لیپوساکشن چیست؟ موارد استفاده، مزایا و خطرات آن

لیپوساکشن چیست؟ موارد استفاده، مزایا و خطرات آن

لیپوساکشن که نام های دیگر آن ، لیپوپلاستی، لیپکتومی، لیپو و کانتورینگ بدن است یک روش جراحی چربی شکنی می باشد که در آن از تکنیک مکش برای حذف چربی مناطق خاصی از بدن مانند شکم، کمر، ران، باسن، بازو و گردن استفاده می شود و این مناطق را شکل می دهد.

لیپوساکشن به عنوان یک روش کاهش وزن کلی و جایگزین کاهش وزن نیست. اگر اضافه وزن دارید به احتمال زیاد رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و جراحی های دیگر همچون جراحی بای پس معده برای از دست دادن وزن بدن مناسب تر خواهد بود. اگر فقط در نقاط ویژه ای از بدن چربی داشته باشید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای لیپوساکشن باشید.

 

لیپوساکشن چیست؟ موارد استفاده، مزایا و خطرات آن

 

هدف از انجام لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن برای حذف چربی مناطقی از بدن استفاده می شود که به رژیم لاغری و ورزش پاسخ نداده اند، مانند:

علاوه بر این، لیپوساکشن در برخی موارد برای کاهش سایز سینه هم استفاده می شود.

 

لیپوساکشن چیست؟ موارد استفاده، مزایا و خطرات آن

 

هنگام افزایش وزن، اندازه و حجم سلول های چربی نیز افزایش می یابد، لیپوساکشن تعداد سلول های چربی را در یک منطقه خاص کاهش می دهد. مقدار چربی حذف شده بستگی به ظاهر منطقه و حجم چربی دارد. تغییرات حاصل از لیپو به طور کلی دائمی است، البته تا زمانی که وزن شما ثابت باقی بماند.

بعد از اتمام لیپوساکشن، پوست با محل کانتور جدید منطقه تحت درمان تراز می شود. اگر پوست شما رنگ ( تون ) و کشش مناسبی داشته باشد، به احتمال زیاد پوستتان صاف به نظر می رسد. اما اگر خاصیت الاستیکی پوستتان ضعیف باشد ممکن است پوست در مناطق تحت درمان آزاد ( شل ) به نظر برسد.

لیپوساکشن سبب بهبود سلولیت و یا سایر بی نظمی های سطح پوست نمی شود، به همین ترتیب لیپو علائم کشش پوست را حذف نمی کند.

 

لیپوساکشن چیست؟ موارد استفاده، مزایا و خطرات آن

 

لیپوساکشن برای افرادی که دارای شرایطی هستند که ممکن است عمل جراحی را پیچیده تر کند توصیه نمی شود، از جمله:

  • جریان خون محدود
  • بیماری عروق کرونر
  • بیماری دیابت
  • سیستم ایمنی ضعیف

 

عوارض لیپوساکشن

لیپوساکشن همانند هر جراحی بزرگ دیگری دارای خطراتی مانند خونریزی و واکنش به داروی بیهوشی است. مشکلات احتمالی مربوط به جراحی لیپوساکشن عبارتند از:

  • بی نظمی های کانتور: پوست شما در پی حذف ناهموار چربی، الاستیسیته ی ضعیف و التیام غیرمعمول ممکن است موج دار و پر از برآمدگی شود. این تغییرات ممکن است دائمی باشد. محل های ورود لوله کانول که در طول جراحی لیپوساکشن استفاده می شود، ممکن است به صورت لک بر روی پوست باقی بماند.
  • تجمع سیال: ممکن است سیال در زیر پوست تشکیل شود. جراح شما ممکن است برای تخلیه این سیال از یک سوزن استفاده کند. ممکن است در ناحیه آسیب دیده احساس بی حسی موقت و یا دائمی داشته باشید، سوزش موقت عصبی نیز ممکن است.
  • عفونت: با اینکه عفونت های پوستی بسیار نادر است اما ممکن است پیش بیاید.
  • آسیب به اندام های داخلی: زمانی که لوله کانول کمی عمیق تر وارد بدن می شود ممکن باعث سوراخ شدن یک عضو داخلی شود، البته لازم است بدانید که این مسئله به ندرت اتفاق می افتد.
  • آمبولی چربی: قطعات چربی شکسته شده ممکن است در یک رگ خونی به دام افتاده و در ریه جمع شود، آمبولی چربی یک وضعیت اورژانسی پزشکی است.

 

در نهایت لازم است توجه داشته باشید که شما با انتخاب یک جراح متخصص باسابقه و سرشناس می توانید احتمال بروز عوارض فوق را به طور چشمگیری کاهش دهید.

 

اقدامات لازم قبل از جراحی لیپوساکشن

 

سوابق پزشکی و داروها

قبل از انجام جراحی لیپوساکشن با جراح خود درباره آنچه که از این عمل جراحی انتظار دارید، صحبت کنید. سابقه پزشکی خود را مرور کنید، یک لیست از هر شرایط پزشکی که دارید و هر مکمل و دارویی که مصرف می کنید، تهیه کنید و در جلسه مشاوره در اختیار متخصص خود قرار دهید.

ممکن است جراح شما توصیه کند که حداقل دو هفته قبل از جراحی لیپوساکشن، مصرف داروهای خاص مانند blood thinners  و NSAIDs را قطع کنید.

 

اقدامات احتیاطی دیگر

اگر تنها برای مقدار کمی چربی در یک ناحیه کوچک نیاز به جراحی لیپوساکشن داشته باشید، ممکن است این جراحی در کلینیک متخصص شما انجام شود. اما اگر نیاز به برداشتن مقدار زیادی از چربی در یک جلسه داشته باشید، جراحی ممکن است در بیمارستان انجام شود و پس از آن شما یک شبانه روز برای مراقبت های بیشتر در بیمارستان بستری شوید. به همین منظور لازم است یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما پس از جراحی در کنار شما باشند.

 

لیپوساکشن چیست؟ موارد استفاده، مزایا و خطرات آن

 

مواردی که شما می توانید انتظار داشته باشید

قبل از عمل

قبل از جراحی لیپوساکشن، جراح شما دایره و خطوطی را بر روی منطقه مد نظر، علامت گذاری می کند. همچنین ممکن است قبل از عمل، عکس های از ناحیه تحت درمان برای مقایسه نتیجه قبل و بعد از جراحی، گرفته شود.

نحوه جراحی لیپوساکشن به روش خاصی که مورد استفاده قرار می گیرد، بستگی دارد:

  • لیپوساکشن تومیسنت: این روش رایج ترین نوع لیپوساکشن است. ابتدا جراح محلول استریل را تزریق می کند – محلول استریل مخلوطی از آب شور که به حذف چربی کمک می کند، بی حسی ( لیدوکائین ) برای از بین بردن درد و دارو ( اپی نفرین ) که باعث انقباض رگ های خونی می شود -. مخلوط مایع باعث سفت شدن ناحیه تحت درمان می شود. سپس جراح برش های کوچکی بر روی پوست شما جهت ورود لوله نازک به نام کانول ایجاد می کند. کانول به یک دستگاه خلاء متصل می شود تا چربی ها و مایعات بدن را از ناحیه مد نظر جدا کند. مایع بدنی شما از طریق تزریق وریدی ( IV ) دوباره تجدید می شود.
  • لیپوساکشن اولتراسونیک ( UAL ): این نوع از لیپوساکشن گاهی اوقات ممکن است به همراه لیپوساکشن تومیسنت مورد استفاده قرار گیرد. به هنگام انجام UAL جراح یک میله فلزی را در پوست شما وارد می کند تا انرژی اولتراسونیک ( مافوق صوت ) در زیر پوست شما منتشر شود. این شکاف دیواره های سلولی چربی را تجزیه و حذف کردن چربی ها را آسان تر می کند.
  • لیپوساکشن با لیزر ( LAL ): در این تکنیک از نور لیزر با شدت بالا برای حذف چربی ها استفاده می شود. در طول LAL، جراح یک فیبر لیزری را از طریق یک برش کوچک وارد کرده و رسوبات چربی را امولسیون می کند. سپس این چربی ها از طریق یک کانول خارج می شود.
  • لیپوساکشن به کمک نیرو ( Powered ): در این روش از لیپوساکشن از یک نوع کانول که به سرعت به جلو و عقب حرکت می کند، استفاده می شود. این ارتعاش به جراح شما این اجازه را می دهد تا چربی های سفت را به راحتی حذف کند.

 

در طول عمل

برخی از روش های جراحی لیپوساکشن ممکن است تنها به بیهوشی موضعی یا منطقه ای ( بیهوشی به ناحیه ویژه ای از بدن شما محدود می شود )  نیاز داشته باشند. با این حال، برخی دیگر از روش ها ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد.

تیم جراحی فشار خون، ضربان قلب و سطح اکسیژن خون را در طول عمل جراحی کنترل خواهند کرد. اگر در طول عمل احساس درد داشته باشید به جراح خود اطلاع دهید، ممکن است میزان داروی بی حسی و حرکات نیاز به تنظیم دوباره داشته باشد.

جراحی لیپو با توجه به حجم چربی و وسعت منطقه تحت درمان، ممکن است تا چند ساعت طول بکشد. بعد از اتمام جراحی، جراح ممکن است ورودی ها را جهت تخلیه سیال باز نگهدارد.

اگر تحت بیهوشی عمومی قرار گیرید، ممکن است در یک اتاق ریکاوری بیدار شوید. به طور معمول بعد از بیدار شدن حداقل چند ساعت در بیمارستان یا کلینیک جهت کنترل شرایط عمومی بدنتان سپری خواهید کرد.

 

بعد از جراحی لیپوساکشن

بعد از جراحی لیپوساکشن ممکن است کمی درد، ورم و کبودی در ناحیه تحت درمان داشته باشید. شما باید چند روز برای بازگشت به کار و چند هفته برای اینکه فعالیت های معمول خود را ( از جمله تمرینات ورزشی ) از سر بگیرید، صبر کنید.

جراح شما ممکن است جهت  کنترل درد و کاهش خطر ابتلا به عفونت، داروهای مخصوصی را تجویز کند. شما می توانید با پوشیدن گن های مخصوص تا چندین هفته پس از عمل جراحی، به کاهش ورم کمک کنید. در طول این زمان انتظار می رود برخی از بی نظمی ها به عنوان چربی های باقی مانده، اصلاح و در موقعیت خود قرار گیرند.

 

روش انجام لیپوساکشن

قبل از عمل:

اولین مرحله قبل از لیپوساکشن، مشاوره با جراح شما است. در طول مشاوره، جراح راجع به موارد زیر با شما صحبت خواهد کرد:

  • نوع پوست شما
  • بهترین گزینه های لیپوساکشن برای شما
  • اثربخشی و ایمنی روش ها
  • انتظارات واقعی از روش انتخاب شده
  • هزینه های بالقوه مالی

برای پرسیدن سوالات خود از جراح تامل نکنید. شما باید به درک درستی از آنچه پیش رو دارید به دست آورید.

هنگامی که تصمیم گرفته اید که لیپوساکشن را انجام دهید، جراح به شما دستورالعمل هایی برای آماده سازی عمل جراحی می دهد. این  دستورالعمل ها ممکن است شامل رژیم غذایی خاص یا محدودیت مصرف الکل محدودیت و یا اجتناب از مصرف ویتامین های خاص باشد. لازم است که هر گونه حساسیت و کلیه داروهای مصرفی را در این مرحله با جراح خود در میان بگذارید.

همچنین باید مشخص کرد که در گذشته روی شکم جراحی دیگری انجام شده و یا در جراحی های گذشته مشکل خاصی وجود داشته که سبب ایجاد عوارض و مسائل پس از عمل شود

مصرف داروهایی که روی لخته شدن خون تاثیر می گذارند مانند آسپرین، ضد انعقادها، عوامل ضد التهابی غیراستروییدی و ویتامین E و سایر ویتامین ها و داروهای گیاهی باید دو هفته قبل از عمل متوقف شود. بسته به میزان لیپوساکشن ممکن است نیاز باشد از مصرف قرص های ضد بارداری نیز خودداری شود.

 

ارزیابی فیزیکی

ارزیابی و معاینه سلامت عمومی فیزیکی برای تعیین کاندید مناسب ضروری است. مناطق خاصی که برای لیپوساکشن در نظر گرفته شده اند برای مشکلات بالقوه مورد بررسی قرار می گیرند. بافت و کشش پوست، همچنین وجود اسکار، زخم، سلولیت و استرچ مارک ها بررسی می شوند. اگر بیمار دارای کشش پوستی ضعیف باشد، وی از احتمال آویزان شدن پوست پس از عمل و نیاز به جراحی اصلاحی برای تصحیح این وضعیت مطلع خواهد شد.

 

ارزیابی روانشناختی

تحقیقاتی درباره رژیم غذایی و ورزشی و هر گونه سابقه افزایش و کاهش وزن بیمار صورت می گیرد، زیرا این عوامل می توانند موفقیت طولانی مدت لیپوساکشن را تحت تاثیر قرار دهند. بیماران در مورد محدودیت ها و خطرات مرتبط با لیپوساکشن مشاوره می گیرند. انتظارات بیماران مشخص می شود تا اطمینان حاصل شود که انتظارات بیمار واقع بینانه بوده و بیمار می داند که مشاهده نتایج کامل ممکن است تا 12 هفته طول بکشد. لیپوساکشن باعث کاهش وزن قابل توجهی نمی شود و بیمار همچنین باید بداند که در صورت افزایش وزن چربی حذف شده می تواند به محل جراحی شده بازگردد.

 

آزمایش خون

آزمایش های کلی خون برای اطمینان یافتن از سلامت عمومی کاندیداهای بالقوه انجام می شوند. آزمایش خون انتخابی به نوع و میزان عمل لیپوساکشن و شرایطی که در سوابق پزشکی و معاینه فیزیکی مشخص شده، بستگی دارد. معمولا آزمایش کامل شمارش گلبول های خون به همراه شمارش پلاکت، زمان پروترومبین، ترومبوپلاستی جزئی، آزمایش های عملکرد کبدی و تست حاملگی برای زنان انجام می شود.

 

نحوه ی انجام روش لیپوساکشن

جراحی ممکن است در مطب، به صورت سرپایی یا در بیمارستان انجام شود. معمولا لیپوساکشن برای حجم کم به روش سرپایی انجام می شود، در حالی که حجم بیشتر نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد تا سطح مایعات و همچنین بیماری های دیگری که بیمار ممکن است داشته باشد تحت نظارت قرار بگیرند. بسته به اینکه چه قسمت هایی تحت درمان قرار می گیرند، زمان عمل ممکن است بین 1 تا 4 ساعت باشد.

بر روی پوست علامت هایی به عنوان راهنما جهت مشخص کردن جایی که چربی باید برداشته شود گذاشته می شود. بسته به اینکه کدام روش استفاده می شود، بیهوشی عمومی اعمال می شود، یا برای تکنیک تومیسنت، مایعی متشکل از محلول نمکی یا بی حسی موضعی و اپینفرین به ناحیه لیپوساکشن تزریق می شود. برش های کوچکی در پوست ایجاد می شوند که از طریق این برش ها کانولا به بدن وارد می شود. کانولا به پمپ خلاء متصل شده است که می تواند سلول های چربی  را هنگامی که جراح کانولا را به جلو و عقب می برد، از بدن با مکش خارج کند. پس از برداشتن چربی، لوله های زهکشی کوچک ممکن است به بدن وارد شوند که هرگونه خون و مایع انباشته شده را از بدن خارج کنند. اگر مقدار زیادی از مایعات بدن از دست رفته باشد، ممکن است نیاز به تزریق خون جایگزین یا تزریق سرم باشد.

حجم چربی خارج شده نباید از 5 لیتر، به ویژه در بیماران مبتلا به اختلالات موازی، تجاوز کند. به طور کلی حذف حجم بزرگتر چربی با ریسک بالاتر عوارض مرتبط است و یکی از دلایل این موضوع نیاز به استفاده از بیهوشی عمومی در مقایسه با بی حسی محلی در این موارد است.

پس از جراحی برای متوقف کردن خونریزی و اعمال فشار بر روی ناحیه از پانسمان استفاده می شود. پانسمان معمولا حدود دو هفته روی محل باقی می ماند. بسته به مقدار جراحی و میزان چربی برداشته شده بیمار ممکن است شب را در بیمارستان بستری شود.

 

source: myvmc.com

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید