سلامت روان و ریزش مو

ریزش مو یک مشکل شایع است که می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود و عوامل مختلفی وجود دارد که با ریزش مو در ارتباط هستند از جمله سلامت روان که میتواند تاثیر زیادی بر روی موهای شما داشته باشد.

در این مقاله ما به مبحث سلامت روان توجه می کنیم و می خواهیم ببینیم آیا بین سلامت روان و ریزش مو ارتباطی وجود دارد یا خیر.

چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو موضوعی کاملاً پیچیده است ، انواع مختلف ریزش مو وجود دارد و به همین دلیل عوامل و دلایل مختلفی  هم برای آن وجود دارد.

در بسیاری اوقات چندین عامل موجب ریزش مو هستند و کار کردن دقیق روی آن  چیزی  که مهمتر از همه  باعث ریزش مو می شود بسیار دشوار است.

چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟
چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو یا آلوپسی به دلایل مختلفی از جمله ژن ها ، هورمون ها ، سن و حتی سلامت روانی فرد اتفاق می افتد. معمولاً شما با مراجعه به متخصص پوست و مو یا پزشک مرتبط با آن میتوانید علت ریزش موهای خود را پیدا میکنید .

مشکلات سلامت روان می تواند باعث ریزش مو شود

اگرچه چهار عامل اصلی یاد شده در ریزش مو وجود دارد ، اما جنبه های خاصی از شیوه زندگی شما وجود دارند که می توانند روی موهای شما تأثیر بگذارند.

بخش هایی از شیوه زندگی شما  می تواند عاملی در ریزش مو مانند رژیم غذایی ما ، جایی که در آن زندگی می کنید ، مصرف الکل ، استرس و حتی میزان خواب شما را شامل شود.

از آنجا که نمی توان  دقیقا تشخیص داد که چرا ریزش مو را تجربه می کنید ، این که بخواهیم به بررسی عوامل مختلف سلامت روان بپردازیم و ببینیم که آیا اینها ربطی به ریزش مو دارند یا خیر کمی مشکل میباشد.

اضطراب و ریزش مو

در مطالعه ای در انگلستان 19.7٪ افراد از سنین 16 سال و بالاتر علائم اضطراب را نشان داده اند. باید بدانید اگر از اضطراب رنج می برید ، ممکن است در بعضی از مراحل زندگی دچار ریزش مو شوید.

ارتباط اضطراب و ریزش مو
ارتباط اضطراب و ریزش مو

اما باید دانست ریزش موی شدید در رابطه با اضطراب بسیار نادر است و در بیشتر موارد ، فقط برای افرادی که اضطراب شدید دارند رخ می دهد.

از نظر روانشناسی اضطراب و استرس از نظر فنی دو شرط جداگانه هستند ، بعلت شرایط  استرس زا فرد دچار علایمی میشود که به اضطراب معروف است اما اضطراب میتواند بدون وجود استرس خارجی هم رخ دهد (اضطراب درونی) با این حال استرس و اضطراب ا با هم همپوشانی دارند.

میدانیم مسئله اصلی ارتباط بین اضطراب و ریزش مو، استرس است. از بسیاری جهات ، اضطراب طولانی مدت و استرس مداوم است که می تواند بر ریزش موهای شما تأثیر بگذارد.

نقش سلامت روان در ریزش مو
نقش سلامت روان در ریزش مو

اضطراب همچنین می تواند باعث ایجاد نوعی ریزش مو به اسم تریکوتیلومانیا شود. این  نوع از ریزش مو یک وضعیت عادتی است که وقتی فرد دچار اضطراب می شود ایجاد می گردد به این صورت که بصورت ناخوداگاه  اقدام به کندن موهایش میکند و فرد بعد از آن حتی متوجه نمی شود موها را کنده و بیرون کشیده.

این به نوبه خود می تواند  به کنده شدن مقادیر بیشتر مو شود و می تواند منجر به ریزش مو منطقه ای گردد

افسردگی و ریزش مو

افسردگی مشکل شایع سلامت روان در سراسر جهان است و بسیاری از مردم نمیدانند که افسردگی در واقع می تواند تاثیری در ریزش مو داشته باشد. افسردگی با ریزش مو در ارتباط است و افراد مبتلا به افسردگی می توانند متوجه شوند که موها یشان می تواند خشک ، شکننده و یا لخت و بی حالت شده.

افسردگی و آلوپسی
افسردگی و ریزش مو

حالات فیزیولوژیکی افسردگی مانند خلق و خوی پایین، دلسردی ، عزت نفس پایین و احساس گناه می تواند عاملی برای کاهش مرحله رشد مو باشد و منجر به ریزش مو گردد. همچنین لازم به ذکر است که برخی از داروهای ضد افسردگی مانند Prozac می توانند عوارض جانبی داشته باشند که می تواند باعث ریزش مو شود.

اگر از افسردگی رنج می برید و ریزش مو را متوجه شده اید و نگران شده اید می توانید به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا ببینید آیا میتوان با نظر پزشکتان دارو را تغییر داد یا خیر .

استرس شدید و ریزش مو

استرس شدید و طولانی می تواند نقش زیادی در ریزش مو داشته باشد – اما خبر خوب این است که ریزش موهای مرتبط با استرس دائمی نیستند.

هنگامی که بدن ما تحت فشار روانی ، روحی یا جسمی شدید قرار می گیرد ، مرحله رشد (آناژن) از چرخه رشد مو متوقف می شود. و فاز استراحت و ریزش (تلوژن )طولانی تری جای آن را میگیرد و منجر به ریزش موی نوع تلوژن افلوویوم میگردد.

استرس شدید می تواند فولیکول های مو را به مرحله استراحت سوق دهد ، این مرحله رشد مو را متوقف می کند و فولیکول های مو می توانند قبل از ریختن در حدود سه ماه به خواب بروند.

هنگامی که استرس متوقف شود چرخه رشد مو به حالت عادی باز می گردد و ریزش مو متوقف می شود.

استرس در تعدادی از بیماری های روانی مختلف از جمله افسردگی ، اضطراب و بسیاری از اختلالات خواب  نقش بسزایی ایفا میکند.

آیا ریزش مو ناشی از مسایل سلامت روانی قابل درمان است؟

ریزش مو ناشی از مشکلات بهداشت روان در بیشتر موارد قابل درمان است. مشکل اساسی ریزش مو در اکثر موارد بهداشت روان ، استرس است.

ریزش موهای مرتبط با استرس ، در بیشتر موارد ، فاز رشد خود را در طی یک دوره استرس زا متوقف می کند و دچار ریزش می شوند، اگر استرس ادامه یابد ، موها همچنان به ریزش خود ادامه می دهند.

اما اگر استرس متوقف شود ، موهای شما مرحله رشد طبیعی خود را از سر گرفته و پس ازحدود  یک ماه  ، متوجه خواهید شد که ریزش مو متوقف شده و موهای جدید رشد می کنند.

عوامل دیگر مانند عوارض جانبی ناشی از دارو را نمی توان متوقف کرد ، با این وجود ممکن است که بتوانید در مورد تغییر  داروهایی که دارای عوارض متفاوت و شاید کمتر هستند با پزشک معالج  خود صحبت کنید.

اگر می خواهید در مورد ریزش مو با یکی از متخصصان ریزش مو صحبت کنید ، لطفاً برای مشاوره با ما تماس بگیرید کارشناسان و پزشکان زیباچه در طول روز در خدمت شما هستند.

نوشته های مرتبط
6 دیدگاه

میخواستم بدونم که خانومی که قصد باردار شدن دارد اگر ماینوکسیدیل۲٪ مصرف کند مشکلی پیش میآید.

سلام اگر فقط قصد داشته باشید مشکلی نیست ولی اگر حامله شد نباید از این محلول و یا هر نوع ماده مشابه استفاده کند.

آیا در بیماری طاسی ریشه های مو از بین می روند؟

سلام تعداد فولیکولهای مو(ریشه ها یا پیاز های مو) از بدو تولد تا پایان عمر ثابت و در حدود 100000 عدد میباشد. این موها به دو دسته تقسیم میشود موهای ضخیم و موهای کرکی. موهای ضخیم ،قطور،پررنگ و با دوام بوده و بخش اعظم موهای سر را تشکیل میدهد . موهای کرکی بسیار نازک، کوتاه و کم رنگ هستند وغالبا در حوالی خط موی پیشانی و در سرتاسر پوست سر دیده میشوند.
در روند طاسی موها دچار یک نوع دگر گونی به نام کرکی شدن (miniaturization) میشوند. در این دگرگونی موهای ضخیم رفته رفته کوتاهتر ، نازک تر و کم رنگ تر شده و نهایتا به موهای کرکی تبدیل میشوند.
اگر شما به دقت به سر مردان طاس توجه کنید خواهید دید که در بسیاری از نواحی ، موهای نازک و کرکی جایگزین موهای ضخیم و سالم شده است. بنابراین در فرایند طاسی ریشه های مو ازبین نمی روند و ساقه ی موها تغییر ضخامت پیدا میکنند به نحوی که قادر به پوشش سطح پوست سر نیستند.

آیاداروهای ماینوکسیدیل وفیناسترایدباعث کاهش میزان نهایی ریزش مونسبت به پدر می شود؟

سلام بله ولی صددر صد پاسخگو نمیباشد.

یک پاسخ بنویسید