ریزش مو، دلایل، علائم و روش های پیشگیری از آن

ریزش مو، دلایل، علائم و روش های پیشگیری از آن

ریزش مو می تواند فقط روی سر و یا کل بدن شما تاثیر گذارد. علائم ریزش مو می تواند ارثی، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا داروها باشد. هر کس می تواند ریزش مو را تجربه کند، اما در مردان شایع تر است.

طاسی معمولا به ریزش بیش از حد مو از پوست سر شما اشاره دارد. ریزش موی ارثی با بالا رفتن سن شایع ترین علت طاسی است. بعضی از مردم ترجیح می دهند که ریزش مو خود  را بدون درمان رها کنند. برخی دیگر با مدل مو، آرایش، کلاه و روسری آن را می پوشانند و دیگران یکی از درمان های موجود را برای جلوگیری از ریزش مو و بهبود رشد مو، انتخاب می کنند.پیش از انجام درمان ریزش مو، با پزشک خود درباره علت ریزش مو و گزینه های درمان صحبت کنید.

ریزش مو، دلایل، علائم و روش های پیشگیری از آن

 

علائم

از دست دادن مو،بسته به آنچه باعث آن می شود، می تواند به روش های مختلفی ظاهر شود.ریزش می تواند به طور ناگهانی و یا به تدریج بر روی سر و یا کل بدن شما تاثیر گذارد. برخی از انواع ریزش مو موقت و بعضی دائمی هستند.

علائم و نشانه های ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نازک شدن تدریجی در روی سر: این مورد رایج ترین نوع از ریزش مو است، که هر دو مردان و زنان را در سن بلوغ تحت تاثیر قرار می دهد. در مردان، موها اغلب از پیشانی در خطی شبیه به حرف M شروع می شوند. زنان به طور معمول خط موهایشان را در پیشانی نگه می دارند.
  • نقاط طاسی دایره ای یا تکه ای: بعضی از افراد ریزش سکه ای و کامل مو را تجربه می کنند. این نوع از ریزش مو معمولا فقط بر روی پوست سر تاثیر می گذارد، اما گاهی اوقات نیز در ریش یا ابرو رخ می دهد. در بعضی موارد پوست شما ممکن است قبل از ریزش موها دچار خارش یا درد شود.
  • ریزش موی ناگهانی: یک شوک فیزیکی یا عاطفی باعث می شود که موهایش ریزش پیدا کنند. هنگام شستن یا شانه زدن موها یا حتی با یه کشیدن کوچک، ممکن است دستهای شما پر از موی ریخته شده شود. این نوع از ریزش مو معمولا باعث کم پشت شدن مو شده و تکه های طاس برجا نمی گذارد.
  • ریزش موی کل بدن: برخی از شرایط و درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی برای سرطان، می توانند باعث از دست رفتن مو در تمام بدن شما شوندو در مدل Alopecia Universalis تمام موی سر، ابرو و بدن فرد می ریزد و امکان رویش محدد آن صفر میباشد
  • بخش های پوسته پوسته شده که روی پوست سر گسترش می یابد: این نشانه ای از عفونت قارچی است و ممکن است همراه با موهای آسیب دیده، قرمزی، تورم و گاهی اوقات خارش باشد.

 

ریزش مو، دلایل، علائم و روش های پیشگیری از آن

 

چه زمان باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر فرزند شما یا شما از ریزش مو ناراحت هستید و به دنبال درمانید، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر در هنگام شستن یا شانه زدن موهای خود و یا فرزندتان متوجه ریزش غیر معمولی، تکه ای و یا ناگهانی شدید با پزشک خود مشورت کنید. ریزش مو ناگهانی می تواند یک نشانه بیماری اولیه باشد که نیاز به درمان دارد.

 

دلایل

مردم معمولا حدود 100 مو در روز را از دست می دهند. این ریزش معمولا باعث کم پشتی قابل توجه نمی شود چون موهای جدید در همان زمان رشد می کنند. ریزش مو هنگامی اتفاق می افتد که این چرخه رشد و ریزش مو مختل شود یا وقتی که فولیکول مو از بین می رود و با بافت اسکار جایگزین می شود.

ریزش مو به طور معمول به یک یا چند عامل زیر مرتبط است:

  • سابقه فامیلی (ارثی): شایع ترین علت ریزش مو یک بیماری ارثی است که معمولا به تدریج با افزایش سن و در الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد – پس رفتن خط رویش مو در مردان و کم پشتی موها در زنان.
  • تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی: شرایط مختلف می تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقت شود، از جمله تغییرات هورمونی به علت حاملگی، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید. شرایط پزشکی عبارتند از: آلوپسی آریاتا، که باعث ریزش مو، عفونت های پوستی مانند قارچ پوستی و اختلال ریزش مو به نام اختلال موکنی ( trichotillomania).
  • داروها و مکمل ها: ریزش مو می تواند عارضه جانبی استفاده از داروهای خاصی مثل داروهایی که برای سرطان، آرتریت (التهاب مفصل)، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می شود، باشد.
  • پرتو درمانی به سر: مو ممکن است همانطور که قبلا بوده است رشد نکند.
  • یک رویداد بسیار استرس زا: چندین ماه پس از یک شوک فیزیکی یا عاطفی، بسیاری از افراد یک ریزش و کم پشتی مو را تجربه می کنند. این نوع از ریزش مو موقت است.
  • مدل مو و یا درمان های خاص: آرایش بیش از حد مو و یا مدل موهایی که موهایتان را محکم میکِشد، مانند دم اسبی یا بافت آفریقایی، می تواند یک نوع از ریزش مو را به نام آلوپسی کششی ایجاد کند. درمان موها با روغن داغ  می تواند باعث التهاب فولیکول های مو شود که منجر به ریزش مو می شود واگر زخم ایجاد شود، ریزش مو می تواند دائمی باشد.

 

ریزش مو، دلایل، علائم و روش های پیشگیری از آن

 

عوامل افزایش احتمال ریزش مو

تعدادی از عوامل می تواند خطر ابتلا به ریزش مو را افزایش دهد، از جمله:

  • سابقه خانوادگی طاسی، در هر یک از خانواده های والدین شما
  • سن
  • رژیم غذایی غلط که باعث سوتغذیه می شود
  • بعضی شرایط پزشکی مانند دیابت و لوپوس
  • استرش

 

جلوگیری از ریزش مو

اکثر طاسی ها ناشی از ژنتیک است. این نوع از ریزش مو قابل پیشگیری نیست. این نکات ممکن است به شما در جلوگیری از انواع قابل پیشگیری از ریزش مو کمک کند:

  • اجتناب از مدل موهایی که باعث کشیدگی می شوند مانند بافت ها، گوجه ای و یا دم اسبی.
  • از پیچیدن، مالیدن یا کشیدن موهای خود را اجتناب کنید.
  • به آرامی بشویید و برس بکشید . یه شانه با دندانه های پهن ممکن است به جلوگیری از کشیدن مو کمک کند.
  • اجتناب از درمان های شدید مانند غلطک های داغ، اتوی مو ، درمان های داغ روغن و درمان های دائمی.
  • اجتناب از داروها و مکمل هایی که می تواند باعث ریزش مو شود.
  • موهای خود را از نور خورشید و دیگر منابع نور ماوراء بنفش محافظت کنید.
  • سیگار نکش. برخی مطالعات نشان می دهد که ارتباط بین سیگار کشیدن و طاسی در مردان وجود دارد.
  • اگر شما با شیمی درمانی درمان می شود، از پزشک خود درباره ی یک کلاه خنک کننده بپرسید. این کلاه می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به ریزش مو در طی شیمی درمانی شود.

ریزش مو

از شایع ترین علل مراجعه افراد به کلینیکهای پوست و مو ریزش مو است. این مشکل در بیش از 7درصد جمعیت انسانها دیده میشود وبعلت مشکلات زیبایی و روحی که ایجاد میکند جهت رفع این مشکل باعث تحمیل هزینه روی دوش افراد خواهد بود. علل ریزش مو در زنان و مردان تفاوتهایی دارد. درمان ریزش مو نیز به همین علت بر اساس علائم و مشخصاتی انجام میگردد که یکی از آنها جنسیت افراد است.

برای رفع ریزش مو نیازبه دانستن آناتومی بافت و چگونگی رشد موها داریم که در ابتدا به آنها میپردازیم.

بافت شناسی، جنین شناسی و فیزیولوژی موها

مو ازلایه خارجی جنینی تشکیل شده و بوجود می آید. دردوره جنینی موها به صورت کرکی بوده و لانگو (Lango) نام دارند این نوع مو از دو لایه کورتکس (cortex) و کوتیکول (Cuticle) تشکیل شده و فاقد مدولا (Medula) یا مغز مو میباشد. بتدریج با افزایش سن جنینی درسه ماهه سوم بارداری ریزش پیدا میکنند و در رویش مجدد واجد خصوصیتی به اسم مغزمو یا مدولا میگردد که در دوره ابتدایی جنینی فاقد آن بود و بعد از تولد به موهای نهایی یا ترمینال (Terminal) تغییر می یابند یعنی موهای ما بعد از تولد از 3 لایه کورتکس، کوتیکول و مدولا تشکیل شده است. در دوران بعد جنینی هم بعضی از موها مانند موی ابرو همچنان فاقد کورتکس میباشد که به این نوع مو ولوس (vellus) میگویند.

تعداد موهای بدن به 5 ملیون عدد میرسد که 100 تا 130هزار تای از آنها روی سر قرار دارند . بیشترین تعداد موها در نژاد سفید و موی بارنگ بلوند وجود دارد و کمترین تراکم موهای سر در سیاه پوستان دیده میشود.

واحد سازنده موها فولیکول یا ریشه مو نام دارد و واجد خصوصیاتی است که از یکطرف موجب رشد طولی موها میشود و از سمت دیگر با افزوده شدن رنگدانه باعث رنگدار شدن موها میشوند. در موی انسان 2 نوع رنگدانه وجود دارد که باعث رنگی شدن موها میشوند. یکی به نام یوملانین (Eumelanin) که مسئول رنگ موهای تیره است و دیگری فئوملانین (Pheomelanin) که مسئول رنگ موهای بلوند و قرمز میباشند. در کنار فولیکول عروق خون دهنده ای وجود دارند. زمانی که بین این عروق و فولیکول فاصله بیفتد، رشد موها متوقف شده و دوره های رویش و ریزش مو اتفاق می افتد.

رویش و ریزش موها طی دوره های فیزیولوژیکی صورت میگیرد که شامل چرخه ای 3 مرحله ای بوده که به صورت متناوب اتفاق می افتد. در بیماریهایی که روی ریزش مو تاثیر دارند این دوره ها دستخوش تغییراتی میشوند که ریزش مو را تشدید میکنند.

دوره های رویش ریزش موها

ریزش مو، دلایل، علائم و روش های پیشگیری از آن

آناژن: دوره زایا، اغلب بلندترین دوره را شامل میشود. در این دوره فولیکول بسیار نزدیک به بسترعروقی بوده و رشد موها بصورت طولی اتفاق می افتد. در این مرحله ماهانه ۲.۵ تا ۵ سانتی متر از رشد موها را مشاهده می کنید و برحسب محل رویش مو این دوره از دو ماه تا 8 سال طول میکشد.

کاتاژن: ایندوره کوتاهترین دوره بوده و با توقف رشد موها همراه میباشد. دراین مرحله رشد مو متوقف شده ولی ریزش مو اتفاق نمیفتد و به دوره بعدی تلوژن که ریزش مو در آن دوره اتفاق می افتد، منتقل میشود. . این مرحله حدود ۱۰ روز ادامه دارد.

تلوژن: این دوره به دوره استراحت و ریزش معروف است. در این دوره فولیکول از عروق خونی کاملا جدا شده و به تدریج موها دچار کاهش رشد و ریزش میشوند. درحالت طبیعی در انتهای این دوره دوباره فولیکول به نزدیکی عروق خونی بازگشته، دوره آناژن یا رویش مو آغاز میگردد.

بیماریهایی که روی ریزش مو تاثیر میگذارند در حقیقت روی یکی از این دوره ها موثرتر بوده و کاهش رشد آناژن افولیوم یا افزایش ریزش تلوژن افولیوم را موجب میگردند.

حقایقی در رابطه با مو و رشد مو

برخی از حقایق در رابطه با رشد مو وجود دارند که به شما در راستای شناخت بهتر ریزش مو کمک می کنند.

  • در بدن هر فرد حدود ۵ میلیون فولیکول مو وجود دارد، از این ۵ میلیون حدود ۱۰۰ هزار فولیکول روی سر قرار گرفته است.
  • حدود ۱۰ درصد از فولیکول های مو به صورت همزمان در فاز تلوژن قرار گرفته اند. همین حقیقت سبب شده است که هیچ وقت ریزش ناگهانی در تمام موهای سر مشاهده نکنید و همیشه تعدادی از موها در حال ریزش باشند. ریزش 50 الی 100 عدد مو در روز طبیعی محسوب میشود.
  • با افزایش سن، تغذیه فولیکول ها کاهش پیدا می کند به همین جهت در سالمندان طاسی بیشتر مشاهده می شود.
  • هر اندازه که طول موها در مرحله آناژن بیشتر شود وزن موها افزایش می یابد در نتیجه نگه داشتن فولیکول مو سخت تر می‌شود. به همین جهت ریزش موهای بلند کمی بیشتر است.
  • شکل فولیکول های مو مشخص می کند که تا چه اندازه ای موها قابل بلند کردن هستند. ثابت شده است که فولیکول های گرد، قادر به تحمل وزن بیشتری هستند. در واقع به همین جهت است که برخی از افراد موهای ضخیم تری دارند.
  • پوشیدن کلاه سبب طاسی در مردان نمی شود. همچنین پوشیدن روسری و غیره نیز سبب ریزش مو در خانم ها نمی شود مگرآنکه کلاه یا روسری به اندازه ای محکم روی سر قرار بگیرند که از دست دادن مو اتفاق بیافتد.
  • درمان هایی چون پرتو درمانی به ساقه مو آسیب می رسانند و سبب خشک تر شدن و شکنندگی آن می شوند.

انواع ریزش مو

آلوپسی آندروژنتیک

شایعترین علت ریزش مو در مردان آندروژنیک آلوپسیا میباشد که به ریزش موی هورمونی ارثی مردانه هم معروف است. در این بیماری که زمینه ژنتیک در آن دیده میشود، موهای قسمتهایی از سر که به صورت ژنتیک به هورمون مردانه حساس هستند دچار ریزش میشوند. در پاتولوژی ضایعه، فولیکولها از بسترعروقی فاصله گرفته و دچار استحاله و تخریب هستند. این ریزش مو در زنان هم با شیوع کمتری اتفاق می افتد ولی نواحی درگیر کمی متفاوت است . در این نوع ریزش موعموماً از دست دادن مو از قسمت دو طرف پیشانی، تاج سر، بالا و وسط شروع می شود. عموماً پس از ریزش مو، شکل نعل اسب تشکیل می شود. در این نوع ریزش، الگو خاصی قابل مشاهده است. به این الگو، عموماً الگوی طاسی گفته می شود. این مشکل بیش از بانوان در آقایان قابل مشاهده است. ژنتیک مهم ترین دلیل این مشکل است. حدود ۴۰ درصد از مردانی که به این مشکل دچار هستند در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی موهای خود را به میزان ۶۰ درصد از دست می دهند. در این نوع ریزش موهورمون های مردانه دخیل هستند. یک متابولیت تستوسترون به نام دی هیدروتستوسترون روی فولیکول مو اثر کرده و در نتیجه سبب کوچک شدن فولیکول های مو شده که متعاقب آن رشد مو مهار می شود و طاسی رخ می دهد. این نوع ریزش بیشتر در مردان میانسال مشاهده می شود اما علائم آن از اواسط دهه ۲۰ زندگی فرد شروع می شود. پس از شروع ریزش مو در این سن ۱۵ تا ۲۵ سال زمان جهت ریزش کامل نیاز است. البته در برخی از افراد ریزش سریع تر اتفاق می افتد و در ۵ سال فرد، موهای خود را از دست می دهد. الگوی ریزش موی مردانه طبق تصویر زیر که به نمودار نوروود (Norwood scale) مشهور است اتفاق میفتد.

ریزش مو، دلایل، علائم و روش های پیشگیری از آن

ریزش موی ناشی از هورمونها در زنان

 شایعترین نوع این ریزش در زنان شامل تخمدان پلی کیستیک میباشد که به همراه اختلال قاعدگی و مسایل دیگری مثل رویش موی نابجا، چاقی و آکنه دیده میشود.

از دیگرعلل ریزش مو میتوان به بیماری کم کاری تیروئید اشاره کرد. این بیماری میتواند باعث ریزش مو شده و با علائم دیگری همچون ضعف بی حالی و خشکی پوست همراه باشد.  ریزش مو در زنان را میتوان طبق تصویر زیر طبقه بندی کرد. این طبقه بندی به مقیاس اندازه گیری ساوین (Savin scale) مشهور است.

ریزش مو، دلایل، علائم و روش های پیشگیری از آن

ریزش مو ناشی از بیماریهای اعصاب و روحی-عاطفی و استرس

استرس های ناشی از مشکلات عاطفی یا جسمی مانند جراحی یا فشارهای روانی قدرت آسیب رساندن به بدن را دارند. در نتیجه این آسیب دیدگی امکان ریزش به وجود می آید. همچنین رژیم های غذایی که سبب کاهش ناگهانی وزن می‌شوند تاثیر مستقیمی بر ریزش مو دارند. احتمال از دست دادن مو در آقایان بر اساس استرس بیش از بانوان است. البته ریزش مو بر اساس استرس به صورت عمومی موقت بوده و موها معمولا با برطرف شدن استرس دوباره به چرخه طبیعی خود باز می گردند. معمولاً در این موارد موها ۳ هفته تا ۶ ماه پس از استرس ناگهانی به حالت طبیعی خود باز می گردند.

کم کاری تیروئید

از جمله بیماریهایی است که با علایمی همچون بی حالی ، خواب آلودگی ، خستگی، کمی افزایش وزن، خشکی پوست، عدم تحمل سرما، ریزش مو، اختلالات قاعدگی ، کمبود انرژی و کاهش علاقه به فعالیت خود را نشان داده در آزمایش انجام شده افزایش TSH (هورمون تحریک کننده ترشح تیرویید) دیده میشود. درمان به موقع و مناسب این بیماری بصورت جالبی تمامی علائم یاد شده را از بین برده برای تسریع در ریزش مو میتوان از درمانهای مکمل به همراه درمان کم کاری تیرویید استفاده کرد تا سرعت رشد موها را بالاتر برد. در کم کاری تیرویید ریزش موهای ابرو نیز شایع است.

کمبودهای تغذیه ای

شامل سوء تغذیه، رژیم های خاص، تلاش غیرعلمی برای کاهش وزن و عملهای جراحی روی معده همچون بای پاس و اسلیو برای کاهش وزن میباشد. اگر در این موارد جبران ویتامینها و رژیم غذایی صورت نگیرد میتواند موجب ریزش مو شود. رشد مو به صورت کامل وابسته به مواد مغذی موجود در بدن است در نتیجه عدم وجود برخی از مواد مغذی یا زیاد بودن برخی دیگر از مواد در بدن سبب اختلال در رشد مو در نهایت، ریزش مو میشود. رژیم غذای ضعیف و فاقد مواد مغذی به ویژه آهن و پروتئین که در تولید کراتین جهت رشد مو ضروری هستند، سبب اختلال می شوند.

همچنین کمبود ویتامین B سبب طولانی تر شدن مرحله تلوژن و کوتاه شدن مرحله آناژن می شود. اگر در بدن ویتامین A بیش از حد وجود داشته باشد، ریزش موها قابل پیش بینی است. در نتیجه کسانی که بی دلیل و جهت رسیدن به اهداف خاصی این ویتامین را به مقادیر زیادی مصرف می کنند، خودشان مسبب از دست دادن موهایشان می شوند.

برخی از مواد غذایی مانند شکر سبب تشدید ریزش می شوند. در واقع شکر سبب تولید بیش از حد هورمون مردانه می شود، در نتیجه افزایش این هورمون فولیکول های مو کوچک می شوند؛ در نتیجه کوچک شدن فولیکول های مو سبب توقف رشد و ریزش مو می شود.

برخی از ماهی ها که حاوی مقادیر زیادی از جیوه هستند مانند ماهی شمشیری و غیره سبب ضعیف شدن مو و ریزش بیش از حد مو می شوند. علاوه بر این موضوع تحقیقات نشان داده است که غذاهای سرخ شده میزان هورمون مردانه را افزایش می دهند.

ریزش موی کششی

این نوع از ریزش مو بر اساس عوامل طبیعی در بدن یا عوامل ژنتیکی رخ نمی دهد بلکه این مشکل به علل محیطی و سبک زندگی رخ می دهد. این نوع ریزش مو به صورت غالب در خانم ها دیده می شود. دلیل اصلی آن کشیده شدن بیش از حد و مدام مو است. در واقع در صورت ایجاد فشار بیش از حد روی موها، فولیکول ها ضعیف شده و این ضعف سبب ریزش مو می شود. علت عمده ایجاد این مشکل بافتن محکم موها، رنگ کردن بیش از حد، استفاده از مواد شیمیایی و غیره است.

تریکوتیلومانیا هم از جمله مشکلات وسواسی در کندن و آسیب زدن به موها محسوب میشود که در افراد عصبی و نرووز دیده میشود.

ریزش موس سکه ای یا آلوپسیا آره آتا

این نوع از ریزش مو به علت فعالیت سیستم ایمنی بدن و فعالیت تخریبی بدن برعلیه ریشه موها ایجاد میکند. این نوع به عنوان ریزش موی سکه ای شناخته می شود. این نوع از الگوی ریزش در هر قسمتی از سر ممکن است مشاهده شود. نقاطی که در آنها ریزش اتفاق می افتاد، دایره ای شکل هستند و ممکن است به اندازه یک سکه باشند. عموماً این نوع ریزش از مو از یک یا دو نقطه شروع می شود و سپس افزایش می یابد. علت این نوع از ریزش نوعی بیماری خود ایمنی است؛ در این بیماری بدن فولیکول مو را به عنوان دشمن می شناسند و شروع به حمله می کند؛ در نتیجه این حمله ریزش اتفاق می افتد.

ریزش مو بعلت مصرف بعضی داروها

معروفترین دارویی که باعث ریزش مو میشود داروهای شیمی درمانی میباشند. غیراز آن میتوان به داروهای ضدفشارخون، ضدافسردگی و ضد انعقاد خون اشاره نمود. لیست داروهایی که میتوانند باعث ریزش مو شوند: پروپرانولول، متوپرولول، کلونازپام، کاربامازپین، وارفارین، آلوپورینول، لیتیم، ایندومتاسین، لوودوپا، ایزوترتینوئین، نئوتیگازون، افسردگی های 3 حلقه ای و داروهای ضدسرطان

استفاده از محصولات مو نامناسب

جهت نگهداری موها نباید زیاد از محصولات شیمیایی استفاده کنید. موها در طول عمر خود در معرض شامپو، رنگ مو، حالت دهنده، ژل، محصولات صاف کننده و غیره هستند. این محصولات به پوست سر آسیب های جدی وارد می کنند. در نتیجه سبب شکننده شدن ساقه مو و در نهایت ریزش مو می شوند. از محصولاتی که حاوی مواد سمی مانند آرسنیک، سرب، تالیم و غیره هستند استفاده نکنید. این مواد شیمیایی چرخه طبیعی رشد مو را دستکاری و مختل میکنند. به عنوان مثال ممکن است استفاده از این مواد شیمیایی سبب کوتاه شدن مرحله آناژن شود. البته برخی از این مواد شیمیایی تنها به کیفیت موها آسیب می زنند و موهایتان ظاهری شکننده و آسیب دیده پیدا می کنند.

تشخیص علت ریزش مو

برای پی بردن به علل ریزش مو آزمایشات و تستهای تشخیصی وجود دارد که به صورت آزمایشگاهی و بالینی اقدام به بررسی نوع ریزش مو میگردد. تستهای آزمایشگاهی، نمونه برداری و بیوپسی بافت درگیر و تراکم سنجی ازجمله این بررسی ها میباشند در حالیکه بررسی تعداد موهای ریخته و تست کشش مو هم اطلاعاتی در این باره به ما میدهند.

داروهای ریزش مو

داروهای بسیاری جهت ریزش مو وجود دارند که براساس صلاحدید پزشک تجویز می شوند. بهتر است که خودسرانه هیچ دارویی را مصرف نکنید. در ادامه هدف تنها معرفی این داروها است و به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنیم بدون مراجعه به پزشک این داروها مصرف شوند:

مینوکسیدیل

یکی از رایج ترین داروها جهت درمان ریزش مو به خصوص الگوی طاسی است. این دارو در مواردی که فرد مبتلا به آلوپسی آره آتا، نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت کلی ازجمله داروهای بدون نسخه است که به صورت شامپو و لوسیون جهت تقویت مو و متوقف کردن ریزش مو استفاده می شود. رشد مو با مصرف این دارو تا ماه چهارم قابل مشاهده نیست و باید ۱۶ هفته صبر کنید تا نتیجه را ببینید.

فیناستراید

این دارو عموماً برای مردان تجویز می شود و بصورت قرص ارائه میشود. در واقع عملکرد اصلی این قرص کند کردن فرایند ریزش مو است. این نوع دارو یکی از آنزیم های موثر بر تستوسترون را متوقف کرده و در ۸۰ درصد آقایان تاثیرگذار بوده است. نتایج نهایی پس از مصرف این قرص پس از ۳ تا ۶ ماه قابل مشاهده خواهد بود. به صورت کلی عوارض خاصی برای این دارو ذکر نشده است؛ اما حتماً باید توسط پزشک تجویز شود و به هیچ وجه نباید توسط بانوان مصرف شود. تنها مشکل این دارو ایجاد ناتوانی جنسی در 5 درصد کسانی است که این دارو را مصرف میکنند.

کورتیکواستروئید ها

این دارو  عمدتا برای درمان آلوپسی آره آتا (سکه ای) استفاده می شود. این استروئید از حمله سیستم ایمنی به بدن جلوگیری می کند. در نتیجه فولیکئل مو را از حمله سیستم ایمنی بدن حفظ میکند. این دارو را میتوان بضورت مزوتراپی به سر تزریق نمود. این درمان نسبت به سایر درمان ها کمی دردناک تر است اما تاثیر قابل توجهی دارد.

کرم ها و پمادهای حاوی این ماده نیز وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرد. اشکال متداول این استروئید: بتامتازون، مومتازون و هیدروکورتیزون است. البته این دارو عوارضی هم دارد که باید پس از تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد. البته استروئید های خوراکی هم وجود دارد که مصرف آن ها به علت عوارض بسیار پیشنهاد نمی شود.

روش های درمانی

بنا به علت ریزش مو روشهای درمانی متعددی به کار گرفته میشود:

  • تضعیف هورمونهای جنسی مردانه
  • افزایش خونرسانی به فولیکولهای مو
  • افزایش مصرف ویتامینها و ریزمغذی ها به صورت مکمل دارویی یا رژیم غذایی
  • استفاده از لیزر های کم توان
  • آروماتراپی
  • طب سوزنی
  • کاشت مو
  • تعویض یا قطع دارویی که باعث ریزش مو شده است.

ازجمله اقدامات درمانی در این زمینه به حساب می آیند.

مزوتراپی ، پی آرپی (PRP) هم از جمله درمانهای نسبتا موثر در این زمینه به حساب می آیند که به همراه درمانهای دیگر تاثیرات خوبی در این زمینه ایجاد میکنند.

کاشت مو

کاشت مو که نوعی عمل جراحی است به عنوان یکی از سریع ترین درمان ها جهت حل مشکل ریزش دائمی مو مطرح می شود. البته این روش گران ترین روش درمان ریزش مو است اما نتایج ماندگار و قابل توجهی دارد. در این روش از موهای نواحی دیگر جهت پوشش نواحی بدون مو استفاده می شود. در واقع در این روش فولیکول مو از نواحی خاصی از بدن فرد مراجعه کننده برداشته می شود.

انواع متفاوتی از کاشت مو وجود دارد که بر اساس نوع برداشتن پیوند متفاوت می شوند. در ادامه روش های کاشت مو را مورد بررسی قرار داده ایم:

FUT

در این روش واحدهای فولیکولار از قسمتی از پوست سر بصورت یک نوار (گرافت) جدا میشود و سپس هر واحد به قسمت های کوچک تری تقسیم می شود و در نواحی که ریزش مو اتفاق افتاده است فولیکول ها کاشته می شوند. این روش برای کسانی که طاسی را در منطقه گسترده ای تجربه می کنند، پیشنهاد می شود. بهبود در این روش کمی زمان بر است و نیاز به مهارت بالا جراح دارد.

FUE

در این روش به جای برداشتن نوار کامل، فولیکول ها به صورت مجزا و جداگانه به وسیله دستگاه جدا و سپس در ناحیه مورد نظر پیوند زده می شوند. زمان این روش کمی طولانی تر بوده و نیاز به دوره بهبودی بیشتری است. البته در این روش خطری در ارتباط با زخم های ایجاد شده وجود ندارد. همچنین هیچ گونه بریدگی و بخیه قابل مشاهده نیست. این روش برای کسانی که به صورت جزئی در بخشی از قسمت های سر خود دچار ریزش مو هستند پیشنهاد می شود. همچنین بانوان این روش را نسبت به روش FUT ترجیح می دهند.

حقایق روش کاشت مو

اگر شما این روش را به عنوان درمان ریزش مو انتخاب کرده اید، دانستن موارد زیر نیز کمک کننده خواهد بود که مطمئن شوید روش درستی را جهت درمان خود انتخاب کرده اید:

  • هزینه کاشت مو نسبت به سایر روش های درمان ها بیشتر است و جزء موارد پوشش بیمه های درمانی نیست.
  • این روش به صورت عموم به عنوان آخرین راه حل جهت درمان ریزش مو تجویز می شود.
  • بهتر است این روش برای افراد زیر ۲۵ سال استفاده نشود.
  • این روش برای کسانی که ریزش مداوم مو دارند، قابل استفاده نیست.
  • روش کاشت مو برای کسانی که مشکلات سلامتی از جمله دیابت، مشکلات جدی قلب و فشار خون دارند، پیشنهاد نمی شود.
  • این روش برای کسانی که موهای خود را می کنند؛ پیشنهاد نمی شود.
  • این روش برای کسانی که مشکلات پوستی دارند قابل استفاده نیست.
  • مراقبت های پس از کاشت مو بسیار اهمیت دارد.

درمان ریزش مو با لیزر

در لیزر جهت درمان ریزش مو از تاباندن اشعه با انرژی پایین استفاده می شود. چندین نوع لیزر درمانی جهت درمان این مشکل وجود دارد. در این روش لیزری به پوست سر تابانده می شود و این نور به قسمتی که فولیکول ها حضور دارند نفوذ پیدا می کند. ورود این لیزر به پوست سر سبب ایجاد گرما می شود. این گرما، جریان خون در ناحیه مورد نظر را افزایش می دهد و در نتیجه فولیکولهایی که در مرحله استراحت یا خفته قرار دارند به مرحله آناژن وارد می شوند. همچنین لیزر در این ناحیه از تولید تستوسترون جلوگیری می کند. این روش به صورت عمومی دو تا 3 بار در هفته انجام می شود؛ در هر مرحله 8 تا 15 دقیقه لیزر تابانده می شود. نتیجه نهایی 12 تا 26 هفته پس از درمان قابل مشاهده خواهد بود. نتایج نشان داده است که این درمان سبب افزایش 19 تار مو در هر سانتی متر می شود. این روش از جمله روش های غیرتهاجمی و بدون درد است که برای مردان و زنان استفاده می شود. به صورت عمومی این روش به تنهایی استفاده نمی شود و روش های دیگری در کنار این روش مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان های طبیعی

درمان های طبیعی جهت حل مشکل ریزش مو وجود دارد که شناخت آن ها خالی از لطف نخواهد بود. در این درمان ها از روش های سنتی ازجمله ماساژ، استفاده از برخی از کرم های ساختگی و غیره استفاده می شود. به عنوان مثال ماساژ با مواد طبیعی، جریان خون را به سمت فولیکول افزایش می دهد و در نتیجه جذب مواد مغذی افزایش پیدا می کند. فهرست زیر برخی از این مواد غذایی هستند:

  • زغال اخته
  • تخم شنبلیله
  • آلوئه ورا
  • انگور فرنگی
  • ریشه شیرین بیان
  • روغن کرچک
  • شیر نارگیل
  • روغن نارگیل
  • تخم مرغ
  • مخلوط روغن گل سرخ و نعناع
  • سرکه سیب
  • آب سیب زمینی
  • سیر
  • حنا

سخن آخر

در نهایت لازم به ذکر است که موارد بسیاری در کنترل ریزش موثر هستند. در ابتدا شما باید چرخه رشد مو را بشناسید تا متوجه شوید که ریزش مو به چه معنی است. پس از این مرحله لازم است که نوع مشکل خود را تشخیص دهید. در نهایت پس از تشخیص نوع ریزش مو لازم است که علت آن را پیدا کنید و پس از یافتن علت، نوبت به انتخاب روش درمانی است.

با پیشرفت علم، ریزش مو دیگر مشکلی غیرقابل حل نیست و راه های زیادی جهت درمان آن وجود دارد. راه هایی که در این مقاله ذکر شده اند؛ تنها بخشی از راه حل های مورد نیاز جهت درمان این مشکل هستند. گفته میشود برای دیرتر رسیدن به طاسی هر روشی که موثر است مجاز به حساب می آید . روشهای اصلاح موها و کنار آمدن با فرم ریزش مو هم از جمله مسایل مهم در این زمینه محسوب میشود.

 

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام
یه قرصی چیزی به من بدید که کمی استرسم کم بشه . ریزش موهام با داروهای موضعی و خوراکی برطرف شده بود اما استرس دانشگاه باعث شده موهام ریزش شدیدی بگیره . لطفا شما رو بخدا یک داروی صد استرس که اعتیاد آور نباشه به من معرفی کنید .

سلام شما باید تحت نظر روانپزشک داروی ضد استرس استفاده کنید.

یک پاسخ بنویسید