۱۰ راهکار جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند؛ اما گاهی این ریزش مو به حدی شدید است که به درمان و پیگیری نیاز دارد. یکی از مشکلاتی که باعث ریزش مو در افراد مختلف می شود؛ اختلال عملکرد غده تیروئید است. کم کاری یا پرکاری تیروئید اگر شدید باشد یا دیر تشخیص داده شود؛ معمولا منجر به ریزش مو خواهد شد.

این نوع از ریزش مو به صورت منتشر است و کل پوست سر را در بر می گیرد و محدود به یک منطقه نیست. در نتیجه کل موی سر کم پشت می شود. ریزش مو معمولا با شروع درمان اختلال تیروئید رفع می شود؛ اما برای بازگشتن مو به حالت عادی چندین ماه زمان لازم است.

ریزش مو به دلیل مشکل غده تیروئید معمولا چند ماه پس از شروع بیماری تیروئید آشکار می شود که این مسئله به دلیل چرخه طولانی رشد مو است. اگر شما نیز جز افرادی هستید که درگیر این مشکل شده اید؛ ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید که با روش های غلبه بر این مشکل به خوبی آشنا شوید.

۱۰ راهکار جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو

تشخیص درست؛ اولین گام برای کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو

فولیکول های مو همچون بخش های بسیاری از بدن ما جهت عملکرد صحیح به هورمون های تیروئید نیاز دارند. در بررسی تیروئید بسیار مهم است که پزشک شما درخواست آزمایش کامل تیروئید را بدهد. زیرا حتی با وجود نرمال بودن TSH وT4 ممکن است ریزش مو مرتبط با تیروئید را تجربه کنید.

تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ در مجله ( Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism) به چاپ رسید؛ نشان می دهد که فولیکول های مو هدف مستقیم هورمون های تیروئید هستند. این تحقیق  همچنین نشان داد که هورمون های تیروئید T4 و T3 پارامترهای بیولوژیکی موها را از چرخه رشد تا رنگدانه دچار تغییر می کنند. البته این نکته بسیار مهمی است که نشان می دهد که چرا داروی طلایی درمان کم کاری تیروئید یعنی لووتیروکسین بر همه افراد جوابگو نیست.

لووتیروکسین در حقیقت تنها حاوی هورمون T4 است که بدن ما آن را به هورمون فعالT3 تبدیل می کند. اما برای بعضی از افراد تبدیل T4 به T3 به درستی انجام نمی شود. جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو نیاز است که درمان ترکیبی T4 و T3 بر آن ها انجام شود.

در بسیاری از بیماران با قرارگیری هورمون تیروئید در محدوده نرمال ریزش مو قطع نمی شود. محدوده نرمال محدوده گسترده ای است که پزشک مجرب تشخیص می دهد کدام قسمت از این محدوده برای شما وضعیت مناسبی را فراهم می آورد.

محصولات مناسب

شامپو ضد ریزش کافئین سریتا

شامپو ضد ریزش مو فولیکا

شامپو ضد ریزش کافئین سیوند

شامپو ضد ریزش درمالاین

شامپو تقویتی و ضد ریزش مو مخصوص آقایان سینره

محلول ریزش مو ویوودرم

لوسیون ضد ریزش مو فولیکا مخصوص آقایان

شامپو ضد شوره درما سیف مو و پوست خشک

دریافت نوع و دوز مناسب دارو

هنگامی که بررسی های لازم در رابطه با هورمون ها انجام شد؛ باید به طور مداوم با پزشک خود در تماس باشید که مطمئن شوید که در نوع و دوز مناسب داروی مناسب خود را دریافت می کنید. به طوری که همیشه وضعیت هورمون های شما در حد ایده آل باشد.

۱۰ راهکار جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو

عارضه جانبی دارو

بعضی از داروهای درمان اختلال تیروئید در موارد نادر باعث ریزش مو می شوند. البته تشخیص اینکه که آیا ریزش مو به دلیل اثرات زیاد قبل از شروع درمان است یا داروهای ضد تیروئید عامل این ریزش مو هستند؛ بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین اگر با وجود مصرف داروهای خود و تنظیم سطح هورمون های تیروئید همچنان دچار ریزش مو هستید؛ حتما در رابطه با این موضوع با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی مناسب

جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. باید مواد غذایی نامناسب برای تیروئید را از رژیم غذایی خود حذف یا بسیار محدود کنید.

همچنین روی خوردن غذاهای سالم، کامل و غنی از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت تیروئید از جمله ید، سلنیوم، روی، آهن، ویتامین  D، ویتامین های گروه B و ویتامین A تمرکز کنید. اگر این مواد مغذی در بدن شما کم باشد، تیروئید به اندازه کافی هورمون های خود را تولید نمی کند که باعث علائم کم کاری تیروئید مانند ریزش موی تیروئیدی می شود.

رژیم غذایی با مقادیر کافی گوشت های ارگانیک، سبزیجات برگ، سبزیجات نشاسته ای، میوه های ارگانیک و چربی های سالم برای کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو بسیار مفید است. حذف مواد غذایی گواتروژن همچون سویا و خانواده کلم و محدود کردن مواد غذایی حاوی گلوتن و لبنیات نیز -که برای بسیاری از بیماران ایجاد ناراحتی می کند- توصیه می شود.

۱۰ راهکار جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو

درمان کم بودن فریتین

کم بودن سطح فریتین (فرم ذخیره شده آهن) یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو در خانم ها است. با توجه به شیوع کم بودن فریتین برای افراد دچار کم کاری تیروئید (چرخه قاعدگی نامنظم به دلیل کم کاری تیروئید احتمال ابتلا به کم خونی را افزایش می دهد)، انجام آزمایشات اندازه گیری سطح آهن و فریتین جهت کنترل و کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو لازم است.

درمان عملکرد ضعیف معده

در بعضی از بیماری های مزمن مانند اختلال عملکرد تیروئید یا نقص خود ایمنی، ممکن است که معده به طور کامل هضم و جذب تمام مواد مغذی که برای عملکرد تیروئید و موهای سالم ضروری هستند را انجام ندهد. یکی از دلایل اصلی این امر کمبود اسید معده است که منجر به کمبود پروتئین و در نتیجه ریزش مو می شود. بنابراین درمان این مورد نیز شما را در کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو یاری می کند.

مصرف پروتئین و تنظیم قند خون

خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات و کم بودن پروتئین و چربی های سالم قند خون را بسیار افزایش می دهد. این نوسانات چشمگیر قند خون بدن را ترغیب می کند که بیشتر T4 را  به  T3 معکوس (یک شکل غیرفعال هورمون تیروئید است) تبدیل کند. این روند سوخت و ساز بدن را کند می کند و باعث می شود که ریزش مو بیشتر شود. جهت جلوگیری از این اتفاق توصیه می شود که روز خود را با یک صبحانه پر پروتئین شروع کنید.

۱۰ راهکار جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو

مصرف مولتی ویتامین و مکمل های کاهنده ریزش مو

کمبود ویتامین ها و مواد مغذی یک در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید رایج است. از آنجایی که مواد مغذی برای عملکرد تیروئید ضروری هستند؛ بنابراین بی تردید در جلوگیری از ریزش موی سر نیز نقش مهمی دارند. در کنار رژیم غذایی مناسب مصرف مولتی ویتامین بسیار کمک کننده است.

آزمایش جهت تشخیص کمبود ید، روی، سلنیوم، ویتامین D، B12  و منیزیم در این موارد لازم است. همچنین مصرف مکمل هایی مانند امگا۳، کلاژن، بیوتین و بعضی موارد دیگر نیز کنترل ریزش مو را به دنبال دارد.

تنظیم بودن سطح هورمون ها

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری یا یائسگی اختلال عملکرد تیروئ%8

نوشته های مرتبط