درمان های خانگی شوره مو

افراد زیادی هستند که همواره از شوره موی خود رنج می برند. ممکن است از داروهای شیمیایی مختلف استفاده کرده، اما نتیجه ای نگرفته باشند. در این مقاله سعی داریم راهکارهای خانگی این مشکل را نیز بررسی کنیم.

در واقع پوست سر در صورت دچار شدن به شوره می تواند دچار پوسته پوسته شدن و خارش شود. نشانه دیگر این معضل، ظهور لکه های چرب روی پوست سر است. در واقع از دلایل بروز این بیماری می توان داشتن پوست خشک، حساسیت به محصولات مو و رشد قارچ های موجود در پوست سر باشد. در حالی که امروزه تعداد زیادی کالاهای بدون نسخه برای درمان این بیماری وجود دارد، اما داروها و راهکارهای طبیعی نیز برلای رفع این مشکل کارساز هستند که در ادامه بعضی از آنها را اشاره می کنیم.

درمان های خانگی شوره مو

راهکارهایی برای درمان های خانگی شوره مو

روغن درخت چای

تجربه نشان داده که این روغن کمک ویژه ای را به درمان شوره سر می کند. در گذشته، روغن درخت چای برای درمان بیماری های مختلف نظیر آکنه استفاده می شده است. این روغن دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قدرتمندی است که می تواند به کاهش علائم آن کمک کند.

بررسی ها نشان داده که روغن درخت چای در برابر قارچ مقاوم است و به همین دلیل می تواند در درمان شوره موی سر موثر باشد. همچنین مطالعات پژوهشگران نشان داده که این روغن روی بیماران تاثیرات مثبتی می گذارد. در پایان مطالعه و با آزمایش این روغن روی پوست سر بیماران، علائم بیماری تا 41% کاهش یافته و خارش و لکه های چرب موجود بر پوست سر تا حد زیادی کم شده است.

قبل از مصرف روغن درخت چای باید به این نکته توجه شود که این روغن ممکن است که در افرادی دارای پوست حساس هستند، باعث تحریک شود و تاثیر منفی بگذارد. بهتر است این دسته از افراد قبل از استفاده آن چند قطره روغن، مانند روغن نارگیل، به آن اضافه کنند تا رقیق شود و اثر منفی آن کاهش یابد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای مزایای زیادی در زمینه کمک به سلامتی انسان هاست و دلیل شهرت آن نیز همین مورد است. یکی از کاربردهای این روغن در درمان شوره موی سر است.

روغن نارگیل با جلوگیری از خشکی پوست، که یکی از دلایل ابتلا به این بیماری است، می تواند به درمان این بیماری کمک کند. در مطالعه کوچکی مشخص شد که این روغن مانند یک روغن معدنی در بهبود کیفیت پوست موثر است. تحقیقات دیگر نشان داده است که این روغن علاوه بر درمان شوره مو، می تواند در بهبود بیماری پوستی اگزما نیز موثر واقع شود. همچنین این روغن دارای خاصیت ضد میکروبی است و مانع از بروز این بیماری می شود اما تاثیرات این روغن روی قارچ ها، هنوز بررسی نشده است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک ماده مکمل است که اغلب در موارد آرایشی، لوسیون ها و پمادها مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات نشان داده که با قرار گرفتن آلوئه ورا روی پوست، مشکلات پوستی مانند سوختگی و زخم در اثر سرما بهبود می یابد. این ماده در درمان شوره مو نیز موثر است و برای بهبود آن کمک زیادی می کند.

طبق مطالعات انجام شده، آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و از این طریق به بهبود شوره مو کمک می کند. نمونه ای از این مطالعات “لوله آزمایش” است. این آزمایش نشان داد که که آلوئه ورا در برابر چندین گونه قارچ مقاوم است و می تواند به کنترل عفونت های قارچی، که باعث ریزش شوره از پوست سر می شود، کمک کند.

این آزمایش همچنین نشان داد که آلوئه ورا بر کاهش التهاب پوست سر تاثیر بسزایی دارد. با وجود این نتایج امیدوار کننده، مطالعات دیگری نیز لازم است تا تاثیر مستقیم آلوئه ورا بر بیماری مورد نظر را دریابیم.

درمان های خانگی شوره مو

تاثیر استرس بر شوره مو

استرس، بیش از آن که عموم می پندارند، بر سلامت روح و جسم تاثیر می گذارد. سطح تاثیر این فاکتور بسیار گسترده است و بر بسیاری از زمینه ها موثر است. اما تاثیر استرس بر شوره مو چگونه است؟

در پاسخ می توان گفت که استرس، خود به تنهایی باعث ایجاد شوره مو نمی شود، اما می تواند علائم این بیماری، مانند خشکی و خارش پوست سر را تشدید کند. استرس مداوم می تواند تاثیر مستقیم بر سیستم ایمنی بدن بگذارد و باعث کاهش بازدهی آن شود. سیستم ایمنی ضعیف اثرات مخربی در توانایی بدن شما برای مقابله با برخی از عفونت های قارچی و عوامل منفی دیگر دارد. مطالعه ای روی افراد مبتلا به این بیماری، نشان داد که استرس تاثیر قابل توجهی بر این بیماری دارد.

حال چگونه می توان سطح استرس خود را کاهش داد؟ برخی از تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق می توانند در کاهش سطح استرس موثر باشند.

سرکه سیب

اضافه کردن سرکه سیب به برنامه غذایی می تواند به سلامتی کمک کند. این ماده دارای فواید زیادی است که بهبود حساسیت به انسولین و کاهش وزن نمونه هایی از آن است. از این ماده همچنین به عنوان یک داروی طبیعی برای رهایی از شوره مو می توان استفاده کرد.

سرکه سیب با تحریک به ریزش سلول های مرده پوست، به درمان این بیماری کمک می کند. این ماده با متعادل کردن PH پوست، باعث کاهش رشد قارچ و در نتیجه مبارزه با شوره مو می شود. مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که سرکه سیب و ترکیبات آن می توانند از رشد گروه خاصی از قارچ ها جلوگیری کنند.

با این وجود، هیچ مطالعه ای برای حمایت از این ادعاها صورت نگرفته است و بسیاری از فواید سرکه سیب برای شوره مو بر اساس این تجربه است.

اگر می خواهید سرکه سیب را امتحان کنید، می توانید چند قاشق غذاخوری به شامپو اضافه کنید یا آن را با سایر اسانس ها ترکیب کنید و مستقیماً روی موها اسپری کنید.

آسپرین

اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات اصلی موجود در آسپرین است که خاصیت ضد التهابی دارد. این ترکیب علاوه بر آسپرین، در بسیاری از شامپوهای ضد شوره نیز یافت می شود. با انجام مطالعات بر افرادی که از شامپوی حاوی اسید سالیسیک استفاده کرده اند، می توان به این نتیجه رسید که این ترکیب بیش از ترکیبات دیگر در کاهش شوره مو موثر بوده است. به عنوان یک داروی ساده برای رفع این بیماری، می توان قبل از شستشوی مو دو قرص آسپرین را خرد کرده و پودر آن را به شامپو اضافه کرد.

امگا ۳

اسید های چرب امگا ۳ نقش مهمی در بدن دارند. آنها نه تنها غشاهای سلولی را که سلول ها احاطه کرده اند، تشکیل می دهند بلکه در عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه ها نیز بسیار مهم هستند. اسید های چرب امگا ۳ برای سلامتی پوست نیز حیاتی هستند. آنها به مدیریت تولید روغن، بهبود زخم ها و جلوگیری از پیری زودرس کمک می کنند.

کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند باعث ایجاد علائمی از جمله موهای خشک، خشکی پوست و حتی شوره شود. آنها همچنین می توانند التهاب را کاهش دهند و به تسکین علائم شوره مو کمک کنند.

منابع اسیدهای چرب امگا ۳ کدام است؟ ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا از منابع عالی برای تامین این مواد است. همچنین استفاده از مکمل روغن ماهی، دانه کتان و گردو می تواند کمک زیادی به تامین این مواد کند.

پروبیوتیک

پروبیوتیک نوعی باکتری مفید است که برای سلامتی انسان مفید است. از جمله فواید آن محافظت در برابر آلرژی، کاهش کلسترول خون و افزایش وزن از دست رفته است. این باکتری همچنین ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند، که در مبارزه با عفونت های قارچی موجود در شوره مو موثر است.

پروبیوتیک ها به صورت مکمل در دسترس هستند. آنها همچنین در بسیاری از غذاهای تخمیر شده مانند کوموچا، کیمچی و سوسیس یافت می شوند.

جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین نیز می تواند کمک زیادی به درمان شوره مو کند. این ماده به عنوان یک لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلول های مرده پوست و کاهش خارش عمل می کند و دارای خاصیت ضد قارچ نیز هست. برای حصول بهترین نتیجه، می توان جوش شیرین را مستقیماً روی موهای مرطوب استفاده کرد.

اگرچه شوره مو می تواند یک مشکل ناامید کننده باشد، اما بسیاری از داروهای طبیعی علائم آن را کاهش داده و به بهبود آن کمک می کنند. با مواردی که در این مقاله ذکر شد، می توان تا حد زیادی نشانه های این بیماری را کاهش داد.

Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید