ریزش طبیعی مو چقدر است؟

ریزش مو یک روند طبیعی است ، اما از دست دادن مو می تواند کاملا ترسناک باشد و صادقانه بگوییم ، همه کسانی که موهای خود را از دست می دهند دوره هایی از استرس و اضطراب را تجربه می کنند.

چقدر ریزش مو طبیعی تلقی می شود و چه زمانی باید نگران آن شویم؟

بیشتر افراد حدود 100 هزار فولیکول مو در سر دارند. موها به صورت چرخه رشد می کنند. یک مرحله رشد وجود دارد که 2 تا 8 سال طول می کشد و پس از آن یک مرحله استراحت شروع می شود که تا 5 ماه هیچ اتفاقی نمی افتد.

سپس ، رشته مو می افتد و به محض شروع مجدد چرخه رشد ، رشته جدیدی در محل خود رشد می کند.

هر روز چقدر مو از دست می دهیم؟

به طور معمول در پایان مرحله استراحت ، روزانه حدود 50 تا 100 تار مو را از دست می دهیم که ریزش مو طبیعی است و بیشتر از آن میتواند به آلوپسی منجر شود.

آلوپسی اصطلاح عمومی و پزشکی برای ریزش مو میباشد که دارای انواع مختلفی است.

برای آشنایی بیشتر با انواع آلوپسی مقاله انواع ریزش مو چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟ را مطالعه نمایید.

چگونه می توان ریزش موی غیر طبیعی را تشخیص داد ؟

حدود 80 تا 90 درصد فولیکول های مو شما همزمان رشد می کنند ، در حالی که بقیه در حال استراحت یا ریزش هستند. وقتی ریزش بیش از 125 تار مو در روز دارید ، ممکن است مشکلی پیش آمده باشد و دیگر ریزش موی غیر طبیعی محسوب میگردد.

این ریزش می تواند ناشی از یک بیماری به نام تلوژن افلوویوم telogen effluvium باشد ، که اصطلاحی است برای زمانی است که برخی از عوامل موهای بیشتری را به مرحله استراحت میکنند.

دلایل زیادی برای آن وجود دارد ، و خبر خوب این است که این نوع از ریزش مو معمولاً قابل برگشت هستند .

یکی از دلایل اصلی تلوژن افلوویوم، استرس جسمی و روحی است که می تواند به ریزش بیش از حد مو کمک کند. دلایل دیگر شامل سبک زندگی نامناسب و تغییر در رژیم غذایی است.

اگر به تازگی استرسی زیادی داشته اید و ریزش مو را تجربه کردید، مطالعه مقاله تلوژن افلوویوم چیست و آیا برگشت پذیر است؟ را به شما پیشنهاد میکنیم.

بسیاری از داروهای تجویز شده مانند داروهای ضد افسردگی ، نسخه های ضد آکنه و برخی از قرص های ضد بارداری نیز می توانند به طور موقت چرخه رشد مو را مختل کنند و منجر به ریزش مو شوند.

انجام تست کشیدن مو برای تشخیص طبیعی بودن ریزش مو

توصیه میشود که ” آزمایش کشیدن مو ” را انجام داده تا بفهمید چقدر ریزش مو های شما غیر طبیعی میباشد.

حدود 60 تار مو را با با انگشت شست و اشاره بگیرید و آنقدر محکم موها را بکشید تا کشش آن را در پوست سر خود احساس کنید و انگشتان خود را در امتداد تارهای مو تا انتها بلغزانید.

تعداد موهای کنده شده را بشمارید. اگر بیش از 3 تار در دست شما باشد ،ممکن است نشاندهنده ریزش مو غیر طبیعی باشد.

تست کشیدن مو برای تشخیص میزان ریزش مو
تست کشیدن مو برای تشخیص میزان ریزش مو

شما همچنین می توانید موهایی را که در روز از دست می دهید جمع آوری کنید و بشمارید که بالای 100 تار مو نباشد ، اما ممکن است کاری خسته کننده باشد و در خیلی از اوقات امکان پذیر نباشد.

سایر روش ها را میتوانید در مطلب آزمایش های تشخیصی ریزش مو مطالعه نمایید.

برای درمان ریزش مو چه کار باید کرد؟

نکته ناامیدکننده اما واقعی این است که : استرس بیش از حد بخاطر ریزش مو می تواند منجر به بیشتر شدن ریزش مو شود!

از آنجا که استرس دلیل اصلی ریزش مو در خیلی از موارد است ، یافتن زمان برای استراحت و نفس کشیدن عمیق و مدیتیشن مهم است.

برای کمک به مدیریت آن استرس همچنین میتوانید خود را ماساژ دهید ، بیشتر بخوابید یا یک ورزش خوب انجام دهید و هرگز قدرت اندورفین را دست کم نگیرید.

برخی مطالعات نشان می دهد کمبود آهن ممکن است منجر به ریزش بیش از حد و غیر طبیعی مو ها شود ، به ویژه در زنان شود ، بنابراین داشتن یک رژیم غذایی متعادل و تقویت مصرف آهن نیز می تواند به سلامت و تقویت رشد مو کمک کند.

روش های مراقبت از مو برای جلوگیری از ریزش مو چیست؟

اصولاً با موهایتان خوب باشید . استفاده بیش از حد از شامپو ها ، حالت دهی آن با حرارت و محصولات شیمیایی باعث ضعیف شدن موها و از بین رفتن آنها می شود و همچنین مراقب برس زدن بیش از حد مو ها باشید که باعث ریزش بیشتر می شود.

برای بهبود ریزش مو از شامپو های خوب و مناسب برای نوع موهای خود استفاده کنید.

متأسفانه ، موهای انسان به طور طبیعی با افزایش سن نازک و کم پشت می شوند (که به آن طاسی الگو زنانه یا مردانه گفته می شود) و این نوع ریزش مو طبیعی و دائمی است .

طبق تحقیقات انجام شده دو سوم مردان از سن 35 سالگی شروع به طاسی الگوی مردانه و کچل شدن میکنند و برای زنان ، طاسی الگوی زنانه می تواند بعد از یائسگی شروع شود یا افزایش یابد.

سخن نهایی

عوامل محیطی مانند استرس ، جراحی ، دارو و بیماری ها باعث می شود احساس کنید که موهای شما به طور دسته جمعی در حال از بین رفتن است ، اما معمولاً همه چیز با گذشت زمان و پس از شش ماه بهتر می شود.

اگر متقاعد شدید که ریزش مو های شما غیر طبیعی است ، تست موی سر را انجام دهید و به متخصص پوست و مو مراجعه کنید: حداقل خیال شما راحت میشود و این بهتر از زندگی با اضطراب است که می تواند باعث ریزش بیشتر مو های شما شود.

سایر مقالات مرتبط :

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید