از پوست با اسید آزلائیک بهره مند شوند.

اسید تراپی با اسید آزلائیک

فواید اسید تراپی با اسید آزلائیک

اسید آزالیک می تواند برای تسکین پوست و بهبود برجستگی های آکنه یا روزاسه استفاده شود و همچنین می تواند به بهبود سطح ناهموار پوست کمک کند.این دارو در دوز 10٪ و کمتر و بصورت نسخه ای در دوز 15٪ و 20٪ در دسترس است.

عوارض جانبی بالقوه اسید آزلائیک

برای کسانی که پوست حساس دارند ، اسید آزلائیک باید در دوزهای کمتری استفاده شود زیرا گاهی ممکن است تحریک کننده باشد.

10- اسید اولئیک

اسید اولئیک چیست؟

اسید اولئیک به اسید چرب امگا 9 اطلاق می شود که می تواند پوست را تغذیه و آبرسانی کند.

کدام نوع پوست باید از اسید اولئیک استفاده کند؟

انواع پوست های خشک می توانند از روغن های گیاهی غنی از اسید اولئیک برای اسید تراپی پوست بهره مند شوند.

اسید اولئیک موجود در روغن آرگان ، روغن مارولا و روغن هسته انگور
اسید اولئیک موجود در روغن آرگان ، روغن مارولا و روغن هسته انگور

محصولات اسید اولئیک با غلظت بالا می توانند برای پوست تحریک کننده باشند ، التهاب را افزایش دهند و پوسته پوسته شدن را بدتر کنند ، به خصوص در افرادی که دچار اگزما هستند.

فواید اسید اولئیک

مطالعات نشان می دهد که اسید اولئیک دارای مزایای ضد التهابی است و می تواند به ترمیم آسیب دیدن پوست ناشی از مواردی مانند آفتاب سوختگی و لایه برداری بیش از حد کمک کند.

عوارض جانبی احتمالی اسید اولئیک

به طور کلی ، اسید اولئیک می تواند با سایر مواد تشکیل شود ، اما از آنجا که در غلظت های بالا می تواند مانع پوستی را بر هم بزند و نفوذ را افزایش دهد ، بهتر است از آن در ترکیب با سایر موادی که می توانند روی پوست سخت باشند ، خودداری کنید.

اگر به دنبال محصولاتی با اسید اولئیک هستید ، بهتر است بدنبال محصولات حاوی انواع خاصی از روغن ها باشید که دارای درصد بیشتری اسید اولئیک هستند ، مانند روغن آفتابگردان ، روغن آرگان ، مارولا یا روغن زیتون.

11- اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک چیست؟

اسید گلیکولیک که از نیشکر گرفته شده ، یکی دیگر از AHA ها است که با از بین بردن “چسبی” که سلولهای مرده پوست را بهم می چسباند عمل میکند.

اسید گلیکولیک
اسید گلیکولیک

کدام نوع پوست باید از اسید گلیکولیک استفاده کند؟

اکثر انواع پوست می توانند از استفاده از اسید گلیکولیک بهره مند شوند ، اما انواع حساس پوست باید با استفاده از آن دو بار در هفته استفاده کنند تا از حساسیت بیشتر پوست جلوگیری شود.

فواید اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک یک نیروگاه بزرگ AHA است که می تواند نگرانی های پوستی متعددی از جمله خطوط ریز و چین و چروک ، بزرگ شدن منافذ پوست ، آکنه و رنگ پوست نامناسب را درمان کند.

به علاوه ، همچنین می تواند به تحریک بازسازی سلول های جدید پوست کمک کند ، و در نتیجه باعث ایجاد رنگ روشن و یکدست می شود.

عوارض جانبی احتمالی اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک به افراد مبتلا به اگزما توصیه نمی شود زیرا می تواند باعث واکنش شود. کسانی که پوست نرمال و چربی دارند نباید مشکلی با اسید گلیکولیک داشته باشند ، اما اگر پوست حساسی دارید ، محصولی با درصد کم اسید گلیکولیک انتخاب کنید.

12- اسید ماندلیک

اسید ماندلیک چیست؟

ماندلیک اسید یک AHA لایه بردار است که به افزایش گردش سلول های پوست کمک می کند.

اسید ماندلیک

کدام نوع پوست میتواند از اسید ماندلیک استفاده کند؟

اسید ماندلیک می تواند برای خاصیت ضد پیری و پوست آکنه دار مفید باشد ، از جمله روزاسه papulopustular.

این اسید ملایمتر از بیشتر AHA ها است و توسط انواع حساس پوست به خوبی تحمل می شود.

همچنین این برای بیماران 20 تا 40 ساله که همزمان با آکنه هورمونی و علائم پیری مبارزه می کنند ، توصیه می شود.

مزایای اسید ماندلیک

از آنجا که اسید ماندلیک به افزایش گردش سلول های پوست کمک می کند ، همچنین به تقویت درخشش طبیعی پوست و روشن شدن چهره کمک می کند. به علاوه ، به کاهش آکنه و ایجاد خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند.

عوارض جانبی احتمالی اسید ماندلیک

در صورت حساسیت به آجیل از این اسید دور شوید ، زیرا اسید ماندلیک از بادام ماندلیک گرفته شده است. در غیر این صورت ، واقعاً توسط انواع پوست تحمل می شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید