لکه های تیره روی پوست یا لکه های پیری: علل و نحوه درمان

لکه های تیره روی پوست یا هایپرپیگمنتیشن ها زمانی ایجاد می شوند که بعضی از مناطق پوست ملانین بیشتری نسبت به حد معمول تولید می کنند. ملانین باعث رنگ بخشیدن به چشم ها، پوست و مو می شود.

لکه های تیره روی پوست دلیلی برای نگرانی نیستند و به درمان نیاز ندارند، اما ممکن است بعضی از افراد بخواهند برای زیبایی بیشتر این لکه ها را از بین ببرند. بسته به علت ایجاد لکه ها، ممکن است بعضی از لکه های تیره روی پوست را لکه های سن و بعضی را لکه های آفتاب بنامند.

 

لکه های تیره روی پوست یا لکه های پیری: علل و نحوه درمان

 

در این مقاله، به بررسی عوامل ایجاد کننده لکه های تیره ی روی پوست و نحوه درمان آن ها با روش های درماتولوژی و خانگی می پردازیم.

علائم

لکه های تیره روی پوست می توانند از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره باشند. ممکن است رنگ لکه ها به رنگ پوست فرد بستگی داشته باشد. لکه ها بافتی مانند پوست دارند و دردناک نیستند.

لکه ها همچنین از نظر اندازه متفاوت هستند و می توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود اما در مناطقی که اغلب در معرض آفتاب قرار می گیرند ، بیشتر دیده می شود.

لکه های تیره بیشتر در مناطق زیر ایجاد می شوند:

پشت دست ها

صورت

کمر

شانه ها

در افرادی که پوست تیره تری دارند، لکه هایی که کمی از پوست تیره تر هستند، معمولاً طی 6 تا 12 ماه از بین می روند. ممکن است سال ها طول بکشد تا لکه های پررنگ تر محو شوند.

علل

لکه های پوستی به دلایل متفاوتی ایجاد می شوند که در ادامه به بررسی این دلایل می پردازیم:

آسیب ناشی از آفتاب

این لکه ها که با نام لکه آفتاب یا لکه سولار شناخته می شوند، پس از قرار گرفتن فرد در معرض نور آفتاب یا بعد از استفاده از تخت برنزه ایجاد می شوند. مناطقی از بدن از قبیل صورت، دست ها یا بازوها که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرند، با احتمال بیشتری دچار لکه های آفتاب می شوند.

تغییرات هورمونی

ملاسما یک بیماری پوستی است که منجر به ایجاد لکه های کوچکی با رنگ متفاوت بر روی پوست می شود. این بیماری در خانم ها و به ویژه در دوران بارداری شایع تر است. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، ممکن است هورمون ها باعث تحریک ملاسما شوند.

عوارض جانبی دارو

برخی از داروهای خاص می توانند رنگدانه های پوستی را افزایش داده و منجر به ایجاد لکه های تیره شوند. شایع ترین نوع این داروها ضد التهاب های غیر استروئیدی (NSAIDs) ، تتراسایکلین ها و داروهای روانگردان هستند.

التهاب پوستی

لکه های تیره می توانند پس از یک دوره التهاب روی پوست ایجاد شوند. التهاب پوستی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اگزما، پسوریازیس، آسیب دیدگی پوست و آکنه ایجاد شوند. این مورد به PIH نیز معروف است.

التیام زخم

ممکن است لکه های تیره بعد از نیش حشرات، سوختگی یا برش های بهبود یافته ایجاد شوند. این نوع لکه ها می توانند با گذشت زمان محو شوند.

تحریک  پوستی

محصولات آرایشی پوست و مو می توانند پوست را تحریک کنند و باعث ایجاد لکه های تیره شوند.

دیابت

دیابت می تواند باعث تیره تر شدن مناطقی از پوست شود. برخی شرایط مرتبط با دیابت شامل آکانتوز سیاه که باعث ایجاد تیرگی، پوست مخملی و لکه های براق و یا پوستی دیابتی می شوند و ممکن است بعضی از افراد آن را با لکه های سن اشتباه بگیرند.

 

لکه های تیره روی پوست یا لکه های پیری: علل و نحوه درمان

چگونه لکه های تیره را از بین ببریم

لکه های تیره ی روی پوست نیازی به درمان ندارند، اما ممکن است برخی از افراد بنا به دلایل زیبایی شناسی بخواهند این لکه ها را از بین ببرند. پزشک می تواند کرم یا روش هایی را برای روشن شدن لکه های تیره ارائه دهد یا در بعضی موارد لکه ها را حذف نماید. روش های مداخله ای ها از کرم ها گران تر هستند و احتمالاً عوارض جانبی ایجاد می کنند، اگرچه که عملکرد سریعتری نسبت به کرم ها دارند.

بهترین گزینه درمان می تواند به علت ایجاد لکه، اندازه لکه و ناحیه بدن بستگی داشته باشد.

پزشک ممکن است یکی از روش های زیر را برای درمان لکه های تیره روی پوست توصیه نماید:

درمان با لیزر

انواع مختلفی از لیزر وجود دارند. رایج ترین نوع لیزر برای درمان لکه های تیره روی پوست لیزر کیو سوئیچ میباشد که از پالس شدید نور استفاده می کند. نور ملانین را هدف قرار داده و لک های تیره را از بین می برد.

میکرودرم ابریژن

در حین میکرودرم ابریژن، متخصص پوست از دستگاه مخصوصی استفاده می کند که دارای سطحی ساینده برای از بین بردن لایه بیرونی پوست است. این روش درمانی باعث افزایش رشد کلاژن جدید می شود که ممکن است به کاهش لکه ها کمک نماید.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی شامل استفاده از محلولی است که لایه های سطحی روی پوست لایه برداری کرده و باعث رشد پوست جدید می شود. لایه برداری می تواند به تدریج لکه های تیره روی پوست را محو نماید.

کرایوتراپی

کرایوتراپی روشی است که شامل به کار بردن نیتروژن مایع بر روی لکه های تیره برای منجمد کردن آنهاست و به سلول های پوستی آسیب می رساند. پوست معمولاً با رنگ روشن تر بهبود می یابد.

کرم روشن کننده پوست

کرم های روشن کننده باعث روشن تر شدن پوست می شوند. تاثیر این کرم ها معمولا تدریجی بوده و کاهش لکه های تیره چند ماه به طول می انجامد. هیدروکینون (Hydroquinone) که ماده اصلی موجود در کرم هاست از تولید ملانین در پوست جلوگیری می کند.

درمان های خانگی

علاوه بر روش های درماتولوژی و داروهای تجویزی ، ممکن است که برخی از روش های خانگی نیز باعث محو شدن لکه های تیره روی شوند، در ادامه به بررسی این روش های خانگی می پردازیم.

کرم های بدون نسخه

کرم های بدون نسخه به اندازه داروهای تجویزی برای روشن شدن پوست قوی نیستند، اما ممکن است موثر واقع شوند.

کرم ها و سرم ها حاوی مواد مختلفی از جمله رتینول یا آلفا هیدروکسی اسید هستند که ممکن است باعث تسریع لایه برداری و رشد جدید پوست شوند.

از آنجا که برخی محصولات اثرات زیان آوری داشته باشند، در هنگام جستجو برای کرم های روشن کننده پوست، همیشه محصولات توصیه شده توسط یک متخصص پوست را انتخاب کنید.

درمان های طبیعی:

محصولاتی که دارای ترکیبات طبیعی خاصی هستند می توانند در درمان لکه های تیره کمک کننده باشند.

اخیرا محققین مقاله مروری از تحقیقات آزمایشگاهی منتشر کرده اند و طی این تحقیقات از محصولات طبیعی برای درمان لکه های تیره پوست استفاده نموده اند. محققین این بررسی را بر روی ترکیبات طبیعی ای انجام دادند که شامل نیاسین آمید ( نوعی ویتامین ب3)، سویا، عصاره ی شیرین بیان و توت سفید است.

هرچند که این مطالعات محدود بوده اما محققین معتقدند که این درمان های طبیعی اثرات ثمربخشی در درمان تیرگی پوست داشته اند. نتایج یک تحقیق در سال 2017 نشان داده است که استفاده از ژل آلوورا بر روی پوست می تواند بعد از 5 هفته تیرگی پوست بر اثر ملاسمای بارداری را کاهش دهد.

محصولات آرایشی:

اگرچه که استفاده از محصولات آرایشی باعث روشن شدن پوست نخواهد شد، اما می تواند تیرگی ها را بپوشاند. می توان از یک کانسیلر با پایه ی کرم برای کاهش ظاهر لکه های تیره استفاده کرد.

از چه درمان های خانگی ای اجتناب کنیم؟

همیشه به یاد داشته باشید که بسیاری از درمان های خانگی ای که در اینترنت مشاهده می کنید، می توانند دارای برخی عوارض جانبی بوده و یا کاملا بی اثر باشند. به طور مثال هیچ تحقیقاتی برای اثبات موثر بودن درمان با استفاده لیمو، سیب و سرکه ی سیب انجام نشده است.

در بعضی موارد درمان های تایید نشده می توانند باعث بدتر شدن وضعیت پوست شوند. به طور مثال جامعه جراحان پوست آمریکا استفاده از عصاره لیمو و یا محصولات لایه بردار را تایید نمی کند چرا که این مواد می توانند باعث بدتر شدن لکه های تیره شوند.

برخی از محصولات روشن کننده پوست بیشتر از اینکه نفعی برسانند باعث ایجاد ضرر می شوند. بسیاری از این محصولات شامل ترکیباتی هستند که نه تنها به پوست، بلکه به سلامتی عمومی فرد آسیب می رسانند، به طور مثال استروئیدها و یا جیوه. استفاده از این مواد می تواند باعث بروز خارش، جوش و شکننده شدن پوست شود.

تشخیص:

پزشک یا متخصص پوست معمولا با استناد به سابقه پزشکی و یا معاینه لکه های پوستی می تواند دلیل و منشا بروز لکه ها را متوجه شود.

در حین معاینات پزشکی ممکن است پزشک با استفاده از ابزارهای مخصوصی که نقاط تیره را مشخص تر می کنند نسبت به آزمایش و معاینه پوست اقدام نماید. در بعضی موارد، خصوصیات خاص بعضی از لکه ها می تواند برای اطمینان از اینکه لکه ها بر اثر سرطان پوست ایجاد نشده اند به تست ها و آزمایشات بیشتر نیاز داشته باشند.

لکه های تیره روی پوست یا لکه های پیری: علل و نحوه درمان

عوامل خطرزا:

همه افراد می توانند دچار لکه های تیره روی پوست شوند. اما مواردی هست که می تواند شانس ابتلا به لکه های پوستی را افزایش دهد، از جمله:

  • قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب
  • بارداری
  • بیماری های پوستی مثل آکنه یا اگزما
  • جراحت و آسیب پوستی
  • داروهایی که باعث افزایش رنگدانه ها می شوند
  • بیماری های کبدی
  • دیابت

پیشگیری:

شاید نتوان از ایجاد همه لکه های روی پوست جلوگیری کرد. به طور مثال تغییرات هورمونی در دوران بارداری که می تواند باعث ایجاد تیرگی در پوست شود قابل پیشگیری نیست. اگرچه مواردی هستند که با رعایت آن ها می توان احتمال ایجاد و یا تیره شدن لکه ها را کاهش داد.

  • هر روز از ضد آفتابی با spf حداقل 30 استفاده کنید. حتی هنگامی که خورشید درخشش زیادی ندارد.
  • از کلاهی با لبه های بلند و عینک آفتابی بزرگ برای محافظت پوست استفاده کنید.
  • بیماری های پوستی مانند آکنه که می توانند منجر به ایجاد لکه شوند را درمان کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات 10 تا 16 اجتناب نمایید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم:

در اغلب موارد لکه های تیره روی پوست خطرناک نیستند، اما در مواردی تشخیص تفاوت بین لکه های تیره و دیگر تغییرات پوستی دشوار می شود. به طور مثال ملانوما که نوعی از سرطان پوست است.

افرادی اطلاعی از ماهیت لکه های تیره روی پوست خود ندارند و یا کسانی که نتوانسته اند شخصا از شر این لکه ها خلاص شوند، می توانند به پزشک مراجعه کنند.

اگر لکه ها دارای هر یک از مشخصات زیر بود، نیاز است که با پزشک خود صحبت کنید:

به صورت ناگهانی ظاهر شده

خارش

سوزش

خونریزی

تغییر در رنگ یا اندازه

جمع بندی:

لکه های تیره روی پوست می توانند به دلایل گوناگونی ایجاد شوند. این لکه ها در اکثر موارد بدون درد بوده و نیاز به درمان ندارند. اگر کسی بخواهد از شر این لکه ها راحت شود، می تواند از درمان های متعددی مانند مراجعه به متخصص پوست و یا استفاده از داروهای بدون نسخه بهره ببرد. تاثیر گذار بودن درمان رابطه مستقیمی با منشا و وسعت لکه ها دارد.

ممکن است لکه های تیره روی پوست به طور کامل از بین نروند یا زمان زیادی نیاز باشد تا متوجه تغییر شوید، اما درمان ها غالبا منجر به روشن تر شدن این لکه های تیره می شوند.

Source: www.medicalnewstoday.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید