هفت چیزی که نباید روی پوست پسوریازیسی مالید

لوسیون های الکل دار:

خیلی مهم است که افراد دارای پسوریازیس پوست خود را با کرم و لوسیون مرطوب نگه دارند و از خشک شده پوست جلوگیری کنند اما باید در انتخاب لوسیون بسیار مراقب باشند چون بعضی از اجزای سازنده آن میتواند باعث صدمه زدن به پوست شما شود. یکی از بزرگترین مقصرین خشکی پوست الکل میباشد. الکل میتواند بصورت اتانول یا ایزوپروپیل الکل در محصولات آرایشی بهداشتی استفاده شود. بهترین مرطوب کننده ها برای افراد پسوریازیسی مرطوب کننده هایی حاوی وازلین میباشد. همچنین لوسیون های بدون بو که شامل سرامید ها هستند. سرامید ها همان چربی است که بصورت طبیعی در لایه خارجی پوست ما وجود دارد.

هفت چیزی که نباید روی پوست پسوریازیسی مالید

عطر ها و رایحه ها:

بطور معمول رایحه های صنعتی به محصولات بهداشتی آرایشی برای ایجاد بوی بهتر اضافه میشوند ولی برای بعضی از افراد این رایحه ها میتواند ایجاد ناراحتی و التهاب در پوست ایجاد کند. برای جلوگیری از بدتر شدن علائم پسوریازیس بهتر است از محصولات بدون رایحه استفاده کرد.

سولفات ها:

سولفات ها از اجزا اصلی مورد استفاده در شامپو، خمیر دندان و صابون ها هستند که برای ایجاد کف بکار میروند. بعضی از این سولفات ها میتواند باعث ایجاد التهاب در پوست شود بخصوص در افرادی که پوست حساس دارند مانند مبتلایان به پسوریازیس بخاطر همین بهتر است از محصولات عاری از سولفات استفاده شود.

پارچه های پشمی و کلفت:

بهتر است از پارچه های پشمی و سنگین که باعث خارش و التهاب پوست میشوند استفاده نکنید بجای ان از پارچه های نرمتر و سبکتر که پوست شما اجازه تنفس میدهد مانند نخ، کتان، ابریشم استفاده کنید.

تاتو:

برای ایجاد تاتو تعداد زیادی برش و آسیب باید به پوست وارد شود این کار میتواند باعث شعله ور شدن پسوریازیس نه تنها در نقطه آسیب دیده بلکه در تمام سطح بدن شود به این پدیده، پدیده ی کوبنر میگویند. در بعضی از نقاط دنیا انجام خالکوبی یا تاتو برای افراد مبتلا به پسوریازیس ممنوع میباشد.

تابش آفتاب شدید:

همانطور که میدانید نور آفتاب با ایجاد ویتامین D و همچنین داشتن اشعه ی UV برای پسوریازیس مفید میباشد اما همواره باید اعتدال را رعایت نمود. سعی کنید روزانه حداکثر 20 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید و حتما از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. فتوتراپی یکی از درمان های خوب پسوریازیس است که در آن دو طیف UVA و UVB به پوست مریض تابانده میشود. اشعه UV سرعت رشد سلول های پوست را کاهش داده که به بهبود علائم پسوریازیس کمک میکند.

آب داغ:

آب داغ میتواند باعث صدمه شدید و خشکی بیش از حد پوست شود. هرگز از آب داغ برای استحمام استفاده نکنید و از آب ولرم یا گرم استفاده کنید. انجمن درماتولوژی آمریکابه بیماران پسوریازیسی توصیه میکند مدت زمان دوش گرفتن زیر 5 دقیقه و استحمام در وان حمام کمتر از 15 دقیقه باشد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید