شش راه برای افزایش سرعت رشد موها

ما با تعداد کل فولیکول های مو که در طول عمر خود خواهیم داشت متولد می شویم.  حدود 5 میلیون روی بدن ما وجود دارد ، اما سر ما حدود 100000 فولیکول دارد. با افزایش سن یا برخی بیماریها ، برخی از فولیکول ها تولید مو را متوقف می کنند ، به این ترتیب طاسی یا ریزش مو رخ می دهد.

آکادمی پوست و موی آمریکایی می گوید که موها بطور متوسط حدودیک اینچ در ماه رشد می کنند. این در کل حدود 6 اینچ در سال برای موهای روی سر شما است.

شش راه برای افزایش سرعت رشد موها

رشد سریع موهای شما به خودتان بستگی دارد:

سن.

با افزایش سن رشد مو کمتر میشود

نوع موی خاص

در نژادها و رنگ پوستهای مختلف رشد مو متفاوت است

سلامت کلی .

ناخوشی ها و بیماریها میتوانند روی سلامت موها هم تاثیر بگذارند

سایر شرایط بهداشتی

مثل نگهداری ، شستشو و یا ضربات و فشارهای فیزیکی یا شیمیایی وارد شده به موها میتوانند روی سلامتشان تاثیر بگذارد

علم کمی در مورد چگونگی کنترل رشد مو در سطح سلولی در بدن کشف شده است ، اماباید بدانیم چگونه می توانیم به طور مستقیم رشد مو را تسریع کنیم. درادامه بخوانید تا در مورد علم رشد مو و نحوه استفاده از آن دانش برای رشد بیشتر موهای سالم استفاده کنید.

مراحل رشد مو

مو در سه مرحله رشد می کند و هر رشته مو از جدول زمانی خاص خود پیروی می کند. این سه مرحله عبارتند از:

آناژن: مرحله رشد فعال مو که 2-8 سال طول می کشد

کاتاژن: مرحله انتقال که در آن موها رشد نمی کنند ، 4-6 هفته طول می کشد

تلوژن: مرحله استراحت که موها  ریزش میکنند ، 2-3 ماه طول می کشد

در پوست سر 90٪ 95٪ از  فولیکول های مو در مرحله آناژن قرار دارند. این بدان معنی است که حدود 5-10 درصد در مرحله تلوژنی قرار دارد که 100-150 مویی است که هر روز از میزیزد.

شش راه برای افزایش سرعت رشد موها

آیا می توانید مدت زمان فاز آناژن را برای رشد مو افزایش داد؟

اینکه فاز آناژن چه مدت طول می کشد ، بستگی به این دارد که آیا سلول های پایه فولیکول شما همچنان تکثیر می شوند و تبدیل به سلول های مو می شوند.؟  مو رشد می کند زیرا سلول های ماتریسی در رسیدن به فولیکول فوقانی بخشی از ساختار خود را تغییرداده دچار ریزش میشوند. ساختار ریخته شده با کراتین ها ترکیب می شود تا رشته های مویی تولید شود که از سطح پوست شما خارج می شود.

محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چه چیزی بدن ما را قادر می سازد تا مراحل آناژن را “روشن” کند. اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای تقویت موهای سالم در مرحله آناژن استفاده کنید.

مو از سلولهای کراتین و سلولهای مرده پوست تشکیل شده است. در حالی که هیچ روش مستقیمی برای رشد سریع موهای شما در طول شبانه روز وجود ندارد ، مراحلی وجود دارد که می توانید برای سالم و طولانی نگه داشتن موهای خود استفاده کنید. قبل از امتحان مکمل هایی مانند بیوتین ، کراتین یا سایر مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت کنید. ویا با مشاورین سایت ما تماس گرفته و مشاوره بگیرید.

 روش هایی برای افزایش رشد موها

1– با ویتامین ها و مواد مغذی همراه باشید

گرچه بسیاری از شرکت ها ویتامین ها یا مکمل های رشد مو را ترویج می کنند ،اما  آنها همیشه به طور مستقیم روی مو تأثیر نمی گذارند. باید دانست که بدن برای رشد موهای شما به انرژی زیادی احتیاج دارد. عدم توجه به وعده های غذایی متعادل و مواد مغذی می تواند بر رشد مو تأثیر بگذارد. ویتامینها و مواد معدنی واسطه هایی برای دریافت این انرژی توسط سلولها بوده

بهتر است ویتامین ها و مواد مغذی خود را از رژیم غذایی خود دریافت کنید ، اما مکمل های مورد نیاز شما شامل موارد زیر است.

شش راه برای افزایش سرعت رشد موها

امگا 3 و 6

در مطالعه ای که روی 1200 زن انجام شد آنهایی که این ماده را مصرف میکردند ریزش موی بسیار کمتری نسبت به کسانی که این ماده را مصرف نمیکردند داشتند

زینک(روی)

کمبود این ماده ریزش مو ایجاد میکند

ویتامین ب5 و بیوتین

در مطالعات متعددی تاثیر کمبود این مواد در ریزش مو اثبات شده

ویتامین سی

اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین C ممکن است موجب کاهش استرس اکسیداتیو ی شود که منجر به خاکستری و نازک شدن موها می گردد.

آهن

در کمبود این ماده معدنی که موجب کم خونی هم میگردد ،ریزش مو ایجاد خواهد شد.

ویتامین دی

در مطالعه ای دیده شد افراد با ریزش مو کمبود ویتامین دی بیشتری از کسانی که ریزش مو ندارند داشته اند.

 

2– استفاده از روغن های معدنی و گیاهی

چند قطره ازروغن گیاهی  را درون شامپو بریزید یا شامپو را با روغن جوجوبا رقیق کنید. یک مطالعه نشان داد که روغن و اسانس کدو تنبل  باعث افزایش تعداد موهای مردان با ریزش مو 40 درصد می شود.

شش راه برای افزایش سرعت رشد موها

از استفاده از روغن غلیظ به طور مستقیم روی پوست خودداری کنید. برای این منظور از حامل روغنی استفاده میشود  مثلا  هر اونس روغن حامل رامیتوان با چند قطره روغن ضروری رقیق  کرد. در ریزش مو دو روغن شامل روغن رزماری  و روغن نعناع  مورد استفاده بیشتری دارند در حالی که اکثر آزمایشات مطالعاتی دراین زمینه در مورد حیوانات انجام شده است ، اما نتایج حاکی از آن است که این روغنها تاثیر خوبی در رویش مو دارند

همچنین می توانید این روغنهای ضروری را با روغنهای حامل دیگر که مانع از آسیب رساندن مو به منبع منبعی می شوند ، مانند:

روغنهای حامل مثل

نارگیل

آفتابگردان

مواد معدنی

کرچک

هستند

3- محصولات موضعی را امتحان کنید

محلولهای موضعی معمولاً برای افرادی که ریزش مو دارند تجویز می شوند. آنها  یه رشد موهای شما کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد که این محصولات در درمان آلوپسی یا ریزش مو و تقویت رشد مو موثر هستند:

ملاتونین

بصورت موضعی باعث کاهش ریزش مو می شود و باعث افزایش تراکم مو هم می شود

محلول موضعی مینوکسیدیل 5 درصد

در ریزش مو تاییده اداره غذا و داروی امریکا را داراست

پروپشیا.

محلول موضعی این ماده هم در افزایش رشد موها موثر است

کتوکونازول.

هم به صورت موضعی و هم به صورت شامپو در افزایش رشد موها موثر است.

شش راه برای افزایش سرعت رشد موها

4- مکمل های کراتین مصرف کنید

مطالعات زیادی در مورد تأثیر پروتئین ، کراتین و ویتامین ها بر سلامت مو انجام شده است. یک مطالعه به محصولی پرداخته است که دارای 500 میلی گرم کراتین و سایر ویتامین ها و مواد معدنی است.  نتیجه در گروهی که مکمل مصرف کردند نشان داد:

12.5 درصد کاهش ریزش مو

5.9 درصد در استحکام مو بهبود یافته است

روشنایی و درخشش مو افزایش پیدا کرده است

5- از پروتئین استفاده کنید

پروتئین به رشد مو کمک می کند و از آسیب های شیمیایی و محیطی در برابر آن محافظت می نماید. اگر اغلب موهای خود را گرم می کنید و یا با اتوی مو یا سشوار حالت میدهید ، استفاده از یک پروتئین درمانی می تواند از موهای شما محافظت کند. می توانید این موارد را خریداری کرده یا از روغن نارگیل به صورت موضعی استفاده کنید. روغن نارگیل  ازکاهش پروتئین  قبل و بعد از شستن مو کمک می کند.

مصرف پروتئین بیش از حد می تواند ب کارکرد کلیه های شما تأثیر بگذارد.. بهتر است پروتئین را از رژیم غذایی خود دریافت کنید و یا از مکمل ها استفاده کنید.  باید دانست میتوان پروتئین را از سبزیجات ، آجیل ، ماست ، گوشت ، تخم مرغ و سایر غذاها دریافت کرد.

شش راه برای افزایش سرعت رشد موها

6- از کافیین استفاده کنید

مطالعات هنوز هم در مورد تأثیر کافئین بر روی رشد موها جدید است ، اما یک مطالعه سلولی  معتبر نشان داد که کافئین ممکن است اثرات تقویت کننده رشد روی مو داشته باشد. استفاده از محصولات مو با کافئین ، مانند این شامپوهای کافیین دار یا محلولهای کافیین دار ، به عنوان یک ماده مؤثر ممکن است در رشد موها کمک کننده باشد.. اما هنوز در رابطه با میزام کافیین دریافتی توسط خوراکی و تاثیر آن در رویش مو چیزی دیده نشده

خط آخر

بیشتر عواملی که رشد مو را کنترل می کند از کنترل ما خارج هستند. بهترین کاری که می توانیم درد جلوگیری از ریزش مو و ریزش مو  انجام دهیم پرهیز از تغذیه نامناسب است. حتماً یک رژیم غذایی سالم ومتعادل بخورید و بدون استرس بمانید. اگر احساس می کنید ریزش قابل توجهی از مو دارید ، با پزشک خود معاینه کنید. پزشکان ما در سایت زیباچه جهت مشاوره در خدمت شما هستند.

شش راه برای افزایش سرعت رشد موها

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید