فواید بیوتین برای سلامتی ، رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

بیوتین یک نوع ویتامین B است (ویتامین B7) که اغلب برای سلامتی و رشد مو توصیه می شود. از آنجا که کمبود بیوتین می تواند موجب نازک شدن مو و ریزش مو میشود، ادعا شده است که مصرف مکمل های بیوتین یا استفاده از شامپو و محصولات موی غنی شده با بیوتین می تواند مو را ضخیم کرده و رشد مو و ناخن را تحریک کند.

در این مطلب به فواید بیوتین برای سلامتی و مو ، علل کمبود بیوتین، منابع غذایی طبیعی دارای بیوتین و ادعاهای مطرح شده درباره نقش محصولات آرایشی و مراقبتی دارای بیوتین برای جلوگیری از ریزش مو میپردازیم.

فواید بیوتین برای سلامتی و رشد مو

بیوتین یک ویتامین ضروری است، به این معنی که بدن شما برای عملکرد مناسب به این ریز مغذی نیاز دارد.

بیوتینی که در غذاها مصرف می کنید به بدن کمک می کند تا غذایی که می خورید (پروتئین ، کربوهیدرات و چربی) به انرژی تبدیل شود.

مصرف مکمل بیوتین برای درمان کمبود بیوتین موثر است، اما بسیاری از محصولات بهداشتی دارای بیوتین، ادعاهای اغراق شده ای درباره مصرف بیوتین و فواید سلامتی آن دارند که با شواهد علمی پشتیبانی نشده اند.

فواید بیوتین برای سلامتی و رشد مو
فواید بیوتین برای سلامتی و رشد مو

بنابراین آیا مصرف مکمل بیوتین باعث رشد سریعتر یا پرتر شدن مو می شود؟

اگرچه کمبود بیوتین باعث ریزش مو میشود اما طبق اطلاعات موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) ، شواهد کافی برای ارزیابی میزان تاثیر مصرف بیوتین بیشتر جهت درمان و جلوگیری از ریزش مو وجود ندارد.

تولیدکنندگان ادعا می کنند که شامپو ، نرم کننده و روغن مو ، ماسک یا کرم حاوی بیوتین می تواند مو را ضخیم کرده ، سرعت رشد مو را افزایش داده و به آن براقیت می بخشد.

با وجود این ادعاها ، هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که نشان دهد شامپوی بیوتین یا هر محصول موی دیگر می تواند رشد موهای شما را سریعتر یا تارهای مو را ضخیم تر کند.

سایر مزایای مصرف بیوتین

سایر مزایای مصرف بیوتین
سایر مزایای مصرف بیوتین

سایر مزایای احتمالی بیوتین شامل درمان موارد زیر است:

درمان شکنندگی ناخن ها
بهبود بیماری دیابت
درد عصبی دیابتی
اسکلروز عضلانی

توجه: شواهد علمی کافی برای اطمینان از اینکه آیا بیوتین می تواند هر یک از این شرایط را درمان کند وجود ندارد.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد بیوتین

مصرف بیش از حد مکمل های بیوتین می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. عوارض جانبی می تواند شامل بثورات پوستی ، ناراحتی های گوارشی ، مشکلات ترشح انسولین و مشکلات کلیوی باشد.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد بیوتین
عوارض جانبی مصرف بیش از حد بیوتین

مقدار بیوتین مورد نیاز روزانه

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مقدار مجاز رژیم غذایی (RDA) برای بیوتین را تعیین نکرده است.

طبق گفته هیئت غذایی و تغذیه ای انستیتوی پزشکی ، 30 میکروگرم مقدار کافی دریافتی روزانه برای بزرگسالان 19 سال به بالا است که معمولاً با مصرف رژیم غذایی حاصل می شود.

مقدار بیوتین مورد نیاز روزانه
مقدار بیوتین مورد نیاز روزانه

اگرچه هیچگونه رژیم غذایی توصیه شده ای برای بیوتین وجود ندارد ، طرفداران معمولاً به منظور تقویت ساقه های مو و دستیابی به نتایج ، توصیه می کنند روزانه 2 تا 5 میلی گرم (2000 تا 5000 میکروگرم) بیوتین را به صورت مکمل مصرف کنید.

اگرچه بیوتین یک ویتامین محلول در آب است (مقدار اضافی آن از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود) ، هیچ مدرکی برای تایید این توصیه وجود ندارد و ایمنی استفاده منظم از این مقدار مشخص نیست.

همانند سایر مکمل ها ، بیوتین از نظر ایمنی در زنان باردار ، مادران شیرده ،کودکان و افرادی که شرایط پزشکی دارند یا از داروها استفاده می کنند ، آزمایش نشده است.

علت کمبود بیوتین چیست؟

کمبود بیوتین در افرادی که بیش از حد الکل می نوشند یا مقدار زیادی سفیده تخم مرغ خام مصرف می کنند (که حاوی آویدین است ، پروتئینی که مانع جذب بیوتین می شود) ممکن است رخ دهد و منجر به کمبود بیوتین می شود.

اختلالات ژنتیکی کمبود بیوتین (مانند کمبود بیوتینیداز) ، دیالیز کلیه و سیگار کشیدن نیز ممکن است نیاز شما به بیوتین را افزایش دهد.

علت کمبود بیوتین ( ویتامین B7 )

از آنجا که بیوتین در روده تولید می شود ، افراد مبتلا به بیماری التهابی روده یا سایر بیماری هایی که می توانند تعادل باکتری ها را در روده بر هم بزنند ، ممکن است نتوانند به اندازه کافی بیوتین تولید کنند.

مصرف داروهایی مانند پریمیدون، فنوباربیتال، فنیتوئین، کاربامازپین نیز میتواند میزان بیوتین خون شما را کاهش دهد.

علایم کمبود بیوتین و نحوه تشخیص آن

در صورت مشاهده علائم کمبود بیوتین ، ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید.

علایم کمبود بیوتین در پوست، مو و ناخن
علایم کمبود بیوتین در پوست، مو و ناخن

علائم رایج کمبود بیوتین عبارتست از :

نازک شدن مو
ناخن شکننده
پوست خشک
بثورات پوسته پوسته قرمز (به خصوص در اطراف چشم ، بینی و دهان)
ورم ملتحمه
افسردگی
خستگی
توهم
بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها

چگونه بیوتین مورد نیاز بدن را دریافت کنیم؟

به احتمال زیاد بیوتین کافی در غذایی که مصرف می کنید دریافت می کنید و اعتقاد بر این است که کمبود بیوتین بسیار غیر معمول است.

زرده تخم مرغ سرشار از بیوتین میباشد و برای رشد مو مفید است
زرده تخم مرغ سرشار از بیوتین میباشد

یک نوع باکتری در روده معمولاً بیوتین بیش از نیاز روزانه بدن را تأمین می کند و بیوتین نیز در انواع غذاهای رایج وجود دارد.

منابع غذایی طبیعی دارای بیوتین

بیشتر افراد می توانند با مصرف غذاهای غنی از بیوتین مانند موز ، هویج ، زرده تخم مرغ پخته شده ، آجیل ، حبوبات ، مخمر آبجو ، مخمر غذایی ، جگر ، گل کلم ، ماهی قزل آلا و قارچ ، نیاز روزانه خود به بیوتین را تأمین کنند.

منابع غذایی طبیعی دارای بیوتین

منابع غذایی بیوتین (میکروگرم در هر 100 گرم) عبارتند از:

زرده تخم مرغ پخته (53.0)
جو دو سر (27.0)
جوانه گندم (17.0)
قارچ (16)
اسفناج (6.9)
پنیر (6.2)
شیر (3.5)
هویج (5.0)
سیب (4.5)
گوجه فرنگی (4.0)
گوشت گاو (3.0)
مرغ (2.0)
کاهو (1.9)

برای درمان کم پشتی و ریزش مو چه کاری می توانم انجام دهم؟

کم پشتی و ریزش مو می تواند بسیار آزار دهنده باشد. اگر متوجه شده اید که موهای خود را از دست می دهید یا موهای شما کم می شود (انواع الگوی ریزش مو) و عدم تعادل هورمون ها (مانند مشکلات تیروئید) ، مهم است که برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز آزمایشات تشخیص علت ریزش مو را انجام دهید.

کم پشتی و ریزش مو
کم پشتی و ریزش مو

سایت زیباچه، مرجعی غنی در زمینه ریزش مو و روش های درمان آن میباشد که از طریق بخش ریزش مو میتوانید مطالب سایت را مطالعه نمایید.

آیا یک مکمل بیوتین به رشد مو و جلوگیری از ریزش موی من کمک می کند؟

اگرچه ممکن است مشتاقانه انتظار توقف ریزش مو را داشته باشید ، اما مصرف قرص یا مکمل بیوتین بدون ارزیابی صحیح توسط پزشک ، این خطر را به وجود می آورد که تشخیص و درمان علت اصلی آن به تأخیر بیفتد.

از طرف دیگر اگرچه کمبود بیوتین نادر در نظر گرفته می شود ، اما کمبود آن می تواند منجر به ریزش مو شود و می تواند با مصرف مکمل بیوتین برطرف شود.

در صورت مشاهده علائم کمبود بیوتین به پزشک مراجعه کنید
در صورت مشاهده علائم کمبود بیوتین به پزشک مراجعه کنید

بنابراین اگر علائم کمبود بیوتین دارید یا در فکر مصرف آن هستید ، حتماً با پزشک مشورت کرده تا سطح بیوتین و علت ریزش موی شما را ارزیابی کرده و در مورد بهترین گزینه برای شما پیشنهادات لازم را بدهد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید