مناسب ترین روش کاشت مو را چطور تشخیص دهیم؟

در این مقاله به بررسی دو روش کاشت مو FUT و FUE خواهیم پرداخت و نحوه تشخیص مناسبت ترین روش کاشت مو را برای شما شرح میدهیم.

پس از گذر از سن 35 سالگی، حدود دو سوم آقایان درجاتی از ریزش مو را تجربه خواهندکرد. این آمار در سن پنجاه سالگی به 85 درصد خواهد رسید.

البته آقایان تنها افرادی نیستند که درگیر این مسئله می شوند. بیش از نیمی از خانم ها نیز دچار ریزش مو هستند که این مشکل با افزایش سن بیشتر خواهد شد.

با وجود این آمار، طبیعی به نظر می رسد که افراد زیادی به دنبال مناسب ترین روش کاشت مو باشند. متاسفانه در این خصوص راه حل های زیادی وجود دارند که تنها عملکرد آن ها خالی کردن حساب بانکی شما است و اثربخشی خاصی ندارند.

با این وجود، در سال های اخیر پیشرفت بسیاری در این زمینه شکل گرفته است و راه حل هایی ابداع شده اند که بیماران را به نتایج دلخواه می رساند. ممکن است که مشکل ریزش مو شما نیازی به جراحی نداشته باشد و با درمان دارویی رفع شود.

در برخی موارد تنها راه حل انتخاب مناسب ترین روش کاشت مو است. با توجه به اینکه دو روش کلی برای عمل جراحی کاشت مو وجود دارد؛ انتخاب مناسب ترین روش یک چالش بزرگ محسوب خواهد شد.

در ادامه با ما همراه باشید که بهترین روش را جهت کاشت مو به شما معرفی کنیم.

انتخاب بین یکی از دو روش اصلی کاشت مو
انتخاب بین یکی از دو روش اصلی کاشت مو

انتخاب مناسب ترین روش کاشت مو

برای افرادی که ریزش مو در آن ها آنقدر زیاد است که منجر به بروز کچلی در بخش زیادی از سر شده است و مشکل آن ها با درمان های دارویی مرتفع نمی شود؛ جراحی کاشت مو به عنوان یک راه حل اساسی جهت بازگرداندن رشد طبیعی و ماندگار مو پیشنهاد می شود.

امکان دارد که با شنیدن نام جراحی دچار استرس شوید و از درد و خونریزی احتمالی در این زمینه بترسید. با این وجود پیشرفت های مختلفی که در این سال ها رخ داده است و سهولت بسیاری را برای بیماران در پی داشته است.

هر دو روشی که جهت کاشت مو استفاده می شوند (یعنی FUT و FUE)؛ اگر به درستی و روی شخص مناسبی انجام شوند؛ اثربخشی قابل توجهی خواهند داشت.

اما مناسب ترین روش کاشت مو کدام یک از این دو شیوه است؟ برای این منظور مشکل ریزش مو و طاسی افراد را از نقطه نظرهای مختلف بررسی می کنیم و مورد مناسب را در هر تیتر پیشنهاد خواهیم داد.

پیش از اینکه برای شخصی که دچار این مشکل است؛ عمل جراحی مناسب را معرفی کنیم؛ باید یک پیش زمینه در این خصوص داشته باشید.

مقایسه کاشت مو به روش FUT و FUE
مقایسه کاشت مو به روش FUT و FUE

کاشت مو به روش FUT

در روش FUT که نسبت به روش دیگر قدیمی تر است؛ از بخشی از سر که موهای متراکم و ضخیمی دارد؛ یک نوار از پوست که حاوی چندین هزار فولیکول مو است، برداشته می شود.

این ردیف به طور معمول از پشت سر و به صورت گوش تا گوش برداشته خواهد شد. بافت استخراج شده به قطعات بسیار کوچکی تقسیم می شود.

همزمان در بخشی که به کاشت مو نیاز دارد؛ سوراخ های ریزی ایجاد می شود که این پیوند را امکان پذیر کند.

کاشت مو به روش FUE

در حالی که در روش FUE که پس از روش اول ابداع شد؛ یک ردیف از پوست سر برداشته نخواهد شد؛

بلکه فولیکول ها از ناحیه جداکننده تک تک جدا شده و در ناحیه مورد نظر قرار می گیرند. درست است که روش FUE به همراه تمامی جزئیاتی که دارد ممکن است که چند ساعت به طول انجامد. اما مزایایی نیز به همراه دارد که در بخش های بعدی به آن ها اشاره خواهد شد.

روش مناسب برای ریزش موی شدید یا فضای بدون موی وسیع

با این توضیحات به نظر می رسد؛ در مواقعی که ناحیه وسیعی از سر درگیر کچلی و طاسی شده است؛ مناسب ترین روش کاشت مو FUT باشد.

ریزش موی شدید یا فضای بدون موی وسیع
ریزش موی شدید یا فضای بدون موی وسیع

به این دلیل که در هر جلسه امکان انتقال فولیکول های بیشتری وجود دارد. در مقابل افرادی که تنها دچار کم پشتی موها هستند؛ پزشک جراح روش FUE را به آن ها پیشنهاد می دهد.

نگرانی بابت عوارض جانبی و نقاهت

در بسیاری از موارد افراد پس از انجام عمل جراحی نیاز دارند که به سرعت کارهای روزمره خود را از سر بگیرند.

این در حالی است که اگر جراحی کاشت مو به روش FUT انجام شود؛ خطوط عمیقی در ناحیه اهداکننده بر جای می ماند که حتی پس از گذشت مدت نقاهت طولانی نیز در بسیاری از موارد جای آن از بین نخواهد رفت.

کاشت مو به روش FUT خطوط عمیقی در ناحیه اهداکننده باقی میگذارد
کاشت مو به روش FUT خطوط عمیقی در ناحیه اهداکننده باقی میگذارد

با توجه به این مسئله مناسب ترین روش کاشت مو در افرادی که تحمل گذراندن دوران نقاهت طولانی را ندارند؛ روش FUE است. به طوری که پس از انجام این عمل به راحتی فعالیت های خود را از سر می گیرید.

روش کاشت مو در صورت عدم وجود فولیکول مناسب در قسمت پشت سر

انتخاب مناسب فولیکول های اهداکننده در میزان موفقیت عمل جراحی کاشت مو اهمیت زیادی دارد. در اکثر افرادی که دچار کچلی می شوند؛ در بخش پشت سر و کناره ها فولیکول های مو باکیفیت و ضخیم هستند. با این حال این امکان وجود دارد که این شرایط برای شخصی فراهم نباشد یا اینکه به دلیل اسکار باقی مانده از جای زخم در پشت سر، تمایلی به برداشت فولیکول از این ناحیه نداشته باشد.

در این حالت مناسب ترین روش کاشت مو FUE تشخیص داده می شود. به این دلیل که در آن امکان برداشت فولیکول از دیگر نواحی بدن همچون قفسه سینه، بازو و غیره وجود دارد.

کاشت مو برای افراد در معرض عفونت

برخی از افراد به دلیل سبک زندگی یا شغل و حرفه خود بیش از سایرین در معرض عوامل محیط دچار آسیب می شوند. برای این دسته از افراد روش کاشت مو FUT مناسب نیست. به این دلیل که زخم و جراحات ایجاد شده در این حالت بسیار بیشتر از روش دیگر است. در نتیجه، احتمال بروز عفونت در بدن شخص افزایش پیدا خواهد کرد.

این مسئله برای اشخاصی که در محیط کار یا زندگی خود با عوامل محیطی مختلفی درگیر هستند که به خودی خود خطرآفرین است و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز صحت دارد. بنابراین برای همه افرادی که در این دسته بندی قرار می گیرند؛ مناسب ترین روش کاشت مو FUE خواهد بود که جراحات کم تری را در پی دارد.

کدام روش کاشت مو اثربخشی بیشتری دارد؟

تمام کسانی که این روش درمانی را انتخاب می کنند؛ انتظار دارند که پس از تحمل درد و پرداخت هزینه های درمانی به هدف خود برسند و مشکل طاسی یا کم پشتی موی سر آن ها برطرف شود. طبق آمار و تحقیقات انجام شده روش FUE اثربخشی بالاتری نسبت به روش دیگر داشته است.

روش FUE اثربخشی بالاتری نسبت به روش FUT دارد
روش FUE اثربخشی بالاتری نسبت به روش FUT دارد

همچنین با توجه به گزینه هایی مانند ایمنی بیمار و دوران نقاهت یا ریکاوری پایین به نظر می رسد که مناسب ترین روش کاشت مو باشد. به همین دلیل نیز هم اکنون در کشورهای پیشرفته از مشتقاتی از روش FUE  همچون Sapphire FUE  و Mega FUE استفاده می شود که همگی روش های خلاقانه و پیشرفته ای هستند که با پیش زمینه ای از FUE انجام می گیرند.

سخن پایانی

در این مقاله گفته شد که مناسب ترین روش کاشت مو برای شما به وضعیت کنونی موها و سلامت بدن شما بستگی دارد. تمامی روش های موجود به این دلیل به وجود آمده اند که اعتماد به نفس از دست رفته و موهای شما را بازگردانند اما میزان اثربخشی آن ها با یکدیگر متفاوت است.

در روش قدیمی FUT نواری از ناحیه اهداکننده که اغلب در پشت سر است، برداشته می شود و سپس این نوار به قطعات بسیار کوچکی تقسیم خواهد شد. این قطعات حاوی فولیکول هایی هستند که در ناحیه مورد نظر کاشته می شوند.

با اینکه انتظار می رود که جای زخم با موها پر شود اما احتمال برجای ماندن اسکار در این روش قدیمی بسیار بالا است و دوران نقاهت طولانی دارد. درحالی که در FUE به عنوان مناسب ترین روش کاشت مو بیماران شاهد اثربخشی بالاتری هستند و امکان برداشت فولیکول اهداکننده از هر نقطه ای از بدن وجود دارد.

به همین دلیل پزشکان در اکثر مواقع از FUE به عنوان مناسب ترین روش کاشت مو یاد می کنند مگر در حالتی که وسعت ناحیه طاس سر بسیار زیاد باشد و به دلایل خاصی شخص قادر به انجام این روش نباشد که در این حالت از همان روش های قدیمی یعنی FUT بهره گرفته می شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید