گل لادن و خواص دارویی آن در ریزش مو

گل لادن حاوی ترکیبات مهمی میباشد که برای جلوگیری از ریزش مو مفید است و در این مقاله به این خصوصیات و نحوه تاثیر آن بر روی پوست و مو خواهیم پرداخت.

لادن گیاهی گلدار از جنس Tropaeolum  است .منشاء آن سلسله  کوه های آند در شمال بولیوی تا کلمبیا در قاره آمریکا است.

طول این گیاه چند ساله در دوران رشد به یک مترمیرسد. برگ هایی بزرگ، به رنگ سبز مایل به زرد دارد.

گل آن حدود سه تا شش سانتی متر قطر ، با پنج تا شش گلبرگ و تعداد هشت پرچم و اسپورهایی  تا 3 سانتی متر است و رنگ  گل آن زرد یا نارنجی و گاهی قرمز است که گاهی تیره تر هم دیده می شود.

گل لادن

این گیاه خواص دارویی فراوانی به همراه دارد. افراد به دلیل عفونت‌هایی نظیر کلیه، مثانه و مجاری ادراری، گل لادن را به همراه گیاهان دیگر مصرف می‌کنند.

اگر شما نیز در صدد رفع کنجکاوی خود در این رابطه هستید، بهتر است با ما همراه باشید:

گل لادن چیست؟

در سده ۱۶۰۰ میلادی بود که این گیاه برای اولین بار از کشور پرو به اروپا معرفی شد. گل لادن به مدت طولانی در آمریکای جنوبی به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گیاه خواص ضد باکتریایی دارد.

همانطور که اشاره شد گل لادن، گیاهی است که عده ای معتقدند خواص درمانی دارد. اما برخی دیگر این ادعا را قبول ندارند؛ زیرا شواهد علمی محکمی در این رابطه وجود ندارد لیکن بعضی افراد جهت بهبود عفونت‌های مختلف از این گیاه استفاده می‌کنند.

زیستگاه

گل لادن یکی از گیاهان بومی آمریکای جنوبی است. این گیاه در کشورهای پرو و بولیوی بیش از دیگر مناطق دیده می‌شود. البته امروزه گل لادن به عنوان یک گیاه زینتی در سراسر جهان کشت می‌شود.

گل لادن چگونه تاثیر می‌کند؟

گل لادن چگونه تاثیر می‌کند؟
گل لادن چگونه تاثیر می‌کند؟

مطالعات حاکی از آن است که این گیاه، حاوی گلوکوزینولات، روغن خردل، اسپیلانتول، میروسین (آنزیم)، فلاونوئیدها، ویتامین E،  کاروتنوئیدها و اسید اگزالیک و ویتامین C است و ممکن است به مبارزه با باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و بسیاری از موارد دیگر کمک کند.

بنابراین، تمایل افراد جهت استفاده از این گیاه بی مورد به نظر نمی‌رسد و آنها با اطلاع از این موارد، نسبت به مصرف آن اقدام می‌کنند.

مزایای گل لادن

مزایای گل لادن
مزایای گل لادن

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف محلول حاوی ریشه ترب کوهی و گل لادن، در کاهش ابتلا به عفونت‌های مختلف به خصوص عفونت‌های راه های هوایی ریه، کمک می‌کند.

همچنین تاثیر آن به عنوان کاهنده شوره و چربی موهای سر شناخته شده است علاوه بر آن، بررسی‌ها حاکی از آن است که مصرف این محلول، در جلوگیری از وخیم شدن بیماری‌ها و عفونت‌های کلیوی، مثانه یا مجرای ادراری، تاثیرگذار است. دیگر مزایای گل لادن در ادامه ذکر شده است:

  • سرفه
  • برونشیت
  • درد عضلانی کم
  • بیماری‌های دیگر

علاوه بر موارد ذکر شده مصرف این گیاه به صورت خارجی، درمانی برای ریزش مو و همچنین عفونت‌های قارچی نیز شناخته می‌شود.

بدین ترتیب افراد زیادی خواهان استفاده از آن جهت برطرف کردن این دسته از مشکلات خود هستند.

تاثیرات گل لادن در جلوگیری از ریزش مو

تاثیرات گل لادن در جلوگیری از ریزش مو
تاثیرات گل لادن در جلوگیری از ریزش مو

گل لادن حاوی ترکیبات مهمی برای سلامت پوست و مو و جلوگیری از ریزش مو می باشد. این ترکیبات شامل: ویتامین A (بتاکاروتن)، ویتامین C ، ویتامین E و فلاونوئیدها میباشند.

این ترکیبات برای محافظت از پوست، پوست سر و مو از آسیب اشعه خورشید وهمچنین جلوگیری از اثرات مخرب آلودگی و سایر فاکتورهای مضرمحیطی عمل می کنند.

نشان داده شده است که این گیاه در ترکیب با شاه تره باعث تقویت و طولانی تر شدن مرحله رشد مو می شود، به این معنی که موها را محکم نموده و از تاثیرعوامل آسیب رسان خارجی که می توانند باعث شکنندگی موها شوند جلوگیری میکند.

برای درک چگونگی  این عملکرد، به یاد داشته باشید که کراتین بیش از 90٪ ازترکیب رشته های مو را تشکیل می دهد.

کراتین یک پروتئین فیبری است که سرشار از اسیدهای آمینه، گوگرد و مواد معدنی است. استحکام مو به ساختار کراتین بستگی دارد که توسط پیوندهای ایجاد شده بین اتمهای گوگرد تعریف می شود.

عصاره گل لادن با ترکیب مواد معدنی مانند روی و منیزیم، به تقویت کراتین کمک  کرده موجب میشود هر رشته تار مو مقاومت و سلامتی خود را بازیابد.

بعلاوه فراموش نکنید که موها به دلیل تاثیر رادیکالهای آزاد و خورشید می توانند متاثر شده دچار ریزش مو شوند.

موهای جوان انعطاف پذیر، پرزدار و براق هستند اما موهای پیر خشک و ضعیف تر هستند.

گل لادن دارای اسید ضعیفی است که حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مانند آهن و فسفر است. این ماده موها را احیا می کند، باقیمانده روغن و صابون مانده حین شستشو را از بین می برد و موها واقعاً تمیز می شوند.

عوارض جانبی گل لادن کدام است؟

همانطور که مزایای گل لادن برای ما خوشایند است، عوارض جانبی آن نیز ممکن است باعث بروز ناراحتی درما شود. استفاده این گیاه به طورخوراکی عوارض کمتری را به دنبال دارد.

استفاده این گیاه همراه با ترب کوهی به مدت ۳ ماه امتحان شده است و مصرف کنندگان دچار مشکل خاصی نشده‌اند. زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ناراحتی معده، مشکلات کلیوی و بروز عوارض جانبی دیگر شود.

یکی دیگر از روش‌های مصرف ایمن، استفاده از آن با ترکیب روغن های طبیعی بر پوست است. این گیاه هنگامی که بصورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود، عوارض کمتری خواهد داشت.

نکات مهم استفاده از گل لادن

ما جهت ارائه اطلاعت بیشتر نکات مهمی را گردآوری کرده ایم و در اختیار شما گذاشته ایم که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

خانم‌ های باردار از گل لادن استفاده نکنند

خانم‌های باردار و شیرده، باید مزایای گل لادن و مصرف آن را فراموش کنند؛ زیرا ممکن است عوارض جانبی آن موجب ناراحتی آنها و جنین شود. در نتیجه، بهتر است که از گیاه استفاده نکنند و مراقب سلامتی خود و جنین باشند.

عدم مصرف گل لادن برای کودکان

بررسی‌ها حاکی از آن است که مصرف خوراکی گل لادن، تاثیر مثبتی بر کودکان ندارد. پس بهتر است تا حد ممکن از این گیاه به کودکانتان ندهید و از عوارض آن دوری کنید.

در رابطه با مصرف آن بر پوست کودکان، اطلاعات موثقی در دسترس نیست و به همین دلیل، شواهد خاصی جهت اثبات مزایای کل لادن در این رابطه وجود ندارد.

عدم استفاده بیماری‌ های روده و معده

همانطور که می دانید، بیماران مبتلا به بیماری‌های روده و معده، بایستی از رژیم غذایی خاصی استفاده کنند و از هر ماده ای استفاده نکنند.

مزایای گل لادن در این مورد بسیار کم است و حتی ممکن است موجب وخیم شدن اوضاع شود.

اگر دچار زخم معده یا روده هستید، به هیچ عنوان از گل لادن استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است زخم های شما را بدتر کند و موجب ناراحتی بیشتر شما شود.

عدم استفاده از گل لادن برای بیماری‌های کلیوی

اگر شما از جمله بیماران کلیوی هستید، باید استفاده از گل لادن را فراموش کنید.استفاده از این گیاه در این صورت، موجب بدتر شدن بیماری کلیوی شما خواهد شد.

در این صورت نه تنها از مزایای گل لادن بی نصیب مانده اید، بلکه بیماری خود را نیز وخیم تر کرده اید. بنابراین، بهتر است این ماده را مصرف نکنید و مراقب سلامتی خود باشید.

دوز یا مقدار مصرف گل لادن چه مقدار است؟

تعیین دوز مصرف مناسب، وابسته به عوامل مختلفی از جمله سن کاربر، سلامتی و چندین فاکتور دیگر است.

به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما بی خطر نیستند و انتخاب دوز مناسب، امری مهم است. به یاد داشته باشید که پیش از مصرف و بهره مندی از مزایای گل لادن، کارهای زیر را انجام دهید:

  • برچسب محصول و دستورالعمل های مربوط به مصرف آن را به دقت مطالعه کنید و آنها را رعایت کنید.
  • با داروساز یا پزشک مرتبط مشورت کنید و آنها را در جریان مشکلات سلامتی و محدودیت های خود بگذارید.
  • به متخصصین مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید و از نحوه و دوز مصرف آن اطمینان حاصل کنید.

نتیجه‌گیری

مزایای گل لادن زیاد است و به همین دلیل، افراد مختلفی به دنبال استفاده از این گیاه هستند. اما همه این موارد، منبعی علمی ندارند .

اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که علاقمند مصرف این گیاه هستید، بهتر است ابتدا تمام موارد مربوط به آن را مطالعه کرده از اثر آن روی سلامتی خود اطمینان حاصل کنید. با مطالعه این مقاله، قادر به تصمیم گیری بهتر و بهره مندی از مزایای گل لادن، خواهید بود.

سایر مقالات در زمینه مواد طبیعی مفید برای درمان ریزش مو :

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید