ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

ریزش مو: یک مشکل شایع

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

طبق گزارش انجمن آمریکایی مو، موهای حدود 85 درصد از مردان در 50 سالگی کم پشت می شود. بعضی از مردان حتی پیش از 21 سالگی دچار ریزش مو می شوند.

باورهایی غلط در مورد ریزش مو

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

آیا پوشیدن کلاه بیس بال باعث طاسی می شود؟ نه!

شانه زدن، کشیدن انگشتان لابه لای موها، بازی کردن با آن ها، پیچاندن و یا فرم دادن به آن ها باعث ریزش موها نمی شوند. با این حال با موهای خود خشن رفتار نکنید تا از شکستگی مو جلوگیری شود.

آیا با ترک سیگار، موهای خود را نجات خواهید داد؟

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

مطالعات متعدد حاکی از آن است که  بین سیگار کشیدن و سرعت وخیم شدن کچلی مردانه ارتباط وجود دارد. بنابراین اگر برای ترک سیگار دنبال انگیزهء دیگری می گردید جلوگیری از ریزش مو را ابتدای لیست بنویسید!

آیا ریزش مو حاکی از وجود مشکلی در سلامتی شما است؟

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

خوشبختانه، در بیشتر موارد، ریزش مو -که آلوپسی نامیده می شود– حاکی از یک مشکل حاد پزشکی نیست و خطری برای سلامتی شما محسوب نمی شود. اما کم پشت شدن و طاسی برای بسیاری از مردان نگران کننده است و ظاهری مسن تر به آن ها می دهد.

 چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

بیش از 95 درصد ریزش مو در مردان به علت طاسی با الگوی مردانه است که یک مسئله ژنتیکی محسوب می شود. این ژن می تواند از هر کدام از والدین منتقل شود. در سایر موارد مصرف برخی داروها، مصرف بیش اندازه ویتامین A، و یا کمبود بعضی پروتئین ها باعث ریزش مو می شود. دلیل ریزش ناگهانی موها -که با نام Telogen effluvium شناخته می شود- می تواند بیماری یا استرس باشد. اگر ریزش مو در مردان از الگوی طاسی مردانه پیروی نکند، موها مجدداً رشد می کنند.

 موهایی که باقیمانده را حفظ کنید

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

پیشگیری از ریزش مو راحت تر از بازگرداندن دوباره آن است. اشکالی ندارد که برای حفظ موهایتان تلاش کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که ادعای معجزه آسا بودن بسیاری از محصولات، فریبکارانه است. برای استفاده از محصولات مناسب، به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

داروی ریزش مو: مینوکسیدیل

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

اگر چه هیچ راهی برای درمان طاسی با الگوی مردانه وجود ندارد؛ اما می توان با مصرف بعضی داروها سرعت آن را کاهش داد.  ماینوکسیدیل یکی از داروهای مورد تائید FDA است که باید به پوست سر مالیده شود. این دارو میزان ریزش مو را در مردان کند کرده و حتی در برخی موارد باعث رشد مجدد موها می شود. باید توجه داشته باشید که به محض قطع دارو، سرعت ریزش مو به حالت قبل باز خواهد گشت.

 طاسی با الگوی مردانه: چه انتظاراتی باید داشت؟

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

مشخصه اصلی طاسی با الگوی مردانه، عقب رفتگی خط مو به شکل حرف M است. سپس موهای بالای سر کم کم شروع به نازک شدن کرده و نقطه طاسی، به تدریج نمایان می شود. به مرور طاسی بالای سر و جلوی سر به همدیگر می رسند و حالتی نعل اسبی به وجود می آید. مقیاس نوروود که در عکس مشاهده می کنید برای اندازه گیری میزان طاسی مردانه مورد استفاده قرار می گیرد.

طاسی با الگوی مردانه: هورمون ها مقصر هستند

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

در طاسی با الگوی مردانه، هورمونی به نام DHT باعث می شود فولیکول های مو کوچک و تنگ شوند. در نهایت فولیکول ها آن قدر کوچک و به هم فشرده می شوند که هیچ مویی نمی تواند در آن ها رشد کند.

داروی ریزش مو: فیناستراید

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

فیناستراید – که باید توسط پزشک تجویز شود- باعث می شود تولید هورمونهایDHT کند شده و از سرعت ریزش مو کاسته شود. در برخی مردان استفاده از این دارو باعث رشد مجدد موها نیز می شود. عموماً این دارو بیشتر از مینوکسیدیدل تأثیرگذار است.

خانم های باردار نباید از این قرص استفاده کنند؛ زیرا باعث ایجاد نقص در جنین مذکر می شود. این دارو نیز، مانند مینوکسیدیل تا زمانی که مصرف شود، مؤثر خواهد بود و به محض قطع دارو، مجدداً ریزش مو آغاز می شود.

آیا لازم است کلاه گیس بگذارید؟

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

برای انتخاب یک کلاه گیس مناسب، نیاز به تحقیق و صرف مقداری زمان دارید. کلاه گیس ها از نظر قیمت و کیفیت بسیار متفاوت هستند، همچنین کلاه گیس ها به تعمیر و نگهداری منظم  نیاز دارند. سعی کنید کلاه گیسی بخرید که جنس، ضخامت و ظاهرش با موهای طبیعی شما مطابقت داشته باشد.

در پیوند مو چه اتفاقی می افتد؟

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

در این روش پزشک موهای سالم را از پشت سر و اطراف آن برداشته و به وسط سر انتقال می دهد تا ظاهر طبیعی موها حفظ شود. عمل جراحی پیوند مو بسیار پرهزینه بوده و ممکن است در چند مرحله انجام گیرد. بعد از دو ماه بیشتر موهای پیوند شده می ریزد، اما دوباره موهای جدیدی به جای آن ها رشد می کند. بعد از شش ماه موهای سر شکل عادی خود را پیدا می کنند.

 از موهای باقیمانده بهترین استفاده را بکنید

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

می توانید از ترفندهایی استفاده کنید تا کم پشت شدن موهای شما کمتر مشخص باشد. کوتاه کردن موهای نازک شده کمک می کند که دیگر هنگام شانه کردن به آن ها فشار نیایید و یا اصلاً دیگر نیازی به استفاده از شانه نباشد. بعلاوه برخی محصولات می توانند به موها حجم بدهند. مراقبت از مو و داشتن یک رژیم غذایی متعادل نیز به ماندگاری موها کمک بسیاری می کند.

نیمه پر لیوان را ببینید

ریزش مو در مردان: درمان ها و راه حل ها

مطمئناً می دانید که مردانگی به داشتن مو نیست. اگر نمی توانید نقشی در ریزش موهای خود داشته باشید به جای نگرانی و افسردگی، مواردی را که تحت کنترل خود شماست اصلاح کنید. ورزش کنید تا اندامی متناسب داشته باشید. اعتماد به نفس خود را از دست ندهید، به مردان بزرگی فکر کنید که کچل هستند یا سر خود را تراشیده اند.

Source: www.webmd.com

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام برای ترمیم مو جای زخم وبخیه چه روشی بهترین روش است؟

سلام در صورتی که ابعاد سکار زخم کوچک باشد میتوان از متد برداشت اسکار که با یک جراحی ساده انجام میشود بهره برد ولی در صورتی که ابعاد اسکار بزرگ باشد بهترین کار برای پوشاندن استفاده از کاشت موی طبیعی است تصمیم گیری در مورد انتخاب روش توسط یک پزشک ماهر و متخصص مو به راحتی انجام میگیرد.

یک پاسخ بنویسید