تاثیر ویتامین E بر مو چیست؟

ویتامین E ماده ای مغذی و محلول در چربی است که از منابع غذایی متفاوت یا به صورت مکمل قابل دریافت است. برخی بر این باور هستند مصرف ویتامین E تأثیر مثبتی بر سلامت مو دارد. البته تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

در این مقاله به تاثیر ویتامین E بر مو و مدارک موجود می پردازیم. همچنین توضیح می دهیم که بدن چگونه ویتامین E بیشتری دریافت می کند و مصرف این ویتامین خطرات یا عوارض جانبی دارد یا خیر.

تاثیر ویتامین E بر مو چیست؟

تاثیر ویتامین E بر مو

می گویند ویتامین E مزایای بسیاری برای سلامت مو دارد، اما مدارک معتبری دال بر این ادعا وجود ندارد.

بیشتر گفته ها درباره تاثیر ویتامین E بر مو  به خاصیت آنتی اکسیدانی آن در بهبود سلول ها و رشد مو مربوط می شود.

در اینجا به بررسی معمول ترین این ادعاها می پردازیم.

برای حفظ سلامت پوست سر مفید است

حین بررسی تاثیر ویتامین E بر مو می بینیم از  آنجایی که این ویتامین حاوی آنتی اکسیدان است علاوه بر حفظ سلامت پوست سر و مو به رشد مو کمک می کند.

خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد را کم می کند. این رادیکال ها سلول های فولیکول مو در پوست سر را از بین می برند.

تاثیر ویتامین E بر مو چیست؟

پیشگیری از ریزش مو

مدارک کمی دال بر تاثیر ویتامین E بر ریزش مو وجود دارد. یک مطالعه تحقیقاتی کوچک روی 38 داوطلب انجام شد که همگی ریزش مو داشتند. در این تحقیق نشان داده شد که یکی از اجزای ویتامین E بر ریزش مو تاثیرگذار است و در مقایسه با دارونماها موجب بهبود ریزش مو می شود.

برای روشن شدن چگونگی تاثیر ویتامین E بر مو هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

افزایش درخشش و سرزندگی مو

به گفته برخی در بررسی تاثیر ویتامین E بر مو این ویتامین موجب درخشش مجدد موهای آسیب دیده می شود. اکثر تولیدکنندگان برای بازگردانی درخشش مو معمولا ویتامین E را به محصولات خود اضافه می کنند. تحقیقات محدودی در مورد میزان تأثیر ویتامین E در براق شدن مجدد مو انجام شده است.

نحوه استفاده یا دریافت ویتامین E بیشتر

ویتامین E ماده ای مغذی و طبیعی است که در غذاهای خاصی وجود دارد. علاوه بر این افراد آن را از طریق مکمل ها و سایر محصولات دریافت می کنند.افراد از روش های زیر برای دریافت ویتامین E بیشتر استفاده می کنند یا مقدار بیشتری از این ویتامین را به مو و پوست سر خود می مالند.

شامپو و دیگر محصولات مو

شامپو ها و نرم کننده های حاوی ویتامین E در بازار وجود دارند. افراد برای شستشوی موها به راحتی آنها را جایگزین محصولات معمولی می کنند.

هنگام استفاده از محصولات و مکمل های خاص، حتما به برچسب اطلاعات روی محصولات توجه کنید.

شامپوهای غنی شده با ویتامین E و سایر مواد مغذی به صورت آنلاین قابل خریداری هستند. البته لازم به ذکر دوباره است که مدارک کمی برای اثبات تأثیر این ویتامین بر سلامت مو وجود دارد.

غنی سازی رژیم غذایی

ویتامین E در مواد غذایی متفاوتی وجود دارد که عبارت هستند از:

  • سبزیجات
  • آجیل و دانه ها
  • روغن سبزیجات
  • غلات صبحانه غنی شده

تاثیر ویتامین E بر مو چیست؟

برای افزایش دریافت و بهره بردن از تاثیر ویتامین E بر مو غذا هایی را مصرف کنید که به طور طبیعی سرشار از این ویتامین هستند. برخی از منابع غذایی غنی از  ویتامین E عبارت هستند از:

  • 1 قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم – 20.3 میلی گرم
  • 1 اونس دانه آفتابگردان تفت داده شده خشک – 7/4 میلی گرم
  • 1 اونس بادام تفت داده شده خشک – 6.8 میلی گرم
  • 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی – 2.9 میلی گرم
  • نصف فنجان اسفناج آب پز – 1.9 میلی گرم
  • نصف فنجان کلم بروکلی آب پز – 1.2 میلی گرم

کارشناسان به طور کلی افزایش دریافت ویتامین E را بی خطر می دانند.

مصرف مکمل ها

مکمل های ویتامین E در داروخانه ها فروخته می شوند. افراد برای مصرف مکمل ویتامین E باید طبق دستورالعمل عمل کنند. این ویتامین باید همراه با غذا مصرف شود زیرا ویتامین محلول در چربی است. مکمل ها حاوی فرم مصنوعی ویتامین E هستند. طبق گفته دفتر مکمل های غذاییODS) )، ویتامین E مصنوعی باید دو برابر ویتامین E طبیعی مصرف شود که دوز یکسانی به بدن وارد شود و تاثیر ویتامین E بر مو یکسان باشد.

توصیه می شود قبل از مصرف مکمل های ویتامین E با پزشک معالج خود مشورت کنید، زیرا مصرف ویتامین E زیاد ممکن است مضر باشد.

روغن های ویتامین E

روغن های خاصی در ویتامین E وجود دارد. اگر تولید کنندگان آنها را رقیق نکرده باشند، بهتر است این روغن ها را با یک روغن حامل مصرف کنید. با این کار از آسیب پوست جلوگیری می شود.

اگرچه می توان روغن ویتامین E را مستقیماً روی پوست سر مالید، ولی به دلیل گرانی و دشواری گزینه مناسبی برای اکثر افراد نیست.

آیا خطرات یا عوارض جانبی وجود دارد؟

دانشمندان همچنان در حال بررسی تاثیر ویتامین E بر مو و سلامتی هستند. طبق تحقیقات ODS، ویتامین E در پیشگیری یا درمان سرطان موثر نیست. این سازمان همچنین اشاره کرد که ویتامین E در ابتلا به بیماری های قلبی نقشی ندارد. مصرف مکمل های ویتامین E ممکن است با دارو های دیگر تداخل ایجاد کند و موجب آسیب به سلامت بدن شود. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد ویتامین E توجه به توصیه های پزشک و دستورالعمل های استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است.

این بدان معنا نیست که ویتامین E ماده مغذی مهمی برای سلامت کلی پوست و مو نیست. اغلب تولیدکنندگان لوازم بهداشتی و زیبایی برای بهبود سلامت پوست و مو از ویتامین E در محصولات خود استفاده می کنند.

اگرچه بسیاری بر این باور هستند که ویتامین E مفید است، افزودن ویتامین E به محصولات پوستی عوارض هم دارد. مثلا تحقیقی در سال 2016 روی تاثیر ویتامین E بر مو انجام شد و نشان داد ارزیابی دقیق اثرات ویتامین E بر روی پوست و مو دشوار است.

برای تعیین دوزهای مناسب و اثبات اثرات قطعی و تاثیر ویتامین E بر مو تحقیقات بیشتری لازم است.

Source: www.medicalnewstoday.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید