شی‌باتر چیست؟ 22 دلیل که استفاده از آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید

شی‌باتر نوعی چربی است که از دانه درخت شی‌ استخراج می‌شود. این ماده در دمای اتاق حالت جامد و رنگی سفید یا مایل به کرم دارد. کلمه شی (به انگلیسی shea) از لغت (s’í) که نام درخت آن در زبان محلی می‌باشد گرفته ‌شده است. درختان شی‌ بومی آفریقای غربی هستند و عمده تولیدات این محصول هنوز در آن منطقه صورت می‌گیرد.

مزایای شی‌باتر به عنوان یک ماده آرایشی قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. غلظت بالای ویتامین‌ و اسیدهای چرب با قوام بالا، خاصیت صاف‌کردن و تسکین دادن آن را به یک محصول عالی برای پوست تبدیل کرده است.

شی‌باتر چیست؟ 22

در ادامه به 22 دلیل برای اضافه کردن این محصول به روتین روزانه خود و همچنین به نحوه استفاده از آن و سایر موارد می‌پردازیم.

برخی از خواص این محصول:

بی‌خطر برای انواع پوست‌ها

شی‌باتر برخلاف اکثر محصولات هم رده خود شامل پروتئین‌های آلرژی‌زا نیست. این محصول فاقد مواد شیمیایی بوده و تقریبا برای هر نوع پوستی مناسب است.

جلوگیری از ریزش مو

تحقیقاتی در سال 2017 نشان‌گر وجود تشابهاتی در زمینه پیش‌گیری از ریزش مو میان شی‌باتر و یک گیاه بومی آفریقای غربی بود. بر طبق نتایج این تحقیقات استفاده از این ماده به تقویت مو‌های شما کمک می‌کند.

کاهش شوره‌ سر

ایجاد رطوبت در پوست سر یکی از راه‌های درمان شوره سر می‌باشد. تحقیقات نشان دادند که ترکیب شی‌باتر با سایر مرطوب کننده‌ها به کاهش شوره سر کمک می‌کند.

مرطوب کننده

از آن معمولاً برای مرطوب‌کنندگی برروی پوست استفاده می‌شود. که به‌دلیل وجود اسیدهای چرب، مانند لینولئیک، اولئیک، استئاریک و پالمیتیک اسید است. این خواص باعث استحکام پوست و مقاومت در برابر خشکی می‌شود.

شی‌باتر چیست؟ 22

پوست را چرب نمی‌کند

این کرم حاوی مقادیر زیادی اسید لینولئیک و اولئیک می‌باشد. ترکیب این دو اسید‌ باعث بالا رفتن توانایی برای جذب کامل در پوست و در نتیجه چرب نشدن پوست می‌شود.

ضد التهاب

شی باتر سیتوکین‌ها و سایر سلول‌های التهابی را مورد هدف قرار داده و تولیدات التهابی آن‌ها را کاهش می‌دهد. این خاصیت، التهاب ناشی از عوامل محیطی مانند هوای خشک را نیز به حداقل می‌رساند.

آنتی‌اکسیدان

از مزایای شی‌باتر وجود مقادیر قابل توجهی ویتامین A و E است. این ویتامین‌ها باعث به‌وجود آمدن آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شوند که خاصیت ضد پیری دارند. آن‌ها سلول‌های پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری زودرس و لکه دار شدن محافظت می‌کنند.

خاصیت ضد‌باکتریایی

یک تحقیق انجام شده در سال 2012 نشان می‌دهد که عصاره پوست درخت شی‌ منجر به کاهش فعالیت ضد‌میکروبی در حیوانات می‌شود. اما ممکن است فواید ضد باکتریایی در این ماده برای انسان هم موثر باشد. اگرچه برای اثبات این موضوع تحقیقات بیشتری لازم است.

ضد قارچ

مزایای شی‌باتر به‌عنوان عنصری قدرتمند برای مقابله با عفونت‌های پوستی ناشی از قارچ ها مانند درماتوفیت شناخته ‌شده است. درماتوفیت یک بیماری شایع پوستی مشترک در سگ، گربه و انسان می‌باشد.

ضد جوش

همانطور که گفته شد شی‌باتر دارای اسیدهای چرب مختلفی می‌باشد که باعث تعادل طبیعی در پوست شده و از جوش‌زدن و التهاب پوست جلوگیری می‌کند.

کمک به افزایش تولید کلاژن

از مزایای شی‌باتر وجود ماده تریپن در این ترکیب طبیعی است که مانع تخریب کلاژن و باعث تولید فیبرکلاژن می‌شود. که در نهایت باعث از بین رفتن آثار جراحت در پوست می‌شود.

شی‌باتر چیست؟ 22

کمک به فرآیند سلول‌سازی

خواص آنتی‌اکسیدانی و مرطوب‌کنندگی شی‌باتر در تولید سلول‌های جدید به پوست شما کمک می‌کند. بدن دائما در حال ساختن سلول های جدید و دفع سلول‌های مرده است. بدن انسان هر روز بین 30،000 تا 40،000 سلول قدیمی پوست را حذف می‌کند. سلولهای مرده برروی پوست و سلول‌های جدید در لایه‌ی پایینی تشکیل می‌شوند.

با وجود رطوبت مناسب بر روی سطح پوست، سلول‌های مرده کمتری خواهید داشت و راه برای سلول‌های تازه باز خواهد شد.

جلوگیری از ایجاد زخم و اسکار (جوشگاه) برروی پوست

از مزایای شی‌باتر پیشگیری از تولید فیبروبلاست‌های کلوئیدی بوده که از رشد بی رویه کلوئید جلوگیری کرده و رشد سلول‌های سالم را افزایش می‌دهد و باعث بهبودی پوست می‌شود.

جلوگیری از ایجاد چین‌و‌چروک برروی پوست

این کرم به افزایش تولید کلاژن و سلول‌های جدید پوست کمک کرده و چین‌و‌چروک‌های روی چهره را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

خاصیت ضد‌آفتاب

نمی‌توان از شی‌باتر به ‌تنهایی به ‌عنوان یک کرم ضد‌آفتاب استفاده کرد. اما استفاده از آن تا حدودی پوست را در برابر اشعه آفتاب محافظت می‌کند. بنابراین ترکیب این ماده با کرم ضد آفتاب را می‌توان به عنوان پیشنهادی مناسب محصوب کرد.

درمان دسته‌ای از بیماری‌های پوستی

خواص ضد‌التهابی این کرم باعث تسکین پوست و رفع خارش می‌شود. این خاصیت کمک به درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما، درماتیت و پسوریازیس می‌شود.

کمک به درمان سوختگی‌‌های درجه 1

تحقیقات معتبر نشان می‌دهد که این کرم برای سوختگی درجه یک پوست مانند آفتاب سوختگی نیز مفید است. ترکیب ضد‌التهابی شی‌باتر قرمزی و تورم را کاهش داده و اسیدهای چرب آن نیز با حفظ رطوبت در طول روند بهبودی پوست را تسکین می‌دهد.

کاهش التهاب نیش حشرات

استفاده از این کرم تاثیر خوبی بر روی نیش حشرات داشته و به‌طور سنتی برای درمان نیش زنبور و دیگر حشرات کاربرد دارد.

کمک به درمان زخم

مزایای شی‌باتر به کاهش التهاب و بازسازی بافت‌ها نیز کمک کرده و اسیدهای چرب موجود در کرم در طول روند بهبودی از زخم در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کنند.

کمک به کاهش درد آرتروز

یک تحقیق در سال 2016 نشان داد که روغن شی‌ با کاهش التهاب از مفاصل در برابر صدمات بیشتر محافظت می‌کند. اگرچه این تحقیق روی مفاصل زانو متمرکز است، اما فواید حاصل از آن قادر به کمک‌رسانی به مناطق دیگر بدن نیز می‌باشد.

کمک به رفع گرفتگی ماهیچه

عضلاتی که بیش از حد کشیده شده باشند در حین فرایند ترمیم، ملتهب و گرفته می‌شوند. مصرف موضعی این کرم برروی عضلات به رفع سریع این گرفتگی ‌ها کمک می‌کند.

شی‌باتر چیست؟ 22

کمک به رفع گرفتگی بینی

مصرف قطره‌ای از این ماده به کاهش گرفتگی بینی کمک می‌کند. همچنین مزایای شی‌باتر برای درمان آلرژی، سینوزیت یا سرماخوردگی مفید است.

همه این مزایا از کجا حاصل می‌شود؟

از مزایای شی‌باتر داشتن فواید بهداشتی ویژه در ترمیم و درمان مشکلات پوستی می‌باشد. ترکیبات داخلی این کرم به عبارت زیر است:

  • اسیدهای چرب لینولئیک، پالمیتیک، استئاریک و اولئیک
  • ویتامین‌هایA ، E و F که باعث گردش خون و رشد سلول های سالم پوست می‌شود.
  • تری‌گلیسیرید
  • استیل‌استر

لازم به ذکر است که محصولات مختلف این کرم ممکن است با مواد افزودنی دیگری مانند روغن بوته چای یا روغن اسطوخودوس مخلوط شده باشد.

عوارض جانبی احتمالی

تا‌کنون هیچ موردی از آلرژی موضعی در اثر استفاده از این محصول مشاهده نشده است. حتی افرادی که به دانه فندق آلرژی دارند می‌‌توانند از مزایای شی‌باتر استفاده کنند. با این حال، اگر در هنگام استفاده از این محصول احساس التهاب، خارش، تورم و یا مشکل در تنفس کردید، فورا مصرف این محصول را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

با توجه به موارد ذکر شده می‌توان چنین نتیجه گرفت که مزایای شی‌باتر علاوه بر مرطوب‌کنندگی و تعادل بخشیدن به سطح پوست از لحاظ میزان چربی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ترمیم کننده پوست نیز است. این موارد باعث شده تا بتوان از مزایای شی‌باتر برای کاهش یا رفع التهاب، جوش، بیماری‌های قارچی، سوختگی درجه 1 استفاده نمود. رعایت نکات بهداشتی و توجه به عوارض جانبی احتمالی استفاده از این کرم مفید را به بهترین وجه ممکن می‌سازد.

Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام آيا استفاده از چادر و روسری بر روي سر باعث افزايش ريزش مو مي شود؟

یک پاسخ بنویسید