بوتاکس چیست؟ موارد استفاده، مزایا و عوارض جانبی

بسیاری از عوامل مانند پیری، استرس، اثرات خورشید، سیگار کشیدن، آلودگی هوا و یائسگی باعث تولید رادیکال های آزاد در سطح سلول و افزایش چین و چروک پوست می شوند. پیری اجتناب ناپذیر است اما کاهش اثرات و به تاخیر انداختن عوامل گفته شده، در دست خود افراد است.

بوتاکس چیست؟ موارد استفاده، مزایا و عوارض جانبی

 

بوتاکس چیست؟

بوتاکس در حقیقت نام تجاری این محصول است که بعلت استفاده زیاد بصورت نام مشهور این دارو در آمده است. این دارو در واقع یک پروتئین (بوتولونیوم) است که از باکتری Clostridium botulinum به دست می آید. این پروتئین به مدت طولانی است که در درمان بیماری های چشم و بیماری های عصبی مورد استفاده قرار می گیرد. به مدت 10 سال است که برای حذف چین و چروک، از این پروتئین به طور ایمن و با موفقیت در لوازم آرایشی استفاده می شود. بوتاکس به عنوان یک محصول غیر جراحی و زیبایی برای حذف چین و چروک های متوسط و عمیق در نظر گرفته شده است. استفاده از بوتاکس برای مقاصد زیبایی توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 2002 تایید شده است.

 

در چه مواردی از بوتاکس استفاده می شود؟

سالهاست از بوتاکس در درمان مشکلات عضلانی اسپاستیک و همچنین در درمان بیماری های چشم مانند استرابیسم (لوچی) استفاده می شود. از بوتاکس در جوانسازی پوست صورت، مخصوصا جهت کاهش چین و چروک پوست و در افرادی که بیش از حد عرق می کنند (hyperhidrosis) نیز استفاده می شود.

بوتاکس چگونه عمل می کند؟

خطوط دینامیکی، خطوط حرکات تقلیدی صورت (اخم کردن، صحبت کردن ، خندیدن و …) است که تحت انقباضات عضلات کوچک زیر پوستی اتفاق می افتد. انقباض این عضلات در طول زمان خطوط دائمی و چین و چروک را در پوست تشکیل می دهد. بوتاکس محل عبور پیغام اعصاب در محل تزریق را مسدود کرده و مانع از انقباض عضله می شود، در نتیجه ازایجاد تنش در پوست جلوگیری می کند. این خطوط را در مراحل اولیه می توان با بوتاکس حذف کرد. با گذشت زمان خطوط عمیق تر می شود و درمان با بوتاکس به تنهایی باعث رفع چروک ها  نمی شود و درمان های اضافی (لیزر، لایه برداری، تزریق ژل) ممکن است به پیشنهاد متخصص زیبایی شما مورد استفاده قرار گیرد.

بوتاکس برای چه افرادی مناسب است

افراد بین 18 تا 65 سال می توانند بوتاکس انجام دهند. مخصوصا برای درمان چین و چروک صورت و گردن از بوتاکس استفاده می شود. برای افراد باردار و شیرده بوتاکس توصیه نمی شود.

نحوه انجام بوتاکس

اگر شما در حال بررسی استفاده از بوتاکس هستید، باید انتظارات و نگرانی های خود را با متخصص زیبایی خود در میان بگذارید. پزشک نتایجی که با انجام بوتاکس دریافت می کنید را با شما به اشتراک می گذارد تا موفقیت درمان فراهم شود. درمان هر بیمار با توجه به ساختار عضلانی و ویژگی های پوستی آن برنامه ریزی می شود. قبل از بوتاکس می توان از کرم بی حسی موضعی استفاده  کرد.

 

بوتاکس چیست؟ موارد استفاده، مزایا و عوارض جانبی

 

نقاط چین و چروک با توجه به ساختار عضلانی فرد تعیین شده، با سوزن های بسیار نازک و با مقدار کمی از سم بوتولینوم، تزریق انجام می شود. درمان معمولا 10 تا 15 دقیقه طول می کشد و در طول تزریق درد کمی را احساس می کنید. این دارو تنها در ناحیه تزریقی موثر است و در قسمت های دیگر بدن تاثیری ندارد. نتایج تزریق بوتاکس را می توان در طول حداکثر دو هفته مشاهده کرد.

 

بوتاکس بیشتر در کدام قسمت از بدن مورد استفاده قرار می گیرد؟

  • خطوط افقی روی پیشانی
  • خطوط بین دو ابرو ( خطوطی که به شکل 11 هستند )
  • خطوط دور چشم (خطوط پنجه کلاغی )
  • خطوط اطراف دهان ( خط خنده )
  • چروک روی گردن

 

بوتاکس چیست؟ موارد استفاده، مزایا و عوارض جانبی

 

چه مدت پس از بوتاکس بیمار می تواند فعالیت های عادی خود را انجام دهد؟

بیمار پس از تزریق، حداقل به 24 ساعت مراقبت نیاز دارد. پس از گذشت این زمان می تواند به فعالیت عادی خود بازگردد.

