درمان گیاهی ریزش شدید مو چیست؟

در گذشته داروهایی که برای عموم مردم مورد استفاده قرار می گرفت از گیاهان به دست می آمدند. استفاده از گیاهان دارویی در زمان های قدیم مرسوم بوده است به طوری که فردوسی در شاهنامه خود می نویسد «زال با توجه به دستور سیمرغ دارویی از گیاهان تهیه می کند و روی زخم های رستم می گذارد.» یکی از مواردی که به زیرکی در این کتاب ذکر شده این است که گیاهان دارویی خود را در سایه خشک کنید؛ علت بیان این جمله آن است که خواص دارویی گیاهان زیر نور مستقیم خورشید از بین می رود.

از گیاهان دارویی به دلیل داشتن خواص ویژه آنها برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می کنند. در گذشته برای طراوت بخشیدن به موهای خود از عصاره برگ زیتون بهره می بردند. در ادامه مقاله در زمینه درمان گیاهی ریزش شدید مو اطلاعاتی را بیان می کنیم.

مهم ترین گیاهان تاثیر گذار در درمان گیاهی ریزش شدید مو

گیاهان دارویی به دلیل داشتن اسید های چرب و پروتئین باعث جلوگیری از ریزش موها و رشد مجدد آنها می شود. همچنین از آنها به عنوان دارویی برای کاهش التهاب پوست سر نیز استفاده می کنند. در ادامه مطلب به طور مفصل راجع به آنها صحبت می کنیم.

از معجزه آلوئه ورا غافل نشوید!

آلوئه ورا مدت هاست که به عنوان درمان گیاهی ریزش شدید مو استفاده می شود. این گیاه التهاب های پوست سر را رفع می کند و در درمان شوره مو بسیار کاربردی است. همچنین عناصر تشکیل دهنده آن می توانند فولیکول موهایی را که توسط چربی اضافی مسدود شده اند، باز کنند. امروزه محصولات فرآوری شده از این گیاه به صورت ژل و شامپو در دسترس عموم قرار دارند.

تاثیر روغن نارگیل بر مو

روغن نارگیل، منبع اسید های چرب است. اسید های چرب این روغن در ساقه مو نفوذ می کنند و پروتئین های آن را کاهش می دهند. بسته به نوع موهای خود این امکان را دارید که از روغن نارگیل در قبل یا بعد از حمام رفتن استفاده کنید. اگر موهای چربی دارید روغن نارگیل را چند ساعت قبل از استحمام به موهای خود بزنید و همچنین اگر موهای خشکی دارید این امکان وجود دارد که بعد از حمام موهای خود را به این روغن آغشته کنید. تحقیقات درباره روغن نارگیل هنوز ناقص است؛ اما اثبات شده است که استفاده از این روغن در حفظ استحکام و درخشندگی موها تاثیر بسزایی دارد. این یک روش موثر درمان گیاهی ریزش شدید مو به شمار می آید.

رابطه روغن ماهی و درمان ریزش مو

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. به علت وجود امگا 3 در آن منبع تغذیه ای غنی برای موهای آسیب دیده به شمار می آید و سبب تقویت مو از داخل نیز می شود. هم چنین روغن ماهی امکان ضخیم تر شدن مو های نازک را فراهم می کند.

 درمان گیاهی ریزش شدید مو چیست؟

خاصیت عصاره جنسینگ را بشناسید!

عصاره جنسینگ این امکان را به فولیکول مو می دهد که مجدد به رشد موهای جدید بپردازد. جینسینوزید از قسمت های فعال عصاره جنسینگ هستند و تاثیر مستقیم بر روی موها دارند. در استفاده از این عصاره حتما طبق دستورات موجود در کاتالوگ عمل شود. همچنین عوارض جانبی آن را نیز بررسی کنید که مصرف بی رویه برای شما دردسر ساز نشود.

درمان گیاهی ریزش شدید مو چیست؟

از آب پیاز غافل نشوید

آب پیاز سبب بهبود ریزش موهای شما می شود. این ماده گردش خون در زیر پوست سر را افزایش می دهد. همچنین مطالعات اخیری که درباره تاثیر این عصاره بر روی حیوانات کرده اند، نشان داده است که باعث افزایش تولید کراتین و ازدیاد خون رسانی به فولیکول های مو می شود.

قبل از استحمام، آب چند پیاز را بگیرید و به صورت محلول به پوست سر خود بمالید. 15 دقیقه صبر کنید و سپس به طور معمول سر خود را با شامپوی مناسب شست و شو دهید.

 درمان گیاهی ریزش شدید مو چیست؟

رزماری در درمان گیاهی ریزش شدید مو، معجزه می کند!

این روغن به عنوان اولین درمان های گیاهی برای ریزش مو استفاده می شد. رزماری رشد مجدد موها را تحریک کرده و از ریزش آنها جلوگیری می کند. این گونه روغن ها را هیچ گاه به طور خالص به کار نبرید و همیشه همراه با یک حامل آن را به پوست سر خود بمالید. حامل ها شامل روغن های گیاهی نظیر روغن زیتون یا شامپو خودتان هستند.

 درمان گیاهی ریزش شدید مو چیست؟

روغن شمعدانی باعث افزایش خون رسانی به فولیکول ها می شود

این روغن به علت افزایش گردش خون در ناحیه فولیکول ها سبب تحریک رشد موها می شود؛ به همین علت در درمان گیاهی ریزش شدید مو بسیار پرکاربرد است. این روغن نیز همانند رزماری باید همراه با حامل ها مورد استفاده قرار گیرد. طریقه مصرف این گونه است که چند قطره از آن را با شامپوی خود مخلوط کرده و به صورت ماسک مو استفاده کنید؛ سپس مو های خود را با آب شست و شو دهید.

طب سوزنی

طب سوزنی و درمان گیاهی هر دو در خانواده طب سنتی قرار می گیرند. طبق گفته های متخصصان چینی سلامت مو به دو چیز بستگی دارد:

  1. انرژی کلیه
  2. خونی که وظیفه تغذیه مو را بر عهده دارد

تحقیقات علمی زیادی در رابطه با تاثیر طب سوزنی بر ریزش مو وجود ندارد؛ ولی طبق آخرین تحقیقات، محققان به این نتیجه رسیدند که این روش تاثیر بسزایی در رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش آنها دارد.

 درمان گیاهی ریزش شدید مو چیست؟

ماساژ پوست سر را فراموش نکنید

یکی از راهکارهای کم هزینه برای جلوگیری از ریزش مو، ماساژ پوست سر است. این کار سبب می شود خون رسانی به ریشه مو افزایش یابد؛ بنابراین غذای بیشتری در اختیار ریشه مو قرار می گیرد و ریزش موی سر را کاهش می دهد. این ماساژ اگر همراه با روغن های گیاهی باشد، در گروه روش های درمان گیاهی ریزش شدید مو قرار می گیرد.

پیشگیری از ریزش مو

قبل از آن که موهایتان به مرحله ریزش برسد، مراقب تغذیه خود باشید. تغذیه مناسب که شامل همه ویتامین های مورد نیاز بدن است، راهکاری برای پیشگری از ریزش مو محسوب می شود.

این راهکار قبل از آن که نیاز شود دنبال درمان گیاهی ریزش شدید موی خود بگردید، شما را از کچلی و ریزش شدید مو نجات می دهد. همچنین استفاده از روغن زیتون تاثیر بسزایی در تحریک و رشد موها دارد. علت بسیاری از ریزش موها کمبود ویتامین و فقر آهن است که این قضیه به خصوص در بانوان به خاطر زایمان و شیر دهی به فرزند زیاد است.

کلام آخر…

همان طور که در متن مقاله نیز به آن اشاره شد بهترین درمان گیاهی ریزش شدید مو، پیشگیری از آن است. شما با استفاده از الگوی تغذیه ای مناسب مواد غذایی مورد نیاز را به ساقه مو های خود می رسانید و درنتیجه به رشد بهتر آنها کمک می کنید.

همچنین استفاده از قرص های آهن و مکمل های غذایی نیز سبب پیشگیری از ریزش مو می شود. مصرف روغن زیتون پس از هر بار استحمام سبب می شود موهایی زیبا و پرپشت داشته باشید.

در زمینه درمان گیاهی ریزش شدید مو از روغن و لوسین های مختلفی استفاده می شود. عده ای از آنها همانند رزماری و عصاره جنسینگ در تحریک رشد موها تاثیر گذار هستند. همچنین روغن  شمعدانی و آب پیاز سبب افزایش گردش خون، در نتیجه افزایش خون رسانی به فولیکول های مو می شود. همه مواردی که ذکر شد کاربردی در درمان گیاهی ریزش شدید مو دارد و با بهره بردن از آنها ریزش موهایتان تا حد زیادی کاهش می یابد.

Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید