درمان سریع التهاب پوست صورت

درمان سریع التهاب پوست صورت

برای درمان سریع التهاب پوست صورت ، باید اول علت اصلی بروز آن را شناسایی کرد و سپس به روش خانگی، گیاهی و یا دارویی سعی در رفع و برطرف کردن مشکل نمود.

دلایل خارش و التهاب پوست صورت چیست؟

دلایل زیادی برای خارش پوست وجود دارد و التهاب پوست صورت می تواند نتیجه یک بیماری پوستی مانند اگزما ، زونا ، کهیر یا پسوریازیس باشد ، یا می تواند نشانه ای از یک بیماری مسری مانند گال یا کرم حلقوی باشد.

تاکنون چند بار روی پوست خود راش ، کهیر یا تاول زده اید؟ بیشتر ما در برهه ای از زندگی التهابات پوستی را تجربه کرده ایم.

اما آیا می دانید این راهی برای پوست شما است که می گوید سیستم ایمنی بدن شما به اختلال عملکرد خاص ، واکنش آلرژیک یا عفونت پاسخ می دهد؟

التهاب پوست معمولاً به عنوان نشانه ای از مبارزه سیستم ایمنی بدن در برابر مهاجمان خارجی رخ می دهد که میتواند بر روی پوست بدن یا صورت خود را نمایان سازد.

بیایید تمام علل ، روش های پیشگیری و درمان های آن را بررسی کنیم.

التهاب پوست صورت چیست؟

التهاب پوست به درماتیت نیز معروف است. علائمی وجود دارد که حاکی از التهاب پوست است ، در درجه اول بثورات پوستی ، لکه های قرمز یا حتی مواردی مانند تاول یا آبسه است.

papulopustular rosacea, close-up of the patient’s cheek
التهاب پوست صورت چیست؟

بثورات ناشی از التهاب معمولاً هنگام لمس با سوزش یا خارش همراه است.گاهی اوقات شیوع صاف دارد و گاهی مانند جوش و تاول برجسته است.

پوست ممکن است قرمز شود و لمس آن گرم باشد. همچنین ممکن است در برخی از بثورات ترک خورده و خونریزی کند یا خشن و پوسته پوسته شود.

احتیاط

هر التهاب مزمن که بیش از چند هفته طول بکشد نباید نادیده گرفته شود زیرا می تواند وجود بیماری هایی مانند سرطان و آرتروز را نشان دهد.

چه عواملی باعث التهاب پوست می شود؟

وقتی در بدن عفونت وجود دارد یا یک واکنش آلرژیک یا حتی یک بیماری یا بیماری پنهانی وجود دارد ، التهاب پوست یکی از واکنش های سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. وقتی سیستم ایمنی بدن از کار بیفتد ، می تواند واکنشی مانند پسوریازیس ایجاد کند.

ژنتیک و باکتری های موجود در پوست نیز می توانند مانند التهاب اگزما باعث التهاب پوست شوند. واکنش آلرژیک به غذاهایی مانند غذاهای دریایی یا داروها نیز می تواند باعث التهاب پوست شود.

به عنوان مثال ، هنگامی که افرادی که از بیماری سلیاک رنج می برند و غذاهای گلوتن دار مانند گندم مصرف می کنند ، واکنش روی پوست آنها به عنوان درماتیت هرپتیفورمیس بروز میکند.

واکنش به مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی یا عطرها نیز می تواند باعث التهاب و خارش شود.

در حالی که التهاب پوست ناشی از تماس با پیچک سمی کاملاً شناخته شده است. عفونت های باکتریایی یا قارچی مانند کرم حلقوی نیز شناخته شده اند که باعث التهاب پوست می شوند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، به ویژه برای کسانی که از بیماری خود ایمنی لوپوس رنج می برند، می تواند باعث ایجاد بثورات یا التهاب پوستی شود.

بثورات گرما نوعی التهاب پوستی است که در نتیجه گرما باعث می شود عرق در منافذ مسدود شود و باعث بثورات شود.

درمان خارش پوست صورت


درمان خارش پوست صورت

یک پارچه یا بسته یخ سرد و مرطوب را روی بخشی که خارش دارد بمالید. این کار را حدود پنج تا 10 دقیقه یا تا زمانی که خارش فروکش کند ، ادامه دهید.

پوست صورت خود را با ماسک جو دوسر بپوشانید. این امر می تواند بسیار تسکین دهنده باشد ، به خصوص برای تاول ها یا از بین رفتن پوست به دلیل آبله مرغان ، کهیر ، پیچک سمی یا آفتاب سوختگی مفید است.

پوست خود را مرطوب کنید. همیشه یک مرطوب کننده عاری از مواد افزودنی شیمیایی و عطر استفاده کنید.

از داروهای بی حس کننده موضعی استفاده کنید که حاوی پراموکسین هستند.

از مواد خنک کننده مانند منتول یا کالامین استفاده کنید. همچنین می توانید مرطوب کننده خود را در یخچال قرار دهید تا به اثر خنک کننده آن کمک کند.

در حین معالجه پوست ، از خراشیدن خودداری کنید ، زیرا باعث تحریک بیشتر پوست می شود و خطر ابتلا به عفونت پوستی را افزایش می دهد.

همچنین ایده خوبی است که برای کمک به جلوگیری از خارش پوست صورت ، اقدامات زیر را انجام دهید.

برای جلوگیری از خارش ، متخصصان پوست نکات زیر را توصیه می کنند

با آب ولرم استحمام کنید. سعی کنید حمام یا دوش خود را فقط به 10 دقیقه محدود کنید.

همیشه از لوسیون ها ، صابون ها و شوینده های بدون عطر استفاده کنید تا تحریک را به حداقل برسانید.

درباره محصولات دارای برچسب “بدون بو” باز هم محتاط باشید ، زیرا ممکن است هنوز مواد شیمیایی داشته باشند که باعث تحریک پوست شما می شوند.

طبق دستور متخصص پوست ، داروها را قبل از مرطوب کننده استفاده کنید. سپس ، مرطوب کننده خود را به تمام مناطق پوست صورت خود ، از جمله مناطق تحت درمان با دارو ، بمالید.

اگر خارش صورت شما با خارش بدن همراه است، لباس های نخی و گشاد بپوشید. پشم و سایر پارچه های احساس زبری می توانند پوست شما را تحریک کنند و باعث خارش شدید شوند.

از تغییرات شدید دما خودداری کنید. در خانه خود یک محیط رطوبت نسبتاً خنک و خنثی داشته باشید. اگر در معرض خشکی پوست و اگزما هستید از مرطوب کننده استفاده کنید.

استرس را کاهش دهید ، زیرا استرس می تواند خارش شما را بدتر کند.

اگر خارش شما با درمان در منزل برطرف نشد ، به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

برخی از افراد بیش از یک دلیل برای خارش و التهاب پوست صورت دارند و یک متخصص پوست می تواند به شما کمک کند تا علت را پیدا کرده و با درمان آن خارش شما را برطرف کند.

چگونه التهاب پوست صورت را سریع تر درمان کنیم؟

پوست ملتهب بسته به شدت یا علت بثورات با درمان های موضعی مختلف و حتی داروهای خانگی قابل درمان است. در صورت ادامه بیش از 24 ساعت بثورات ، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

درمان های پزشکی برای درمان التهاب پوست صورت

 

1. داروهای موضعی

داروهایی هستند که می توانند مستقیماً روی پوست استفاده شوند. آنها شامل کرم های ضد باکتری یا ضد قارچ هستند.

کورتیکواستروئیدهایی که باعث کاهش التهاب میشوند ، لوسیون های کالامین یا کرم های ضد خارش که دارای هیدروکورتیزون به عنوان ماده ای برای کاهش خارش هستند.

تعدیل کننده های سیستم ایمنی که به سیستم ایمنی بدن کمک میکنند، نیز گزینه های دیگری هستند.

2. داروهای خوراکی

داروهای خوراکی برای التهاب پوست باید فقط با تجویز پزشک مصرف شوند.

برای برخی از واکنش های آلرژیک ، آنتی هیستامین های عمومی و همچنین آنتی بیوتیک های خوراکی و قرص های ضد قارچ برای عفونت های باکتریایی تجویز می شود.

برای شرایط شدیدتر مانند پسوریازیس ، متخصص پوست ممکن است تزریق را تجویز کند.

گیاهان دارویی برای درمان التهاب پوست


درمان گیاهی التهابات پوست

ثابت شده است که استفاده از گیاهان و عصاره آنها برای درمان التهاب پوست نتایج مثبتی دارد.

گل ماتریکاریا (بابونه) ​​و گل همیشه بهار (گل همیشه بهار) به طور گسترده ای در درمان التهابات پوستی و بیماری هایی مانند اگزما و درماتیت استفاده می شود.

گیاهان دیگری که برای درمان التهابات پوستی استفاده می شود شامل آلوئه ورا ، فندق جادوگر ، روغن بومادران و روغن گل مغربی و غیره است.

همچنین گیاهانی مانند بذر شنبلیله ، برگ گیاه چنار ریبورت ، برگ مریم گلی ، گیاه خار مریم – همه دارای خواص ضدالتهابی هستند.

درمان های خانگی

برخی از موارد التهاب پوست صورت با کمک داروهای خانگی به طور موقت قابل درمان است.

با این حال ، این فقط یک راه حل سریع برای تسکین موضعی برای یک دوره کوتاه مدت است و شرایط پایدار باید توسط متخصص پوست درمان شود.

برخی از گزینه ها عبارتند از:

1. کمپرس سرد

کمپرس سرد و مرطوب می تواند به تسکین خارش و قرمزی کمک کند. یک دستمال تمیز را در آب سرد خیس کنید یا از کیسه یخ در ناحیه ملتهب پوست صورت برای تسکین استفاده کنید.

استفاده از صابون ضد آلرژی یا ساخته شده با مواد ضد التهاب نیز می تواند التهاب را کاهش دهد.


2. ماساژ روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل داشتن ویژگی های ضد میکروبی در مقابله با التهابات پوستی بسیار موثر است.

همچنین ضد التهاب است ، بنابراین می توان از آن با درماتیت سبورئیک نیز استفاده کرد. روغن را به آرامی در پوست سر و سایر نواحی پوسته دار صورت ماساژ دهید.


3. رژیم غذایی:

رژیم غذایی برای خارش پوست

این مهم است که برای پرهیز از التهاب از غذاهایی مانند نوشیدنی های گازدار ، سیب زمینی سرخ كرده و سایر غذاهای سرخ شده ، گوشت قرمز و آرد تصفیه شده كه برای نان و شیرینی استفاده می شود ، اجتناب کنیم.

مصرف این غذاها با افزایش وزن و به نوبه خود التهاب همراه است ، که منجر به بیماری های مزمن مانند دیابت می شود.

غذاهای زیر برای پوست مفید است و آنها را می توان ضد التهاب دانست، زیرا دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که التهاب را کاهش می دهند :

روغن زیتون
آجیل مانند بادام و گردو
میوه ها و انواع توت ها مانند توت فرنگی ، پرتقال ، زغال اخته ، گیلاس ، آناناس و آب لیمو
ماهی های چرب مانند ساردین ، ​​ماهی خال مخالی و ماهی آزاد
سبزیها که مانند اسفناج و کلم پیچ هستند

چه موقع با پزشک خود مشورت کنید؟

اگر التهاب پوستی دارید و به شکل بثورات در پوست صورت یا سراسر بدن پخش می شود یا تاول ایجاد می کند ، با پزشک خود مشورت کنید.

ثانیا ، اگر التهاب دردناک است و تورم ، چرک یا حتی خونریزی وجود دارد ، با یک متخصص پوست مشورت کنید و اگر تب نیز وجود دارد ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

نکاتی برای کاهش التهاب پوست

  • همیشه از خوردن غذاهایی که به آنها حساسیت دارید خودداری کنید.
  • برای پایین آوردن سطح استرس خود ورزش یا مراقبه کنید.
  • هنگام مسافرت داروی آنتی هیستامین یا ضد حساسیت همراه داشته باشید.
  • در بعضی مواقع ، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت کوتاه ممکن است کمک کند.
  • یک مکمل ویتامین D مصرف کنید زیرا می تواند التهاب را تسکین دهد ، به خصوص در شرایطی مانند اگزما.

نتیجه گیری:

التهاب پوست صورت دلایل زیادی دارد ، از عفونت گرفته تا واکنش های آلرژیک، ریشه یابی و درمان مناسب آن با درمان های موضعی، خوراکی، گیاهی و خانگی مناسب مهم است.

فراموش نکنید که قبل از هرگونه درمان با پزشک مشورت کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید