دلایل ریزش موی زنان

ریزش موی زنان از جمله معضلاتی است که حدود 40 درصد از خانم ها تا سن 40 سالگی آن را تجربه خواهند کرد. ریزش مو در زنان به دلایل مختلفی رخ می دهد. گاهی تغییراتی که در میزان ترشح هورمون ها صورت  می گیرد، سبب می شود تا موها دچار ریزش شوند. در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد علل اصلی ریزش موی زنان صحبت کرده و گزینه های درمانی موجود را در اختیار شما قرار دهیم.

دلایل ریزش موی زنان

چرا ریزش موی زنان اتفاق می افتد؟

اکثر مردم هنگامی که کلمه ریزش مو را می شنوند به فکر طاسی در مردان می افتند با این وجود ریزش مو در زنان یک مشکل بسیار مهم است. ریزش موی زنان می تواند در انواع مختلف و به دلایل متفاوتی رخ دهد که در ادامه برخی از شایع ترین آنها را بررسی خواهیم کرد.

هورمون ها

هورمون ها شایع ترین علت ریزش موی زنان و مردان هستند. در هر دو جنس هورمون اختصاصی که بر ریزش مو تاثیر می گذارد، هورمون دی هیدرو تستوسترون یا DHT است. این هورمون، ماده ای است که در بدن شما به عنوان یک محصول جانبی از متابولیسم تستوسترون تولید می شود.

هم مردان و هم زنان هر دو به هورمون تستوسترون نیاز دارند. در بدن مردان به مقدار زیادی تستوسترون و مقادیر کمی هورمون های استروژنی وجود دارد و در خانم ها این نسبت معکوس می شود. تستوسترون در بدن، انجام وظایف مختلفی را برعهده دارد که از جمله آنها می توان به تنظیم فعالیت جنسی، حفظ سلامت استخوان ها و رشد عضلات اشاره کرد. بدن انسان از تستوسترون به عنوان پیش ماده برای تولید چندین هورمون دیگر استفاده می کند که DHT از مهم ترین آنها به حساب می آید. DHT با کوچک کردن فولیکول های موی سر، رشد موها را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب می شود که فولیکول های موی سر آسیب دیده و برای همیشه از بین بروند.

در زنان ریزش موی هورمونی نتایج متفاوتی نسبت به مردان دارد. الگوی ریزش موی زنان، کاهش تعداد فولیکول های مو در کل پوست سر و نازک شدن پراکنده آنهاست. اما خوشبختانه ریزش موی هورمونی در زنان قابل درمان است.

تخمدان پلی کیستیک

یکی از بیماریهایی که باعث افزایش هورمونهای مردانه در زنان میشود تخمدان پلی کیستیک (PCOD) میباشد که علاوه بر ریزش مو علائم دیگری مانند بی نظمی در قاعدگی، موهای زائد صورت، چاقی و آکنه نیز در فرد دیده میشود.

برای مطالعه بیشتر در مورد تخمدان پلی کیستیک اینجا را کلیک نمایید.

یائسگی

از آنجا که یائسگی روی تولید و تعادل چندین هورمون تاثیر می گذارد، اغلب می تواند ریزش موی زنان به صورت هورمونی را ایجاد کند. در دوران یائسگی تولید استروژن و پروژسترون در بدن زنان کاهش می یابد و به دنبال کاهش هورمون های زنانه در بدن، هورمون های مردانه مانند DHT افزایش می یابند.

چنانچه فرد از نظر ژنتیکی نسبت به هورمون DHT  حساس باشد، این هورمون می تواند بر ضخامت موها تاثیر گذاشته و ایجاد ریزش مو کند. ریزش موی ناشی از یائسگی معمولا بین 50 تا 60 سالگی اتفاق می افتد و بیشتر خانم هایی که مستعد ریزش مو هستند متوجه کاهش تعداد و حجم موهایشان در این دوره می شوند. همچنین ریزش مو بسته به زمانی که فرد وارد دوره یائسگی می شود می تواند در سن پائین تر نیز رخ دهد. البته ریزش موی ناشی از یائسگی قابل درمان بوده و جای نگرانی در مورد آن وجود ندارد.

برای مطالعه بیشتر در مورد ریزش مو بر اثر یائسگی اینجا را کلیک نمایید.

مشکلات تیروئیدی

از دیگر دلایل ریزش موی زنان مشکلات مربوط به غده تیروئید است. هر دو حالت کم کاری و پرکاری تیروئید میتواند سبب افزایش ریزش مو شود. دلیل این امر آن است که هورمون های تیروئید در رشد تارهای مو تاثیر می گذارد و در تامین مواد مورد نیاز فولیکول های مو کمک میکند.

مشکلات مربوط به تیروئید نه تنها باعث ریزش مو می شود بلکه می تواند باعث ضعف، خشکی و شکنندگی پوست و موها شود. پزشکان معمولا برای رفع عوارض ناشی از غده تیروئید، لووتیروکسین یا ترکیبی از داروهای مختلف را برای کاهش اثرات ناشی از فعالیت بیش از حد غده تیروئید تجویز می کنند. هنگامی که عاملی که سبب ریزش مو می شوند، تحت درمان قرار گیرند، موهای فرد به آرامی به ضخامت و تراکم قبلی خود باز می گردند.

برای مطالعه بیشتر در مورد ریزش موی تیروئیدی اینجا را کلیک نمایید.

دلایل ریزش موی زنان

فشار روانی و استرس

اگر ساعت های طولانی در یک محیط استرس زا کار کرده یا چند هفته گذشته را درگیر یک رویداد چالش برانگیز در زندگی شخصی بوده اید، این امکان وجود دارد که استرس بر ریزش موهای شما تاثیر بگذارد.

ریزش مو ناشی از استرس از انواع تلوژن افلوویوم میباشد. این علت ریزش موی زنان، برخلاف ریزش موی هورمونی دائمی نیست. تلوژن افلوویم معمولا منجر به نازک شدن ناگهانی موها شده و در نتيجه فرد با ریزش موی بیشتر از حد طبیعی در روز مواجه خواهد شد. استرس یا فشارهای روانی سبب می شود که مرحله آخر از چرخه تولید موها طولانی شده و در نتیجه این امر سبب ریزش موها می شود. این افراد معمولا پس از گذشت دو تا سه ماه از وقوع وضعیت استرس زا، با اثرات ناشی از آن که ریزش و نازک شدن مو است مواجه میشوند.

برای مطالعه بیشتر در مورد ریزش موی تلوژن افلوویوم اینجا را کلیک نمایید.

کاهش وزن سریع

اگرچه کاهش وزن به صورت تدریجی تاثیری بر ریزش موها نخواهد داشت اما کاهش وزن به صورت سریع از دلایل ریزش مو به حساب می آید. کاهش وزن تاثیری مشابه استرس بر فولیکول های مو دارد و هنگامی که میزان پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز بدن کاهش می یابد، بدن تحت فشار قرار گرفته و در نتیجه با ریزش مو مواجه می شوید. مانند ریزش موی ناشی از استرس، ریزش مویی که در اثر کاهش وزن سریع تجربه می کنید دائمی نیست. با گذشت زمان و با تنظیم رژیم غذایی مناسب و استفاده از داروها، می توان از ریزش مو جلوگیری کرده و سلامتی را مجددا به آنها بازگرداند.

کمبود آهن

آهن از عناصر موثر در ساخت و رشد موها میباشد و چنانچه میزان آهن در بدن زنان پایین باشد، می تواند به موهای آنها آسیب بزند. کمبود آهن ممکن است که به دلایل متعددی رخ دهد که از جمله آنها می توان به رژیم غذایی ضعیف یا فاقد مواد مغذی تا طیف وسیعی از بیماری های روده اشاره کرد. بسیاری از بانوان در دوران قاعدگی کمبود آهن را تجربه می کنند و کمبود این ماده در زنان يائسه بسیار شایع است. کمبود آهن سبب نازک شدن موها می شود و از دلایل ریزش موی زنان به حساب می آید. ساده ترین راه برای تشخیص اینکه ریزش موی ناشی از کمبود آهن، استفاده از آزمایش خون است.

اگر میزان آهن در بدن فردی پایین باشد، پزشک ممکن است تغییر در رژیم غذایی یا استفاده از مکمل آهن را توصیه کند. با گذشت زمان و با بازگشت سطح ذخیره آهن به حد طبیعی، موهایی که به دلیل کمبود آهن ریخته اند مجددا رشد خواهند کرد. ریزش موی زنان با افزایش سن شایع تر می شود به همین جهت دانستن اقدامات پیشگیرانه آگاهی به دلایل ریزش موی زنان به شما در جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد ریزش مو بر اثر کمبود آهن اینجا را کلیک نمایید.

Source: www.forhers.com

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام
10 سال پیش که ریزش موی من با الگوی زنانه شروع شد هورمون 5 دی هیدروتستسترونم بالا بود ولی الان نرماله، موارد کم خونی و کمبود مینرال و ویتامین هم ندارم اما ریزش موی من با الگوی زنانه ادامه داره و الان 38 سالمه، مادرم نوع بسیار شدیدش را داره. خودم پزشکم و به پزشکان متعددی مراجعه کردم. درحال حاضر زینک و فیناستراید و مکمل هایی مثل پومئول میخورم. PCO هم ندارم. ولی جدیدا شوره پیدا کردم که ممکنه به دلیل لمس جلوی سرم با دستکش لاتکس باشه و برای درمانش اشامپوی سپیژن را شروع کردم
با توجه به اینکه در مقاله بالا ذکر شده ریزش موی هورمونی در زنان قابل درمانه، چه درمانی را تصیه میکنید.

سلام با توجه به مشکل شما و اینکه تمام آزمایشات را انجام داده اید و خودتان پزشک هستید میتوانید از قرص اسپیرونولاکتون استفاده کنید و در کنارش درمانهای کمکی مثل مزوتراپی را انجام دهید تحت نظر پزشک معالجتان.

یک پاسخ بنویسید