رابطه بین ریزش مو و کبد چرب چیست؟‎

در این مقاله به این موضوع میپردازیم که چه ارتباطی بین ریزش مو و کبد چرب وجود دارد، چگونه میتوان آن را تشخیص داد و روش درمان آن چیست؟

ریزش مو چه ارتباطی با کبد شما دارد؟

بیماری کبد چرب می تواند روی رشد مو تأثیر بگذارد و باعث شروع ریزش مو شود. عملکرد نامناسب کبد بر کلیه سیستم های متابولیکی از جمله هضم غذا و جذب ویتامین های محلول در چربی تأثیر می گذارد و علت ریزش در درجه اول به این دلیل است که هضم مناسب و جذب ویتامین ها برای رشد مو بسیار مهم است.

کبد مسئول جذب ویتامین های محلول در چربی ، سم زدایی از استروژن و تنظیم قند خون است. همه اینها برای چرخه طبیعی رشد فولیکول مو مهم است. کبد علاوه بر عملکرد طبیعی متابولیکی ، صدها عملکرد مختلف را نیز انجام می دهد.

سم زدایی بدن از طریق تعدادی از سیستم های بدن صورت می گیرد. ارگان اصلی سم زدایی، کبد است. زندگی انسان به عملکرد کبد به عنوان دفاع اصلی در برابر سموم وارد شده به جریان خون بستگی دارد.

کبد در سمت راست و در کنار معده یافت می شود و وزن آن حدود 1.5 کیلوگرم است. به دو قسمت بزرگ به نام لوب راست و چپ تقسیم می شود. کبد در بالای مثانه ،صفرا و در کنار قسمتهایی از پانکراس و روده قرار دارد.

محل قرارگیری کبد در بدن
محل قرارگیری کبد در بدن

سم زدایی از کبد به عنوان بهترین راه برای رسیدن به کبدی کارآمد شناخته شده است. اما آیا سم زدایی از کبد علت یا علائم آن را درمان می کند؟ روشهای خاصی می تواند برای کمک به کبد در روند طبیعی سم زدایی استفاده شود.

کبدی که به طور موثر سم زدایی نکند ، می تواند ناشی از کمبود آهن یا مصرف بیش از حد الکل به صورت مزمن باشد.

دارو یا انواع خاصی از هورمون درمانی. بیماری کبد همچنین می تواند به دلیل کم کاری تیروئید یا نارسایی آدرنال ایجاد شود.

کدام عملکردهای کبد در رشد مو و جلوگیری از ریزش مو ها موثر میباشد؟

تبدیل آمونیاک به اوره

تبدیل آمونیاک به اوره برای متابولیسم طبیعی ضروری است. آمونیاک توسط سلولهای کبدی از خون گرفته شده و از طریق چرخه Krebs-Henseleit به اوره تبدیل می شود.

آمونیاک محصول تجزیه اسیدهای آمینه است. اختلالات چرخه آمونیاک / اوره می تواند منجر به کمبود آهن شود.

افرادی که دارای هایپرامونیاک هستند (سطح بالایی از آمونیاک در خون) احتمالاً دچار موهای شکننده می شوند. همچنین ممکن است موهایی داشته باشند که به راحتی خرد می شوند ، وضعیتی که به آن trichorrhexis nodasa می گویند.

نگهداری قند خون

تنظیم قند خون با ریزش مو ارتباط دارد و سطح پایین قند خون می تواند منجر به کم پشت شدن مو و ریزش زودرس آن شود.

فولیکول های مو به مقدار کافی گلوکز نیاز دارند تا در آناژن (مرحله رشد) باقی بماند و دوره های قند خون پایین می تواند چرخه طبیعی فولیکول را مختل کند.

اگرچه اسیدهای چرب می توانند توسط فولیکول مو اکسید شوند ، اما جایگزین های کم انرژی گلوکز هستند.

ذخیره ویتامین ها

ویتامین های محلول در چربی از طریق سیستم لنفاوی روده باریک ، به جریان خون در بدن شما می روند.

کبد ویتامین های محلول در چربی را ذخیره می کند: A ، D ، E و K.

صفرا ترشح شده هنگام هضم برای جذب آنها ضروری است تا بدن بتواند از آنها استفاده کند. اگر تولید صفرا در اثر آسیب کبدی به خطر بیفتد ، ممکن است جذب مناسب این ویتامین ها تحت تأثیر قرار گیرد.

ویتامین های محلول در چربی برای چرخه فولیکول موی نرمال ضروری است.

سم زدایی از خون

کبد مسئول فیلتر کردن باکتری ها ، گلبول های قرمز قدیمی و سموم (مانند الکل) از خون است.

