ریزش مو چیست، علل و روش تشخیص آن

ریزش مو چیست، علل و روش تشخیص آن

آکادمی پوست آمریکا (AAD) اعلام کرده است که 80 میلیون مرد و زن در آمریکا دارای ریزش موی ارثی (آلوپسی) هستند. ریزش مو می تواند فقط روی موی سر و یا کل بدن شما تأثیر بگذارد. اگر چه در افراد مسن بیشتر شایع است، ریزش مو در کودکان نیز ممکن است رخ دهد.

با توجه به سازمان بهداشت کودکان، طبیعی است که بین 50 تا 100 مو در روز بریزد. با حدود 100 هزار تار مو در سر شما، این ریزش کم قابل مشاهده نیست. موهای جدید معمولا موهای از دست رفته را جایگزین می کنند اما همیشه این اتفاق نمی افتد. ریزش مو می تواند به تدریج در طول سال ها رخ دهد و یا ناگهان اتفاق می افتد. ریزش مو می تواند دائمی یا موقت باشد.

 

ریزش مو چیست، علل و روش تشخیص آن

 

شمارش تعداد موهای ریخته شده در روز تقریبا غیر ممکن است. شما احتمالا موی بیشتری نسبت به حد عادی از دست می دهید اگر پس از شستن موها، مقدار زیادی مو در راه آب ببینید. شما همچنین ممکن است متوجه نقاط کم پشت و یا طاسی در سر خود شوید.

اگر متوجه شوید که موهای بیشتری نسبت به حالت عادی از دست می دهید، ابتدا باید علت اصلی ریزش مو را با کمک پزشک تعیین کنید.

 

علت ریزش مو چیست؟

اول، پزشک یا متخصص پوست سعی خواهد کرد علت اصلی ریزش مو را تعیین کند. شایع ترین علت ریزش مو، طاسی الگوی مردانه یا زنانه است. اگر سابقه خانوادگی طاسی دارید، ممکن است این نوع از ریزش مو را داشته باشید. هورمون های خاص جنسی می توانند باعث ریزش موی ارثی شوند. این  اتفاق ممکن است در اوایل بلوغ آغاز شود.

در برخی موارد، ریزش مو ممکن است با توقف ساده در چرخه رشد مو رخ دهد. بیماری های جدی، جراحی یا  آسیب های روحی می تواند باعث ریزش مو شود. با این حال، موهای شما معمولا بدون درمان شروع به رشد مجدد می کنند.

تغییرات هورمونی در ارتباط با بارداری، زایمان، قطع مصرف قرص های پیشگیری از بارداری و یائسگی می توانند باعث ریزش مو شوند. بیماری هایی که می تواند باعث ریزش مو شود عبارتند از: بیماری تیروئید، آلوپسی آرئاتا (یک بیماری خودایمنی که به فولیکول مو می زند) و عفونت های پوست سر مثل کچلی. بیماری هایی که موجب زخم شدن می شوند، مانند لیکن پلان و برخی از انواع لوپوس، می تواند باعث ریزش موی دائمی شود.

ریزش مو می تواند به علت داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان، فشار خون بالا، التهاب مفصل، افسردگی و مشکلات قلبی باشد. یک شوک فیزیکی یا عاطفی ممکن است باعث ریزش مو قابل توجه شود. نمونه هایی از این نوع شوک شامل مرگ اعضای خانواده، کاهش وزن شدید یا تب بالا است. افراد مبتلا به تری کچلیلومیا (اختلال ریزش مو) مجبورند موهای خود را، معمولا از سرشان، ابروها یا مژه ها بکشند. ریزش مو می تواند به دلیل مدل مو باشد که با کشیدن بسیار محکم مو به فولیکول ها فشار می آورد. یک رژیم غذایی عاری از پروتئین، آهن و دیگر مواد مغذی می تواند موجب ریزش مو شود.

 

ریزش مو چیست، علل و روش تشخیص آن

 

چگونه ریزش مو تشخیص داده می شود؟

ریزش مو دائمی اغلب نشان دهنده یک مشکل در سلامتی است. پزشک یا متخصص پوست می تواند علت ریزش موی شما را براساس یک معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی تعیین کند. در بعضی موارد تغییرات ساده غذایی ممکن است همراه با تغییر داروهای تجویزی کمک کند.

اگر متخصص پوست شما به بیماری خود ایمنی یا پوستی شک کند، ممکن است از روی پوست سر نمونه برداری کند. این امر با برداشتن بخش کوچکی از پوست با دقت زیاد برای انجام تست های آزمایشگاهی انجام می پذیرد. مهم این است که در نظر داشته باشید که رشد مو یک فرایند پیچیده است، بنابراین ممکن است تعیین دقیق علت ریزش موی شما زمان گیر باشد.

source: healthline.com

بیشتر بخوانید:

کاشت مو

درمان ریزش مو

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام و خسته نباشید
من 28 ساله هستم موهای بلند و پرپشتی داشتم نزدیک 3 ماه هست موهام بطور عجیبی شروع به ریزش کرده و خشن شده لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم.

سلام
باید از نزدیک توسط پزشک معاینه شوید تا بتوان راهکار مناسبی برای مشکل شما ارائ داد.

یک پاسخ بنویسید