بابونه در ریزش مو

بابونه گیاهی است که در مناطق آب و هوای معتدل درسراسر جهان بصورت خودرو یا وحشی یافت میشود. بخاطر خواص درمانی آن در برخی کشورها  مثل آلمان، لهستان و اتریش بصورت صنعتی هم کشت می شود. گل های ریز آن که به رنگ زرد مایل به نارنجی هستند، قسمت فعال گیاه است. طبق گفته “دائره المعارف مصور داروهای شفابخش”  گل های بابونه برای انواع درمان ها داروهایی ملایم اما قدرتمند هستند.

روغنها و عصاره غلیظ حاصل از گیاهان به دلیل مزایای بالقوه خود در سلامتی بسیار محبوب شده اند. در مورد اسانس بابونه تحقیقات بسیار خوبی انجام شده و با گذشت سالها اثر مفید آن برای درمان انواع بیماری ها و شرایط اثبات شده است.

در این مقاله نگاهی دقیق تر به فواید روغن بابونه و چگونگی استفاده ایمن از آن خواهیم انداخت.

بابونه در ریزش مو

“دائرالمعارف مصور داروهای شفابخش” ؛ نورمن شالی ؛ 1998

” استفاده از بابونه بخاطر خواص آن برای تسکین و آرامش ذهن و بدن، درمانی شایع برای کمک به خواب و کمک به بهبود پوست ملتهب یا تحریک شده است. ”

تفاوت بابونه رومی و آلمانی در چیست؟

روغن بابونه از گیاه بابونه در حقیقت با گلهای مرواریدی بابونه به دست می آید.

دو نوع مختلف بابونه وجود دارد که ممکن است با آن روبرو شوید:

  • بابونه آلمانی (Matricaria Recutita یا Chamomilla Recutita)

بابونه در ریزش مو

  • بابونه رومی (Chamaemelum Nobile یا Anthemis Nobilis)

بابونه در ریزش مو

این دو گیاه از نظر ظاهری کمی متفاوت هستند. علاوه بر این، ترکیب شیمیایی مواد فعال آنها کمی متفاوت است. تحقیقات در مورد هردو انجام شده است. ماده موثره ای که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته است chamazulene  است که مقدار آن در بابونه آلمانی از نوع رومی آن بالاتر است.

مزایای عصاره بابونه چیست؟

استفاده از بابونه در متون پزشکی از مصر باستان، یونان و روم شرح داده شده است. در طول قرن ها از آن استفاده شده است: تعدادی از مزایای بابونه شامل:

کمک به رفع ناراحتی های گوارشی مانند سوء هاضمه، حالت تهوع یا تولید گاز

ترمیم زخم ها، از جمله زخم های دیابتی و زخم های بستر

تسکین اضطراب و هیجان

کاهش التهاب و حساسیت پوستی مانند اگزما یا بثورات جلدی

ضد التهاب و تسکین درد برای شرایطی مانند کمردرد، نورالژی یا ورم مفاصل

تسهیل کننده خواب

کاهش دهنده قند خون و کمک به کنترل و درمان دیابت

درمان برخی سرطان ها

مطالعات و تحقیقات علمی

مطالعات و تحقیقات زیادی از دیر باز بر روی بابونه و اثراتش انجام شده برای مثال اینکه یک پژوهش معتبر در سال 2018 تایید کرد که عصاره بابونه رومی در بهبود زخم عفونی و آلوده در موش موثر است. در این تحقیق مشخص شد استفاده از پماد بابونه در مقایسه با پماد تتراسایکلین و دارونماها دارای اثر و بهبودی معنی داری در ترمیم و درمان زخم داشته است و فعالیت ضد باکتریایی موثری نیز دارد.

یک منبع معتبر از مطالعه درسال 2019 تأثیر عصاره بابونه آلمانی بر سلولهای سرطانی در محیط کشت  سلولی را ارزیابی کرد. محققان دریافتند که سلولهای سرطانی هنگام درمان با عصاره بابونه به احتمال زیاد می میرند. در همین مطالعه همچنین مشخص شد که درمان با عصاره بابونه باعث کاهش توانایی سلول های سرطانی در رشد رگ های خونی (آنژیوژنز) میشود که برای زنده نگه داشتن تومورها لازم است واین مسأله موجب مرگ سلولهای سرطانی خواهد شد. یکی دیگر از تحقیقات اخیر با منبع معتبر به بررسی مؤلفه ای از روغن بابونه به نام آپیژنین پرداخته است. آنها دریافتند که اپیژنین هم کاهش رشد در سلولهای سرطانی ایجاد میکند و هم سرعت مرگ سلول سرطانی را تسریع می کند.

در تحقیق دیگری محققان در یک مطالعه معتبر در سال 2010، تأثیر روغن بابونه آلمانی را در تسکین درماتیت آتوپیک و التهابات اگزمایی در موش با استفاده از آن بر روی پوست او ارزیابی کردند. آنها دریافتند که نشانگرهای مرتبط با آلرژی در موشهایی که روغن بابونه دریافت کرده اند در مقایسه با آنهایی که نکردند به طور قابل توجهی پایین تر بودند.

بابونه در ریزش مو

بابونه و مو

بابونه در درمان مشکلات مو مفید است. رنگ زرد محلول بابونه، باعث روشنایی و درخشش و رنگ براقتر موها می شود. شستشو با بابونه ممکن است به کاهش یا جلوگیری از ریزش مو کمک کند. والنت درکتاب “تمرین آروماتراپی” می گوید: بابونه آلمانی به عنوان بهترین واریته برای درمان ریزش مو توصیه می شود.

 

تهیه محلول بابونه

یک لیوان آب تصفیه شده یا مقطر را بجوشانید و آن را روی تعدادی گل بابونه بریزید و بگذارید20 دقیقه بجوشد. سپس روی آنرا پوشانده  محلول را از طریق یک صاف کننده فیلتر کنید. بهتر است قبل از استفاده در دمای اتاق خنک شود. در صورت پوشاندن و بسته بودن ظرف، محلول بابونه میتواند چندین روز در یخچال نگهداری شود. قبل از استفاده مجدد بگذارید چند ساعت خارج یخچال باشد یا قبل از استفاده مجدد دوباره  آنرا کمی گرم کنید تا به دمای اتاق برسد.

نحوه استفاده

بعد از شستن موها، محلول بابونه را روی کل پوست سر و موهای خود بریزید. بعد از چند دقیقه آن را بشویید و باحوله موهای خود را خشک کنید. بابونه رایحه ای لطیف مانند بوی سیب دارد و ممکن است احساس کنید موهای شما سبک تر شده اند. بابونه همچنین میتواند است هرگونه التهاب یا سوزش پوست سر را کاهش دهد.

بابونه سابقه طولانی در استفاده بعنوان داروها دارد اما باید دانست هیچ شواهد قطعی بالینی برای حمایت از استفاده از بابونه برای ریزش مو وجود ندارد.

روغن بابونه

روغن بابونه با رنگ زرد برای موها استفاده می شود. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی بوده و پوست سر را تسکین می دهد. اگر پوست سر پوسته پوسته و خارش دارد، چند قطره روغن مصرف و برای تسکین فوری آن را روی پوست سر مالش دهید. روغن بابونه موها را از آلودگی نیز محافظت می کند. همچنین می توان از آن برای شستشو نیز استفاده کرد. با این کار رنگ موها روشن تر شده و به آن درخشش طلایی می بخشد.

طرز استفاده:

چند قطره روغن بابونه را به دو قاشق غذاخوری روغن جوجوبا اضافه کنید. این مخلوط را به پوست سر خود ماساژ دهید. لازم نیست آن را بشویید زیرا زیاد چرب نیست و به هر رشته مو یک پوشش محافظ میدهد. برای تهیه محلول شستشوی مو: 10قطره روغن بابونه و10 قطره آب مقطر را با هم مخلوط کنید. از این محلول به عنوان شستشوی نهایی در انتهای حمام استفاده کنید. روغن بابونه یک روغن ضروری عالی برای مو است زیرا ضمن تسکین پوست سر شما باعث درخشش و نرمی به موهای شما می شود.

روشن کردن و دکلره کردن موها

آیا می دانید که از روغن عصاره  بابونه میتوان برای روشن کردن موهایتان به طور طبیعی میتوان استفاده کرد؟

بابونه در ریزش مو

5 قطره روغن بابونه را با یک قاشق غذاخوری نمک دریایی و یک سوم فنجان جوش شیرین ترکیب کنید. برای ایجاد خمیر از آب گرم استفاده کنید و مخلوط را روی موهای خود بمالید و روی پوست سر و پایه موهای خود ماساژ دهید. بگذارید حدود نیم ساعت قبل از شست وشوی روی سرتان بماند. اگر می خواهید تأثیر جسورانه تری داشته باشید، در آفتاب بنشینید!!

تحقیقات نشان می دهد که 50 درصد از خانم ها موهای خود را مرتباً رنگ می کنند و درست پس از رنگ کردن موهایشان احساس جذابیت بیشتری می کنند اما محصولات معمولی مو که برای سبک کردن مو استفاده می شوند حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که می توانند خطرات زیادی برای سلامتی ایجاد کنند. انتخاب روغن بابونه به صورتی که گفته شد یک جایگزین طبیعی بی ضرر است که شما را در معرض محصولات شیمیایی رنگ موها مانند فرمالدئید و سفید کننده (هیدروکسی پراکسید) قرار نمیدهد.

عوارض جانبی

بابونه ملایم و بی خطر برای استفاده حتی برای کودکان و زنان باردار است. با این حال برخی از افراد نسبت به آن واکنش های آلرژیک دارند. اگر سابقه حساسیت دارید بهتر است محلول بابونه را روی یک تکه از پوست خود آزمایش کنید و 24 ساعت صبر کنید. اگر دچار حساسیت پوستی نشدید با خیال راحت از بابونه استفاده کنید. به همان مقدار که یک ماده میتواند مفید باشد بایستی مراقب عوارض جانبی آن هم باشیم.

حساسیت، تحریک پوست، کهیر، خارش، عوارض گوارشی مثل تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، سردرد، سرگیجه از عوارض شایع مصرف خوراکی یا استفاده موضعی از بابونه است. بهتر است عصاره بابونه در محلی دور از دسترس کودکان قرار گیرد .

تداخلات دارویی

بابونه با وارفارین و سیکلوسپورین تداخل دارویی دارد و قبل از استفاده با پزشک خود در ارتباط با مصرف این داروها مشورت کنید. همچنین در کسانی که از انسولین و داروهای کاهش دهنده قند خون استفاده میکنند با احتیاط مصرف شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید