ریزش مو از چه سنی آغاز می شود؟

ریزش مو به صورت طبیعی میتواند نشانه بیماری نباشد. در این صورت جای هیچ گونه نگرانی در این مورد نیست. زیرا هر فولیکول مو دارای چرخه ایی طبیعی است که با پایان آن مو دچار ریزش می شود. با این حال در برخی از مواقع ریزش ها شدید است. برای جلوگیری از این امر کافی است تا به علائم ایجاد شده در مو دقت کنید.

ریزش مو از چه سنی آغاز می شود؟

معمولاً ریزش مو در مردان بیشتر اتفاق می افتد. یکی از دلایل آن را می توان مبتلا شدن مردان به نوعی از ریزش مو به نام آلوپسی آندروژنیک دانست. در اثر این بیماری که زمینه ژنتیکی  دارد در دوره های متفاوتی از زندگی، مردان شاهد از دست دادن موهایشان خواهند بود. برای اینکه در مورد این ریزش مو در مردان اطلاعات بیشتری را کسب کنید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

ریزش مو از چه سنی آغاز می شود؟

افراد از چه زمانی ریزش مو را مشاهده می کنند؟

بر اساس آمار و ارقامی که در این زمینه ارائه شده است، سن ریزش مو در افراد به صورت میانگین تخمین زده شده است. این آمار نشان می دهد که ریزش مو با افزایش سن بیشتر خواهد شد.

این درصد ها بدین گونه است که در سنین ۲۰ سالگی حدود ۲۰ درصد از موهای مردان دچار ریزش می شود. این درصد در مردانی که در دهه ۳۰ سالگی خود به سر می برند، به میزان ۲۵ درصد است. در سنین ۵۰ سالگی اکثر مردان حدود ۵۰ درصد از  موهای خود را از دست می دهند. همچنین با افزایش سن تا ۶۶ سالگی تخمین زده می شود که حدود ۶۶ درصد از موها دچار ریزش خواهند شد.

این آمار برای افرادی است که به آلوپسی آندروژنیک دچار هستند. همچنین میزان ریزش مو برای هر فردی متفاوت است.

ریزش مو در نوجوانان چگونه است؟

شاید تصور کنید که ریزش مو در سنین بالا رخ می دهد و در زمان نوجوانی آن را تجربه نخواهید کرد. باید بگوییم که ریزش مو می تواند از سنین ۱۵ یا ۱۶ سالگی نیز رخ دهد و بروز کند. با توجه به غیر معمول بودن بیماری آلوپسی، ریزش مو در نوجوانان به تدریج شروع می شود و با افزایش سن ادامه خواهد داشت.

از آنجایی که ریزش مو در این سنین بسیار کم اتفاق می افتد و کمتر از ۲۰ درصد از نوجوانان به آن دچار می شوند، شاید شرایط سختی را تجربه کنند.

ریزش مو از چه سنی آغاز می شود؟

بدون شک نمی توان نقش مو را در زیبایی نادیده گرفت با این حال افرادی که در این سنین دچار ریزش می شوند، باید در همان مراحل ابتدایی به پزشک متخصص مراجعه کنند و از او برای درمان یا کاهش ریزش مو کمک بگیرند. پزشک می تواند گزینه های درمانی متفاوتی را به بیماران ارائه دهد.

دلایل ریزش مو در سن ۲۰ سالگی

برای بیشتر کسانی که به آلوپسی آندروژنیک مبتلا هستند، در سنین ۲۰ سالگی ریزش مو اتفاق می افتد. این ریزش ها از این سن شروع و با افزایش سن بیشتر خواهد شد. در واقع درصد افرادی که در سن بیست سالگی نشانه هایی از ریزش را در خود مشاهده می کنند، بیش از۲۰ درصد است.

دهه بیست سالگی تاثیر زیادی در زندگی اجتماعی شما دارد. افرادی که در این دوره ریزش مو را مشاهده می کنند، ممکن است نتوانند اعتماد به نفس کافی برای حضور در اجتماع را داشته باشند. با این حال برخی از افراد نیز به طور کامل سر خود را می تراشند و از این مسئله ابایی ندارند.

در صورتی که در این دوره ریزش مو را تجربه کردید، سریعاً برای درمان آن اقدام کنید. درمان های متفاوتی می تواند به شما از جانب پزشک پیشنهاد شود. در صورتی که این درمان ها را به درستی انجام دهید، ممکن است از ریزش موی شما کاسته شود.

ریزش مو در دهه ۳۰ سالگی به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

در سی سالگی به احتمال زیاد و بر اساس آماری که در این زمینه منتشر شده است، ۲۵ درصد احتمال مبتلا شدن به طاسی کامل افزایش پیدا می کند. این احتمال در سن ۵۰ سالگی بیشتر می شود و حدود ۵۰ درصد از مردانی که به آلوپسی آندروژنیک مبتلا هستند، تا 50 سالگی دچار ریزش مو شدید و در نتیجه طاسی می شوند.

در سن ۶۰ سالگی ۶۶ درصد یا دو سوم مردان به طور کامل طاس بوده و یا موهای خود را از دست می دهند. همانطور که گفته شد ریزش مو با افزایش سن بیشتر می شود. با این حال پذیرش این امر هنوز هم برای برخی از مردان بسیار سخت است.

ریزش مو از چه سنی آغاز می شود؟

برای این منظور در هر سن و سالی که هستید، درمان های مناسب را آغاز کنید. مرحله قرار گیری شما در این بیماری کمک بسیاری به پزشکان می کند تا درمان مناسب را برای شما تجویز کنند.

شرایط ارثی و غیر ارثی و تاثیر در ریزش مو

گفته شد که ریزش مو مردانی که دچار آلوپسی آندروژنیک هستند، به صورت ارثی و ژنتیکی به وقوع می پیوندد. در این صورت ریزش ها به صورت دائمی اتفاق می افتد و امکان رشد مجدد فولیکول های مو بسیار کم است. با این حال در برخی از مواقع این موضوع به دلایل ارثی ربطی ندارد و عوامل دیگری نیز می تواند منجر به این عارضه شود. بنابراین ریزش مو در بیشتر مواقع موقتی است و درمان های متنوعی برای آن پیشنهاد می شود.

این عارضه می تواند در هر سنی رخ دهد. به همین دلیل در ابتدا باید علت های ایجاد آن را مورد بررسی قرار داد. در صورتی که عوامل خارجی سبب این عارضه شوند، امکان توقف آنها بسیار کم است و این عارضه ادامه خواهد داشت. با این حساب اگر شاهد ریزش موهای خود هستید در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا از ادامه ریزش جلوگیری شود.

میزان عمر یک فولیکول مو چقدر است؟

به طور میانگین ۱۰۰۰۰۰ تار مو در سر افراد وجود دارد. ریزش طبیعی آنها به میزان ۱۰۰ تار مو در روز است. این ریزش نشان می دهد که رشد فولیکول مو به درستی صورت می گیرد. در صورتی که به آلوپسی یا الگوی طاسی مردانه مبتلا شوید، این میزان بیشتر خواهد شد.

یکی از نشانه های این بیماری نازک شدن تار موها است. گرچه با این وجود قبل از این نشانه ممکن است  حدود ۵۰ درصد از موهای افراد در اثر این بیماری از بین رفته باشد.

به صورت طبیعی هر تار مو به طور متوسط عمری برابر با ۴ سال دارد. در این مدت در هر ماه شاهد رشد ۱ سانتی متری آن خواهید بود. با گذشت ۴ سال و در سال پنجم، مو در حالت طبیعی دچار ریزش می شود و تا ۶ ماه بعد از آن موی جدید رشد خواهد کرد.

زمانی که این چرخه تکرار نشود و رشد مجدد مو اتفاق نیفتد، ریزش ها دیگر طبیعی نخواهد بود و باید برای درمان آن اقداماتی را انجام دهید. در ادامه مراحل رشد مو به صورت طبیعی را مورد بررسی قرار می دهیم.

  •     مرحله آناژن یا مرحله رشد
  •     کاتاژن یا مرحله انتقال
  •     تلوژن یا مرحله استراحت

این مراحل چرخش رشد مو و از بین رفتن آن را نشان می دهد.

ریزش مو در افرادی که به طاسی الگوی مردانه مبتلا هستند، در سنین مختلف رخ می دهد. با توجه به شرایط هر فرد و سیستم ایمنی او میزان ریزش ها می تواند از کم تا شدید باشد. با این حال درمان یا کاهش روند ریزش آنها در هر دوره زمانی امکان پذیر است.

پس اگر به صورت خانوادگی دچار ریزش مو هستید و مدتی است ریزش مویتان شروع شده قبل از دیر شدن به پزشک مراجعه و درمان را شروع کنید. فردا خیلی دیر است.

ریزش مو از چه سنی آغاز می شود؟

Source: www.bosley.com

نوشته های مرتبط
35 دیدگاه

سلام طریقه صحیح ماساژ مو که جریان خون رو در کف سر زیاد میکنه رو میشه راهنمایی کنید که چطور هست؟
دکتر ماینوکسیدیل رو بریزم روی پوست سرم کافیه یا حتما باید ۵ دقیقه بمالم ؟
واقعا ۲۰ قطره ماینوکسیدیل کافیه ؟ آخه روی سر من کلش کم مو هست . ۲۰ قطره به جایی نمیرسه که . چکار کنم ؟

سلام وقت بخیر آیا آزمایشات مربوط به ریزش مو را انجام داده اید؟ لطفا پرسشنامه ما را هم پر کنید تا بتوانیم بهتر شما را راهنمایی کنیم.https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

من پسری هستم 19 ساله مشکل ریزش مو دارم.اما به متخصص پوست و مو مراجعه نکردم.هنگام بیدار شدن از خواب روی بالشتم 5-4 مو افتاده است.همچنین در حمام حدود 17-18 تار مو در وان می بینم.روی لباسم روزی حداقل 6- تار مو می افتد.حالا از شما خواهش میکنم که تشخیص بدهید من ریزش مو دارم ؟

سلام ریزش بین 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی میباشد.

سلام من جوان بیست وپنج ساله هستم ودچار ریزش مو و همچنین مو سرم دیکه بزرکتر نمیشه ورشد مو متوقف شد است برای درمان چه کار کنم که به سرنوشت پدرم تبدیل نشم وطاسی به سراغم نیاد

سلام باید حتما از نزدیک توسط پزشک ویزیت شوید.

من پسری ۱۷ ساله هستم که مو هام خیلی ریزش دارن

سلام وقت بخیر برای تخیص علل ریزش مو پرسشنامه زیر را پر کنید.https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

با تو جه به گفته بالا من کلا روزانه ۱۰تار مو از خودم میخوام ببینم جدا شده حداکثر ولی از نظر ارثی ریزش داریم.الان من مشکل دارم؟

سلام اگر عقب رفتگی در پیشانی ندارید و ریزش موی قابل توجهی ندارید پس احتیاجی نیست نگران باشید. ریختن روزانه 100 تار مو مشکلی ندارد.

سلام
من 16 سالمه و ریزش مو دارم
وقتی بیدار میشم 3،4 تا مو روی بالشتم هست و توی هموم هم 20،30 تا میریزه
حتی موهای کوچیک هم میریزن
موهام خیلی کم حجم شده
الان من ریز مو دارم؟
باید چیکا کنم که رفع بشه؟
ممکنه موهام اسب دیده باشه و با چند تا چیز ترمیم بشه؟

سلام وقت بخیر ریزش 100 تار مو در روز مشکلی ندارد. اگر بیشتر شد باید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر مگه ما چند تا موداریم که روزی ۱۰۰تار مو مشکلی نداره دیگع ما تو بیست سالی کلا گچل میشیم یانه

سلام وقت بخیر بستگی به تراکم مو انسان بین 100 تا 150 هزار تار مو روی سر خود دارد در ضمن با ریزش 100 تا 150 تار مو در روز موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می شود.

سلام من جوان بیست وپنج ساله هستم ودچار ریزش مو و همچنین مو سرم دیکه بزرکتر نمیشه ورشد مو متوقف شد است برای درمان چه کار کنم که به سرنوشت پدرم یا اجدادم تبدیل نشم وطاسی به سراغم نیاد

سلام وقت بخیر اگر توسط پزشک ویزیت شدید و تمام موارد را بررسی کردند و مشکلی ندارید با توجه به اینکه در خانواده شما سابقه ریزش موی ارثی وجود دارد باید با یکسری درمان ها مانند پی ار پی و مزوتراپی پروسه طاسی را به تعویق بیندازید.

سلام من ۳۰ ساله هستم،و موهایم کم حجم شده البته پدرم هم به همین صورت موهایی کم حجم دارد اما دو برادرم تقریبا موهای خود را در سنین پایین از دست داده اند،آیا مراجعه به پزشک نتیجه ای داره؟ الان چند روزی هم هست که در حال مصرف کپسولهای تقویتی یونی زینک و هیرویت هستم

سلام با توجه به سابقه فامیلی که دارید شما دچار ریزش موی آندروژنیک هستید و با روش هایی مثل مزوتراپی و پی آر پی میتوانید به تعویق بیندازید ولی راه حل شما کاشت مو میباشد.

سلام و خسته نباشید من جوانی هستم 21 ساله اما ریزش موهام از 17 سالگی شروع شده و تا این لحظه ادامه دغره اما این 3 سال اخیر خیلی شدید شده از طرفی اقوام پدر بنده سابقه ریزش مو دارن . میخام بدونم که راهی هست جلوی این اتفاق گرفته بشه چون واقعا روی اعتماد بنفسم و حضورم بین مردم خیلی تاثیر گذاشته ، میخام بدونم تا چه سالی صبر کنم تا بتونم کاشت انجام بدم اگر راه حل دیگه ای هست ممنون میشم اطلاع بدین

سلام وقت بخیر شما میتوانید در حال حاضر با مزوتراپی و پی آر پی موهایتان را تقویت کنید و از ریزش موهای خود جلوگیری کنید و پروسه طاسی را به تعویق بیندازید.

من پسری ۱۷ ساله هستم که مو هام خیلی ریزش دارن

سلام وقت بخیر لطفا پرسشنامه زیر را تکمیل کنید تا بعلت ریزش موی خود پی ببرید: https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

سلام من 21 سالمه از اواخر 19 سالگی حس کردم ریزش مو دارم موهای من خیلی کم پشت شده طوری که وقتی یکم کنار برن یا نور بخوره کف سرم دیده میشه رشد دارن موهام موی ریزم هست کف سرم وقتی به پزشکم مراجعه کردم گفت فعلا مزوتراپی نیاز نیست ولی کم پشتیش زیاده موهام

سلام وقت بخیر لطفا این پرسشنامه را پر کنید تا مشخص شود علت ریزش موهای شما برای چیست.
https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

سلام اگه ریزش مو در اثر قرص کارمابازپین باشه یا هرمونی
بعد از تموم شدن دوره قرص دوباره موها برمیگرده یا فقط ریزشش قطع میشه؟

سلام وقت بخیر بعد از قطع کردن قرص ریزش موها متوقف میشه و میتوانید با انجام مزوتراپی و پی ار پی و استفاده از قرصهای مکمل کمک به رشد مجدد موها کنید.

سلام 21سالمه شقیقه سمت راستم خوبه ولی یه ذره کم شده ولی شقیقه سمت چپ کمی بیشتر ریزش داشته وحتی ریشای سمت کم پشت تره سشوار زیاد میکشیدم سمت چپ پدرم از سن 40سالگی یه کم شقیقه هاش کم شده بود والان توسن 53سالگی فقط بغلا کم شده و وسط سرش هنوز مو هست بنظرتون ریزش مو من هم ارثی هست چکارکنم شقیقه سمت چپ بهتر بشه

سلام وقت بخیر با توجه به اینکه پدرتان هم همین الگوی ریزش مو رو دارند احتمال زیاد ریزش موی ارثی هست و میتوانید با درمانهای کمکی مثل مزوتراپی و پی آر پی به تعویق بیندازید.

سلام.من جوان ۲۲ساله ای هسم،تقریبایه سال پیش چون موهای سرم خیلی زیاد بودو یه سال بودک از ته نزده بودم رفتم کچل کردم گ موهام خیلی تقویت بشن ولی تقویت ک نشدن از همون موقعه تا الان موهام رشد کردن ولی یا قسمتی خیلی کم پشت شده انگار حس مبکنم عقب میره،خیلی ناگهانی شدو ریزش به اون شکلم نداشتم.پزشک متخصصم مراجعه کردن ولی متاسفانه جواب درستی نگرفتم،الان

سلام وقت بخیر شما الگوی رویش موهایتان به همین صورت بوده ولی چون قبلا بلند بوده دقت نمیکردید اجازه بدهید موهایتان بلند شود.

سلام پسر ۲۲ ساله قبلا ریزش مو شدید داشتم دوکتور گفت چون کاهش وزن شدید داشتین و بعدا ریزش متوقف شد الان دو ماه میشه ریزش مو دوباره شروع کرده در حمام کف سرم (در حالت تر) دیده میشود و قسمت اطراف سرم هم طاس شده که در افراد طاس این شکل طاسی دیده نمیشود

سلام وقت بخیر لطفا پرسشنامه زیر را پر کنید و نتیجه برای ما واتساپ کنید.
https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

سلام وقت بخیر خسته نباشید
من پسر هستم ۲۱ سالمه و یه مدت ۳ یا ۴ ماه میشه ریزش مو دارم و موهام کم پشت شده نسبت به قبل در حمام ۳۰یا۲۰ تار هرزگاهی ۴۰تار می ریزد در مواقعی که وقتی دویا ۳ بار دست لای موهام میکشم یه تار یا دو تار موهام میاد قبل شروع ریزش کرونا گرفتم با اینکه تست کرونا ندادم ولی تب ولرز شدیدی داشتم و به دکتر مو هم مراجعه کردم گفت موقتی هست و قرص و اسپری هم نوشت ایا مجددا موهام که پشت شده دوباره مثل قبل پرپشت میشود چون من عقب رفتگی موها رو ندارم و از مقایسه عکس ها ۵ سال پیش متوجه این هستم لطفا راهنمایی کنید باتشکر

سلام وقت بخیر با توجه به بیماری که داشتید ریزش موهایتان طبیعی است. بعد از گذشت 3 ماه با مصرف داروها ریزش موهایتان قطع میشود. در ضمن تیروئید و کم خونی هم باید بررسی شود.

مرسی از راهنماییتون
ایا بعد ۳ ماه از مصرف قرص که دکتر نوشته مجددا موهای ریخته شده در میاد و دوباره پر پشت میشود ؟

یک پاسخ بنویسید