جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

 

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

 

بلفاروپلاستی چگونه انجام می شود؟

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک نوعی جراحی است که افتادگی پلک را تصحیح می کند و می تواند شامل حذف پوست، عضلات و چربی اضافه باشد. همانطور که سن شما افزایش پیدا می کند، پلک های شما دچار کشیدگی شده و عضلات حمایت کننده پلک ها ضعیف می شوند. در نتیجه چربی بیش از حد ممکن است در بالا و زیر پلک ها جمع شده و باعث افتادگی ابرو و پلک بالا و ایجاد کیسه های زیر چشم شود.

افتادگی پوست شدید علاوه بر مسن نشان دادن شما می تواند درد محیطی شما را به ویژه در قسمت بالا کاهش دهد. بلفاروپلاستی می تواند این مشکلات بینایی را کاهش داده یا از بین ببرد و چشم شما را جوان تر و هوشیار تر نشان دهد.

برای اینکه بتوانید تصمیم بگیرید که آیا بلفاروپلاستی برای شما مناسب است، باید بدانید که چه انتظارات واقع بینانه ای می توان از بلفاروپلاستی داشت و مزایا و خطرات بلفاروپلاستی را بررسی نمایید.

 

چرا بلفاروپلاستی انجام می شود

اگر افتادگی پلک مانع باز شدن کامل چشم های شما شده یا سبب کشیدگی پلک پایین می شود، می توانید بلفاروپلاستی را در نظر بگیرید. حذف بافت اضافه از پلک های بالا می تواند بینایی شما را بهبود بخشد. بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین می تواند چشم های شما را جوان تر و هوشیارتر نشان دهد.

بلفاروپلاستی می تواند یک گزینه درمانی باشد اگر:

  • پلک های بالای شما افتاده و آویزان است.
  • پلک های بالا دارای پوست اضافه است بطوری که دید محیطی شما را مختل می نماید.
  • پوست اضافه روی پلک های پایین شما وجود دارد.
  • دچار کیسه های زیر چشمی هستید..

شما می توانید بلفاروپلاستی را همزمان با یک روش دیگر، مانند لیفت ابرو، لیفت صورت یا لایه برداری پوشت انجام دهید.

پوشش بیمه برای هزینه بلفاروپلاستی ممکن است به این موضوع بستگی داشته باشد که آیا بلفاروپلاستی برای تصحیح دید محیطی صورت گرفته است. اگر شما صرفا برای اهداف زیبایی جراحی بلفاروپلاستی را انجام داده اید، به احتمال زیاد بیمه هزینه های عمل شما را پوشش نخواهد داد. جراحی پلک پایین تقریبا همیشه صرفا به دلایل زیبایی انجام می شود.

 

عوارض جانبی

عوارض جانبی احتمالی جراحی پلک:

  • عفونت و خونریزی
  • تحریک و خشکی چشم
  • دشواری بستن چشم ها یا دیگر مشکلات پلک
  • اسکار (جای زخم) قابل توجه
  • آسیب به عضلات چشم
  • تغییر رنگ پوست
  • نیاز به عمل ترمیم
  • تاری دید موقت ویا در حالت نادر از دست دادن بینایی
  • خطرات مرتبط با جراحی به طور کلی، از جمله واکنش به بیهوشی و لخته شدن خون

در مورد اینکه خطرات و عوارض جانبی جراحی چگونه بر روی شما تاثیر می گذارد با پزشک خود صحبت کنید. اگر بدانید بلفاروپلاستی چه مواردی را در بر می گیرد و مزایا و خطرات آن را بشناسید، می توانید راحت تر برای انجام این روش تصمیم گیری نمایید.

 

برای بلفاروپلاستی چگونه باید آماده شد؟

قبل از برنامه ریزی برای انجام بلفاروپلاستی، شما با یک جراح پلاستیک و چشم پزشک و یا جراح پلاستیکی که در جراحی چشم تخصص دارد، ملاقات می کنید تا راجع به مسائل زیر صحبت کنید:

سابقه پزشکی شما. جراح شما سوالاتی در مورد سابقه جراحی و شرایط گذشته یا کنونی مانند  خشکی چشم، گلوکوم (آب سیاه)، آلرژی، مشکلات گردش خون و مشکلات تیروئید و دیابت خواهد پرسید. جراح پلک همچنین درباره استفاده شما از داروها، ویتامین ها، مکمل های گیاهی، الکل، تنباکو و مواد مخدر سوال خواهد کرد.

انتظارات شما. یک بحث صادقانه راجع به انتظارات و انگیزه های شما برای جراحی می تواند به تنظیم سطح رضایت شما کمک نماید.

نتایج. جراح پلک با شما راجع به اینکه آیا بلفاروپلاستی می تواند نتایج موثری برای شما ایجاد نماید، بحث خواهد کرد.

 

قبل از جراحی پلک، شما باید مراحل زیر را طی نمایید:

معاینه فیزیکی. جراح شما قبل از بلفاروپلاستی معاینه فیزیکی چشم را انجام می دهد که ممکن است شامل آزمایش تولید اشک و اندازه گیری قسمت هایی از پلک باشد.

معاینه دید چشم. چشم پزشک شما دید شما از جمله دید محیطی را بررسی می نماید. این آزمایش برای استفاده از پوشش بیمه مورد نیاز است.

عکاسی پلک. از زاویه های مختلف از چشمان شما عکس می گیرند. این عکس ها به برنامه ریزی جراحی پلک، ارزیابی اثرات فوری و بلند مدت بلفاروپلاستی و استفاده از پوشش بیمه کمک می کند.

و از شما خواسته می شود که:

مصرف وارفارین (کومادین، جانتون)، آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم، ناپروکسن (Naprosyn) و هر نوع دارو یا مکمل گیاهی که موجب افزایش خونریزی می شود را متوقف کنید. از پزشک خود بپرسید که چه مدت قبل از جراحی باید از مصرف این داروها خودداری نمایید. فقط داروهایی را مصرف کنید که توسط جراحتان تایید شده است.

چند هفته قبل از جراحی سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند بر توانایی بهبود شما پس از جراحی تاثیر منفی بگذارد.

اگر جراحی پلک را به صورت سرپایی انجام می دهید، برنامه ریزی کنید که فردی شما را به منزل برساند. همچنین از دوست یا عضوی از خانواده بخواهید که شب اول پس از جراحی را با شما سپری کند.

 

چه انتظاراتی می توانید داشته باشید؟

 

  • قبل از انجام روش

بلفاروپلاستی معمولا به صورت سرپایی انجام می شود. جراح شما داروهای بی حسی را به پلک های شما تزریق کرده و از داروهای وریدی برای آرام کردن شما استفاده می نماید.

 

  • در طول انجام بلفاروپلاستی

اگر بر روی پلک های بالا و پایین خود جراحی را انجام می دهید، جراح معمولا ابتدا پلک بالا را عمل می کند. جراح میان چین های پلک برشی ایجاد کرده و پوست، عضله و احتمالا چربی اضافه را حذف نموده و سپس برش را می بندد.

برای پلک پایین، جراح دقیقا زیر مژه ها و در چین طبیعی چشم و یا در داخل پلک پایین برشی ایجاد می کند. پزشک چربی، عضلات و پوست اضافه را حذف کرده و برش را می بندد.

اگر پلک بالایی شما تا نزدیکی مردمک چشم شما دچار افتادگی باشد، جراح شما ممکن است همراه با بلفاروپلاستی از روشی به نام پتوز برای افزایش میزان حمایت عضله ابرو استفاده نماید.

 

  • پس از انجام روش

بعد از جراحی شما زمانی را در یک اتاق ریکاوری خواهید بود که در آن شرایط شما از نظر بروز عوارض جانبی بررسی می شود. پس از آن معمولا در همان روز می توانید به خانه بازگردید.

 

بعد از جراحی ممکن است علائم زیر را موقتا تجربه نمایید:

  • تاری دید ناشی از پماد روان کننده ای که به چشم شما اعمال شده
  • آبریزش چشم
  • حساسیت به نور
  • دوبینی
  • پلک های پف کرده و بی حس
  • تورم و کبودی
  • درد یا احساس ناراحتی

 

پزشک شما احتمالا پیشنهاد می کند که بعد از عمل جراحی کارهای زیر را انجام دهید:

استفاده از کمپرس یخ بر روی چشم ها به مدت 10 دقیقه با فاصله یک ساعته در شب بعد از جراحی. در روز بعد چهار تا پنج بار از کمپرس های یخ بر روی چشمان خود استفاده نمایید.

پلک ها را به آرامی تمیز کنید و از قطره ها و پماد های تجویز شده استفاده نمایید.

از هر گونه زور زدن، بلند کردن اجسام سنگین و شنا به مدت یک هفته اجتناب کنید.

برای یک هفته از فعالیت های شدید مانند ایروبیک و دویدن اجتناب کنید.

سیگار نکشید.

چشمان خود را نمالید.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، آنها را تا حدود دو هفته پس از جراحی در چشم قرار ندهید.

از عینک آفتابی تیره برای محافظت از پوست پلک ها در مقابل نور خورشید و باد استفاده کنید.

برای چند روز در هنگام خواب سر خود را در ارتفاعی بالاتر از قفسه سینه قرار دهید.

برای کاهش تورم، ار کمپرس سرد استفاده کنید.

بعد از چند روز، در صورت نیاز به مطب پزشک خود مراجعه نمایید تا بخیه های شما کشیده شوند.

برای حدود یک هفته از مصرف آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم، ناپروکسن و سایر داروها یا مکمل های گیاهی که ممکن است میزان خونریزی را افزایش دهند، اجتناب کنید. در صورت نیاز برای کنترل درد از استامینوفن استفاده کنید.

 

اگر یکی از موارد زیر را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب غیرعادی
  • درد شدید جدید چشم
  • خونریزی
  • مشکلات دید

 

نتایج

بسیاری از افراد از نتایج بلفاروپلاستی مانند ظاهر جوان تر و اعتماد به نفس بیشتر احساس رضایت می کنند. برای برخی افراد نتایج جراحی ممکن است مادام العمر باشد. برای بقیه امکان دارد که پلک ها مجددا دچار افتادگی شوند.

کبودی و تورم به طور کلی در عرض 10 تا 14 روز کاهش می یابد و شما احتمالا در این زمان برای حضور در مکان های عمومی احساس راحتی می کنید. ممکن است چند ماه طول بکشد تا اسکارهای ناشی از برش های جراحی از بین برود. از پوست حساس پلک خود در مقابل قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد محافظت کنید.

 

source: mayoclinic.org

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید