فواید و خطرات لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن، که به آن لیپوپلاستی نیز گفته می شود، نوعی جراحی زیبایی است  که می توان گفت که چربی ها را از بدن “میمکد”.

این روش غالباً در شکم، ران، باسن، گردن، چانه، پشت بازوها و پشت استفاده می شود.

 

فواید و خطرات لیپوساکشن چیست؟

 

چربی از طریق یک ابزار توخالی به عنوان کانولا شناخته می شود از زیر پوست بیرون کشیده می شود. این ابزار زیر پوست قرار میگیرد و با ایجاد یک خلاء قوی داخل کانولا چربی را از لایه های زیرین پوست بیرون میکشد.

افرادی که تحت عمل لیپوساکشن قرار می گیرند معمولاً از وزن بدن پایدار برخوردار هستند اما دوست دارند رسوبات نامطلوب چربی بدن را در قسمت های خاصی از بدن از بین ببرند. لیپوساکشن یک روش کلی کاهش وزن نیست. این مناسب برای کسانی است که مایل به تغییر و تقویت شکل (کانتور) بدن خود هستند.

لیپوساکشن سلولهای چربی را به طور دائمی از بین می برد و باعث تغییر شکل بدن می شود. با این وجود ، اگر بیمار بعد از عمل شیوه زندگی سالم نداشته باشد ، این خطر وجود دارد که سلولهای چربی باقی مانده بزرگتر شوند. مقدار چربی که در هر بار عمل از بین می رود محدود است.

برخی از خطرات از جمله عفونت ، بی حسی و باقی ماندن جای زخم وجود دارد. اگر چربی بیش از حد از بین برود ممکن است حفره یا فرورفتگی در پوست ایجاد شود. به نظر می رسد خطرات جراحی با مقدار چربی برداشته شده مرتبط باشد.

لیپوساکشن شایعترین عمل زیبایی در ایالات متحده است. بیش از 300000 رویه هر ساله در ایالات متحده انجام می شود و هزینه های آن تقریباً بین 2 تا 3 هزار دلار است.

کاربردها

لیپوساکشن بیشتر از آنکه فواید سلامتی جسمی داشته باشد برای بهبود ظاهر استفاده می شود. بیشتر افراد احتمالاً با اتخاذ یک سبک زندگی سالم ، با یک رژیم غذایی متعادل ، ورزش منظم و یک برنامه خواب سالم به نتایج یکسان یا بهتری دست می یابند.

لیپوساکشن معمولاً فقط درصورتی توصیه می شود که تغییرات سبک زندگی به نتایج مطلوب نرسیده باشد. این می تواند مناطقی از چربی را که در برابر ورزش و رژیم غذایی مقاوم هستند را درمان کند.

هنگامی که یک فرد وزن خود را افزایش می دهد ، هر سلول چربی در اندازه و حجم افزایش می یابد. لیپوساکشن تعداد سلولهای چربی را در مناطق جدا شده کاهش می دهد.

افراد قبل از تصمیم گیری در مورد عمل ، باید در مورد عوارض و مزایای لیپوساکشن با پزشک خود صحبت کنند. لیپوساکشن فقط پس از بررسی دقیق باید انجام شود.

قسمت های زیر بدن معمولاً برای درمان لیپوساکشن مورد هدف قرار می گیرند:

  • شکم
  • کمر
  • باسن
  • سینه داخلی زانوها
  • پهلوها
  • گردن و ناحیه زیر چانه
  • ران ها، خارج و داخل
  • بالای بازوها

لیپوساکشن برای افرادی است که پوست و خاصیت ارتجاعی خوبی دارند، بهتر عمل می کند.

 

فواید و خطرات لیپوساکشن چیست؟

 

افرادی که پوستشان فاقد خاصیت ارتجاعی است ممکن است در مناطقی که این روش انجام شده است با پوست شل  روبرو شوند.

فرد باید بیش از 18 سال سن داشته و از سلامتی خوبی برخوردار باشد. کسانی که مشکل گردش خون یا جریان خون دارند ، مانند بیماری عروق کرونر ، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف شده نباید تحت لیپوساکشن قرار گیرند.

فواید

لیپوساکشن معمولاً برای اهداف زیبایی انجام می شود، اما گاهی اوقات برای معالجه برخی شرایط استفاده می شود.

این شامل:

لنف ادم: یک بیماری مزمن یا طولانی مدت است که در آن مایعات اضافی معروف به لنف در بافت ها جمع می شوند و باعث ایجاد ورم یا تورم می شوند. این مشکل معمولاً در بازوها یا پاها رخ می دهد. گاهی اوقات برای کاهش تورم ، ناراحتی و درد از لیپوساکشن استفاده می شود.

ژنیکوماستی: بعضی اوقات چربی در زیر سینه های مرد تجمع می یابد.

سندرم لیپودیستروفی: چربی در یک قسمت از بدن جمع می شود و در قسمت دیگری از بین می رود. لیپوساکشن با ارائه توزیع طبیعی تر چربی بدن می تواند ظاهر بیمار را بهبود بخشد.

توصیه های قبل از عمل لیپوساکشن:

افرادی که از آسپرین و داروهای ضد التهابی معمولی استفاده می کنند ، باید حداقل 2 هفته قبل از عمل ، مصرف آنها را قطع کنند.ممکن است از خانمها خواسته شود که قرص ضد بارداری را متوقف کنند.از بیماران مبتلا به کم خونی ممکن است خواسته شود مکمل آهن مصرف کنند.فرد نیاز به امضای فرم رضایت نامه دارد. این تأیید می کند که آنها کاملاً از خطرات ، مزایا و گزینه های احتمالی رویه آگاه هستند.

در طول عمل

بیماران ممکن است قبل از عمل بیهوشی عمومی دریافت کنند، که می تواند 1 تا 4 ساعت طول بکشد.ممکن است از اپیدورال برای معالجه در قسمت تحتانی بدن استفاده شود. در این حالت، ماده بی حسی به فضای اپیدورال اطراف دورا یا کیسه پر از مایعات در اطراف ستون فقرات تزریق می شود. این تا حدی شکم و پاها را بی حس می کند. در هنگام انجام لیپوساکشن در نواحی بسیار کوچک ممکن است از بی حسی موضعی استفاده شود. تعدادی تکنیک لیپوساکشن وجود دارد.

لیپوساکشن با Tumescent:

ماده Tumescent حاوی محلول نمکی (غلظت 1 در صد) همراه با اپی نفرین غلظت 1 در میلیون) میباشد. چندین لیتر از این مایع در ناحیه ای که قرار است مکش شود زیر پوست تزریق می شود. چربی از طریق لوله های کوچک  مکش خارج می شود. این شایع ترین شکل لیپوساکشن است.

لیپوساکشن خشک:

قبل از بین بردن چربی مایعی تزریق نمی شود. این روش امروزه بندرت مورد استفاده قرار می گیرد. خطر کبودی و خونریزی بیشتر است.

لیپوساکشن به کمک امواج فراصوتی (UAL= ultrasound assisted Liposuction):

همچنین به عنوان لیپوساکشن اولتراسونیک شناخته می شود ، کانولا با امواج فراصوتی همراه شده است. این باعث می شود که چربی در تماس با کانولا و امواج فراصوتی شکسته شود و آماده مکیده شدن به بیرون شود. ارتعاشات امواج فراصوتی دیواره سلولهای چربی را از بین میبرد و چربی را امولسیون یا مایع می کند و باعث راحت تر مکیده شدن آن می شود. این روش برای نواحی فیبری مانند پستان آقایان ، پشت و در مناطقی که قبلاً لیپوساکشن انجام شده است مناسب است. پس از لیپوساکشن اولتراسونیک ، لیپوساکشن به کمک مکش برای از بین بردن چربی مایع انجام می شود.

لیپوساکشن با کمک انرژی (PAS= Power assisted ):

در PAS از یک کانول مخصوص با سیستم مکانیزه شده استفاده می کند که به سرعت به جلو و عقب حرکت می کند و به جراح امکان می دهد چربی را راحت تر بیرون بکشد.

لیپولیز به کمک لیزر (LAL= laser assisted liposuction):

همچنین به عنوان لیپو با هدایت لیزر شناخته می شود ، این روش نیاز به استفاده از مایع Tumescent دارد. این روش کمتر تهاجمی و همراه با خونریزی کمتر از روش سنتی لیپوساکشن برای از بین بردن چربی است. یک لوله کوچک از طریق یک برش کوچک وارد میشود تا انرژی و حرارت لیزر را در چربی های زیر پوست وارد کند.بعد از عمل ، جراح ممکن است برش ها را باز بگذارد تا مایعات و خون اضافی از زیر پوست خارج شود.

مراقبت های بعد از عمل لیپوساکشن

بیهوشی: افرادی که بیهوشی عمومی دارند معمولاً شب را در بیمارستان می گذرانند. کسانی که دچار بی حسی موضعی بودند ممکن است در همان روز بتوانند بیمارستان را ترک کنند.

باندهای کششی: یا یک کرست پشتیبانی یا باند کششی برای منطقه مورد نظر تهیه خواهد شد.

آنتی بیوتیک ها: این داروها ممکن است بلافاصله پس از عمل تزریق شوند.

مسکن ها: مسکن ها می توانند به تسکین درد و التهاب کمک کنند.

بخیه ها: جراح 7 تا 10 روز بعد از عمل بخیه ها را بر میدارد.

کبودی: ممکن است کبودی قابل توجهی در ناحیه مورد نظر ایجاد شود.

بی حسی: ممکن است در ناحیه ای که چربی برداشته شده بی حسی باشد. این باید طی 6 تا 8 هفته بهبود یابد.

 

فواید و خطرات لیپوساکشن چیست؟

 نتایج

تا زمانی که التهاب کم نشود ، نتایج لیپوساکشن مشخص نخواهد بود. در برخی موارد ، این ممکن است چندین ماه طول بکشد. بیشتر تورمها پس از حدود 4 هفته برطرف می شوند و ناحیه ای که چربی از آن خارج شده است بایدلاغرتر به نظر برسد.

افرادی که وزن خود را بعد از عمل حفظ می کنند معمولاً می توانند انتظار نتایج دائمی داشته باشند. كسانی كه پس از انجام عمل چاق میشوند ممكن است متوجه شوند كه توزیع چربی آنها تغییر یافته است به این معنی که چربی در محل هایی که لیپوساکشن انجام داده اند ذخیره نمیشود و در نواحی دیگری تجمع می یابد. مثلاکسانی که قبلاً تجمع چربی در باسن خود داشتند ممکن است دریابند که کمر یا اطراف ران آنها به منطقه جدیدی برای نجمع چربی تبدیل شده است.

 خطرات 

هر عمل جراحی بزرگ خطر خونریزی ، عفونت و واکنش منفی به بیهوشی را به همراه دارد.

خطر عوارض معمولاً با وسعت انجام عمل و همچنین میزان مهارت جراح مرتبط است.عوارض جانبی ناخوشایند یا عوارض ممکن است شامل:

کبودی شدید: این می تواند چندین هفته ادامه یابد.

التهاب: تورم ممکن است تا 6 ماه طول بکشد، و خروج مایعات ممکن است همچنان از برشها ادامه یابد.

ترومبوفلبیت: لخته خون در رگ تشکیل می شود و باعث التهاب، درد و عوارض بعدی می شود.

بی نظمی های در سطح محل لیپوساکشن شده: اگر میزان ارتجاعی پوست ضعیف باشد، اگر زخم به شکلی غیرمعمول بهبود یابد، یا اگر چربی ناهموار باشد، ممکن است پوست چروک خورده، موج دار یا برجسته ظاهر شود.

بی حسی: ناحیه آسیب دیده ممکن است مدتی احساس بی حسی کند، اما این معمولاً موقتی است.

عفونت ها: به ندرت ممکن است یک عفونت پوستی بعد از عمل لیپوساکشن ایجاد شود. گاهی اوقات این مورد نیاز به درمان جراحی و با خطر زخم شدن دارد.

سوراخ شدن اندام داخلی: این بسیار نادر است.

مرگ: بیهوشی خطر کمی از مرگ را در پی دارد.

مشکلات کلیوی یا قلبی: همانطور که مایعات تزریق می شوند و یا مکش می شوند، تغییر در سطح مایعات بدن ممکن است باعث مشکلات کلیوی یا قلبی شود.

آمبولی ریوی: چربی وارد رگ های خونی شده و به ریه ها می رود و گردش خون در ریه ها را مسدود می کند. این می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

ورم ریوی: گاهی اوقات وقتی مایعات به بدن تزریق می شود، در ریه ها تجمع می یابد.

واکنش آلرژیک: بیمار ممکن است نسبت به داروها یا موادی که در حین عمل استفاده می شود حساسیت داشته باشد.

سوختگی پوست: حرکت کانولا ممکن است باعث سوختگی (بعلت اصطکاک) به پوست یا اعصاب شود. افرادی که بیشتر از نتایج راضی هستند، معمولاً افرادی هستند که از قبل عوارض و منافع را با دقت در نظر می گیرند و درباره آنچه که باید انتظار داشته باشند، مطلع می شوند و یک جراح متخصص و باتجربه را انتخاب می کنند، و جزئیات را با دقت با جراح خود درمیان می گذارند.

Source: www.medicalnewstoday.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید