تفاوت شپش و شوره سر، روش های تشخیص ، پیشگیری و درمان آنها

شپش ها به راحتی با شوره سر اشتباه گرفته می شوند و این یک مشکل بسیار شایع است ، اما تفاوت آنها در چیست؟ شپش یک عفونت موقتی است اما شوره سر یک بیماری مزمن پوستی است. هر ساله 6 تا 12 میلیون نفر در ایالات متحده برای شپش سر درمان دریافت می کنند. بیشتر آنها کودکان در سنین 3 تا 12 سال هستند.

شپش و شوره سر معمولاً در خانه قابل درمان هستند. تمایز یکی از دیگری می تواند به شما کمک کند تا درمان مناسب را انتخاب کنید.

تفاوت شوره و شپش سر
تفاوت شوره و شپش سر

تفاوت شوره و شپش سر

شوره سر که به عنوان درماتیت سبورئیک هم نامیده می شود، یک بیماری پوستی است که موجب می شود لایه بالایی (شاخی) پوست خیلی سریع تر از معمول دچار ریزش شود. این ریختن پوست سر، ظاهری  پوسته پوسته داشته و احساس خارش ایجاد میکند. افراد مبتلا به شوره سر ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن و وجود شوره روی لباس خود شوند.

مشکلات قارچی هم باعث ایجاد برخی از انواع شوره ها می شود که به ویژه با خارش تظاهر می یابند.

شپش ها انگل هایی هستند که روی پوست سر زندگی می کنند و خون انسان را می خورند. به همین دلیل شپش می تواند باعث خارش شدید شود. شپش های سر انتقال بیماری مسری خطرناکی را گسترش نمی دهند اما خودشان بسیار مسری هستند. تماس نزدیک با سر یا موهای فرد مبتلا به شپش – از جمله به اشتراک گذاشتن برس و شانه یا در آغوش گرفتن – می تواند باعث آلودگی شود. محل  شپش ها در پشت گوش و مناطق رطوبت دار پوست سر مثل پشت موها بیشتر دیده میشوند.

تشخیص شپش از شوره سر
تشخیص شپش از شوره سر

کودکان خردسال غالباً یکدیگر را در آغوش می گیرند و مرتبا یکدیگر را لمس می کنند بنابراین شپش های سر در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده شده و در خانواده های دارای بچه های زیاد و مهدکودک ها شایع تر است.

برخی از تشابهات و تفاوت های مهم بین شپش و شوره سر عبارتند از:

تشابه ظاهری

شپش تخم هایش را به نام رشک روی موها میگذارند در حالی که شوره سر باعث ایجاد پوسته پوسته می شود. این دو به نظر مشابه می رسند اما بررسی از نزدیک تفاوت های کلیدی را آشکار می کند.

تفاوت ظاهری

اگرچه لکه های شوره سر، موها را به راحتی به هم می چسبانند اما با دستکاری از روی موها بلند میشوند. در حالیکه تخم شپش روی پوست سر قابل مشاهده است اما به راحتی از پوست سر جدا نمیشود .

تصویر شپش از نزدیک
تصویر شپش از نزدیک

مسری بودن

شوره سر مسری نیست، اما شپش ها به راحتی از فرد به فرد دیگر پخش می شوند. اگرفردی اخیراً یک همکلاسی، دوست یا عضو خانواده اش شپش داشته باشد و فرد دچار خارش پوست سرشود میتوان گفت احتمالا دچار شپش شده است.

خارش

شوره سر و شپش هر دو خارش دارند. هنگام خشکی پوست سر، شوره بیشتر تمایل به خارش دارد. افراد مبتلا به شپش ممکن است احساس خزنده ای روی پوست سر خود داشته باشند.

ورم غدد لنفاوی

شپش ها می توانند باعث عفونت باکتریایی شوند بخصوص هنگامی که فرد پوست سر خود را بیش از حد سخت بخاراند و باعث خونریزی شود. برخی از افراد مبتلا به شپش متوجه شده اند که غدد لنفاوی در گردن یا پشت گوش آنها ورم کرده است. در شوره هرگز تورم غدد لنفاوی نداریم.

تفاوت رنگ شوره سر و شپش

شپش ها ریز هستند و ممکن است افراد برای دیدن آنها به یک  عدسی برای بزرگنمایی احتیاج داشته باشند. اگر فردی متوجه تغییر رنگ پوست یا لکه های سیاه یا قهوه ای روی پوست سر یا موها شود ، این بدان معنی است که آنها  شپش هستند ، نه شوره سر.

شپش سر
شپش سر

علائم شوره سر

برخی از مبتلایان به شوره سر در مناطق دیگر بدنشان درماتیت سبورئیک ایجاد می شود، وقتی این اتفاق بیفتد ممکن است فرد متوجه پوسته پوسته شدن یا پوسته پوسته شدن پوست روی صورت ، قفسه سینه ، گردن یا گوش شود. این مناطق ممکن است خشک ، قرمز ، دردناک یا خارش دار باشد. با این حال ، بیشتر افراد ، یک شکل خفیف از شوره سر را فقط روی پوست سر تجربه می کنند.

علائم شوره سر شامل موارد زیر است:

پوست دچار پوسته پوسته شدن است که بسیار چرب یا خیلی خشک است.

تکه های سفید یا زرد رنگ روی لباس و اطراف یقه فرد دیده می شود.

پوسته ریزی سر
پوسته ریزی سر

پوست سر خارش دار است.

تکه های قرمز و ملتهب روی پوست سردیده میشود.

علائم  در زمستان یا هوای خشک بدتر می شود.

ریزش مو براثر شوره
ریزش مو براثر شوره

برخی از مبتلایان به شوره سر متوجه ریزش موی موقت هستند ، اما ریزش مو به علت شوره نیست.

علائم شپش

شپشها در كودكان و افراد در تماس نزديك با كودكان مانند معلمان ، والدين ، مددكاران و نوزادان بسيار شايع است. علائم و نشانه های شپش عبارتند از:

خارش شدید و مداوم در پوست سر

لکه های قرمز یا خونی روی پوست سر از خراشیدن دیده میشود

تورم غدد لنفاوی ممکن است در موارد شدید دیده شود

تخم های شپش (رشک) به شکل اشک بر روی مو قابل دیدن است

لکه های سیاه ریز روی پوست سر یا مو در محل وجود شپش دیده میشود

درمان شپش سر

طیف وسیعی از شامپوهای حشره کش می توانند شپش ها را از بین ببرند گاهی اوقات فقط با یک بار درمان!  همچنین شانه کردن موها ضروری است. افراد باید روی بسته بندی شامپو روش استفاده را مطالعه و موارد را رعایت کنند.

داروهای  ضد شپش بدون نسخه (OTC) خوب عمل می کنند ، اما برخی از شپش ها در برابر این داروها مقاوم هستند. بنابراین اگر اولین روش درمانی انجام  شد اما نتیجه ای عاید نشد ممکن است به یک داروی جایگزین نسخه ای نیاز باشد که باید به پزشک مراجعه کند.

داروهای ضد شپش در داروخانه ها و بصورت آنلاین در دسترس هستند.

درمانهای قدیمی هم مثل استفاده از سرکه سفید نیمه رقیق شده در کم کردن شپش ها موثر است.

شپش سر نمی تواند مدت طولانی بدون میزبان زندگی کند. شستن وسایلی که باعث می شود شپش ها  از روی آن فرد را تحت آلودگی قرار دهد توصیه می شود، رعایت این مسایل می تواند شیوع این اشکالات را کاهش دهد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) توصیه می کنند:

  • شستن لباس، بشقاب، وسایل خواب، تختخواب و سایر موارد در آب 55 درجه سانتیگراد یا گرمتر حداقل 5 تا 10 دقیقه برس و شانه را در آب 50 درجه سانتیگراد خیس کنید.
  • برس ریز و چوبی بصورت مداوم استفاده کنید
  • کشیدن جاروبرقی روی همه فرش و مبلهای موجود در خانه.
  • استفاده از اسپری های حشره کش یا سموم دیگر
  • کوتاه کردن موها میتواند از تعداد تخم های روی سر کاسته و باعث تسریع درمان شود.

درمان شوره سر

شوره سر اغلب به خوبی به شامپوهای ضد شوره سر  بدون نسخه پاسخ می دهد. همه افراد می توانند این شامپوها را در داروخانه ها یا بصورت آنلاین خریداری کنند. آکادمی پوست و مو آمریکایی توصیه می کند که هفته ای دو بار از شامپو ضد شوره سر استفاده کنید ، مگر اینکه فردی آفریقایی آمریکایی باشد. چون آمریکایی های آفریقایی تبار پوست سر و موهای خشک تر دارند بنابراین  بهتر است فقط یک بار در هفته از شامپو ضد شوره سر استفاده کنند.

نکته مهم: افرادی که موهای روشن دارند نباید از شامپوهایی که دارای ترکیبات تار هستند استفاده کنند زیرا  می تواند رنگ مو را تغییر دهد.

برخی متوجه می شوند که شوره سر آنها با شامپوی ضد شوره معمولی بهبود پیدا نمیکند. اگر علائم بهبود نیابد احتمال اینکه شوره و پوسته ها ناشی از عفونت قارچی در پوست سر یا مشکلات ایمنی و یا اگزما باشد درنظر گرفته شود. در این موارد پزشک پوست و مو میتواند به شما کمک بیشتری کند

پیشگیری از شوره سر

شوره سر بیماری شایعی است و جلوگیری از آن دشوار است. شستن منظم مو در بعضی از افراد شوره سر را کاهش می دهد ، اما عدم بهداشت همیشه  باعث ایجاد شوره سر نمی شود. افراد مبتلا به شوره سر ممکن است با  محرک هایی مانند هوای سرد یا خشک دچار تغییراتی در مقدار و شدت شوره شوند . افراد مبتلا به شوره مخصوصاً خشک گاهی اوقات از خوابیدن در محلی که مرطوب کننده هوا در حال کار است از شوره رهایی می یابند.

پیشگیری از شپش

شپش: برای جلوگیری از شپش از تماس نزدیک با افراد در معرض خطر ابتلا به شپش، به ویژه کودکان بسیار خردسال خودداری کنید. از به اشتراک گذاشتن شانه، برس، بالش، کلاه، روسری، گل سر و کلیپس و همچنین بالش، تخت خواب، رختخواب يا پتو و روانداز و سایر مواردی که شپش ها ممکن است پنهان شوند خودداری کنید.

نکته مهم: اگر فردی در خانواده دچار شپش شده برای پیشگیری از  شپش باید سایر اعضای خانواده درمان شپش را اجرا کنند .

توصیه آخر

داشتن شپش یا شوره سر خطرناک نیست اما دانستن تفاوت آنها بسیار مهم است. ولی خاراندن مداوم می تواند به پوست سر آسیب برساند و ممکن است منجر به عفونت پوست سر شود. هم شپش و هم شوره سر معمولاً به درمانهای خریداری شده در فروشگاه معمول پاسخ می دهند بنابراین فرد می تواند به عنوان اولین پاسخ خود یک روش OTC را امتحان کند.

اگر درمان OTC مؤثر نیست ، بهتر است برای خارش پوست یا درد و پوسته ریزی به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

شپش و شوره سر

سایر مطالب مرتبط :

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید