درمان ریزش موهای غیرآندروژنیک

بنا بر علل قابل تشخیص ریزش مو راههای درمانی متفاوتی در پیش رو داریم.

نکته مهم و اصولی در درمان ریزش مو اینست که بدانیم این دوره درمانی طولانی مدت و مداوم بوده و کنار گذاشتن داروها موجب برگشت ریزش مو میشود لذا توصیه اولیه همه پزشکان بر مصرف مداوم و طولانی مدت داروهای تجویز شده میباشد.

چگونه ریزش موی خود را درمان کنم؟

باید دانست پیش از هر اقدامی باید علت ریزش مو شناخته شود و نسبت به علل آن درمان صورت گیرد . مثلا درمان ریزش موی ناشی از کم کاری تیروئید با ریزش موی ناشی از بیماری قارچی مو کاملا متفاوت است، پس در هر نوع ریزش مو تعیین علت اولین کاریست که باید انجام پذیرد.

شما میتوانید با استفاده از پرسشنامه تشخیصی که در همین سایت برای شما تهیه نموده ایم به تشخیص تقریبی علت ریزش موی خود برسید.

نکته مهم دیگری که باید بدانیم اینست که ریزش مو در غالب اوقات ترکیبی از دو یا چند عامل بوده و نیاز به درمانی شامل تمامی موارد کشف شده دارد. برای مثال خانمی که بعد از زایمان دچار ریزش مو شده ممکن است سابقه خانوادگی ریزش تیپ مردانه هم داشته باشد و یا دچار کم کاری تیروئید هم باشد یا مردی که به علت ریزش مو با سابقه خانوادگی و با تشخیص اولیه ریزش آندروژنیک برای درمان اقدام کرده گیاهخوار هم هست و کمبود ویتامینها یا آهن هم میتواند از موجبات ریزش موی او به حساب آید. لذا اگر در جدول ارایه شده برای تشخیص به چند عامل برای ریزش موی خود برخورد کردید این مطلب در خاطر شما باشد که ریزش مو میتواند چندین عامل داشته باشد.

ممکن است نتوانیم برخی از علل ریزش مو مثل ریزش موی آندروژنیک را کاملا درمان کنیم اما میتوانیم با کم کردن اثر آندروژن و درمان سایر علل قابل تشخیص در ریزش مو به مقدار زیادی از شدت و سرعت ریزش مو بکاهیم. بطور مثال اگر فردی با ریزش موی بدون درمان در دو سال به طاسی میرسد با درمان علل و کم کردن تاثیر اثر آندروژن، میتواندبه دوره طولانی تری از وجود موهای طبیعی رسیده سالها از موهای اصلی خودش لذت ببرد.

ریزش موی ناشی از کمبود تغذیه ای

در این ریزش موبه علتی مواد مورد نیاز برای رشد موها کاهش پیدا کرده یا اینکه کمبود موادی موجب کاهش عملکرد جریان خون شده است (کم خونی ناشی از کمبود آهن).  همچنین در رژیمهای بی قاعده و غلطی که برخی افراد با نخوردن مواد غذایی میگیرند این نوع از بیماری شایع است.

درمان ریزش موهای غیرآندروژنیک

نکته امیدبخش در اینگونه ریزش مو این است که با رفع نیازهای تغذیه ای رشد موها مجددا شروع میگردد.

این نوع ریزش مو در خانمها شایعتر است به دو دلیل یکی اینکه کمبود موادی مثل آهن یا روی در زنان به علل خونریزی های مکرر قاعدگی بیشتر است و اینکه خانمها بیشتر به رژیم غدایی سخت برای لاغری رو می آورند و کمبودهای تغذیه ای در خانمها بیشتر دیده میشود.

درمان این مشکلات با مکملهای تغذیه ای مانند آهن ، روی، اسید فولیک و گروه ویتامینهای ب (بخصوص بیوتین) تکمیل شده و برای هر یک از این مواد حد استفاده ای وجود دارد که بیش از آن مجاز به استفاده نیستیم و این میزان باید توسط پزشک پوست و مو و تغذیه بررسی و تجویز شده باشد.

استفاده از مکمل های مناسب تقویت کننده رشد موها و محلول های موضعی ضدریزش تا حد زیادی به درمان این نوع ریزش مو کمک خواهد کرد.

ریزش موی ناشی از بیماری کم کاری تیروئید

در این ریزش مو علت اصلی، کمبود هورمون تیروئید است که در رشد و سوخت و ساز بدن موثر است. این هورمون توسط غده درون ریز تیروئید ترشح میشود.

درمان ریزش موهای غیرآندروژنیک

دو نوع کم کاری تیروئید وجود دارد:

یا ناشی از کم کاری و ضعف خود غده است که کم کاری اولیه نامیده میشود و نوع دوم از کم کاری تیروئید به اسم کم کاری ثانویه شناخته میشود که علتش کمبود هورمون محرک ترشح تیروئید است .

هورمون محرک ترشح تیروئید از غده هیپوفیز ترشح میشود که در مغز ما جا دارد. کار هورمون محرک تیروئید این است که موجب تحریک غده تیروئید شده و ترشح هورمون تیروئید را موجب میگردد اگر این هورمون نباشد ترشح هورمون تیروئید دچار نقصان شده کم کاری تیروئید حاصله را ثانویه میگویند.

اینکه چه نوعی از کم کاری تیروئید داشته باشیم در نوع اثری که کم کاری تیروئید دارد تفاوتی وجود ندارد و درمان هردو مصرف هورمون تیروئید بصورت خوراکی است. ولی برای ادامه درمان و نحوه نظارت بر این کار نیاز به نظر پزشک متخصص غدد هست تا به نحوه لازم و مقتضی این دارو را تجویز و کنترل کند.

لازم به ذکر است گرچه در کمکاری تیروئید درمان اصلی با مصرف داروهای هورمونی تیروئیدی میسر میشود اما مکمل های تغذیه ای و محلول های ضد ریزش و شامپوهای مناسب تا حد زیادی در این زمینه کمک کننده است.

درمان ریزش موی هورمونی زنان

در این نوع ریزش مو که در زنان ناشی از بیماریهای تخمدان یا چاقی شدید است افزایش هورمونهای مردانه موجب ریزش مو میگردد شایعترین علت آن بیماری پلی کیستیک تخمدان یا PCOD نامیده میشود

در این بیماری تخمدانها دارای کیستهای متعددی هستند که ممکن است موادی شبیه هورمون مردانه ترشح کنند یا بعلت چاقی این مواد در بافت چربی تغییر شکل داده و شبیه هورمون مردانه (آندروژن) عمل نمایند و باعث ریزش موی تیپ مردانه(آندروژنیک) گردند. همچنین بعد از یائسگی بعلت کم شدن هورمونای زنانه(استروژن) درجاتی از افزایش هورمونهای مردانه دیده میشود که ممکن است به ریزش مو منجر گردد.

نکته حائز اهمیت اینکه در این افراد بعلت فعالیت هورمونهای مردانه درجاتی از رویش موهای زاید صورت و بدن (هیرسوتیسم) و گاهی آکنه و جوش و پوست و موی چرب هم بعنوان عللائم همراه دیده میشود که میتواند در تشخیص کمک کننده باشد.

درمان ریزش موهای غیرآندروژنیک

باید یاد آور شد در برخی زنان که سابقه خانوادگی ریزش موی تیپ مردانه وجود دارد ریزش موی هورمونی گسترده تر و بیشتر ایجاد مشکل خواهد کرد.ب

درمان ریزش موی هورمونی استفاده از داروهای ضد آندروژنی است که در زنان بیشتراز اسپرینولاکتون که دارویی کم عارضه تر از فیناستراید است استفاده میشود اما در زنان مسن میشود از فیناستراید هم استفاده کرد هر دوی این داروها خطراتی برای جنین این زنان در صورت حاملگی دارند پس در دوره مصرف این داروها توسط پزشکان توصیه اکید برای استفاده از روشهای جلوگیری از بارداری جهت اجتناب از آسیب رسیدن به جنین داده میشود.

مکملهای تغدیه ای در این زمینه کمک کننده بوده گاهی از محلول های ضد ریزش یا شامپوهای مناسب نیز در کنترل اینگونه از ریزش مو کمک گرفته میشود.

ریزش موی ناشی از بیماریهای ناتوان کننده کبد و کلیه و سرطانها

باید به خاطر داشت بیماریهای ناتوان کننده ای همچون نارسایی کبد و کلیه به علل مختلفی موجب ریزش مو میشوند. یکی از این علتها کم خونی است، در این بیماریها کم خونی شایع بوده و میتواند از علل ریزش مو باشد. همپنین وجود مواد سمی در گردش خون و عدم توانایی این بیماران در دفع این مواد آسیبهای مختلفی به موها و رشد آنها ایجاد میکند . در سرطانها هم بیمار کم خون، ضعیف و کم بنیه بوده رشد پوست و مو با تاخیر صورت میگیرد . همچنین در هنگام درمان این بیماری هم شیمی درمانی موجب ضعیف شدن رویش مو گشته، ریزش مو شایع خواهد بود. به این نوع ریزش مو آناژن افولیوم هم میگویند چون در فاز رشد موها اختلال ایجاد میشود.

درمان این نوع ریزش مو در حقیقت به درمان بیماری اصلی ارتباط داشته و به کم شدن میزان کم خونی یا کم شدن وجود مواد سمی در گردش خون به تدریج بهبود خواهد یافت. پس از درمان و در دوره نقاهت باید از داروها و مکملهای تغذیه ای ومحلول های موضعی برای کمک به رویش مجدد موهای آسیب دیده استفاده نمود.

ریزش موی ناشی از داروها

برخی داروها بخصوص داروهای شیمی درمانی میتوانند موجب ضعیف شدن و کاهش رشد یا ریزش موها گردند. نوعی از ریزش مو به اسم تلوژن افولیوم که ریزش در مرحله استراحت محسوب میشود شکل شایع ریزش مو ناشی از داروهاست. در این نوع ریزش، موها به فاز استراحت طولانی مدت رفته و ریزش مو بعلت سستی و ضعف اتصال موها به فولیکول و ریشه مو میباشد.

درمان ریزش موهای غیرآندروژنیک

داروهایی که ریزش مو میدهند به صورت کلی شامل:

آنتی بیوتیک ها

داروهای ضد قارچ

داروهای درمان کننده ضعف سیستم ایمنی

داروهای اعصاب و روان

داروهای درمان کننده فشار خون بالا

داروهای پارکینسون

داروهای کاهنده کلسترول

داروهای ضد بارداری

داروهای ضد انعقاد خون

برخی مسکن ها

باید دانست گاهی نمیشود به راحتی داروهای یاد شده را که به علتهای مختلف توسط پزشکان تجویز شده اند را قطع کرد . در این موارد میتوان از رده دارویی دیگری زیر نظر پزشک استفاده کرد یا از تقویت کننده های رویش مو یا داروهای ضد ریزش موضعی کمک گرفت.

بیماریهای عصبی و ریزش مو

همانطوری که در مقاله علل ریزش مو بحث شد ریزش موی عصبی شامل آن دسته بیماریهایی است که به علت مشکلات اضطرابی و افسردگی ها ایجاد میشود . بیماری کندن عصبی مو ( تریکوتیلومونا)  هم نوعی بیماری عصبی  بوده که بیمار به علت اضطراب و وسواسی که دارد به صورت ناخوداگاه و وسواسی با موهای خود ور رفته موجب شکستگی و ریزش موها میشود. این اختلات  با روان درمانی ضد اضطرابی و رفتار درمانی وسواسی  به نتیجه درمانی خوبی خواهد رسید اما گاهی  درمان دارویی با داروهای ضد اضطراب هم  دراین زمینه لازم میشود. درمان اضطراب و اختلالات اسکیزوفرنی  در بیمارانی که دچار این اختلالات هستند نیز به کاهش ریزش مواین بیماران کمک خواهد کرد.  همچنین برخی داروهای اعصاب مثل داروهای قدیمی مورد استفاده در درمان مشکلاتی مثل اسکیزوفرنی هم موجب ریزش مو میشدند که جدیدا از داروهایی استفاده میشود که این مشکلات را ایجاد نکرده و این بیماران  ریزش موی کمتری دارند.

به هر حال استفاده از مکملهای تقویت کننده رویش مو و لوسیونهای تقویتی در این زمینه کمک زیادی به این بیماران میکند.

درمان ریزش موهای غیرآندروژنیک

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید