تفاوت اصلی لیپوساکشن با لیپوماتیک چیست؟

تفاوت اصلی، در استفاده از چربی‌های شکم است. بنابراین، روش جراحی غیرتهاجمی لیپوماتیک را می‌توان پیکرتراشی دانست. چربی‌ها در روش لیپوماتیک نمی‌سوزند و به نقاط مختلف بدن تزریق خواهند شد. روش لیپوماتیک باید توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک انجام شود تا پیوند چربی به‌خوبی صورت بگیرد و عفونتی بر جای نگذارد.

 

تفاوت اصلی لیپوساکشن با لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک سینه به چه صورتی انجام می شود؟

لیپوماتیک سینه برای کاهش میزان چربی در سینه است، اما برای شکم، پهلو، ران و بازو توصیه می‌شود.

لیپوماتیک سینه آقایان به چه شکل انجام می شود؟

لیپوماتیک سینه آقایان یا جراحی ژنیکوماستی، سبب ارتقا ظاهر سینه مردان می‌شود. با این عمل، بافت‌های نرم سینه به‌گونه‌ای که ظاهر نامطلوب نداشته باشد، جراحی می‌شود. عمل بافت غده‌ای سینه که به آن ژنیکوماستی گفته می‌شود، اولین اقدام در فرایند جراحی چربی ناحیه سینه در مردان است. پس از آن، بافت‌های چربی سینه که لیپوماستیا نام دارد برداشت می شود. اگر نیاز بود، پوست اضافی برداشته می‌شود که در نهایت این عمل موجب بالا بردن یا کوچک شدن نوک سینه مردان خواهد شد. مردانی که در بخش سینه‌شان انباشته سینه دارند، می‌توانند این عمل جراحی را انجام دهند.

انجام لیپوماتیک برای چه کسانی مناسب نیست؟

همه‌چیز به نظر و تشخیص علمی پزشک متخصص بستگی دارد. همچنین شرایط بیماران و انتظارات آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین بیماران باید در جلسه مشاوره حاضر شوند. در این جلسه، عوارض، خطرات و مراقبت‌های پس از عمل، تشریح می‌شود. گاهی با عکسبرداری از بیمار، تشریح مصور انجام می‌شود. گاهی پیش از انجام عمل لیپوماتیک، پزشک برای فرد آزمایش‌هایی هم تجویز می‌کند.

علاوه‌بر افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، بیماران هموفیلی نیز باید از انجام این عمل خودداری کنند. در عمل لیپوماتیک، خون زیادی از شما می‌رود و این، برای بیماران هموفیلی خطرناک است. اگر بیماری عفونی دارید و سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، از انجام عمل دوری کنید؛ مگر با انجام آزمایش، تشخیص و معاینه پزشک متخصص.

سوالات متداول درباره لیپوساکشن و لیپوماتیک

آیا انجام لیپوماتیک برای کوچک‌کردن سینه بانوان مناسب است؟

جراحی کوچک کردن سینه بانوان (ماموپلاستی) به جراحی و لیفت پوست نیاز دارد؛ بنابراین روش لیپوماتیک که روش غیرتهاجمی محدودی است، کاربرد مطلوبی نخواهد داشت.

چرا پس از انجام عمل لیپوساکشن، دوباره شاهد بازگشت چربی‌ها هستیم؟

عدم رعایت رژیم غذایی سبک و کم‌حجم و ورزش نکردن، معمولا از عوامل اصلی بازگشت چربیِ افرادی است که به‌تازگی عمل لیپوساکشن را انجام داده‌اند. هیچ پزشکی نمی‌تواند، چاق نشدن شما را پس از عمل لیپوماتیک تضمین کند. به‌طور کلی، عمل‌های لاپاراسکوپی که در دنیای پزشکی از نوعِ جراحی غیرتهاجمی به‌شمار می‌روند، روشی با نتایج کوتاه‌مدت است. افزایش وزن بیمار بعد از عمل به خود بیمار و سبک زندگی او بستگی دارد. در واقع عمل‌های این‌چنینی، باعث لاغری فرد می‌شود، اما به‌هیچ‌عنوان، لاغری همیشگی فرد را به‌همراه ندارد.

چربی‌های کدام بخش از بدن را می‌توان با عمل لیپوساکشن برداشت؟

توجه داشته باشید که چربی‌های مقاوم (چربی‌هایی که با رژیم غذایی و ورزش از بین نمی‌روند) را می‌توان از طریق لوله‌های باریک لیپوساکشن خارج کرد و عمل مکش را انجام داد. با این روش، چانه، گونه‌ها، گردن، بازوها، بالای سنیه، شکم و ران و سابق و قورک از جمله بخش‌هایی هستندکه با روش لیپوساکشن می‌توان نسبت به برداشت چربی‌های اضافه اقدام کرد.

 

تفاوت اصلی لیپوساکشن با لیپوماتیک چیست؟

روش انجام جراحی لیپوساکشن چگونه است؟

جراحی لیپوساکشن نیازی به بیهوشی کامل ندارد و در مدت‌زمان کمی انجام می‌شود. مدت عمل حدود ۲ ساعت است و اگر تراکم چربی‌ها زیاد باشد، این مدت به ۴ ساعت هم افزایش می‌یابد. اما معمولا بیمار، نیاز به بستری پس از عمل ندارد. روش عمل به این صورت است که جراح باید برش‌های ریزی در نقاط دارای چربی ایجاد کند. او لوله‌ای به‌نام کانولا به داخل بافت می‌فرستد تا بافت چربی را با مکش دستگاه از بدن خارج کند.

بیهوشی در روش لیپوساکشن چگونه است؟

همه‌چیز بستگی به شرایط بیمار و تشخیص پزشک متخصص دارد. گاهی بیهوشی عمومی، گاهی بیهوشی موضعی و حتی گاهی بی‌حسی با اپیدورال انجام می شود که سرپایی است.

عوارض لیپوساکشن چیست؟

متقاضیان عمل لیپوساکشن همواره از متخصصان پوست و پلاستیک درباره عوارض انجام عمل لیپوساکشن سؤال می‌کنند. درواقع عوارض این عمل بیشتر به تفاوت‌های فردی بستگی دارد. به‌صورت کلی، درد، تورم، سفتی و کبودی در ناحیه‌ای که لیپوساکشن انجام شده، دیده می‌شود، اما پس از مدت کوتاهی رفع می شود.معمولا افراد به‌خاطر ترشح مایعات از منطقه‌ای که لوله کانولا از آن عبور کرده است، ناراضی هستند. این ترشح تا چند روز پس از عمل ادامه دارد اما به‌تدریج، علائم برطرف می‌شود و کبودی کاهش می‌یابد. اگر میزان کبودی به‌حدی است که احساس درد و سوزش مداوم دارید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

این نوع عمل‌های لاغری، متابولیسم و فیزیک بدن شما را تغییر می‌دهد. لذا رعایت دستورات تغذیه‌ای، حرکتی و دارویی که پزشک تجوز می‌کند، باید همواره در دستور کار باشد تا از چاقی مجدد جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که اگر کبودی و ورم نقاطی که لیپوساکشن انجام شده، بیش از ۱۸۰ روز ادامه یابد، ترمیم جای زخم معمولا ۲۴ ماه طول می‌کشد، اما صاف‌شدن محل جراحی، کمتر از شش ماه طول می‌کشد که با پمادهای شیمیایی و گیاهی، می‌توان جای زخم را ترمیم کرد.

آیا لیپوماتیک، تحت خدمات بیمه‌ای قرار می گیرد؟

اگر شرایط بیمار به‌گونه‌ای باشد که اضافه‌وزن و داشتن چربی تهدیدی برای سلامتی وی باشد و این عمل بیشتر از اینکه عمل زیبایی باشد، عملی برای درمان و سلامتی او محسوب شود، براساس ضوابط و مقررات شرکت بیمه‌ای که بیمه‌پرداز (بیمار) با آن توافق کرده و دفترچه خدمات بیمه گرفته است، می‌توان درصدی از هزینه‌های عمل را از بیمه گرفت. توجه کنید که بسیاری از شرکت‌های بیمه، هزینه درمان بیمارانی را که شاخص BMI (شاخصی برای اندازه‌گیری توده بدنی و تقسیم وزن به مجذور قد) آنان بین سی‌و‌پنج تا چهل باشد، پرداخت می‌کنند.

هزینه انجام جراحی لیپوماتیک به‌طور متوسط چقدر است؟

عمل جراحی لاغری با وسایل و امکانات چینی، هزینه کمتری نسبت به وسایل اروپایی دارد. این هزینه بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان خواهد بود که باز به میزان، شدت جراحی، وضعیت بیمار و مکان انجام جراحی بستگی دارد.

انجام چه کارهایی پس از لیپوساکشن ممنوع است؟

این موضوع به وضعیت عمومی و جسمی بیمار بستگی دارد. پزشکان پس از عمل لیپوساکشن، به بیماران در خصوص تغذیه و حرکت‌هایشان توصیه می‌کنند. همچنین برای آن‌ها توضیح می‌دهند که باید به‌مدت چند روز بستری باشند.

تفاوت اصلی لیپوساکشن با لیپوماتیک چیست؟

بهتر است بیماران تا ۱۴ روز پس از عمل لیپوساکشن، فعالیت‌های سنگین بدنی را انجام ندهند و از جابه‌جا کردن هر گونه جسم سنگین بیش از ۳ کیلوگرم خودداری کنند. همچنین افرادی‌ که لیپوساکشن بخش‌هایی از پا را انجام داده، نباید بیشتر از ۳ ساعت در روز روی پا بایستند. ایستادن‌های طولانی‌مدت، راه رفتن و بازی کردن برای افرادی که لیپوساکشن‌هایی در حد متوسط تا وسیع انجام داده‌اند، قبل از ۴ هفته ممنوع است.

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که اگر میزان مکش چربی از بدن شما زیاد بوده است، از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین تا شش ماه پرهیز کنید.

سخن پایانی

توجه کنید که انجام عمل لیپوماتیک برای همه افراد امکان‌پذیر است، اما به شرایط هر فرد نیز بستگی دارد. ذکر این نکته نیز ضروری است که به اطلاعات اینترنتی و تبلیغات اینستاگرامی بسنده نکنید و در این زمینه با پزشک متخصص مشورت کنید.

مطالعه کتاب‌های تخصصی درباره پیکرتراشی، زیبایی، کاهش وزن، سبک زندگی سبز و رژیم درمانی، می‌تواند اطلاعات شما را درباره مزایا و معایب عمل‌های زیبایی و بهبود وضعیت بهداشت و سلامت فردی بیشتر کند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید