ریزش مو در زنان

در این مقاله به علل و انواع مختلف ریزش مو در زنان میپردازیم و به خانم ها نکاتی جهت مراقبت بهتر از موها و جلوگیری از ریزش مو پیشنهاد میکنیم.

1) ریزش مو در زنان

بررسی ریزش مو در زنان
بررسی ریزش مو در زنان

معمولا با شنیدن واژه ریزش مو به یاد مردان می افتیم اما زنان نیز دچار ریزش مو میشوند. کمتر از 45 درصد از بانوان تا آخر عمر موهای پر پشتی دارند و تا 55 درصد از زنان به درجاتی از ریزش مو دچار میشوند. معمولا ریزش موی زنانه با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

این نوع ریزش مو در زنان بالای 40 سال اتفاق می افتد این نوع ریزش مو ارثی است و ژن آن از طریق مادر، پدر و یا هر دو منتقل می شود.

زنانی که این نوع ریزش مو را تجربه میکنند دچار فشارهای روانی و اختلال عملکرد صحیح در جامعه می شوند.

با توجه به اینکه ریزش موی زنانه یک عارضه مزمن و پیشرونده است تشخیص و درمان به موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

بعضی درمان ها میتوانند علاوه بر جلوگیری از ریزش مو باعث تحریک رویش مجدد مو نیز بشوند. حتما با پزشک خود برای درمان ریزش موی زنانه مشورت کنید.

2) مو چگونه می روید؟

مو و پوست سر از نزدیک
مو و پوست سر از نزدیک

اگر میخواهید در مورد ریزش موی زنانه بدانید بهتر است اول بدانید که مو چگونه می روید.

پوست سر انسان نزدیک به بیش از صد هزار فولیکول مو را در خود جای داده است. مو از انتهای فولیکول که به آن ریشه میگوییم رشد میکند.

عروق خونی ریشه را تغذیه میکنند تا بتواند مو را پرورش دهد. مو به سمت سطح پوست رشد میکند و از کنار یک غده چربی رد میشود.

غدد چربی مو را درخشان و نرم میسازند. بخشی از مو که از سطح پوست خارج میشود مرده است.

یک تار مو بطور متوسط 25/1 سانتی متر در ماه رشد میکند و هر مو بین 2 تا 6 سال روی سر باقی میماند این زمان معادل زمان رشد مو است. مو قبل از افتادن مدت زمانی بدون رشد باقی میماند که به آن دوره کاتاژن میگویند.

3) چه مقدار ریزش مو طبیعی است؟

ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است
ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است

 همه ی ما دچار ریزش مو میشویم. بعضی از ریزش موها کاملا طبیعی هستند و بعد از 2 تا 6 سال دوره رشد مو، موها بطور طبعی میریزند.

حتما شما در طول روز متوجه موهای ریخته شده روی لباس ها یا شانه خود شده اید. بطور متوسط از دست دادن 50 تا 100 تار مو در روز نرمال محسوب میشود.

اگر موهای شما بطور دسته ای در موقع شانه زدن، برس کشیدن یا استحمام میریزند باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه نازک شدن موی خود و یا فاصله افتادن بین موهای خود به طور غیر طبیعی شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.

4) علل ریزش مو در زنان

علل ریزش مو در زنان
علل ریزش مو در زنان

در مدل ریزش موی زنانه دلایل زیادی دخیل است. از شایع ترین دلایل ریزش موی زنان میتوان به مشکلات تیروئید و اختلالات هورمونی اشاره کرد. با درمان علت اصلی ریزش مو معمولا ریزش متوقف شده و رشد مجدد موها اتفاق می افتد.

استرس، مشکلات تغذیه ای و ژنتیک نیز از علل دیگر ریزش مو در بانوان میباشد. مشکلات پس از زایمان، جراحی سنگین و یا رنج بردن از یک بیماری شدید میتواند باعث نوعی از ریزش مو به نام تلوژن افلوویوم شود.

در این وضعیت استرس شدید باعث میشود تعداد زیادی از فولیکول های مو وارد فاز استراحت یا تلوژن بشود و بعد از چند ماه موها بریزد.

از دلایل کمتر شایع ریزش مو در زنان میتوان به رادیوتراپی، سرطان، نارسایی کلیه، نارسایی کبد، عوارض جانبی داروها و بیماری های خود ایمنی اشاره کرد.

5) چطور میزان ریزش مو را اندازه گیری کنیم ؟

روش اندازه گیری ریزش مو در زنان
روش اندازه گیری ریزش مو در زنان

پزشکان برای اندازه گیری میزان ریزش مو در زنان از مقیاس اندازه گیری به نام ساوین (Savin scale)  استفاده میکنند.

این مقیاس در 8 مرحله ریزش موها را در اطراف خط مرکزی سر و همچنین عقب نشینی خط رویش جلوی پیشانی نشان میدهد.

بعضی از بانوان موهای خود را اطراف خط مرکزی و جلویی رویش مو از دست میدهند و بعضی از زنان نازک شدن و کم شدن مو درکل سر را تجربه میکنند. ریزش مو می تواند بصورت مقطعی و یا مداوم بروز کند.

پزشک برای تشخیص، موها را از وسط باز میکند تا میزان شدت ریزش مو را در مقیاس ساوین مشخص کند. شایع ترین نوع ریزش مو اطراف خط مرکزی و بصورت درخت کاج است.

6) ارتباط بیماریهای تیروئید و ریزش مو

ریزش مو بر اثر بیماری های تیروئید - ریزش مو در زنان
ریزش مو بر اثر بیماری های تیروئید

تیروئید یک غده ی پروانه ای شکل است که در جلو و پایین گردن قرار گرفته است. این غده هورمون های تیروئید را ترشح میکند که متابولیسم تمام سلول های بدن را تنظیم میکند.

به هم خوردن تعادل هورمون های تیروئیدی یکی از دلایل شایع در ریزش موی زنان است.

این عدم تعادل میتواند ترشح بیش از حد هورمون ها (هایپر تیروئیدیسم) و یا ترشح بسیار کم هورمون تیروئید (هایپوتیروئیدیسم) باشد که هر دوی اینها میتواند باعث آغاز ریزش مو شود.

علائم دیگر در هایپر تیروئیدیسم شامل از دست دادن وزن، ضربان بالای قلب، ناتوانی در خوابیدن و اضطراب و علائم دیگر در کم کاری تیروئید یا هایپوتیروئیدیسم شامل چاق شدن، خستگی، احساس سرما، ضربان قلب پایین و یبوست میباشد.

خوشبختانه هر دوی این مشکلات به راحتی در آزمایش خون مشخص میشوند و درمان آنها باعث از بین رفتن علائم بیماری من جمله ریزش مو میشود.

7) تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک - عامل ریزش مو در زنان
تخمدان پلی کیستیک – عامل ریزش مو در زنان

تخمدان پلی کیستیک یا به اختصار PCOD یک وضعیت در بانوان است که در آن بدن هورمون های آندروژن یا مردانه را بیشتر از حد طبیعی ترشح میکند این وضعیت یکی از دلایل بالقوه ریزش مو در زنان است.

زنان مبتلا به این عارضه میتوانند علائم دیگری شامل رویش موهای زائد در صورت و نقاط دیگر بدن را تجربه کنند همچنین نازک شدن موهای سر از دیگر علائم این عارضه است.

زنان دارای تخمدان پلی کیستیک میتوانند افزایش وزن، آکنه ( جوش زیاد)، اختلالات قاعدگی، اختلالات در تخمک گذاری، افسردگی و نازایی را نیز تجربه کنند. نازک شدن موها میتواند تنها علامت بروز این عارضه در یک زن باشد.

8) آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا
آلوپسی آره آتا

آلوپشی آره آتا یک عارضه ای است که معمولا موها بصورت پچ های دایره ای در صورت و یا نواحی دیگر بدن میریزند

آلوپسی یک اصطلاح پزشکی برای طاسی میباشد. در آلوپسی آره آتا موهای از بین رفته معمولا 6 ماه تا 1 سال بعد رشد میکنند و تنها در 5 درصد از مبتلایان منجر به از دست رفتن تمام موی سر و بدن میشود.

ین نوع ریزش مو واگیردار نیست و علت آن اختلال در سیستم ایمنی بدن بیمار است که بدن ریشه موهای خود فرد را بعنوان جسم خارجی شناسایی کرده و بر علیه آن آنتی بادی ترشح کرده و آن را از بین میبرد.

این وضعیت میتواند با داروهای ضد التهاب و داروهای سرکوب کننده ایمنی درمان شود.

اشخاص مبتلا به الوپسی آره آتا معمولا به میزان بیشتری از آلرژی، آسم و بیماری های خود ایمنی رنج میبرند. ماینوکسیدیل یک درمان انتخابی در این نوع از ریزش مو در زنان میباشد.

9) عفونت قارچی و ریزش مو

عفونت قارچی و ریزش مو
عفونت قارچی و ریزش مو

عفونت قارچی که در سر موجب ریزش مو میشود را به نام کچلی میشناسیم. نام علمی قارچی که باعث کچلی میشود Tinea Capitis میباشد.

این عفونت بصورت یک جوش یا کورک کوچک شروع میشود که بتدریج بزرگ میشود. نقاط درگیر دچار قرمزی، تورم، خارش و ریزش مو میشود.

معمولا پوست در آن ناحیه ترشح چرکی نیز دارد. نقاط درگیر میتواند یک یا چند نقطه باشد معمولا این نوع درگیری در بچه ها بیشتر دیده میشود اما میتواند بزرگسالان را نیز درگیر کند.

ریزش مو در این نوع از عفونت قارچی بعلت شکننده شدن موها آغاز میشود پوست سر در اطراف ناحیه درگیر قرمز و ملتهب بوده و ناحیه مرکزی قوام سالمی دارد.

این عارضه واگیر دار بوده و از طریق تماس پوستی منتقل میشود همچنین میتواند توسط شانه یا برس الوده و لباس آلوده، تمام سطوح آلوده شده و استخرنیز منتقل شود.

درمان آن با داروهای خوراکی ضد قارچ انجام پذیر است و در صورت درمان بموقع ریزش مو متوقف شده و موها مجددا رشد خواهند کرد.

10) ریزش موی پس از زایمان

ریزش موی پس از زایمان - ریزش مو در زنان
ریزش موی پس از زایمان

زنان باردار در طول دوران بارداری بخاطر اینکه موهایشان پر تر و ضخیم تر شده بسیار خوشحال هستند اما متاسفانه بعد از زایمان تجربه ریزش مو آنان را بسیار ناامید خواهد ساخت.

ریزش مو پس از زایمان یک پدیده طبیعی میباشد بخاطر اینکه تغییرات هورمونی شدیدی پس از زایمان در بدن زن اتفاق می افتد یعنی سطح هورمون استروژن خون بانوان پس از زایمان پایین می آید.

اما خبر خوب اینکه معمولا این ریزش پس از حداکثر 1 تا 2 سال به وضعیت نرمال برمیگردد. در دوره پس از زایمان بهتر است مادران از داروهای مکمل غذایی و شامپوها و حالت دهنده های مخصوص موهای نازک و کم پشت استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله چگونه از ریزش مو پس از زایمان جلوگیری کنیم؟ را مطالعه نمایید.

11) مراقب قرص های ضد بارداری باشید

قرص های ضد بارداری - ریزش مو در زنان
قرص های ضد بارداری – ریزش مو در زنان

قرص های ضد بارداری با سرکوب کردن تخمک گذاری یا سخت کردن پروسه لانه گزینی تخمک باردار در دیواره رحم باعث جلوگیری از بارداری میشود.

ریزش موی هورمونی در زنان ممکن است با شروع استفاده یا قطع استفاده از قرص های ضد بارداری اتفاق بیفتد. این قرصها میتوانند یاعث نازک شدن موها نیز بشوند.

کسانی که سابقه ریزش مو در فامیل درجه یک دارند به احتمال بیشتری دچار این عارضه ی جانبی قرص ضد بارداری میشوند.

این قرصها تنها داروهایی نیستند که میتوانند باعث ریزش مو شوند، قرص های پایین آورنده فشار خون، قرص های رقیق کننده خون، داروهای قلبی و داروهای ضد افسردگی نیز میتوانند باعث ریزش مو شوند.

12) رژیم های مخرب

رژیم های مخرب
رژیم های مخرب

رژیم های بدون قاعده و بسیار سخت میتوانند بسیار خطرناک باشند. اگر شما با رژیمی قصد دارید که 10 کیلوگرم در عرض زمان کوتاهی از دست بدهید مطمئن باشید همراه آن ریزش موی قابل ملاحظه ای نیز خواهید داشت.

پروتئین ناکافی و محرومیت از ویتامین ها از دلایل بالقوه ی این ریزش موها هستند. یک رژیم سالم شامل میوه جات، سبزیجات، گوشت سفید و میزان کافی از کربوهیدرات ها به شما مواد غذایی لازم برای داشتن بدن سالم و موهای پرپشت را میرساند. بخاطر داشته باشید میزان زیاد ویتامین A نیز یکی از دلایل ریزش مو است.

13) مراقب آرایش و مدل موی خود باشید

مراقب آرایش و مدل موی خود باشید
مراقب آرایش و مدل موی خود باشید

بهترین حالت برای موها ازاد بودن آن است. بافت های محکم، دم اسبی، بافت آفریقایی و محکم بستن موها با دستمال سر میتواند با ایجاد کشش شدید روی ریشه موها باعث ریزشی به نام ریزش کششی یا Traction-alopecia میشود.

کشش مداوم بتدریج باعث جدا شدن مو از ریشه تغذیه کننده میشود . بهترین حالت این است که موهای خود را رها و آزاد بکذارید  و هرگز از مدل هایی که مو را بشدت تحت فشار میگذارند بمدت طولانی استفاده نکنید.

14) درمان های سرطان و شیمی درمانی

درمان های سرطان و شیمی درمانی عامل ریزش مو
درمان های سرطان و شیمی درمانی عامل ریزش مو

رادیو تراپی و شیمی درمانی که برای درمان سرطان بکار میروند از دلایل شایع در ریزش موی زنان میباشد.

در هر دوی این درمان ها علاوه بر از بین رفتن سلول های سرطانی فولیکول های مو نیز آسیب میبیند و معمولا بیمارانی که تحت این دو درمان قرار میگیرند ریزش موهای شدیدی را تجربه خواهند کرد که بصورت ریزش دسته ای موها بر روی بالش یا زیر دوش بروز میکند.

معمولا ریزش مو بر اثر شیمی درمانی دو هفته بعد از درمان آغاز میشود و در ماه اول یا دوم به حداکثر میزان خود میرسد.

پوست سر در این نوع ریزش مو بسیار حساس بوده و حتی شانه زدن یا شستن آزار دهنده است.

خبر خوب اینکه وقتی درمان سرطان پایان میپذیرد موها مجدد میرویند.

15) فشار عصبی و فیزیکی

فشار عصبی و فیزیکی و ریزش مو در زنان
فشار عصبی و فیزیکی و ریزش مو در زنان

گاهی از اوقات فشارهای زیاد عصبی یا فیزیکی میتوانند باعث ریزش مو در زنان گردند. به این نوع ریزش مو تلوژن افلوویوم Telogen effluvium میگویند.

شرایطی که میتوانند باعث تشدید این نوع ریزش مو بشوند شامل صدمات یا بیماریهای شدید، جراحی، ضربات عاطفی شدید، از دست دادن خون و از دست دادن وزن باشد.

بعضی اوقات حساسیت به داروی خاص نیزمیتواند باعث بروز اینگونه ریزش مو باشد. تلوژن افلوویوم ممکن است 6 تا 8 ماه طول بکشد.

16) داروهای ریزش مو

ریزش مو در زنان

ماینوکسیدیل یک داروی موضعی برای درمان ریزش موی با الگوی زنانه و مردانه است. ابتدا ماینوکسیدیل بعنوان داروی فشار خون عرضه شد و مدت ها برای عارضه جانبی خود بصورت غیر رسمی که رویش مو میباشد استفاده میشد تا اینکه مورد تأیید سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) برای درمان ریزش مو قرار گرفت.

ماینوکسیدیل همچنین میتواند جلوی پیشرفت ریزش مو را بگیرد. بیشتر زنانی که از این دارو استفاده کرده اند تجربه رویش موهای جدید را داشته اند. این دارو باید بطور مداوم مورد استفاده قرار گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

برای درمان انواع دیگر ریزش موها روش های درمانی دیگر وجود دارد بطور مثال در ریزش موهای مرتبط با بیماری های خود ایمنی از کورتیکواستروئیدها استفاده میشود تا جلوی تخریب فولیکول مو توسط سیستم ایمنی بدن گرفته شود یا در ریزش موهای مرتبط با مشکلات تغذیه ای، اصلاح رژیم غذایی و استفاده از مکمل های تغذیه ای میتواند جلوی ریزش مو را گرفته و باعث رویش مجدد مو شود.

17) آیا لیزر کم توان کمک کننده است؟

درمان ریزش مو با لیزر کم توان
درمان ریزش مو با لیزر کم توان

درمان با لیزر کم توان یا Low-level laser therapy ) LLLT) نوعی از درمان است که میتواند به زنان دچار ریزش مو کمک کند.

این لیزرها هم بصورت برس های خانگی و هم دستگاههای مطبی در دسترس میباشند. نتایج استفاده از روش لیزر کم توان 2 تا 4 ماه بعد از اولین استفاده قابل مشاهده اند.

این روش درمانی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) میباشد. درمان با این روش در 50 درصد مردان بالای 40 سال و 75 درصد زنان بالای 65 سال تاثیر مثبت داشته است.

18) کاشت مو

کاشت مو برای زنان
کاشت مو برای زنان

کاشت مو یک درمان جراحی است که در آن پزشک مو را از قسمت های کنار و پشت سر جدا کرده و به مناطق کم پشت یا طاس جلوی سر منتقل میکند.

در الگوی ریزش موی زنانه ممکن است مو در کل سر نازک و کم پشت شده باشد که این باعث کم شدن مو در نواحی اهدا کننده نیز میشود که در نتیجه کاشت مو را سخت یا گاها غیر ممکن میسازد.

کاشت مو معمولا در ریزش موی با الگوی مردانه بیشتر موثر است. گاهی بیماران برای رسیدن به نتیجه مطلوب به بیش از یک جلسه کاشت مو نیاز دارند.

19) گول تبلیغات را نخورید

گول تبلیغات را نخورید
گول تبلیغات را نخورید

تبلیغات زیادی در مورد روش ها، داروها و ابزارهای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد ولی خیلی از آنها کارایی ندارد. مراقب اینگونه تبلیغات و محصولات باشید.

اگر تبلیغی بیش از اندازه خوب بنظر می آید یا عکس های قبل و بعد بیش از اندازه امیدوار کننده میباشند به آن شک کنید. حتما با پزشک خود مشورت کنید و در مورد روشهای پیشنهادی مطالعه کنید.

ما در این وب‌سایت تنها به تبلیغ و فروش محصولاتی اقدام میکنیم که از کارآیی و صحت عملکرد آن اطمینان داشته باشیم. تلاش ما این است که مدافع بیماران و حافظ سلامتی و منافع آنان در بازار آشفته لوازم و محصولات زیبایی و بهداشتی باشیم.

20) مدل موی مناسبی را انتخاب کنید

مدل موی مناسبی را انتخاب کنید
مدل موی مناسبی را انتخاب کنید

یک اصلاح موی مناسب میتواند باعث پرتر به نظر آمدن موی شما شود. با آرایشگر خود برای داشتن موهای کوتاهتر یا تغییر مدل مو مشورت کنید.

محصولاتی برای پر حجم کردن موها وجود دارد که میتواند به شما برای پرتر نشان  دادن موهایتان کمک کند بعضی از اسپری ها و لوسیون ها  برای تقویت ریشه های مو وجود دارد که بعد از شستشو میتوان به پوست سر مالید.

کراتینه کردن مو با اضافه کردن الکتریسیته ی ساکن باعث پرتر به نظر امدن موها میشود. همچنین مواد آرایشی و بهداشتی وجود دارند که با کمک آنها میتوان نقاط کم پشت شده را پوشاند.

سوالات متداول درباره ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در زنان یائسه چیست؟

در دوران یائسگی ، سطح استروژن و پروژسترون به طور طبیعی شروع به کاهش می کند. این همان چیزی است که باعث می شود قاعدگی زنان نامنظم شود و در نهایت متوقف شود. پروژسترون کم و استروژن نیز اغلب مقصر کم پشت شدن مو در دوران یائسگی هستند.

چه عواملی باعث ریزش مو در زنان جوان می شود؟

طیف گسترده ای از عوامل وجود دارد که می تواند باعث ریزش مو در زنان جوان شود ، از جمله شایع ترین آنها بارداری ، اختلالات تیروئید و کم خونی است. موارد دیگر شامل بیماری های خود ایمنی ، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک است.

مهمترین علت ریزش مو در زنان چیست؟

یکی از مهمترین دلایل ریزش مو در زنان کمبود آهن است. آهن برای تولید پروتئین سلول های مو ضروری است و بدون آن ، رشته های موی شما آسیب می بینند.

علت ریزش مو در زنان شیرده چیست؟

با کاهش سطح استروژن پس از زایمان ، بسیاری از خانم ها با بازگشت مو به سرعت رشد طبیعی ، نازک شدن و ریزش مو را تجربه می کنند. اگرچه ممکن است عجیب بنظر برسد ، اما ریزش مو پس از زایمان و برای مادران شیرده طبیعی است.

آیا ریزش موی هورمونی می تواند دوباره رشد کند؟

ریزش مو به دلیل تغییرات هورمونی و عدم تعادل موقت است اما در موارد حاد هرچه سریعتر باید روند درمان آغاز شود و پیش بینی زمان رشد مجدد مو دشوار است.

علت کم پشتی موی جلوی سر در خانمها چیست؟

در آلوپسی آندروژنتیک در زنان ، موها به طور کلی در قسمت بالایی ، پیشانی ، دقیقاً پشت خط رویش مو نازک می شوند ، اما در قسمت های دیگر ضخیم می مانند.

یک آنزیم باعث تبدیل هورمون جنسی مردانه تستوسترون به هورمون دیگر ، دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود و باعث می شود که فولیکول های مو نازک تری در این قسمت ها تولید شود و ریزش آن بیشتر شود که باعث کم پشتی موی جلوی سر در خانم ها میشود.

آیا ریزش مو در زنان می تواند نشانه مشکلی جدی باشد؟

تعداد زیادی از زنان با ریزش مو ناشی از افزایش سن یا ژنتیک دست و پنجه نرم می کنند. اما ریزش مو همچنین می تواند علامت یک مسئله پزشکی بزرگتر باشد مانند کم کاری تیروئید یا لوپوس.

بهترین ویتامین برای ریزش موی زنان چیست؟

براساس تحقیقات انجام شده، بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای پیشگیری از ریزش مو عبارتند از :

بیوتین (ویتامین B7)
آهن
ویتامین سی C
ویتامین دی D
روی Zinc

آزمایش هورمون برای ریزش مو در زنان شامل چه مواردی است؟

آزمایش سطح هورمون های (DHEA ، تستوسترون ، آندروستندیون ، پرولاکتین ، هورمون محرک فولیکولی و هورمون لوتین کننده)
آهن سرم ، فریتین سرم و ظرفیت اتصال آهن کامل (TIBC)
سطح تیروئید (T3 ، T4 ، TSH)
VDRL (آزمایش غربالگری سیفلیس)
شمارش کامل خون (CBC)

برای کاهش ریزش مو و تقویت مو چه بخوریم؟

هویج ، آلو خشک ، نخود سبز ، جو دوسر ، میگو ، گردو ، تخم مرغ و محصولات لبنی کم چرب میتواند برای تقویت مو های و جلوگیری از ریزش مو های شما مفید باشد.

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام خسته نباشید
بخاطر شیردهی ریزش موهام خیلی زیاد شده میترسم دیگه مویی نمونه برام خواهش میکنم راهنماییم کنید.

سلام
بخاطر تغییرات هورمونی است نگران نباشید.

یک پاسخ بنویسید