 

تاثیر بوتاکس تا چه مدت ماندگار است؟

درمان بوتاکس، بهبودی 3 الی 6 ماه را فراهم می کند. اگر تزریق تکرار شود ماندگاری نتایج تا 8 الی 10 ماه نیز طول می کشد.

آیا برای همیشه مجبور به ادامه درمان بوتاکس هستیم؟

بعد از شروع درمان بوتاکس مجبور به ادامه دادن آن تا پایان نیستید، حتی پس از گذشت تاثیر درمان، چروک ها به مدت طولانی به تراکم سابق خود باز نمی گردند. اگر بوتاکس ادامه یابد با گذشت زمان نتایج بهتری به دست می آید. خطوط به مرور زمان کمتر می شوند و از ایجاد خطوط جدید نیز جلوگیری می شود و در نتیجه پوست بهتر از قبل به نظر می رسد.

 

آیا بعد از بوتاکس صورت غیرطبیعی دیده می شود؟

شایع ترین پرسش پرسیده شده، توسط بیمارانی است که برای اولین بار بوتاکس انجام می دهند. اگر نگرانی های خود را در این مورد با متخصص زیبایی خود در میان بگذارید، دوزهای درمان شما را براساس دلخواه شما تنظیم می کند و نتیجه طبیعی به دست می آید.

 

بوتاکس چیست؟ موارد استفاده، مزایا و عوارض جانبی

 

انجام بوتاکس در کدام دوره سنی بهتر است؟

هیچ سن خاصی برای شروع این درمان وجود ندارد. با توجه به عضلات و ساختار پوست فرد، ممکن است که در سنین پایین نیاز به بوتاکس باشد و یا بالعکس حتی در سنین بالاتر نیز نیازی به بوتاکس نباشد. در مراحل اولیه ایجاد چروک پوستی، درمان با بوتاکس نتایج بسیار خوبی خواهد داشت با گذشت زمان و عمیق تر شدن این خطوط بوتاکس به تنهایی موثر نخواهد بود و باید از تزریق ژل، لیزر و لایه برداری استفاده کرد. به همین دلیل، نتایج بهتر و طبیعی تر با درمان اولیه به دست می آید.

 

عوارض جانبی تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس باید توسط پزشک متخصص باتجربه و حرفه ای انجام شود، ممکن است در قسمتی که بوتاکس انجام شده کبودی و قرمزی خفیف و درد وجود داشته باشد. پس از بوتاکس، ناحیه بوتاکس شده نباید ماساژ داده شود و همچنین نباید ورزش سنگین انجام شود. افتادگی پلک از شایع ترین عوارض تزریق بوتاکس است که به علت تزریق در محل غلط و یا استفاده از بوتاکس با رقت بالا پیش می آید.

 

هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد

یکی دیگر از زمینه های استفاده از درمان بوتاکس در پوست درمانی، hyperhidrosis (تعریق بیش از حد) است. Hyperhydrosis یک بیماری ژنتیکی است که با تعریق غیرطبیعی و شدید همراه است. این ناراحتی ممکن است بر کیفیت زندگی اجتماعی زنان و مردان تأثیر بگذارد.

قسمت هایی از بدن که بیش از حد تعریق می کنند:

  • کف دست
  • کف پا
  • زیر بغل

تعریق بیش از حد یک مشکل مهم در زندگی اجتماعی و حرفه ای بیماران است. بوتاکس یک درمان عالی برای جلوگیری از عرق کردن بیش از حد است.

 

بوتاکس چیست؟ موارد استفاده، مزایا و عوارض جانبی

 

بوتاکس چگونه بر تعریق تاثیر می گذارد؟

بوتاکس با مهار تکانه عصبی در منطقه زیربغل که منجر به فعالیت بیش از حد غدد عرق می شوند، عمل می کند.

 

نحوه انجام بوتاکس برای هایپرهیدروزیس

در راه حل این مشکل، نقاطی که بیش از عرق می کنند، شناسایی می شوند و با سوزن های نازک و دوزهای کم، تزریق بوتاکس روی پوست انجام می شود. این کار 15 دقیقه طول می کشد. در طی یک هفته، تاثیر درمان شروع می شود و معمولا 6 تا 9 ماه تاثیر آن می ماند.

 

هزینه تزریق بوتاکس چقدر است؟

هزینه بوتاکس با توجه به شهر، منطقه کلینیک زیبایی و میزان سابقه متخصص زیبایی و همچنین میزان نیاز شما به بوتاکس، متفاوت خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات کافی در رابطه با هزینه بوتاکس خود با ما تماس بگیرید.

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید