داروهای جایگزین برای ریزش مو

امروزه ریزش مو یک معضل بزرگ برای افراد به حساب آمده  و بسیاری از اشخاص به دنبال استفاده از داروهای جایگزین برای ریزش مو هستند. در حال حاضر مردم به زیبایی موهای خود بسیار اهمیت می دهند و به جز داروهایی که اثربخشی آنها اثبات شده است، از داروها و مکمل های جایگزین نیز استفاده می کنند.

از گیاهان یا عصاره آنها به طور گسترده ایی برای جلوگیری از ریزش مو و درمان آلوپسی در سراسر جهان استفاده می شود که مکانیسم عملکرد این گیاهان هنوز ناشناخته است. اگرچه در برخی  از مطالعات اثربخشی و درمان این داروها گزارش هایی ارائه کرده اند، اما هنوز به طور قطعی اثرات ناشی از آنها به اثبات نرسیده است.

در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد داروهای جایگزین برای ریزش مو بررسی کرده و اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

داروهای جایگزین برای ریزش مو

معرفی و اهمیت داروهای جایگزین برای ریزش مو

اگر چه ریزش مو یک عارضه مهم در زندگی به شمار نمی رود، اما ریزش مو در سنین پایین و به صورت ناگهانی، ممکن است که باعث نگرانی شده و بر کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل است که باید به ریزش مو توجه کرد و ریزش موی کمتر از ۱۰۰ تار مو در روز را نباید به عنوان ریزش مو جدی در نظر گرفت.

ریزش مو یک مشکل پوستی بسیار شایع است که تخمین زده می شود بین ۰.۲ تا ۲ درصد از مردم جهان با این عارضه مواجه باشند. عوامل مختلفی وجود دارد که منجر به ریزش مو می شود که از جمله آنها می توان به استرس و تنش های روحی و روانی عمده، شیمی درمانی، عوامل ارثی، بیماری های قلبی و عروقی و سیگار کشیدن و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

در سال ها اخیر استفاده از داروهای جایگزین برای ریزش مو طب مکمل یا CAM به طور فزاینده ای در سراسر جهان در حال رواج است.  در واقع استفاده از CAM در برخی از مناطق دنیا مانند بخش هایی از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی، تنها روش درمانی ریزش موها به حساب می آید.

طب جایگزین به استفاده از CAM به جای داروهای معمولی تاکید داشته، در حالی که طب مکمل به استفاده از CAM به همراه داروهای معمولی تاکید دارد.

تقسیم بندی CAM چگونه است؟

به طور کلی CAM یا داروهای جایگزین برای ریزش مو به چهار دسته اصلی تقسیم می شود:

  • سیستم های پزشکی جایگزین
  • روش های درمانی مبتنی بر بیولوژیک
  • روش های درمانی تغییر یافته مبتنی بر بدن انسان
  • روش های درمانی ذهنی

به طور کلی استفاده از داروهای CAM  در بین بیمارانی که از اختلالات پوستی مانند آکنه، درماتیت آتوپیک، ریزش مو، ملانوما و لوپوس رنج می برند، بسیار شایع است. متداول ترین داروهای مکمل مورد استفاده بیماران مبتلا به بیماری های پوستی تحت عنوان رژیم های غذایی و مکمل ها غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

تقریباً ۸۵ درصد از بیماران مبتلا به اختلالات پوستی مانند آکنه و اگزما، بهبودی ناشی از استفاده از چنین داروهایی را تایید کرده و و بر اثربخشی آنها تاکید داشته اند.

داروهای جایگزین برای ریزش مو

داروهای جایگزین برای ریزش مو

به منظور درمان ریزش مو، باید از داروهای جایگزین برای ریزش مو استفاده شود که در آنها مواد موثر در رشد وجود داشته باشد. ابتدا قصد داریم تا به بررسی داروهای گیاهی و اثربخشی آنها در درمان ریزش مو بپردازیم:

داروهای جایگزین برای ریزش مو

داروهای گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی به عنوان داروهای جایگزین برای ریزش مو از گذشته در کشورهایی مانند یونان و چین بسیار رایج بوده و از بسیاری از گیاهان یا عصاره آنها برای جلوگیری از ریزش مو و درمان آلوپسی استفاده شده است. این گیاهان خصوصیات متنوعی دارند.

استفاده از گیاهان دارویی می تواند سبب بهبود گردش خون شده و با افزایش گردش خون به پوست سر، فولیکول ها و سلول های مو تحریک شده و شروع به رشد می کنند. بنابراین داروهای گیاهی با تاثیراتی که بر گردش خون دارند، در درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند.

نمونه هایی از داروهای گیاهی

Thuja orientalis

این گیاه که با عنوان سرو سفید نیز شناخته می شود، گیاهی است که به طور گسترده در شرق آسیا وجود دارد و به عنوان داروهای جایگزین برای ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند. این گیاه علاوه بر اینکه یک درخت زینتی به حساب می آید، در درمان بیماری های مختلفی مانند بیماری های سیستم تنفسی، اختلالات پوستی و سیستم ادراری استفاده می شود.

داروهای جایگزین برای ریزش مو

اگر چه هنوز عملکرد دقیق این گیاه بر مکانیسم تقویت موها مشخص نیست، اما در مطالعاتی که بر حیوانات صورت گرفته، مشخص شده که این ماده بر تعداد و اندازه فولیکول های مو تاثیر دارد. علت این تاثیرگذاری نیز نفوذ این ماده به پوست سر است.

استفاده از مرکبات در درمان ریزش مو

از جمله داروهای گیاهی است که توسط سیستم پزشکی سنتی برای رشد مو در کشور هند مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به عنوان داروهای جایگزین برای ریزش مو علاوه بر تقویت مو چندین اثر دارویی دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، خواص ضد باکتریایی و ضد آندروژنی اشاره کرد.

داروهای جایگزین برای ریزش مو

در مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده است، نشان می دهد که استفاده از این ماده بر زمان رشد مو و طول فولیکول های مو تاثیر دارد. این امر بدین معنی است که با استفاده از این دارو زمان لازم برای رشد مو کاهش یافته و به همین جهت تعداد بیشتری فولیکول مو چرخه رشد خود را در دوره کوتاه تری سپری می کنند.

تاثیر گیاه رزماری بر ریزش مو

گیاه رزماری از جمله داروهای جایگزین برای ریزش مو محسوب شده و گیاهی است که به طور طبیعی در کشورهای مدیترانه ای رشد می کند. این ماده دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد توموری، ضد التهابی بوده و به عنوان آنتی اکسیدان قوی برای تقویت موها مورد استفاده قرار گیرد.

داروهای جایگزین برای ریزش مو

از گیاه رزماری برای تحریک رشد مو استفاده می شود و اگرچه مکانیسم عملکرد آن هنوز مشخص نیست اما طبق مطالعاتی که صورت گرفته، بیان می شود که این ماده سبب افزایش گردش خون در سر می شود. از طرفی این ماده با تاثیر بر تستوسترون، الگوی ریزش مو مردانه را بهبود می بخشد.

استفاده از چای سبز برای درمان ریزش مو

چای سبز از جمله گیاهانی است که از زمان های بسیار قدیم به ویژه در چین به عنوان داروهای جایگزین برای ریزش مو مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه اثرات دارویی بی شماری از جمله اثرات ضد سرطانی، ضد بیماری های کبدی، دیابتی، اثرات ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی دارد.

داروهای جایگزین برای ریزش مو

عناصر و مواد سازنده چای سبز باعث افزایش قابل توجه طول فولیکول های مو شده و در مطالعاتی که صورت گرفته نشان داده شده است که استفاده از چای سبز سبب رشد مجدد موها می شود.

روغن دانه کدو تنبل

روغن دانه کدو تنبل از جمله داروهای جایگزین برای ریزش مو محسوب می شود که از آن برای درمان بیماری های مربوط به پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس آزمایشی که روی افراد انجام شد، گزارش ها نشان می دهد که طی مصرف این ماده در مدت زمان ۲۴ هفته، متوسط تعداد فولیکول موها از ۱۰ تا ۴۰ درصد با افزایش رو به رو بوده است.

داروهای جایگزین برای ریزش مو

از طرفی ضخامت موها نیز با استفاده از این ماده افزایش یافته و از این طریق به تقویت موها کمک کرده است.

در نهایت باید بگوییم که استفاده داروهای جایگزین برای ریزش مو در حال گسترش بوده و مردم در سراسر دنیا ترجیح می دهند که به جای استفاده از مواد شیمیایی مختلف برای درمان عارضه ریزش مو از مواد طبیعی استفاده کرده و از خواص این داروها بهره مند می شوند.

Source: www.intechopen.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید