چه عواملی بر سرعت رشد موها تاثیر دارند

بر اساس مقالات آکادمی پوست و موی آمریکا به طور کلی هر ماه نیم اینچ یا حدود 1.25 سانت موهای سر ما رشد میکنند و درسال حدود شش اینچ یا 15 سانت خواهد بود. این رشد در آقایان از خانمها بیشتر بوده پس اگر موهای شما از شانه هایتان بلندتر بوده باشد چند سالی طول خواهد کشید تا به اندازه قبلی برسد

چه عواملی بر سرعت رشد موها تاثیر دارند

پس از ریزش مو بر اساس اینکه چه مشکلی موجب ریزش مو شده دوره بازگشت موها متفاوت خواهند بود. هرچقدر سن ما بالاتر میرود به تدریج فولیکولهای موهای ما ضعیفتر شده موهای کمتری ایجاد خواهد شدو این موضوع با توارث و نحوه ریزش موهایمان و وجود ژن ریزش مو(آندروژنیک آلوپسیا) ارتباط دارد. این نوع ریزش مو متاسفانه برگشت پذیر نبوده ولی میتوان با مصرف داروها سرعت ریزش را کمتر کرد. بسیاری از مردان با ریزش مو بدون درمان به طاسی خواهند رسید اما در الگوی ریزش زنانه به ندرت طاسی کامل خواهیم داشت.

چقدر طول میکشد کسی که موهای خود را تراشیده یا واکس (کندن موها با استفاده از مواد چسبناک) کرده دوباره موهایش در بیاید؟

چه عواملی بر سرعت رشد موها تاثیر دارند

با تراشیدن موها در حقیقت موها از روی سطح پوست برداشته میشوند و دو تا چهار روز طول میکشد تا دوباره موها ریشه زده از روی پوست قابل دیدن شوند . اما در واکس کردن موها چون موها از زیر پوست و از ناحیه فولیکول کنده میشوند حدود دو هفته طول خواهد کشید تا موهای جدید از سطح پوست سر زده و دیده شوند.

چقدر طول میکشد بعد از شیمی درمانی موها مجددا رشد کنند؟

داروهای شیمی درمانی با توجه به ماهیتشان روی رشد موها تاثیر گذاشته ممکن است موجب ریزش مو هم بشوند اما پس از اتمام دوره شیمی درمانی موها دوباره رشد کرده و بعد از دو تا سه هفته رویش مو را شاهد خواهیم بود. ممکن است در اوایل رشد مجدد کم پشتی و نازکی و شاید تغییر رنگ موها را ببینیم که به تدریج موها به حالت قبلی برخواهند گشت.

چه عواملی بر سرعت رشد موها تاثیر دارند

تلوژن افولیوم چیست؟

تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium) وقتی اتفاق می افتد که تعداد زیادی از فولیکول های مو در پوست سر همزمان وارد مرحله تلوژن (استراحت) چرخه رشد می شوند اما مرحله رشد بعدی شروع نمی شود. مو در سراسر پوست سر شروع به ریزش می کند اما موهای جدید رشد نمی کنند. این مشکل معمولاً توسط یک ناخوشی و استرس شدید مانند زایمان ، جراحی یا تب بالا  شروع یا گاهی بعد از  قطع کردن داروهایی مانند قرص های ضد بارداری ایجاد می شود. تلوژن افلوویوم معمولاً حدود  دو تا سه ماه پس از این مشکلات شروع می شود. موها ممکن است نازک به نظر برسند اما به احتمال زیاد طاسی کامل ایجاد نخواهد شد. همچنین الگوی ریزش مو شبیه الگوای شایع ریزش مو نیست.

چه عواملی بر سرعت رشد موها تاثیر دارند

شرایط کاملاً برگشت پذیر است. هنگامی که مشکل حل میشود (یا بیماری بهبود می یابد) ، موها ممکن است بعد از شش ماه رشد مجدد خود را شروع کنند. با این حال ، این نوع ریزش مو در بعضی از افراد ممکن است سالها ادامه داشته باشد.

بررسی کامل از نظر مشکلات روحی ، بیماریها، جراحی ها، مصرف دارو توسط پزشک کمک زیادی به تشخیص و درمان خواهد کرد.

برای رویش دوباره موها چه کنیم وچه چیزی روی رشد مجدد مو تأثیر می گذارد؟

اگر ریزش مو را تجربه کرده اید و در تلاش هستید موهای خود را به حالت قبل برگردانید ، باید بدانید بسیاری از عوامل می توانند بر سرعت رشد مو تأثیر بگذارند از جمله:

  • ژنتیک و سابقه ریزش مو در سایر افراد خانواده
  • تغییرات هورمونی

.باید دانست در خانمها چرخه طبیعی عادت ماهیانه نشانه خوبی جهت تایید سلامت هورمونی آنهاست و جلو افتادن یا عقب ماندن شروع عادت میتواند نشانه اختلال هورمونی باشد. همچنین وجود موهای زاید در صورت و سینه از این موارد است که اگر به همراه چاقی باشد میتواند شک وجود مشکلات هورمونی را تشدید کند .

  • کمبودهای تغذیه ای

به خصوص در کسانی که سو تغذیه داشته یا رژیم غذایی نامناسب جهت لاغری گرفته اند همچنین در گیاهخواران این مسله شایع است

  • داروها

خیلی از داروها مثل داروهای فشارخون بالا ، برخی آنتی بیوتیکها و در راس همه اینها داروهای شیمی درمانی میتوانند روی سرعت رشد تاثیر بگذارند. معروفترین داروها شامل پروپرانولول، متوپرولول، ایندومتاسین، لیتیم، کلوناپام، کاربامازپین، وارفارین، آلوپورینول، ایزوترتینوئین، لوودوپا، نئوتیگازون، ضدافسردگی های 3 حلقه ای و داروهای ضدسرطان6

  • استرس و اضطراب

هرگونه مشکلات عاطفی اضطرابی و احساسی میتواند تاخیر رشد موهای ما را سبب گردد

  • سایر بیماری ها یا شرایط

شما همیشه نمی توانید این عوامل را کنترل کنید. بهترین شرط شما این است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل بخورید و آب زیادی بنوشید. از استرس پرهیز کنید و فعالیت و ورزش مناسبی داشته باشید

چگونه رشد موهای خود را افزایش دهیم؟

واقعا هیچ روش ثابت شده  که مورد تایید پزشکان باشد برای رشد سریعتر موهای شما در طول شبانه روز وجود ندارد. شما باید سعی کنید موهای خود را تا حد ممکن سالم نگه دارید تا از شکسته شدن مو جلوگیری شود زیرا موهای شما باید مراحل رشد طبیعی خود را طی کنند.

نکاتی برای سالم نگه داشتن موها شامل موارد زیر است:

یک رژیم غذایی متعادل در ریزش مو داشته باشید به ویژه غذاهای پر پروتئین ، آهن و ویتامین C؛ مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است و مصرف کافی برای رشد مو اهمیت دارد.

چه عواملی بر سرعت رشد موها تاثیر دارند

در مورد مصرف مکمل ها ، به ویژه آهن ، اسید فولیک ، بیوتین ، امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 و روی از پزشک سوال کنید. اگر از قبل مواد مغذی مورد نیاز غذایی را دریافت کنید ، نیازی به مصرف مکمل ها نیست.

از مواد شیمیایی خشن یا گرمای بیش از حد روی مو و پوست خودداری کنید.

برای افزایش جریان خون به فولیکول های مو ، هنگام شستن موهای خود ، کف سرتان را ماساژ دهید.

از شامپو های حاوی ویتامین E یا کراتین استفاده کنید. برای پسوریازیس پوست سر ، یک متخصص پوست می تواند یک شامپو دارویی تجویز کند که پوسته ریزی را کم کند.

اگر دچار موخوره هستید انتهای تقسیم شده را با قیچی  معمولی هر شش تا هشت هفته حذف کنید.

یک محلول موضعی مانند مینوکسیدیل موضعی (Rogaine) امتحان کنید.

سیگار نکشید! ترک سیگار  کار دشواری است اما پزشک می تواند به شما در ایجاد برنامه ترک درست برای شما کمک کند.

با پوشیدن کلاه موهای خود را از قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد محافظت کنید.

همانطور که برای پشتیبانی از رشد مجدد مو قدم برمی دارید ، استفاده از تقویت کننده مو را در نظر بگیرید. پیوند مو ممکن است گزینه دیگری برای ریزش دائمی مو باشد.

چه عواملی بر سرعت رشد موها تاثیر دارند

نوشته های مرتبط
6 دیدگاه

موی من مجعد است بعد از شستشو و خشک شدن، وز می‌کند و حجیم می‌شود. الان از نرم کننده استفاده می‌کنم. از چه محصول دیگری می‌توانم استفاده کنم تا حجم مو را کمتر و کنترل کنم؟

سلام
متخصصین توصیه میکنند از محصولاتی ارگانیک با تاییدیه USDA استفاده کنید. چون بهترین تاثیر را روی موهای حجیم و مجعد دارند. برای کم کردن وزی مو روغن یا کرمی با گواهی USDA را امتحان کنید.

من دوست دارم موهایم را های‌لایت کنم، اما نمی‌دانم که پروسه‌ی های‌لایت کردن آیا می‌تواند آسیبی به مو بزند یا نه؟

سلام
مواد شیمیایی به هر حال تاثیرگذارند و وقتی تصمیم می‌گیرید از آن استفاده کنید، قطعاً ریسک آن را هم باید بپذیرید. پیشنهاد می‌کنم این کار را در یک سالن آرایش و زیر نظر آرایشگر انجام دهید. پیشنهاد دیگرم این است که قبل از آن حتماً با متخصص و مشاور رنگ صحبت کنید. از مدیر آرایشگاه بخواهید بهترین مشاور رنگ را به شما معرفی کند، مخصوصاً که اولین بار است که این کار را انجام میدهید.

سلام من موهای کم پشتی دارم میخواستم بدونم ایا شیو کردن مو نقشی در پر شدن مو دارد یا نه ؟

سلام شیو کردن موها هیچ تاثیری در پرشدن مو ندارد.

یک پاسخ بنویسید