ریزش موی آندروژنیک یا ارثی

باید دانست ریزش موی آندروژنیک یا ارثی بیشتر در مردان مشاهده میشود اما در زنان نیز به میزان کمی وجود دارد. در ازای هر پنج مرد مبتلا به این بیماری، سه زن نیز مبتلا هستند.

برای ریزش موی ارثی طبیعی هیچ درمانی وجود ندارد  اما درمان ممکن است باعث کندی یا متوقف کردن ریزش مو شود. برای جلوگیری از از بین رفتن بیشتر درمان زود هنگام بهترین کار را می کند .

چرخه رشد و استراحت مو

مانند پوست و ناخن، موهای ما نیز چرخه دوره ای از رشد و استراحت دارد. ریزش بیش از حد مو در هر زمان ممکن است رخ دهد که این چرخه ظریف دچار مشکل شود. حدود 90٪ موهای سر فرد به طور مداوم در حال رشد است، مرحله ای که بین دو تا پنج سال به طول انجامد. موهای سر حدوداً 1 الی 2 سانتیمتر در ماه رشد می کنند. 10٪ باقی مانده از موهای  سر در مرحله استراحت است که بین دو تا سه ماه ادامه دارد. در پایان مرحله استراحت، مو از یک مرحله ریختن عبور می کند که به طور معمول  بعد از آن باعث رشد موهای جدید می شود. هنگامی که مو میریزد، موی جدیدی از همان فولیکول مو واقع در زیر سطح پوست جایگزین می شود.

رشد مجدد با افزایش سن می تواند کند شود

بیشتر افراد هر روز بین 50 تا 100 عدد تار مو از دست می دهند. با ریزش موها به طور طبیعی، موهای جدید دوباره رشد می کنند. با این حال، با افزایش سن، این روند رشد مجدد طبیعی ممکن است کند یا متوقف شود و باعث نازک شدن و یا طاسی شود. اگر شما بعلت کاهش رشد موهایتان نگران هستید، برای ارزیابی به پزشک خود مراجعه کنید تا دریابید که ریزش مو طبیعی است یا دلیل این مشکل نیازمند بررسی بیشتر است.

ریزش موی ارثی چیست؟

ریزش مو که در خانواده ها بصورت موروثی رخ میدهد، ریزش موی ارثی است و از آن بعنوان آلوپسی آندروژنیک نام برده میشود.

ریزش موی ارثی

این نوع ریزش مو شامل 4 مولفه شامل موارد زیر است:

1- سابقه فامیلی

2- ریزش مو بیش از 6 ماه

3- الگوی ریزش مو/طاسی آندروژنیک

4- سرعت ریزش موی بالا

چرخه مو در افرادی که ریزش موی ارثی دارند تغییر می کند:

فولیکول های مو کوچکتر می شوند

مرحله رشد (آناژن) کوتاهتر میشود

موها سریعتر دچار ریزش می شوند

موها ضعیف، نازک و حتی بی رنگ می شوند

ریزش موی ارثی مردانه

شایع ترین نوع ریزش مو در مردان از حدود 30 سالگی شروع می شود اما ممکن است در هر سنی که از بلوغ گذشته است این مسأله رخ دهد. این نوع ریزش به عنوان طاسی الگوی مردانه شناخته می شود. در این الگو ریزش از کناره های سر شروع شده و در ناحیه پس سر نیز ریزش خواهیم داشت.

ریزش موی ارثی

تصور می شود که ریزش موی آندروژنیک ارثی است و همچنین وابسته به میزان تبدیل هورمون مردانه تستوسترون در پوست سر به هورمون دیگری به نام دی هیدروتستسترون یا DHT است. این نوع ریزش مو بالای 90٪ از ریزش مو در مردان را تشکیل میدهد.

ریزش موی ارثی

به نظر می رسد که طاسی با سرعت آهسته رشد می کند و الگوی ریزش مو به نظر ژنتیکی و فامیلی می رسد. اگرچه این نوع طاسی می تواند در زنان نیز تأثیر بگذارد اما الگوی طاسی در مردان و زنان متفاوت است.

ریزش موی ارثی زنانه

ریزش مو چیزی نیست که فقط پس از یائسگی برای خانم ها رخ دهد. این ریزش مو به عنوان طاسی الگوی زنانه شناخته می شود. در این الگو بصورت معمول،  ضمن حفظ خط رویش موی جلو ، در قسمت بالای سر یا تاج نازک می شود.

این بیماری معمولاً از سن 30 سالگی شروع می شود و در حدود 40 سالگی قابل توجه می شود و ممکن است بعد از یائسگی نیز بیشتر دیده شود. باید دانست در سن 50 سالگی تقریباً نیمی از خانمها نوعی ریزش مو را تجربه کرده اند.

شکلهای دیگر ریزش مو

ریزش مویی که ارثی نیست ممکن است ناشی از:

بارداری

داروهای هورموی و سایر داروها

کمبودهای شدید غذایی

شیمی درمانی

اختلالات خود ایمنی

غده تیروئید کم کار یا بیش فعال

ترومای پوست سر ، از جمله واکنش به محصولات مراقبت از مو و روش های نظافت مو..

چه زمانی باید به دنبال مشاوره پزشکی اورژانسی باشید؟

در صورتی که:

ریزش موی شما ناگهانی یا شدید است

شما به یک بیماری خود ایمنی مانند اریتماتوز لوپسی سیستمیک ، کمبود تغذیه ای یا بیماری تیروئید مبتلا شده اید

اخیراً شیمی درمانی کرده اید و یا از داروی جدید (از جمله داروهای هورمونی) استفاده کرده اید ،

ریزش مو در سنین پایین رخ دهد

درمان

از دست رفتن موها به آرامی یک قسمت عادی از روند پیری برای اکثر آقایان و بعضی از خانم ها است. درمان معمولاً لازم نیست. با این وجود ریزش مویی که به سرعت ایجاد شود یا زود هنگام و در سنین پایین رخ می دهد می تواند ناراحت کننده باشد. اگر می خواهید ریزش مو را رفع کنید ، درمان هایی نیز در دسترس است. بهترین کار را برای جلوگیری از از بین رفتن بیشتر موها،  درمان زودهنگام است.

اگر ریزش مو به دلیل وضعیتی موقتی مانند بیماری، دارو، استرس یا مواد غذایی ناکافی باشد. ریزش مو با رفع علت آن متوقف می شود.

داروهای ریزش موی آندروژنیک یا ارثی

باید بدانیم درمان ریزش موی ارثی با داروها در اولین مراحل شروع علائم ریزش مو موفقیت بیشتری دارد. برای حفظ رشد مجدد مو  درمان باید مرتبا استفاده شود. اگر درمان متوقف شود ، رشد مجدد متوقف شده و ریزش مو دوباره شروع می شود. همپنین باید دانست  اثر درمانی داروها ممکن است تا 12 ماه قابل اندازه گیری نباشد.

قبل از استفاده از عوارض جانبی داروها اطلاع پیدا کنید. داروهای ریزش مو خطرو عوارض جانبی اندکی دارند و باید مطمئن شوید که پزشک یا داروساز قبل از شروع درمان به شما توضیح می دهند که این موارد چیست.

اثربخشی نتایج از نظر فردی متفاوت است ، اما به طور متوسط سه نفر از هر پنج نفری که از این داروها استفاده می کنند ، متوجه می شوند که ریزش مو کاهش یافته یا متوقف شده است – و برخی ممکن است حتی رشد موی مجدد را گزارش دهند.

پیشگیری از ریزش مو

ریزش موی ارثی بخشی از طرح ژنتیکی ما است. در حالی که هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم تا ژن های خود را تغییر دهیم ، چند کار وجود دارد که می تواند به ما کمک کند تا موهای ما عمرطولانی تر سالم و قوی باشد

پروتئین در رژیم غذایی

مو از نوعی پروتئین تشکیل شده است ، همان ماده موجود در پوست و ناخن های دست و پا. همه افراد صرف نظر از سن ، باید مقدار کافی پروتئین را برای حفظ تولید طبیعی مو مصرف کنند.. پروتئین در گوشت ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ ، مقداری پنیر ، لوبیای خشک ، توفو ، غلات و آجیل یافت می شود.

با موهای خود ملایم باشید

از مدل موهای که به موها آسیب میزنند مانند نوارهای توری ، مدل پیچ یا ماسوره خودداری کنید.

از پیچ دادن ، مالش یا کشیدن مو خودداری کنید.

از لوسیون های مو که به شدت معطر هستند ، خودداری کنید.

از دادن گرمای بیش از حد خودداری کنید.

خود مراقبتی

ریزش مو ارثی یک قسمت عادی از روند پیری ماست. با این حال ، هنگامی که طاسی به طور ناگهانی یا  در اوایل زندگی رخ می دهد ، می تواند نگران کننده باشد. ریزش مو مخصوصاً برای خانمها ناراحت کننده است.  همپنین صحبت با دیگران که ریزش مو را قبلا تجربه و درمان کرده اند ممکن است کمک کند.

ریزش موی ارثی

برای مطالعه و آشنایی بیشتر با سایر دلایل ریزش مو مطلب انواع ریزش مو را مطالعه نمایید.

نوشته های مرتبط
14 دیدگاه

سلام وقت بخیر چند وقتی هست که ریزش موهام خیلی زیاد شده خانمی هستم 32 ساله پدر و برادرهایم هم طاس هستند ریزش موی من هم میتواند ارثی باشد؟

سلام
نمی‌توان با قاطعیت به این پرسش پاسخ داد. ریزش مو ممکن است ارثی یا غیرارثی باشد. در ریزش موی ارثی، مو‌ها از ناحیه پیشانی تا فرق یا تاج سر شروع به کم شدن می‌کنند. این حالت در آقایان به شکل طاسی و در خانم‌ها با کم‌پشتی مو‌ها جلوه می‌کند، به‌طوری که کف سر و لابلای مو‌ها دیده می‌شود. زمانی ریزش مو در خانم‌ها ارثی است که با جوش صورت، موهای زائد و اختلال‌های قاعدگی همراه نباشد چون در این صورت می‌تواند علت هورمونی داشته باشد. گاهی هم همه موهای سر با هم می‌ریزند یا دچار کاهش حجم می‌‏شوند. در این صورت علت‌های دیگری مطرح است که باید بررسی شود.

سلام خسته نباشید من مردی 34 ساله هستم که ریزش موی خیلی زیادی دارم میخواستم ببینم اگر قرص اسپیرونولاکتون مصرف کنم ممکنه عوارض دشته باشه؟

سلام اسپيروتولاكتون در واقع يك داروي ضد فشار خون است ولي از ساير تاثيرات ان مهار ترشح هورمونهاي جنسي مردانه در خانمهاست و نه در اقايان.
چون مركز ترشح هورمونهاي مردانه در خانمها با اقايان متفاوت است بنابراين مصرف ان دارو از لحاظ علمي فقط در خانها موثر است و در آقايان نه تنها سود بخش نيست بلكه ممكن است سبب عوارضي نظير بزرگي سينه ها شود ضمنا استفاده از ساير داروهاي ضد هورمونهاي مردانه ( انتي اندروژن ) در اقايان سبب بروز و ايجاد صفات زنانه شود و تاثير مثبتي ندارد.

سلام
من پسرم و ۱۶ سالمه و نزدیک به ۱ ماهی هست ک ریزش موی شدید دارم ایا این ارثیه یا به خاطره چیزه دیگه اس؟

سلام باید از نزدیک توسط پزشک معالج ویزیت شوید.

با سلام ایا فیلر مو میتونه روشی کمک درمانی برای ریزش موی ارثی باشه؟و ایا تاثیری بیشتر از مزوتراپی و میکرونیدیلینگ داره من دو سال ریزش موی ارثیم رو کنترل کردم تا وقتی که دوز اسپیرونولاکتونم رو نصف کردم و در طول یکماه ریزش موهام شدت گرفت و به طاسی نزدیک شد ممکنه در ادامه درمان نتیجه بگیرم؟

سلام وقت بخیر قطع داروی اسپیرونولاکتون باید تحت نظر پزشک باشد وگرنه باعث بازگشت ریزش مو میشود. هیر فیلر، مزوتراپی، پی ار پی همه روشهایی هستند که می توانند ریزش موی شما را به تعویق بیندازند.

سلام من ۱۸ سال دارم ریزش موی زیادی ندارم ولی حس میکنم هر روز موهام نازک تر از روز قبل میشوند و مقداری هم موقع شانه کردن یا حمام میریزد که فکر کنم طبیعی است
متاسفانه الگوی طاسی در خانواده ما به همه پسرا به ارث رسیده و ۳ برادر بزرگتر از من درگیر ان شدند اما من موهای نازک تر و کم پشت تری دارم ایا امکان داره ریزش موهام زودتر اغاز بشه؟
البته حس میکنم با نازک شدن موهام چون ضعیف تر شده موهام موقع شانه کردن بیشتر میریزه و کم پشت تر شدنش رو حس میکنم

سلام وقت بخیر باید از نزدیک توسط پزشک ویزیت شوید تا تمام موارد را بررسی کنند.

سلام خسته نباشید پسری ۱۹ ساله هستم
چند وقته که شوره وخارش دارم جدیدا مو هام به سرعت چرب میشه و مو هام نازک شده و ریزش مو دارم به نظر شما علت ریزش موی من ؟چیه

سلام وقت بخیر لطفا این پرسشنامه را پر کنید و جوابش را در واتساپ برای ما بفرستید تا بررسی شود.
https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

سلام مدت یکساله که ریزش مو دارم موهام جلوی سرم نمیریزه ولی پشت سر خیلی ریخته که حجم موهام یک سوم قبله،چکاب کامل دارم همه چی نرماله پریودمم منظمه،پدرم طاسی دارن ممکنه ریزش موهام ارثی باشه

سلام وقت بخیر لطفا پرسشنامه زیر را پر کنید در صورت نگرفتن نتیجه به پزشک متخصص مراجعه کنید.
https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

یک پاسخ بنویسید