تاثیر کافیین در ریزش مو

اخیراً گزارشات زیادی منتشر شده است که  اطلاعاتی در مورد کافئین دارد و حاوی نتایج مثبتی در رشد و جلوگیری از ریزش مو است. در واقع این مطالعات علمی از سال 2014 در دسترس است و پس از این گزارشات، تعداد زیادی محصولات مراقبت از مو بر اساس کافئین در بازار وارد شده است. با دانستن تأثیر تحریک کننده کافئین بر اساس این گزارشات، در این مقاله توضیح می دهیم که چگونه کافئین در رشد و ریزش مو تاثیر گذاراست.

کافئین یک ماده محرک است: یک ترکیب محلول در آب ارگانیک، یک آلکالوئید به نام متیل گزانتین مهمترین جز این ماده است. این دارو گسترده ترین داروی روانگردان مصرف شده در جهان به شمار میرود. در بعضی دانه ها، آجیل ها یا برگ تعدادی از گیاهان بومی آفریقا، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی یافت می شود. کافئین به آنها کمک می کند تا در برابر حشرات از خود محافظت کنند و از جوانه زنی بذرهای اطراف جلوگیری کنند. شناخته شده ترین منبع کافئین دانه قهوه است. کافئین که به طور طبیعی در برگهای مختلف چای از جمله ماته، چای سبز و سیاه، دانه کاکائو و گایوزا وجود دارد که یک گیاه آمازونیایی است و انواع توتهای گوارانا حاوی کافیین هستند.

تاثیر کافیین در ریزش مو

کافئین و رشد مو

در حالی که ممکن است فکر کرده باشید که قهوه صبحی که در اختیارتان قرار دارد نه تنها بیدار کننده بلکه یک راه حل مناسب برای رشد موهای شما است اما باید بدانید نوشیدن قهوه رشد دهنده موهای شما نیست. متخصصان میگویند برای تولید نتایج قابل توجه در مورد رشد مو به معادل 50-60 فنجان قهوه در روز نیاز داریم. مقداری که مصرفش دیوانگی است و کاری نیست که شما بتوانید انجام دهید چون برای بدن بسیار مضر است و شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهد. قهوه مصرف شده به صورت خوراکی نیز اعتیاد آور است. اگر روزانه بیش از دو فنجان مصرف کنید به قهوه معتاد خواهید بود و در صورت ترک مصرف ممکن است دچار سردرد ، اضطراب یا حتی افسردگی شوید.

به طور خلاصه ، نوشیدن 50-60 فنجان قهوه کاری نیست که شما بتوانید انجام دهید تا موهایتان بلند شود. اما خوشبختانه، تعدادی از مطالعات نشان داده اند که فولیکول مو با سهولت، کافئین را مستقیماً جذب می کند. این منطق شستشوی چای و اسکراب های قهوه که در قبایل آمازون و هندوستان یافت می شود را برای پوست سر شما توضیح می دهد. هر دو از نظر علمی معنا دارند.

کافئین و رشد مو

چگونه کافئین با فولیکول های مو کار می کند؟

یک آزمایش توسط دانشگاه Lübeck در آلمان نمونه هایی از بیماران مبتلا به ریزش موی مردانه ارثی یا آلوپسی آندروژنتیک (AGA) مورد مطالعه قرار داد. AGA نوعی ریزش موی  ارثی است که خانمها و آقایان را مبتلا میکند. نمونه ها با غلظت های مختلف تستوسترون و یا کافئین به مدت 120 الی192 ساعت کشت  داده شدند. فیشر، هیپلر و السنر دانشمندان برجسته این مطالعه، از 14 بیمار مرد بیوپسی (نمونه) فولیکولهای مو را بررسی کردند. سن بیماران بین20 تا 45 سال بود. هر بیمار در مراحل مختلف ریزش مو بررسی شد. در مرحله اول، آنها فولیکولهای موی رشد یافته را با سطوح مختلف تستوسترون درمان می کردند که با کمال تعجب باعث کند شدن رشد موها می شد. و بعد از آن آنها همان فولیکول های مو را با سطح کافئین مختلف در برابر گروه کنترل (دارونما) درمان و سپس بررسی کردند.

نتایج این آزمایش نشان داده است که کافئین نه تنها اثرات منفی تستوسترون بر رشد مو را کم می کند بلکه کافئین به تنهایی هنگام استفاده روی یک فولیکول مو که از قبل از تستوسترون تحت درمان قرار نمی گرفت، باعث بهبود  و تسریع رشد مو می شود.

نتایج مطالعات درباره تاثیر کافئین بر روی مو

در این مطالعه ، درمان با کافئین نتایج زیر به دست آمد

  • کشیدگی ساقه مو – یعنی بزرگتر شدن محل ریشه مو
  • مدت زمان طولانی آناژن – یعنی مرحله رشد مو طولانی تر شد
  • تکثیر کراتینوسیت ماتریکس مو تحریک شد – یعنی تولید بیشتر کراتین که ماده ساختاری کلیدی موهای انسان است
کافئین و رشد مو

نکته جالب توجه این است که بعد از گذشت یک دوره 120 الی 192 ساعته، فولیکول های مو تحت درمان با کافئین همچنان رشد سریع تری از موهای درمان نشده با کافئین نشان می دهند.

به جای مصرف خوراکی کافئین و گذر از دستگاه گوارش و تأثیر گذاشتن  بر سیستم عصبی و ایجاد فشار خون و به طور بالقوه ایجاد سایر اثرات مضر و اعتیاد آور در بدن، در این مطالعه، کافئین به صورت موضعی مورد استفاده قرار گرفت و دیده شد که فولیکول مو را مستقیماً تحریک کرده و به جلوگیری از ریزش مو و رشد مو کمک می کند.

آیا کافئین برای همه مفید است؟

مانند اکثر موارد، کافئین با کارآیی های مختلفی برای همه کار میکند. گروه بزرگی از متخصصان یک مطالعه مشابه را انجام دادند ، این بار در مورد فولیکولهای موی زنان. کافیین روی فولیکولهای موی زنان تاثیر بیشتری از خود نشان می دهد و بنابراین اثرات بهتر کافئین بر رشد موی زنان در این مطالعه به دست آمد (آقایان متأسفم!).

کافئین و رشد مو

چگونه کافئین را برای  تحریک رشد مو استفاده کنیم؟

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، شستشو با چای و اسکراب های قهوه از طریق همان مکانیسمی که در مطالعه شرح داده شد، میتوانند به رشد مو کمک کنند.

یک مطالعه دیگر نشان داده است که جذب کافئین بین 2 تا 20 دقیقه از زمان استفاده شروع میشود به این معنی که برای اینکه کافئین حداکثر جذب درفولیکول شما داشته باشد باید موهای خود را بمدت 20 دقیقه شستشو دهید تا حداکثر نتایج مثبت کافئین در فولیکول مو شما به دست آید.

شستشو با چای: حدود 500 میلی لیتر چای سیاه تهیه کنید. 2 قاشق چای خوری از چای استاندارد که به مدت 5-10 دقیقه دم کشیده باید غلظت مورد نظر را ارائه دهد. بگذارید چای خنک شود. موهای خود را با استفاده از کنسانتره چای بعد از روال معمول شامپو + نرم کننده بشویید.

اسکراب قهوه:  قهوه خود را را با روغن گیاهی دلخواه مخلوط کنید تا قوام خامه ای مطلوب، نزدیک به خمیر دندان پیدا کند، آنرا به مویتان مالیده به مدت 5 الی10 دقیقه کف سر و ریشه مو خود ماساژ دهید سپس با آب گرم بشویید و با شامپو + نرم کننده مطبوع خود شستشوکنید.

محصولات دیگری نیز وجود دارند که نه تنها حاوی کافئین هستند بلکه باعث تحریک جریان خون در پوست سر برای رشد مو به روش های دیگر هم میشوند که شامل محلولها و شامپوهای آماده و استاندارد  می شوند.

دفعه بعد که از یک فنجان قهوه خود لذت می برید، برای این گیاه جادویی جشن بگیرید چون می تواند روحیه شما و ریشه موهای شما را تقویت کند. یا بهتر است فنجان بعدی را با روال مراقبت از خود تقویت کنید: ماسک صورت و درمان موهای مبتنی بر کافئین.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید