علل ریزش مو در نوجوانان

ریزش مو در هر سنی منجر به ایجاد نگرانی می شود. خصوصا اگر در نوجوانان و کودکان صورت بگیرد. از این جهت که ممکن است امکان طاسی کامل سر را به همراه داشته باشد؛ البته لازم به ذکر است که این امکان تنها در برخی از مواقع به حقیقت می پیوندد.

به همین علت قریب به اکثر پزشکان به شناسایی علل ریزش مو، پیشگیری و درمان آن  به خصوص در سن نوجوانی تاکید می کنند. گاهی افراد عکس العمل خاصی نسبت به ریزش موی خود نشان نمی دهند. از این جهت که فکر میکنند این امر دوره ای است و با گذشت زمان متوقف می شود.

ریزش مو در سنین پایین مثلا در نوجوانانی بسیار نگران کننده است. از این جهت که نوجوانی سن ریزش موی عادی نیست؛ بنابراین شما به عنوان نوجوانان یا والدین او در قبال جلوگیری و درمان ریزش مو مسئول هستید.

پیشگیری و درمان نیازمند شناسایی دلایل ریزش مو است؛ پس به دنبال علل ریزش مو در نوجوانان بگردید. در ادامه ۷ مورد از دلایل عمده ریزش مو در اختیار شما گذاشته می شود. مطالب مورد نظر این مقاله از قرار زیر است:

  •     علل ریزش مو در نوجوانان دختر چیست؟
  •     علل ریزش مو در نوجوانان پسر از چه قرار است؟

علل ریزش مو در دختران  نوجوان چیست؟

ریزش مو در هر جنسیتی ماهیت و علتهای خاص خود را دارد. این امر در دختران نوجوان دلایل بیشماری را شامل می شود. در ادامه ۶ مورد از علل ریزش مو در دخترتن نوجوان مورد بررسی قرار می گیرد. دقت کنید، مواردی که ذکر می شود، از موارد شایع علل ریزش مو در نوجوانان دختر است.

علل ریزش مو در نوجوانان

۱- مصرف داروها

از برجسته ترین علل ریزش مو در نوجوانان دختر مصرف داروها است. در سنین نوجوانی قریب به اکثر دختران درگیر جوش ها و آکنه های پدید آمده در بدن خود هستند. از این جهت  یا خود یا توسط تجویز پزشک، شروع به مصرف داروهای ضد آکنه می کنند که خود ممکن است منجر به ایجاد ریزش موی تدریجی شود.

همچنین از دیگر داروهایی که ریزش مو را به همراه دارد، داروهای هورمونی ضد بارداری است. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه علائم ریزش مو حتما در ارتباط با داروی مصرفی با پزشک مشورت کنید.

۲- آلوپسی کششی یا ریزش موی کششی

از دلایل شایع ریزش مو در دختران نوجوان آلوپسی تروماتیک(ریزش موی کششی) است. اکثرا دختران نوجوان به دنبال مدل موهایی خاصی هستند که منجر به کشیدگی پوست سر و موها می شود. مدل موهای دم اسبی از نمونه های مدل موی کششی است که شکستگی تارهای مو و در نهایت ریزش موی  گاهآ دائمی را به همراه دارد؛ بنابراین از بستن موهای خود به صورت کششی و طولانی مدت به شدت خودداری کنید.

این نوع مدل موها را تنها به مراسم اختصاص دهید. بهتر است بدانید که استفاده مداوم از انواع کلاه ها و هدفون ها نیز منجر به آلوپسی کششی می شود.

علل ریزش مو در نوجوانان

۳- استفاده بیش از حد مد

امروزه دختران نوجوان بیش از گذشته به دنبال مدهای جدید هستند. در اکثر مواقع پیروی بیش از اندازه از مد نیز دردسرساز است. از این رو که استفاده از مواد شیمیایی جهت تغییر رنگ مو به مرور زمان آسیب هایی چون ریزش مو را پدید می آورد.

همچنین لازم به ذکر است که استفاده مداوم و بیش از حد از وسایلی چون سشوار و اتوهای مو نیز از مهمترین علل ریزش مو در نوجوانان به خصوص دختران محسوب می شود. به همین سبب استفاده از هرگونه وسیله یا رنگ را به زمان های خاص محدود کنید.

۴- هورمون ها

با فرا رسیدن بلوغ در نوجوانان به طبع آن ها شاهد تغییراتی در هورمون ها هستند. لازم به ذکر است که تغییرات هورمونی گاهی منجر به بروز ریزش مو میگردد. این بیماری های هورمونی:‌ تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک میباشند.

نکته مهم اینکه این بیماری های هورمونی در صورت تشخیص به موقع قابل درمان بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست. ریزش مو از نشانه های برجسته این نوع بیماری های هورمونی است. بنابراین با شناسایی، کنترل و درمان اینگونه بیماری های هورمونی از ریزش مو پیشگیری میکنید.

۵- کم خونی

کم خونی که نوع شایع آن فقر آهن است هم از شایع ترین علل ریزش مو در نوجوانان دختر است. قریب به اکثر دختران از کمبود آهن رنج می برند. همچنین این امر زمانی  تشدید می شود که قاعدگی فرا می رسد. به همین سبب دختران نوجوان موظف به مصرف مکمل های آهن هستند که پزشکان تجویز می کنند؛ با مصرف مکمل های آهن در صورت احساس کم خونی از ریزش مو جلوگیری کنید.

۶- استرس در دختران

استرس از موارد تشدید کننده اکثر بیماری ها محسوب می شود. متاسفانه استرس در دختران نوجوان بسیار شایع است. از این جهت که در سنین نوجوانی موظف هستند که تعهداتی را نسبت به خانواده، مدرسه و اجتماع  انجام بدهند و به درستی آن ها را عملی کنند. تعهد از چشمه های استرس در دختران نوجوان به حساب می آید. توصیه می شود که نسبت به کاهش تنش و موارد استرس زا در اطراف دختران نوجوان اقدام کنید.

علل ریزش مو در نوجوانان پسر از چه قرار است؟

ریزش مو در پسران نوجوان نیز بسیار دیده می شود که این باعث نگرانی است. از این رو که سنین نوجوانی دوره رشد محسوب می شود؛ به همین علت اگر با ریزش مو در دوران نوجوانی مواجه هستید حتما به دنبال علل آن باشید. تنها با دستیابی به علت ها قادر به پیشگیری و درمان آن هستید. در ادامه ۵ مورد از علل ریزش مو در نوجوانان پسر در اختیار شما گذاشته می شود.

علل ریزش مو در نوجوانان

۱- مصرف داروها

مصرف داروها از علل ریزش مو در نوجوانان دختر و پسر به حساب می آید؛ اما در این مقاله منظور مصرف داروهای خاص جنسیت است. داروهای ضد آکنه و افسردگی و مواردی از این قبیل از جمله داروهایی هستند که ممکن است  پسران نوجوان در دوره نوجوانی مصرف کنند.

به همین سبب با مصرف این نوع داروها دچار ریزش موی تدریجی می شوند؛ بنابراین اگر مصرف داروها از علت ریزش مو در نوجوانان پسر است، حتما با تجویز و مشورت پزشک نسبت به مصرف گونه ای متفاوت اقدام کنید.

۲- آلوپسی آره تا یا طاسی منطقه ای

آلوپسی آره تا از دلایل ریزش مو در نوجوانان پسر است. بدین معنا که بدن به فولیکول های موی خود حمله می کند. این بیماری نوعی بیماری خودایمنی محسوب می شود که علت بروز آن هنوز از نظر محققان نامشخص است. در این بیماری ابتدا ریزش مو به صورت نقطه ای صورت می گیرد؛ سپس این نقطه گسترده تر می شود.

در صورت گسترده شدن درنهایت طاسی سر را در پی دارد، بنابراین اگر با ریزش موی سکه ای مواجه شدید، حتما به پزشک پوست مراجعه کنید. لازم به ذکر است که آلوپسی آره تا در اکثر موارد ریزش مویی دائمی نیست و در نهایت منجر به رشد مجدد مو می شود.

۳- عادت های غذایی نادرست

امروزه شاهد  مصرف غذاهای ناسالمی هستیم که قریب به اکثر نوجوانان از آن تغذیه می کنند. فست فودها، غذاهای چرب و سرخ کردنی از جمله غذاهای ناسالم محسوب می شوند. باید بدانیم این نوع غذاها از محبوبیت چشمگیری در پسران نوجوان برخوردار است. این غذاها گرچه کالری بالایی دارند اما فاقد مواد و ویتامینهای لازم برای رشد موها هستند.

علل ریزش مو در نوجوانان

به همین سبب تغذیه نادرست  میتواند از دلایل ریزش مو در پسران نوجوان محسوب می شود.به نحوی  که نازکی تارهای مو و در نهایت ریزش مو را در پی دارد. دقت کنید که بدن به مواد مغذی جهت رشد طبیعی موها نیاز دارد. بنابراین نسب به تغییر رژیم غذایی جهت پیشگیری از ریزش مو خود اقدام کنید.

۴- آلوپسی آندروژنیک

بیماری آلوپسی آندروژنیک از دلایل ریزش مو در مردان به خصوص پسران نوجوان به حساب می آید. این بیماری الگوری مردانه دارد و ممکن است از اواخر نوجوانی آغاز شود. لازم به ذکر است که بیماری آلوپسی آندروژنیک بیماری ژنتیکی ریزش مو است.

در این نوع از ریزش مو، تارهای مو نازک می شوند و شروع به ریزش می کنند. چنانچه با این مشکل مواجه شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید؛ به این سبب که در صورت تشخیص به موقع قابل  کنترل و درمان است.

۵- استرس در پسران

همانطور که گفته شد، استرس از برجسته ترین دلایل هر نوع بیماری است. همچنین از علت ریزش مو نیز محسوب می شود؛ اما استرس در پسران ناشی از مسئولیت هایی است که به آن ها می دهند.

علل ریزش مو در نوجوانان

به عبارتی در ابتدای نوجوانی با حجمی از مسئولیت پذیری مواجه می شوند که باعث بروز استرس در آن ها است. بنابراین توصیه می شود که با مدیریت و کنترل شرایط استرس موجود را کاهش دهید.

نتیجه گیری

مواجهه با ریزش مو در سنین نوجوانی نگران کننده است، به همین سبب اکثر پزشکان افراد را به شناسایی و درمان سریع علت های ریزش مو ترغیب می کنند. باید دانست با شناسایی علل  ریزش مو در سنین نوجوانی پیشگیری و درمان آن راحت تر صورت می گیرد.

پزشکان معتقدند تشخیص ریزش مو در نوجوانان کمی دشوار است. همچنین دلایل بیشماری جهت ریزش مو در پسران و دختران نوجوان وجود دارد. این دلایل بر اساس نوع جنسیت تفکیک می شوند که این مقاله آن را در اختیار شما قرار داده است.

اگر شما به عنوان نوجوان یا والدین نوجوان قصد پیشگیری و درمان ریزش مو را دارید، ابتدا نسبت به شناخت علت آن اقدام کنید. از این رو که شناسایی علت آن ، مراحل درمان و پیشگیری را بسیار آسان می کند. امید است مطالب ذکر شده شما را در شناسایی علت ریزش مو کمک کرده باشد.

نوشته های مرتبط
40 دیدگاه

سلام من 55سال سن دارم و موهايم كم پشت شده است ايا با روش هاي مزو تراپي يا روش هاي ديگر ميتوان رويش مجدد ايجاد كرد و پرپشت شوند؟

سلام بله میتوان

سلام من یه پسر 17 ساله ام تو این 6,7 ماه دچار ریزش شدید مو شدم وقتی موهامو شونه میکنم یا میرم حموم دستم رو روی سرم میکشم متوجه ریزش موهام میشم مخصوصا در قسمت جلو و کناره های سرم تو خانواده هم اصلا تا سن 30 سالگی سابقه ریزش مو نداریم

سلام وقت بخیر لطفا پرسشنامه را پر کنید اگر به نتیجه ای نرسیدید به متخصص مراجعه کنید.
https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

آيا مصرف ماينوكسيديل در دوران بارداري و شيردهي مضر بوده و بايستي قطع شود؟

سلام بله استفاده از ماینوکسیدیل در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

ايا روشي براي افزايش ضخامت موها وجود دارد؟

سلام ضخامت موها امري نژادي و ژنتيكي است كه در موارد ريزش موي ارثي شروع به كاهش ميكند.
استفاده از ماينوكسيديل و فيناسترايد در افزايش ضخامت موها موثر است همچنين گفته ميشود ليزرتراپي نيز ميتواند به افزايش ضخامت موه كمك كند كه اين موضوع تحت مطالعه و بررسي است

سلام خسته نباشید من ۱۶ سالمه حس میکنم مو هام دارن کمتر می شوند و یک قسمت بسیار کمی از مد هام که در قسمت چپ سرم است کم پشت شده .
میتوانید من را راهنمایی کنید

سلام وقت بخیر لطفا پرسشنامه تشخیص ریزش مو را در سایت ما پر کنید.https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

سلام من 13 سالمه اخیرا ریزش موهام خیلی زیاد شده قبلا موهام خیلی پرپشت تر بود الان روز به روز داره کمتر میشه چیکار کنم؟(کم خونی هم دارم)

سلام وقت بخیر باید علت کم خونی را پیدا کنید و درمان کنید چون ممکن است ریزش موهای شما مرتبط باشد با مساله کم خونی.

سلام
من 15سال دارم و پسرم
تغریبا وقتی میروم حمام. هنگام شستن مو متوجه ریزش پراکنده میشوم
من تغیربا هر.یک روز در میون شسوار میکشم زیادی هم گرم
و مدتی پیش کورنا گرفتم
پدرم سابقه ریزش مو در سن 40به پاین ندارد
همین طورخانواده مادری

سلام وقت بخیر با توجه به سن شما ریزش 100 تار مو در روز مشکلی ندارد و باید کمتر از سشوار استفاده کنید و چون سابقه ریزش موی خانوادگی ندارید مشکلی نیست و نگران نباشید.

سلام فرزندم در سنین بلوغ هست بدن بسیار پر مویی دارد . به این خاطر ریزش موی زاید خیلی زیادی دارد خصوصا در پاها . میشه لطفا در خصوص علتش منو راهنمایی بفرمایید .

سلام وقت بخیر کاملا طبیعی است و مشکلی ندارد.

سلام من ۱۳. سالمه و فرق سرم ب شدت ریزش کرده
من ی مدتی هم شپش داشتم ولی هی رفع میشد و دوباره میومد میشه دلیل ریزش موهام و راه برای جلوگیریشو بگین؟

سلام لطفا پرسشنامه علل ریزش مو را در سایت ما پر کنید و جواب آنرا از طریق واتساپ برای ما بفرستید.

سلام من ۱۸ سال دارم اما چند وقتیه با ریزش مو روبرو شدم حدودا روزی سی الی چهل تا بنظرتون طبیعه یا باید به پزشک مراجعه کنم در ضمن ما در خانواده هیچ فرد تاس یا کچل نداریم

سلام وقت بخیر ریزش 100 تار مو در روز مشکلی ندارد و طبیعی است.

سلام من 16 سال دارم مشکلم اینه که وقتی طی هر بار شانه روی سرم میکشم کلش مو میریزه

علاوه بر آن وقتی روی سرم هم دست میکشم بازم همون اتفاق میفته واقعا نگرانم چیکار کنم

سلام لطفا پرسشنامه علل ریزش مو را در سایت ما پر کنید.

سلام من ۱۴ سال دارم و موهام کمی جلویش هفتی شده وقسمت بالای سرم موها نازک شده ودر استحمام سرم را که مبشورن موهای زیادی توی دستم میبینم چیکار کنم

سلام لطفا پرسشنامه علل ریزش مو را در سایت ما پر کنید.

سلام خسته نباشید من موهام چرب هست و کمی ریزش مو دارم مشکل از چیه

سلام لطفا پرشنامه ریزش مو را در سایت ما یعنی زیباچه پر کنید تا علل ریزش موهایتان مشخص شود.

سلام من موهام خیلییی پر پشت بود ولی الان مدتیه ک همش میریزه اونم بصورت خیلـــــــــــی زیاد خیلی نگرانم 😭

سلام لطفا پرسشنامه علل ریزش مو را در سایت ما زیباچه پر کنید.

سلام خسته نباشید من ۱۶ سالمه حس میکنم مو هام دارن کمتر می شوند و یک قسمت بسیار کمی از مد هام که در قسمت چپ سرم است کم پشت شده .
میتوانید من را راهنمایی کنید

سلام وقت بخیر لطفا این پرسشنامه رو پر کنید و عکس موهای خود رو در واتساپ برای ما بفرستید تا به شما پاسخ دهیم. لینک پرسشنامه https://zibache.com/causes-of-hair-loss/

محمد نیما جمشیدی

سلام من یه چند ماهی میشه دچار ریزش مو شدم حمام که میرم یا شونه می کنم یا حتی دستمو می زنم موهام میاد توی دستم.پانزده ساله ام و نوجوانم.علتش چیه؟ آیا نیاز به مراجعه به پزشک هستش؟

سلام با توجه به سن شما کاملا طبیعی هست ولی بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

سلام ببخشید من ۱۵سال دارم و اینکه اطرافیان بهم میگن مو های من کم پشت شده هیچ مشکلی هم ندارم ولی خانوادگی مو های پدرم و پدر بزرگم کچل هستند

سلام وقت بخیر لطفا به لینک زیر مراجعه کنید و پرسشنامه را پر کنید.https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

سلام خسته نباشید من 14 سالمه و چند وقته موهام مخصوصا بخش بقل پیشونیم و بالای سرم به شدت نازک شدن چند وقته که موهای بقل پیشونیم داره میریزه و امروز که رفتم حموم بعد که موهامو خشک کردم دیدم بخش بقل پیشونیم تقریبا خالی شده باید چیکار کنم؟

سلام به لینک زیر مراجعه کنید و پرسشنامه را پر کنید.https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

من تقریبا موهای پر پشتی داشتم اما الان خیلی نگران شدم خواهش میکنم پاسخ گو باشید

سلام وقت بخیر لطفا این پرسشنامه رو پر کنید.https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

سلام من فقط ۱۴ سال سن دارم و پسرم اما مدتیه که جلویه سرم کم پشت شده پوسته سرم دیده میشه از یشوار هم خیلی کم استفاده میکنم موهامم دراز نیست در روز نزدیکه ۱۰ تاره مو از سرم کنده میشه وقتی هم که نرم کننده میزنم بیشتر تار های مویه سرم میاد تو دستم آیا این طبیعیه؟

سلام وقت بخیر لطفا پرسشنامه زیر را پر کنید و نتیجه را برای ما واتساپ کنید.
https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

یک پاسخ بنویسید