عادات بدی که موجب ریزش مو می شوند

متخصصان پوست و مو اذعان دارند نخوردن صبحانه و استفاده از مواد شیمیایی در رنگ کردن موها می توانند از عادات بدی بااشند که باعث ریزش مو می شود.

اما واقعا چه عادت هایی بعنوان عادات مضر روی ریزش موها تاثیرگذارند

1- بهداشت نامناسب موها

حمام نکردن یا استفاده ناصحیح از شامپو در حین حمام می تواند باعث ضعیف شدن پوست سر خواهد شد. خشکی بیش از حد بعلت استفاده زیاد از شامپو یا چرب شدن کف سر بعلت حمام ناکافی ازین موارد است اما چند نوبت حمام برای یک فرد در هفته توصیه می شود؟

عادات بدی که  موجب ریزش مو می شوند

قبل از تعیین تعداد نوبت استحمام در هفته باید دانست مو و پوست چرب نیاز به شستشوی بیشتری دارد و موی خشک ازین بابت نیاز کمتری. همچنین باید برای شستشوی موها از شامپوی مناسب استفاده شود و مثلا برای موی چرب از شامپوی شوینده چربی و برای موی خشک از شامپوی ملایم استفاده شود/ همپنین اگر فردی بعلت مسایل شغلی نیاز به استحمام بیشتری دارد از شامپویی استفاده کند که باعث خشکی پوست و مویش نشود.

بر این منوال شستشوی یک روز درمیان برای اکثر افراد کافیست.

2- کشیدن، بستن، اتو کردن، فرزدن و شانه زدن بدون ملایمت

نوعی از ریزش مو به نام آلوپسیا تروماتیکا به علت فشارهای مکانیکی و ایجاد ضرب و زور برای شانه کردن یا بستن موها یا مدل هایی از مو ایجاد میشود که ایجاد کشش موجب ریزش مو خواهد شد. گرچه این نمونه از ریزش مو دایمی محسوب نمی شود ولی رعایت این موارد موجب ریزش کمتری خواهد شد.

عادات بدی که  موجب ریزش مو می شوند

استفاده از برس موی نامناسب و اتو کردن یا حرارت دادن برای خشک کردن یا حالت دادن موها هم میتواند به آنها آسیب بزند.

3- عدم مصرف غذاهای مفید برای رشد موها

متخصصان می گوید: “بهترین رژیم غذایی برای موهای شما همان رژیمی است که برای قلب، مغز و طول عمر شما مفید است. رژیم غذایی مدیترانه ای با پروتئین بدون چربی، آجیل، میوه و سبزیجات، غلات کامل و چربی های سالم.” پروتئین از اهمیت ویژه ای برخوردار است: موهای شما از پروتئین ساخته شده است و خوردن به اندازه کافی به موها قدرت و ساختار آن را می بخشد.

عادات بدی که  موجب ریزش مو می شوند

“اگر شما به درستی غذا نمی خورید، مهم نیست که از چه محصولاتی روی مویتان استفاده می کنید ، به سادگی به نیاز موها برای رشد اهمیتی نمی دهید ” کمبود آهن ، ویتامین D یا روی (کمبود نادر) می تواند منجر به ریزش مو شود.

خانم هایی که دوره های عادت ماهیانه با خونریزی شدید دارند، کسانی که رژیم های کاهش وزن دارند یا برنامه های غذایی محدود کننده غذا یا گیاهخوار هستند باید همه مراقب باشند که آهن کافی دریافت کنند. و در حالی که همیشه بهتر است که مواد مغذی را از مواد غذایی سالم و تازه دریافت کنید، در صورت عدم امکان ، مکمل های غذایی می توانند مفید باشند.

4- رنگ کردن بیش از حد موها

در حالی که افزودن رنگ به مو، فیبر را جمع می کند و آن را کامل تر می کند، اما سفید کننده ها یا دکلراسیون مو با موها چندان مهربان نیستند. چون دکله کردن مو به کوتیکول آسیب می رساند.” و این باعث می شود که فیبر مو نازک تر و مستعد شکستگی شود.”

عادات بدی که  موجب ریزش مو می شوند

پس از آرایشگر خود بپرسید که آیا می توانید به جای دکلره کردن، به ظاهری مشابه با رنگ مو مورد نظر دست پیدا کنید؟ یا دست کم برای به حداقل رساندن موهای نازک، دفعات سفید کردن را کاهش دهید؟

5- بلند کردن موها میتواند علت ریزش مو باشد

معمولا بلند بودن مو برای خانم ها یک امتیاز محسوب می شود اما باید دانست احتمال ریزش مو با موهای بلند بسیار بیشتر است.

عادات بدی که  موجب ریزش مو می شوند

پس برای احتراز از این مسله هر 8 هفته یک نوبت موهایتان را تا حدی کوتاه نمایید. ثابت شده این مسله موجب کاهش ریزش موها میشود. همچنین نگهداری موها تا سر شانه بهترین حالت از مجموع مدلهای مو در کاهش ریزش مو گزارش شده.

6- استرس میتواند موجب ریزش مو شود

ما می دانیم که افرادی که استرس بیشتری دارند ، موهای نازک تری دارند. استرس سطح هورمون کورتیزول را بالا می برد که می تواند منجر به ریزش مو شود. دوره های اضطراب شدید میتواند توقف رشد مو ایجاد کند . بنابراین مهم است که استرس را با ورزش ، یوگا ، مراقبه یا سایر فعالیت ها مدیریت کنید.

7- سیگار و دخانیات

میدانیم که کاهش جریان خون می تواند رشد فولیکول های مو را مهار کند ، سیگار  و قلیان با کاهش گردش خون به پوست می تواند باعث ریزش مو شود.

عادات بدی که  موجب ریزش مو می شوند

دود سیگار و دخانیات  می تواند منجر به استرس اکسیداتیو و ایجاد رادیکال آزاد شود، که ممکن است به طور مستقیم فعالیت های سلولی لازم برای رشد مو را مهار کند. بسته به اینکه چه مدت این فرد سیگار و قلیان کشیده بود و چه میزان آسیب به سیستم گردش خون وارد شد ، مو ممکن است  دچار ریزش دایمی شود.

8- مصرف الکل

ثابت شده مصرف الکل موجب ریزش موی برگشت ناپذیر میشود و علت آن بهم ریختن هورمونها و تغییرات کبد و حتی نارسایی کارکرد کبدی بیان می شود.

عادات بدی که  موجب ریزش مو می شوند

لذا مصرف الکل بخصوص در افرادی که دچار ریزش مو هستند ممنوع است.

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام خسته نباشید نزدیک به 6 ماه هست که رژیم هستم ریزش موهام خیلی زیاد شده نگرانم که همینجوری ادامه پیدا کنه باید چیکار کنم؟

سلام
کمبود بسیاری از مواد غذایی در بدن از جمله روی، آهن، پروتئین‌ها و… می‌تواند باعث ریزش مو شود اما این کمبود‌ها باید به اثبات برسند و کسی که رژیم غذایی عادی دارد و علامت بیماری خاصی ندارد، نمی‌تواند در این تعریف بگنجد. متاسفانه بسیاری از مردم به محض شروع ریزش مو‌ها شروع به خوردن قرص روی یا آهن می‌کنند در حالی که این کار درست نیست. مصرف زیاد ‌روی و آهن و تجمع آن‌ها در بدن باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. اگر ریزش مو به‌دلیل کمبود تغذیه‌ای ایجاد نشده باشد، مصرف مکمل‌ها تاثیری در بهبود آن نخواهد داشت.

یک پاسخ بنویسید