درمان های غیر دارویی در ریزش مو

این روشها به صورت معمول وقتی به کار می آیند که فرد از روشهای متداول در درمان ریزش مو جواب خوبی نگرفته باشد یا بخواهد با صرف هزینه بیشتر به تاثیر درمانی بیشتری برسد.

گرچه برخی از این روشها در سالهای اخیر سرو صدای زیادی کرده اند اما هنوز توسط خیلی از پزشکان به عنوان اولین روش درمانی استفاده نمیشوند و برخی پزشکان این درمان ها را در رده دوم درمانی خود گذاشته و اگر بیمار از روشهای معمول نتیجه نگرفت از آنها استفاده میکنند.

اینکه چقدر روشهای یاد شده موثرند به عوامل زیادی وابسته است که یکی از آنها وارد بودن فرد استفاده کننده از این روشهاست یعنی تجربه و مهارت پزشک در تاثیر داشتن روشهای یاد شده بسیار مهم و حایز اهمیت است.

 

درمان های غیر دارویی در ریزش مو

ا- مزوتراپی

در این روش بصورت مستقیم موادی که برای تحریک، رشد و تغذیه موها لازم است به داخل پوست سر تزریق میشود و به صورت دوره ای این تزریقات تکرار میگردد. منطق این کار به این صورت است که کمترین عوارض جانبی و بیشترین اثر دارویی را  وقتی داریم که در نزدیک هدف درمان را ارایه کنیم. در این روش نسبت به درمان استاندارد خوراکی ،میزان کمتری دارو وارد بدن میشود و با توجه به عوارض کلی بعضی داروها در مصرف خوراکی در مزوتراپی این سمیت و عوارض ایجاد نخواهد شد. مزوتراپی در حال حاضر به دو روش انجام میشود . یا مواد  مزوتراپی بصورت ترکیبی از داروهای مختلف توسط شرکتهایی بصورت کوکتل عرضه شده و این کوکتل توسط پزشک به پوست سر تزریق میشود یا مواد مورد نیاز توسط پزشک با هم ترکیب شده و سپس به پوست سر تزریق میگردد.

درمان های غیر دارویی در ریزش مو

2- پی آر پی

در این روش مقداری خون از بیمار گرفته شده با سانتریفوژ کردن و اضافه نمودن موادی پلاکتهای خون را از آن جدا میکنند.پلاکتها ذراتی در خون هستند که وظیفه اصلیشان انعقاد خون است ولی اخیرا اثبات شده که برخی فعالیتها از جمله تحریک بافتی برای رشد را هم بر عهده دارند. با تزریق این پلاکتها به پوست سر بیمار اثرات تحریک فولیکول مو و در نتیجه رشد مو صورت میگیرد. این روش بسیار به مهارت پزشک در جداسازی مناسب پلاکتها وابسته است و رعایت شرایط استریل و دست نخوردگی و استرس پلاکتها در حصول جواب مناسب از مسائلی است که پاسخ درمانی را دستخوش تغییرات خواهد کرد پس توصیه میشود این عمل را در مرکزی انجام دهید که تجربه و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد.

درمان های غیر دارویی در ریزش مو

3- نانوفت

نانوفت که نام دیگر آن چربی خالص شده و ریز ملکول است از بافت چربی فرد گرفته شده و طی پروسه ای به صورت ریز ملکول در میاید. این گرانول ها حاوی مقادیری سلول چربی بوده در مقالات جدید در این زمینه اعلام  شده این سلولها خاصیت سلولهای بنیادی را از خود بروز میدهند. ادعا میشود این سولها در رویش مجدد مو تاثیرگذار هستند . با تزریق این ماده به کف سر رویش موی مجدد ایجاد میشود.

درمان های غیر دارویی در ریزش مو

4- میکرو نیدلینگ

در این روش با دستگاه میکرونیدل سوزن های بسیار ریز با سرعت بالا و عمق حداکثر 3 میلیمتر وارد پوست میشوند و ایجاد سوراخهای بسیار ریز در پوست کف سر میکنند. این صدمات کوچک و پرتعداد باعث تحریک لایه زایای پوست سر که فولیکولهای مو در آن قرار دارند شده و با افزایش میزان جریان خون و تحریک کلاژن سازی تحریک رشدی یا رویشی مو هم ایجاد می گردد. نیدلینگ به دو روش خشک و همراه با دارو انجام می شود. در روش همراه با دارو معمولا پزشک از کوکتل های مزوتراپی مخصوص ریزش مو استفاده میکند. افزایش نفوذ داروها به داخل پوست بعلت وجود سوراخ های متعدد در لایه شاخی پوست باعث اثربخشی فوق العاده این روش ترکیبی میشود.

درمان های غیر دارویی در ریزش مو

5- لیزر کم توان

لیزر ها دسته ای از وسایل پزشکی هستند که طیف گسترده ای از استفاده را دارا میباشند . بر اساس قدرت لیزر ها به دو دسته پرتوان و کم توان تقسیم میشوند:

لیزر های کم توان خروجی کمتر از نیم وات داشته و لیزر های پرتوان خروجی بیش از نیم وات دارند.

لیزر کم توان تاثیر درمانی بسیار گسترده روی بافتهای مختلف بدن دارد. در مواردی جهت کاهش التهاب و افزایش خون رسانی بافتی استفاده میشود، در مواردی با افزایش مواد موثره و افزایش انرژی درون سلولی تاثیر گذاری کرده و در موها با فرکانس درمانی، تاثیر ثابت شده ای در رویش مو و تقویت موهای ضعیف شده دارد. استفاده از لیزر کم توان جزء درمانهای جدید ریزش مو میباشد.

درمان های غیر دارویی در ریزش مو

6- طب سوزنی

از نطر طب سوزنی ریزش مو به علت کم کاری کلیه، کاهش چی (انرژی حیاتی بدن) و جریان خون میباشد. با تحریک یانگ مین که جریان انرژی بدن میباشد میتوان به تقویت موها کمک کرد . این مجموعه شامل سه محور ارث، کلیه و کاهش جریان خون بوده که با طب سوزنی به تعادل رسیده باعث کاهش ریزش مو میشود. درمان ریزش مو با طب سنتی تاثیرات موثر و خوبی دارد که در مقالات معتبر پزشکی به ثبت رسیده است.

درمان های غیر دارویی در ریزش مو

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام ایا رنگ موها اثری در نتیجه کاشت مو دارد؟

از فاکتور هایی که در نتیجه کاشت مو از لحاظ پرپشتی بسیار موثر میباشد رنگ مو است ،هرچه رنگ مو تیره تر باشد نتیجه کاشت پرپشت تر خواهد بود

یک پاسخ بنویسید