کبد همچنین محل هورمون های بیوسنتز مانند استروژن است. استروژن به رشد و ریزش مو مربوط می شود. وقتی سطح استروژن کافی باشد ، زنان موهای پر و ضخیمی دارند.

اما وقتی ریزش می کنند ، مانند بعد از بارداری یا در دوران یائسگی و بعد از آن ، موهای بیشتری وارد مرحله “استراحت” می شوند ، جایی که به زودی می ریزد و باعث ایجاد لکه های نازک و حتی طاس می شود.

مسیر سم زدایی کبد

کبد با تبدیل سموم به ترکیبات محلول در آب که از طریق ادرار دفع می شود ، سموم و مواد زائد متابولیکی را از بین می برد. موادی که محلول در آب نیستند از طریق صفرا جدا شده و از صفرا به روده ها منتقل شده و از طریق مدفوع دفع می شود.

سم زدایی فاز یک با استفاده از شبکه ای در حدود 50 آنزیم سم زدایی که به طور کلی به عنوان سیستم آنزیمی سیتوکروم P-450 شناخته می شود ، سموم را از طریق اکسیداسیون ، احیا و هیدرولیز تبدیل می کند.

این فرایند تحول باعث ایجاد رادیکال های آزاد (گونه های بسیار واکنش پذیر اکسیژن) می شود. این رادیکال های آزاد به طور معمول توسط آنتی اکسیدان ها متعادل می شوند.

سم زدایی فاز 1

مواد را برای سم زدایی فاز دو آماده می کند. کبد به طور معمول برای نفی هرگونه آسیب احتمالی ناشی از رادیکال های آزاد ، یک منبع آنتی اکسیدان تولید می کند.

نیازهای اصلی غذایی برای سم زدایی فاز یک شامل ویتامین A ، E و B3 است. مواد معدنی مورد نیاز شامل روی ، منیزیم است. اسیدهای چرب ضروری نیز لازم است.

سم زدایی فاز 2

در این فاز عوامل سمی را تغییر می دهد تا بتوانند از طریق ادرار یا مدفوع دفع شوند.

اگر پردازش فاز دو نتواند با رادیکال های آزاد فاز یک همراه شود ، می تواند به صورت واسطه های واکنشی تجمع یابد. واسطه واکنشی یک مولکول کوتاه مدت ، با انرژی زیاد و بسیار واکنش پذیر است ، زمانی که کبد شما نتواند آنها را به طور موثر پردازش کند ، آنها شروع به جمع شدن می کند و کارآیی کبد مانند تولید خط تولید کارخانه به طور قابل توجهی کند خواهد شد

مقایسه کبد چرب و سالم - نقش کبد چرب در ریزش مو
مقایسه کبد چرب و سالم – نقش کبد چرب در ریزش مو

اضافه بار سمی در بدن


اگر مسیرهای سم زدایی فاز یک و دو بیش از حد دچار مشکل شود ، تجمع سموم در بدن ایجاد می شود. بیشتر این سموم محلول در چربی هستند و خود را در قسمت های چرب بدن قرار می دهند.

مغز و غدد درون ریز (هورمونی) اندامهای چربی هستند و مکانهای مشترکی برای ذخیره سموم محلول در چربی هستند. این ممکن است منجر به علائم اختلال عملکرد مغز و عدم تعادل هورمونی مانند ناباروری ، درد پستان ، اختلالات قاعدگی ، فرسودگی غده فوق کلیه و یائسگی زودرس شود.

ترشح صفرا و نقش آن در ریزش مو

صفرا مایعی به رنگ زرد سبز است که توسط کبد سنتز می شود. این ماده برای تجزیه چربی ها و جذب ویتامین های محلول در چربی بسیار مهم است. به محض به خطر افتادن سنتز صفرا ، کمبود اسید چرب ضروری و ویتامین محلول در چربی ایجاد می شود.

اسیدهای چرب ضروری برای رشد مو ضروری است.

ویتامین A

کمبود ویتامین A می تواند باعث هیپوپلازی (خشکی مو و پوست سر) یا هیپرپلازی (موهای چرب و پوست سر چرب) شود.

ویتامین D

تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D در بدن شما می تواند منجر به ریزش مو شود. وقتی ویتامین D کافی در سیستم شما نباشد ، رشد موهای جدید می تواند متوقف شود.

ویتامین D

یک آزمایش کوچک از سال 2010 نشان داد که مکمل های ویتامین E باعث بهبود رشد مو در افراد مبتلا به ریزش مو می شود. تصور می شود که خواص آنتی اکسیدانی ویتامین به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک می کند.

ویتامین K

ویتامین K به تنظیم رسوب کلسیم در بدن کمک می کند. به همین دلیل ، به جلوگیری از کلسیفیکاسیون رگهای خونی کمک می کند ، همانطور که در الگوی کلسیفیکاسیون پوست سر از بین می رود.

حمایت از مواد مغذی برای کبد

کمپلکس ویتامین B

ویتامین های گروه B به بدن کمک می کند تا انرژی خود را از مواد غذایی بدست آورد و همچنین در تولید کلسترول و هورمون نقش دارد.

سلنیوم

سلنیوم یک عنصر کمیاب ضروری است و برای کبد سالم لازم است. سلنیوم سطح گلوتاتیون پراکسیداز ، یک آنتی اکسیدان قوی مورد نیاز برای سم زدایی فاز II را افزایش می دهد.

منگنز

مصرف الکل می تواند محتوای عناصر کمیاب مانند آهن ، روی ، مس و منگنز را کاهش دهد.

بتاکاروتن

دوزهای کم بتا کاروتن نقش ضد اکسیداسیون در کبد را دارد و از آسیب و التهاب جلوگیری می کند.

ویتامین سی

ویتامین C همچنین در مسیرهای سم زدایی کبد مهم است. این ماده از آنزیم های سم زدایی کبد ، ایجاد شده در مسیرهای سم زدایی کبد فاز I و فاز II ، در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

ویتامین E

آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E آسیب ناشی از رادیکال های آزاد ایجاد شده در فاز 1 را کاهش می دهد. در صورت کمبود آنتی اکسیدان ها و قرار گرفتن در معرض سموم ، مواد شیمیایی سمی به کبد آسیب می رسانند.

فلز مس

مقدار کمی پایین تر از حد طبیعی مس به عنوان یک عامل بالقوه در بیماری هایی که متابولیسم چربی شما را مختل می کند مانند بیماری کبد چرب غیرالکلی گزارش شده است.

فلز روی

کمبود روی ممکن است از بسیاری جهات خود را نشان دهد: بیماری کبدی ، بازسازی ضعیف کبد ، رشد کند مو ، یا تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن.

آزمایشات عملکرد کبد

آزمایشات عملکرد کبد با اندازه گیری سطح آنزیم های کبدی ، پروتئین ها و بیلی روبین در خون به تعیین سلامت کبد کمک می کند. از آزمون های عملکرد کبدی می توان برای ارزیابی اختلال حاد و مزمن کبد استفاده کرد.

آزمایشات کبد چرب و نقش آن در ریزش مو
کبد چرب و نقش آن در ریزش مو

آلانین ترانسفراز (ALT)

ALT آنزیمی است که توسط سلولهای کبد ساخته می شود ، آزمایش ALT میزان ALT را در خون اندازه گیری می کند. ALT آنزیمی است که نقشی اساسی در متابولیسم دارد. این فرآیند کمک می کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند. فولیکول مو از نظر انرژی گران است و در مرحله رشد به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد.

وقتی مقدار ALT در خارج از کبد بیشتر از حد طبیعی باشد ، می تواند کبد آسیب دیده یا ملتهب شده باشد که نشان دهنده وجود مشکل در سم زدایی فاز یک یا دو است.

آسیب به کبد باعث افزایش ALT می شود. ALT می تواند میزان کبد را در خون ارزیابی کند اما نشان نمی دهد که میزان آسیب کبدی یا آسیب شدید کبدی تا چه حد وجود دارد. برخی از داروها ممکن است روی سطح ALT در خون شما تأثیر بگذارند. بیشترین نتایج کم طبیعی برای ALT نشان دهنده کبد سالم است.
محدوده نرمال: 0 – 45 U / L محدوده مطلوب: 10 – 30 U / L

آسپارتات آمینیتانسفراز (AST)

AST در بافتهای مختلف بدن وجود دارد. این آنزیم به ایجاد واکنش های شیمیایی که بدن برای عملکرد آن نیاز دارد کمک می کند. فقط مقدار کمی AST به طور معمول در خون یافت می شود. مقادیر بالاتر از حد طبیعی با آسیب کبدی همراه است. متخصصان کبد گزارش می دهند که احتمالاً ارتباط AST با آسیب کبدی بیشتر از ALT است.
محدوده نرمال: 0 – 45 U / L محدوده مطلوب: 10 – 30 U / L

آلبومین

آلبومین فراوان ترین پروتئین در خون است. برای کاهش نشت مایعات از رگهای خونی و حفظ حجم خون ، تعادل مناسب آلبومین لازم است. آلبومین به رشد و ترمیم بافت ها و ضمائم مانند فولیکول مو کمک می کند. سطح آلبومین غیرطبیعی نشان دهنده اختلال عملکرد کبد است.
محدوده طبیعی: 35 تا 55 گرم در لیتر محدوده مطلوب: 38 – 40 گرم در لیتر

گلوبولین

سطح بالای گلوبولین ممکن است عفونت ، بیماری التهابی یا اختلالات ایمنی را نشان دهد. این اختلالات می تواند به کم خونی بیماری مزمن کمک کند. کم خونی بیماری مزمن با جلوگیری از آهن خوانده می شود که متابولیسم آهن را مختل می کند. برای عملکرد فولیکول های مو بسیار مهم است.
محدوده طبیعی: 20 تا 39 گرم در لیتر محدوده مطلوب: 24 – 28 گرم در لیتر

بیلی روبین

سطح بالایی از بیلی روبین می تواند کم خونی همولیتیک را نشان دهد. شرایطی که سلول های قرمز خون خیلی زود از بین می روند. مو به مقدار کافی اکسیژن وابسته است ، تخریب زودرس گلبول های قرمز می تواند بر چرخه فولیکول مو تأثیر بگذارد.
محدوده طبیعی: 1.7 – 20.5 umol / L محدوده مطلوب: 1.7 – 20.5 امول در لیتر

5 علامت که کبد شما بیش از حد کار می کند.

1- کاهش وزن برای شما دشوار است.

کبد متابولیزه کننده اصلی چربی در بدن است. وقتی عملکرد کبد زیر نرمال باشد ، در نهایت بر توانایی شما در چربی سوزی تأثیر می گذارد. علاوه بر افزایش وزن ، از دست دادن هر پوند اضافی تقریباً غیرممکن است.


2- در هضم غذاهای چرب مشکل دارید.

اگر متوجه شوید که بعد از خوردن غذاهای چرب ، معده چربی یا پریشان دارید ، ممکن است کبد کم عملکردی داشته باشید. صفرا برای هضم و جذب چربی لازم است ، اگر چربی ها را به طور موثر هضم نکنید ، مقدار کافی ویتامین های محلول در چربی A ، D ، E و K را برای سلامتی مو ، ایمنی ، استخوان و موارد دیگر جذب نمی کنید.


3- شما موهایی خشک و کند رشد دارید.

کبد محل اصلی متابولیسم بدن است. این انرژی به اندازه کافی تولید می کند تا هزاران عملکرد ضروری را که در هر ثانیه توسط سلولهای بدن انجام می شود ، حفظ کند. فولیکول های موی شما برای رشد و بازسازی به تأمین انرژی مداوم وابسته است.


4-شما اغلب بیمار می شوید.

کبد وظیفه مقابله با عفونت ها را بر عهده دارد و هنگامی که کبد بیش از حد کار می کند سیستم ایمنی بدن نمی تواند بار اضافی را تحمل کند و شما را در معرض برداشتن اشکالات و عفونت ها قرار دهد.


5-شما از PMS بد رنج می برید.

کبد سطح هورمون های ما را تنظیم می کند ، کبدی که بیش از حد کار کرده منجر به افزایش سطح استروژن می شود که می تواند منجر به نوسانات خلقی و تحریک پذیری شود. افزایش سطح استروژن منجر به غلبه استروژن می شود که می تواند منجر به مقادیر زیادی گلوبولین متصل به تیروئید شود. گلوبولین متصل به تیروئید هورمونهای تیروئید را متصل می کند به طوری که نمی تواند توسط سلولهای بدن استفاده شود. فولیکول مو برای حفظ رشد طبیعی به مقدار کافی هورمون تیروئید وابسته است.

روند پیشرفت بیماری کبد
روند پیشرفت بیماری کبد

راه های درمان کبد چرب برای جلوگیری از ریزش مو چیست؟


کبد ظرفیت شگفت انگیزی برای بازسازی خود دارد. از طریق رژیم غذایی ، مکمل های غذایی و ورزش می توان اکثر انواع اختلالات کبدی را برطرف کرد و به تبع آن با درمان کبد چرب میتوانید شاهد کاهش ریزش مو و بازگشت مو های خود باشید.


1-مصرف کافئین را کاهش دهید

کافئین سم زدایی فاز یک را دچار مشکل می کند و می تواند بار کبدی را که قبلاً کند است ، افزایش دهد.

به جای آن زردچوبه حاوی ماده موثری به نام کورکومین است که از آسیب کبد جلوگیری می کند و می تواند به بازسازی سلول های جدید کبدی کمک کند.

زردچوبه همچنین به تحریک تولید صفرا کمک می کند ، لازم برای تجزیه چربی های غذای شما.


2- از مصرف الکل پرهیز کنید.

الکل نیز در سم زدایی فاز یک اختلال ایجاد میکند و الگویی از نوشیدن که غلظت الکل خون را به 0.08 گرم در دسی لیتر می رساند ، بر ظرفیت کبد برای تنظیم قند خون و متابولیسم چربی ها تأثیر می گذارد.

غلظت الکل در خون 0.08 گرم در دسی لیتر پس از 4 نوشیدنی الکلی معمولاً ایجاد می شود. مصرف زیاد الکل به این صورت است که بیش از 4 نوشیدنی الکلی در 5 روز مصرف گردد.

3- استفاده از مکمل برای حمایت از کبد

کبد برای تأمین کامل سم زدایی و فرآیندهای متابولیک به آهن نیاز کافی دارد. ذخیره کافی آهن برای خروجی انرژی درون سلولی ، که از آن آدنوزین سه فسفات (ATP) تولید می شود ، ضروری است.

تجویز ATP باعث کاهش چربی در سلولهای کبدی می شود. برای تولید ATP کافی ؛ سطح فریتین بیش از 100 ug / L ضروری است. ارزیابی فریتین ممکن است دشوار باشد زیرا همچنین یک واکنش دهنده فاز حاد است و می تواند در شرایط التهابی مزمن و حاد افزایش یابد.

سطح فریتین باید در یک پانل خون گسترده تر ارزیابی شود. مسیرهای سم زدایی کبد مرحله II به ATP وابسته است.

مکمل با ویتامین های A ، D ، E و K و همچنین سلنیوم مسیر سم زدایی کبد را پشتیبانی و تقویت می کند.


4- ورزش روزانه

ورزش منظم کلید اصلی دوری از کبد چرب و ریزش مو ناشی از آن است.

ورزش باعث کاهش استرس در کبد و افزایش سطح انرژی می شود. حداقل 4 ساعت ورزش مانند پیاده روی سریع ، وزنه برداری یا شنا در هفته را دنبال کنید.


5- آزمایش های مربوط به کبد چرب را پیگیری کنید.

حتی مقادیر متوسط ​​افزایش یافته آنزیم های کبدی می تواند نشان دهنده بیماری کبد چرب باشد.

کبد چرب با مقاومت به انسولین در ارتباط است. مقاومت به انسولین با ریزش مو ارتباط دارد.

هشیار باشید ، حتی کبد های چرب نیز می توانند منجر به نشان دادن مقادیر طبیعی آنزیم های کبدی در خون شوند.

انواع بیماری های کبدی که می توانند روی رشد مو تأثیر بگذارند چیست؟

انواع بیماری های کبدی که میتواند منجر به ریزش مو شود عبارتند از :

ناشی از ویروس هایی مانند هپاتیت A ، هپاتیت B است.
ناشی از داروها ، سموم ، یا الکل زیاد به عنوان مثال بیماری کبد چرب و سیروز.
سرطان کبد.
بیماری های ارثی کبد مانند هموکروماتوز و بیماری ویلسون.

سم زدایی کاملاً متعادل کبد می تواند از ریزش مو جلوگیری کند

از آنجاییکه کبد ارگان اصلی است که سم زدایی را در بدن کنترل می کند. به دلیل توانایی در حذف سموم از خون و تبدیل آن به مواد غیر سمی قابل دفع ادرار و مدفوع ، نقشی حیاتی در دستیابی به سلامتی بهینه ایفا می کند.

مسئول جذب ویتامین های محلول در چربی برای استفاده در فولیکول مو و در سراسر بدن است.

در شرایط سلامتی ، فاز یک و فاز دو مسیر سم زدایی کبد به خوبی متعادل هستند و این روند برای محافظت در برابر سموم مضر تولید شده از فعالیت های بیولوژیکی بدن یا محیط کار می کند.

عملکرد کبد تقریباً همیشه زمانی به خطر می افتد ، در صورتی که مقدار سموم درون کبد بیشتر از حد امکان پردازش باشد. این اضافه بار سمی می تواند ناشی از تغذیه نامناسب و عدم وجود مواد مغذی مورد نیاز برای دو مرحله جداگانه سم زدایی یا در نتیجه بیماری باشد.

بنابراین اگر به موهای خود اهمیت میدهید برای جلوگیری از ریزش مو بهتر است به کبد خود بیشتر اهمیت دهید و در صورت داشتن کبد چرب ، سعی کنید هر چه زودتر به درمان آن بپردازید.

سایر مقالات مرتبط :

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید