رزماری برای ریزش مو

رزماری گیاهی است که در آشپزی استفاده زیادی دارد و خواص شفابخشی فراوانی را هم داراست. این گیاه عمرچند ساله داشته چوبی  بوده و بومی منطقه مدیترانه است، جایی که قرن ها از آن به عنوان غذا و دارو استفاده می شده است.

رزماری تقریباً مانند پونه کوهی، نعناع و دارچین اغلب به شکل اسانس استفاده می شود. روغنها و عصاره های بسیار غلیظ و معطر، ترکیبات گیاهی فراری هستند که برای پخت و پز، تمیز کردن، زیبایی، سلامتی و اهداف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن رزماری نوع متداولی است که می توانید به عنوان داروی خانگی خریداری و از آن استفاده کنید. از مزایای آنتی اکسیدان و ضد التهاب گرفته تا تقویت حافظه و .. از خواص آن محسوب میشود.

در سال های اخیر ادعاهایی وجود داشته که نشان می دهد این روغن برای رشد مو بسیار موثر است. برخی می گویند حتی می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و این امر به استفاده از گلاب رزماری در شستشوی مو در فرهنگ منطقه مدیترانه ای برای تقویت رشد مو تایید و برای صدها سال به عنوان شواهد اثبات شده است.

رزماری برای ریزش مو

آیا روغن رزماری ریزش مو را درمان می کند؟

این ایده که روغن رزماری رشد مو را ترغیب می کند ممکن است از مزایای اساسی سلامتی رزماری باشد. به این علت اسانس گیاه رزماری موثر است چون در تحقیقات ثابت شده است که:

  • خواص ضد التهابی دارند
  • رشد عصب را تحریک می کند
  • گردش خون را بهبود بخشد

روغن  و اسانس رزماری مانند اسانس نعناع (نعناع برای تقویت رشد مو موثر است)، گردش خون را تقویت می کند. در نتیجه می تواند با دسترسی بیشتر ریشه مو به خون مانع از گرسنگی و کمبود تغذیه فولیکول های مو شود.

فراتر از تحریک رشد مو، از اسانس رزماری برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو و شوره سر نیز استفاده می شود. رزماری به  کم شدن خشکی و خارش پوست سر کمک  میکند.

آیا مطالعات علمی از ادعاها  درمان سنتی حمایت می کنند؟

طبق برخی شواهد علمی ، رزماری ممکن است باعث تحریک رشد بافت عصبی شود.

اسیدکارنوسیک یکی از مواد مؤثر درعصاره رزماری است. در یک مطالعه معتبر، اسانس و روغن رزماری  بافت  آسیب دیده را التیام داده  و عصب  آن ناحیه را بهبود بخشیده است. این توانایی در بهبودی الیاف عصبی ممکن است باعث بهبودی اعصاب محیطی در پوست سر نیز بشود و به نوبه خود احتمالاً رشد مو را  تقویت و فولیکولهای آسیب دیده را ترمیم  کند.

مطالعات جدیدتر نشان می دهد که رزماری به طور مستقیم به محافظت در برابر ریزش مو کمک می کند. یک پژوهش معتبر در سال 2015 بررسی جالبی انجام شده و در آن مقایسه بین روغن و اسانس رزماری در برابر ماینوکسیدیل (با نام تجاری Rogaine): هر دو مورد برای درمان افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (طاسی الگوی مرد یا زن) مورد استفاده قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که روغن اسانس رزماری به همان اندازه ماینوکسیدیل مؤثر است

در طی این فرایند رزماری به کم شدن خارش پوست سر با موفقیت بیشتر از ماینوکسیدیل عمل کرد.

یکی دیگر ازموارد مطالعه روی عصاره برگ رزماری (متفاوت از روغن اسانس) نشان داد که این ماده رشد مو را تحریک می کند. این مسله وقتی اتفاق می افتد که ریزش مو توسط تستوسترون (مانند طاسی الگوی) شروع شده باشد. این مطالعه بر روی موشها انجام شد.

دو بررسی بالینی جداگانه – هر دو از منابع معتبر- اولی سال  2010 و دیگری در 2011 هردو پتانسیل رشد موی رزماری را تأیید می کنند.

اولی به مطالعه ای با رشد موی موفق در افراد مبتلا به آلوپسی که از روغنهای اساسی استفاده می کردند، اشاره می کند. یکی از این روغنهای اساسی رزماری بود.

در بررسی دوم، اسانس رزماری به عنوان ترمیم کننده ریزش مو توصیف شده است. این به دلیل اثرات بهبود گردش خون مورد اشاره در مقاله تاکید می کند.

رزماری برای ریزش مو

چگونه می توان از روغن رزماری برای درمان ریزش مو استفاده کرد؟

در اینجا چند روش برای استفاده از روغن اسانس رزماری به عنوان ترمیم کننده و ضخیم کننده مو آورده شده است. برای شروع هر یک از دو روش درمانی هفته ای یک تا دو بار امتحان کنید. در صورت دلخواه بیشتر از آنها استفاده کنید یا در استفاده از آنها راحت شده اید.

  1. آن را مستقیماً روی پوست سر خود ماساژ دهید

بعد از حمام  حدود 5 قطره روغن اسانس رزماری روی پوست سر خود ریخته و ماساژ دهید. در صورت تمایل با روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل) مخلوط کنید. شستشوی روغن بعد از آن اختیاری است  بهتر است بگذارید روغن حداقل 5 تا 10 دقیقه  روی پوست سر بماند.

رزماری برای ریزش مو

  1. آن را با شامپو مخلوط کنید

همچنین می توان در مورد فرم دهنده ها،  نرم کننده ها، لوسیون ها یا کرم ها، اضافه کردن روغن رزماری  اعمال شود. خیلی از محصولات با خاصیت درمانی ضد ریزش مو حاوی این ماده هستند از جمله شامپوها و محلولهای ضد ریزش  البته  خود شما هم میتوانید به شامپوی شخصیتان این روغن را اضافه کنید.

برای مثال میتوانید در هر اونس (تقریبا 31.1 گرم) از این موادتقریباً پنج قطره روغن اضافه کنید همچنین می توانید 2 تا 3 قطره را مستقیماً به هر محصولی ازشامپو نرم کننده یا… اضافه کرده یا  قبل از استفاده یک مقدار از روغن(در حد چند قطره) روی کف دست خود بمالید. به هر حال روغن و اسانس رزماری خواص ثابت شده ای در درمان و پیشگیری از ریزش مو داشته استفاده از این ماده گیاهی مفید را به همه توصیه میکنیم.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید