تاثیرات روانی ریزش مو

ریزش مو که در اصطلاح پزشکی به آن آلوپسی گفته می شود، بیشتر از ۵۰ درصد از زنان و مردان را در طول عمر خود درگیر می کند. این عارضه نوعی مشکل شایع است که در هر سنی و در اثر عوامل متعددی رخ خواهد داد. در واقع تاثیرات روانی ریزش مو به حدی است که بسیاری از افراد را دچار افسردگی و کمبود اعتماد به نفس کرده است.

تاثیرات روانی ریزش مو

برای این منظور کافی است تا در مورد این عارضه و روش های درمان آن اطلاعات مناسبی را در اختیار داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله شما را با این مشکل بیشتر آشنا خواهیم کرد.

ریزش مو به چند دسته تقسیم می شود؟

ریزش در موها در حالت کلی به چند بخش تقسیم می شود.

  •     ریزش موی اسکارگذار یا سیکاتریسیل

تاثیرات روانی ریزش مو

  •     ریزش موی بدون اسکار

تاثیرات روانی ریزش مو

  •     ریزش موی موضعی
  •     ریزش موی منتشر

تاثیرات روانی ریزش مو

ریزش مو در هر نقطه ای از بدن که دارای مو است، رخ می دهد. با این حال بیشتر ریزش ها در پوست سر قابل مشاهده است. موهای که در سر رشد می کنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این موها سبب ایجاد زیبایی و جذابیت ظاهری افراد می شوند.

بنابراین هر گونه تغییر یا کاهش در آنها می تواند تاثیرات روحی بسیاری را در افراد ایجاد کند. برای جلوگیری از تاثیرات روانی ریزش مو در افراد باید با استفاده از روش های متنوع آنها را به درمان تشویق کرد.

ریزش مو به چه دلایلی ایجاد می شود؟

برای اینکه متوجه شوید به چه دلایلی ریزش به وقوع می پیوندد در ابتدا باید نوع ریزش را در خود بیابید. با توجه به تقسیم بندی هایی که در بالا ذکر شد به راحتی این امر امکان پذیر است.

آلوپسی اسکارگذار: کمترین میزان شیوع را دارد و دراثر عوامل متعددی مانند عفونت، اختلالات پوستی مانند لوپوس اریتماتوز، لیکن پلان و فولیکولیت دکالوانس رخ می دهد.

آلوپسی کانونی بدون اسکار: در اثر عفونت های قارچی پوستی و آلوپسی آره آتا ایجاد می شود.

آلوپسی منتشر (گسترده): در برخی از مواقع ریزش مو در اثر استرس و اضطراب ایجاد می شود. در بیشتر مواقع موهای ریخته شده در این حالت موقتی است و بعد از طی شدن دوره استرس زا رشد مجدد شروع می شود. این نوع ریزش مو در دسته تلوژن افلوویوم قرار میگیرد. همچنین عامل های ژنتیکی و ارثی نیز می تواند در ایجاد ریزش در موها تاثیر گذار باشد. از جمله ریزش موهایی که به صورت ژنتیکی و ارثی ایجاد می شود، آلوپسی آندروژنیک است. این بیماری به نام الگوی ریزش موی مردانه نیز معروف است. در اثر آن موها در دوره های سنی متفاوت به میزان زیادی دچار ریزش می شود. ریزش در موها در حالت پراکنده ممکن است در اثر عوامل بسیاری مانند آلوپسی آره آتا، مصرف برخی از داروها، بیماری های سیستمیک مانند کم خونی، هیپرآندروژنیسم و تیروئید ایجاد شود. از جمله علل دیگر ریزش در موها اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب شدید است.

چه نکاتی را باید در مورد ریزش مو بدانیم؟

زمانی که دچار ریزش مو می شوید، در صورتی که درمان های متناسب با آن را در پیش نگیرید، در سریع ترین زمان ممکن انبوهی از موهای خود را از دست خواهید داد. در صورتی که ریزش ها تداوم داشته باشد و از آن جلوگیری نشود، امکان رشد مجدد موهای شما بسیار کمتر خواهد شد.

در صورتی که رشد مجدد مو را مشاهده کنید باز هم امکان ریزش مکرر وجود دارد. در این صورت موهایی که مجدداً رشد می کنند، ممکن است از نظر رنگ و بافت با یکدیگر متفاوت باشند.

 درمان های پزشکی برای ریزش مو بسیار اندک است. زیرا در این رابطه محدودیت های بسیاری وجود دارد. استفاده از درمان کاشت مو برای انواع خاصی از ریزش ها مناسب است و در همه نوع آن نتیجه مناسبی را ایجاد نمی کند.

تاثیرات روانی ریزش مو در افراد چگونه است؟

همانطور که می دانیم موها عضو مهمی در بدن هستند که به واسطه آنها زیبایی و جذابیت بسیاری را پیدا خواهید کرد. حال تصور کنید که در سنین نوجوانی دچار ریزش مو شوید. ممکن است روحیه شما تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند. در مورد تاثیرات روانی از دست دادن موها تحقیقات محدودی وجود دارد. به همین دلیل نمی توان نظرات دقیقی در این باره ارائه داد. به همین دلیل تنها شواهد گویای تاثیرات روانی ریزش مو در افراد هستند. طبق این شواهد مشخص شده است که از دست دادن مو به شدت در روحیه و روان افراد تاثیرات منفی را ایجاد خواهد کرد. بدین خاطر آنها را فردی جامعه گریز، افسرده و بدون اعتماد به نفس بار خواهد آورد. البته این ادعا در همه افرادی که دچار ریزش مو شده اند، صدق نمی کند. بنابراین تنها کسانی که دارای زمینه ای از بیماری های عاطفی و روانی هستند، بیشتر در معرض این مسائل روحی قرار دارند.

از آنجایی که ریزش مو سبب تغییرات ظاهری می شود، این امر می تواند با هنجارهای جامعه همخوانی نداشته باشد. افرادی که مژه ها و ابروهای خود را از دست می دهند نیز در دید دیگران طبیعی نیستند. این موارد سبب می شود تا این افراد از حضور در جامعه بترسند و ترجیح دهند تا در پیله تنهایی خود بمانند.

ایجاد استرس و افسردگی سبب ریزش بیشتر موها خواهد شد. به عنوان نمونه زنانی که دارای استرس و اضطراب هستند ۱۱ برابر بیشتر از زنانی که دارای استرس کمی هستند، دچار ریزش مو خواهند شد. طی مقایسه ای در این زمینه، تعداد مبتلایان به ریزش مو در اثر استرس و مشکلات روانی بسیار بیشتر از موارد دیگر گزارش شده است.

علائم افرادی که دچار ریزش مو ناشی از اضطراب هستند، چیست؟

ریزش مو می تواند منجر به افسردگی و اضطراب شدید، مشکلات روانی، عاطفی، اجتماعی و غیره شود. با این حال عکس این قضیه نیز صادق است. استرس و اضطراب عامل بسیار مهمی در ایجاد ریزش در موها عنوان می شود.

افرادی که دچار افسردگی هستند در رفتار و خلق و خوی آنها تغییرات بسیاری مشاهده می شود. بی قراری، عدم لذت بردن از فعالیت های متنوع، نداشتن انرژی، بی خوابی، نگرانی بیش از حد، تنگی نفس، تعریق، عدم کنترل احساسات و ایجاد فشار شدید از جمله علائم افرادی است که به افسردگی مبتلا هستند.

ایجاد هراس در برخوردهای اجتماعی و ترس از تحقیر و سرکوب شدن، افراد را در موقعیت های بد اجتماعی قرار می دهد. از این رو آنها در هیچ حیطه ای نمی توانند به عنوان عضوی فعال و کارآمد مشغول به کار شوند.

درمان افسردگی ناشی از ریزش مو در افراد به چه صورت است؟

برای درمان این افراد از روش های درمان شناختی رفتاری به صورت گروهی و مصرف داروهای ضد افسردگی استفاده می شود. درمان های روانشناختی برای این افراد نتایج بسیار جالبی را در پی دارد. با این حال این نوع از درمان ها برای هر فردی به گونه ای انجام می پذیرد و به عنوان روشی قطعی محسوب نمی شود.

در روانشناسی باید سیستم ایمنی افراد، پاسخ های روانشناختی در مورد ریزش مو و استرس هر فرد به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. برای این کار باید از برنامه های کاربردی و رژیم های غذایی متناسب با شرایط هر بیمار استفاده کرد.

استرس عامل بسیار مهمی است که زندگی افراد را به خود درگیر می کند. طی این جریان افرادی که دچار ریزش مو هستند بیشتر تحت تاثیر آن قرار دارند. با روش های متفاوتی می توان سطح استرس را کاهش داد. حضور در اجتماع و برنامه های روانشناختی گروهی و ملاقات با افرادی که این دوره را گذرانده اند، می تواند به حل مشکل افسردگی حاصل از ریزش مو کمک بسیاری کند.

Source: www.dermnetnz.org

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید